• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    Padirac skrev 2020-07-27 15:57:08 följande:

    Idag då jag var in på lokala stormarknaden mötte jag en kvinna med mask, strax bakom kom hennes man utan mask.

    I kön till kassorna kom en annan person med masken neddragen för att kunna andas genom näsan.

    Maskerna var av typ engångsmask som inte sluter tätt över näsrygg.

    Vad kan man tro om dessa händelser? Vill man inte smitta andra eller tror man att man inte blir smittad lika lätt med dessa masker?

    Har första kvinnan mask hemma eller smittar hon sin man hemma som strosar runt utan mask? Den andra personen, kan denne inte smitta eller smittas genom luft som passerar näsa och övre luftvägar?

    Ger detta beteende någon som helst minskning av smittspridning?


    Jag har också sett två eller tre människor med mask idag. Också engångsmasker, såna som är tredelade. Jag förstår inte vad det ska göra för nytta, de har ju mellanrum, sitter dåligt och flyttar sig. Och man kan bara ha dem en gång. 
  • AndreaBD
    AndreaBD skrev 2020-07-27 17:19:12 följande:
    Det har ingenting med personangrepp att göra. Om du sprider felinformation - det har inget med dig som person att göra, utan det är helt enkelt fel att göra så. Och jag skulle ha varit trevligare om det vore första eller andra eller tredje gången. När man dock gång på gång upprepar felaktigheter hur många gånger som helst - vad ska man då annars tro? 

    Inget land har "lag om att ha masker". Man kan högst ha någon slags tillfällig förordning att man t.ex. inte får gå in i affärer eller på kollektivtrafiken utan mask. Och då är det ju egentligen de som driver affären eller trafiken som bestämmer vad som gäller där. Och då har de t.ex. i Tyskland fått order om att de måste se till att kunderna har mask, annars kan man stänga affären. Precis om här där man kan stänga restauranger som inte håller sig till reglerna. 

    Du skriver "väldigt många forskare anser att det är fördelaktigt att använda masker". Kan du belägga det? ALLA forskare som jag har hört yttra sig om frågan  om mask gör någon nytta, brukar säga något i stil med "egentligen inte". 

    Naturligtvis får man ifrågasätta FHM, men eftersom deras åsikter till 99 % överensstämmer med WHOs och forskarna internationellt är väldigt överens - varför skulle jag ifrågasätta det som de flesta insatta forskare tycker? 
    Obs - det blev lite fel. Det är egentligen inte affärerna som bestämmer om det nu kommer en order uppifrån att alla affärer måste se till att det bärs mask där inne, men det är affärerna som måste se till att det görs. Annars kan de ju ha sina egna regler också, men här kommer det förstås uppifrån. 
  • KillBill

    Jag måste erkänna att när jag först läste inlägget från kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor så fattade jag inte att hon pratade om lokala och kulturella mönster bland den finländska behållningen i Sverige.


    https://www.aftonbladet.se/debatt/a/naxyEm/vaga-tala-klarsprak-om-corona-och-fororten

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9kOOR/hog-coronadodlighet-bland-sverigefinlandare





    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FuckGoggleAskMe

    I denna tråd har jag för första gången sett ordet felinformation, jag antar att det är nysvenska för lögn. Om du skriver att jag medvetet ljuger är det inte ett så väldigt charmigt personlighetsdrag du anklagar mig för. Personangrepp.

    Du skriver att jag upprepar felaktigheter när jag länkar till studier som inte samstämmer med FHMs lära, väldigt märkligt beteende, du likställer andra experters utlåtanden med lögner.

    Är inte på det klara med vad olika länder kallar obligatoriska påbud om mask - lag, påbud etc, men i många länder och situationer får individen böta om inte mask bärs. Det är inte tex affären som bestämmer och blir bötfälld, det är individen. Just i Tyskland vet jag inte hur rättsläget är, återkommer om det senare när jag kollat med min kompis som är tysk advokat.

    Och nej, jag orkar inte återigen länka till studier av forskare som anser att mask gör nytta, Dr Nail och jag har redan länkat till ett flertal. De flesta forskare håller inte med FHM, nej orkar inte länka igen.


    AndreaBD skrev 2020-07-27 17:19:12 följande:

    Det har ingenting med personangrepp att göra. Om du sprider felinformation - det har inget med dig som person att göra, utan det är helt enkelt fel att göra så. Och jag skulle ha varit trevligare om det vore första eller andra eller tredje gången. När man dock gång på gång upprepar felaktigheter hur många gånger som helst - vad ska man då annars tro? 

    Inget land har "lag om att ha masker". Man kan högst ha någon slags tillfällig förordning att man t.ex. inte får gå in i affärer eller på kollektivtrafiken utan mask. Och då är det ju egentligen de som driver affären eller trafiken som bestämmer vad som gäller där. Och då har de t.ex. i Tyskland fått order om att de måste se till att kunderna har mask, annars kan man stänga affären. Precis om här där man kan stänga restauranger som inte håller sig till reglerna. 

    Du skriver "väldigt många forskare anser att det är fördelaktigt att använda masker". Kan du belägga det? ALLA forskare som jag har hört yttra sig om frågan  om mask gör någon nytta, brukar säga något i stil med "egentligen inte". 

    Naturligtvis får man ifrågasätta FHM, men eftersom deras åsikter till 99 % överensstämmer med WHOs och forskarna internationellt är väldigt överens - varför skulle jag ifrågasätta det som de flesta insatta forskare tycker? 


  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-07-27 19:01:49 följande:

    I denna tråd har jag för första gången sett ordet felinformation, jag antar att det är nysvenska för lögn. Om du skriver att jag medvetet ljuger är det inte ett så väldigt charmigt personlighetsdrag du anklagar mig för. Personangrepp.

    Du skriver att jag upprepar felaktigheter när jag länkar till studier som inte samstämmer med FHMs lära, väldigt märkligt beteende, du likställer andra experters utlåtanden med lögner.

    Är inte på det klara med vad olika länder kallar obligatoriska påbud om mask - lag, påbud etc, men i många länder och situationer får individen böta om inte mask bärs. Det är inte tex affären som bestämmer och blir bötfälld, det är individen. Just i Tyskland vet jag inte hur rättsläget är, återkommer om det senare när jag kollat med min kompis som är tysk advokat.

    Och nej, jag orkar inte återigen länka till studier av forskare som anser att mask gör nytta, Dr Nail och jag har redan länkat till ett flertal. De flesta forskare håller inte med FHM, nej orkar inte länka igen.


    Du kan inte hitta på en ny betydelse av ordet personangrepp och kräva att den ska gälla. Personangrepp är något helt annat.

    Du länkade INTE till någon studie nu - vi kan inte hålla på att undersöka vad du länkade till tidigare, det skulle vara lite överdrivet nu. Ifall du länkade till något exakt om det här tidigare, så kan du väl länka det igen. Generellt brukar du länka till studier som inte säger det som du påstår att de säger. Men det tolkar jag inte som lögn (så att du inte beskyller mig för det felaktigt igen), snarare som oförmåga att förstå innehållet. Och det är inget personangrepp nu heller - man har som icke-läkare/forskare svårt att förstå sånt. Jag förstår det inte alltid heller. Men det är förstås lättare för mig då att hitta fel på det.

    Om du och Nail har länkat tidigare, då har du säkert också fått kommentarer av andra här om dessa. T.ex. att studierna inte säger det, som ni tror de säger. Eller att en liten studie med 20 personer (jag tror jag minns att någon länkade till en sån) inte bevisar så mycket - så länge inte många andra studier visar samma sak. Man kan alltid länka till en udd studie - du kan "bevisa" vad som helst på det sättet. Och det kommer alltid att finnas studier som visar motsatsen. När det gäller studier måste det antigen vara en stor studie som undersöker exakt den frågan, eller flera stycken som har samma resultat. Då kan man hävda att det finns viss belägg att det verkar vara så. 
  • AndreaBD

    Förresten så är felinformation inte alls samma sak som lögn. Folk kan ju tro fel. 

  • FuckGoggleAskMe
    klyban skrev 2020-07-27 16:48:10 följande:

    Ja, om den är baserad i fakta och forskning, vilket munskyddets användande är under.


    Genom ditt syftningsfel höll du faktiskt med mig, vilket jag antar inte var meningen. Det där med att munskyddsanvändningen är under något, förstår jag inte. Skulle underlättta att bemöta dina inlägg om du skrev begripligt. Återigen, om svenska inte är ditt första språk så ok, då kan man ha överseende,
  • FDFMGA
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-07-27 19:35:23 följande:
    Genom ditt syftningsfel höll du faktiskt med mig, vilket jag antar inte var meningen. Det där med att munskyddsanvändningen är under något, förstår jag inte. Skulle underlättta att bemöta dina inlägg om du skrev begripligt. Återigen, om svenska inte är ditt första språk så ok, då kan man ha överseende,
    Klyban har tidigare i den här tråden nämnt att det inte är hans starkaste sida - det där med att formulera texter, alltså (Jag skriver han eftersom jag fått uppfattningen att det är rätt pronomen) - men om man bara har ett uns känsla för språk så brukar det sällan innebära några svårigheter att förstå vad han skriver.

    "Ja, om den är baserad i fakta och forskning, vilket munskydds användande är under" tolkar jag som att han förklarar att FHM:s syn på munskyddsanvändande är vetenskapligt förankrad och baserad på fakta.

    Felet du gjorde och ofta gör är att du bryter ut ett stycke ur dess sammanhang, nu senaste råkade du glömma att det var FHM som diskuterades. Det kan du se om du kontrollerar vad klyban citerade.
     Idag 16:48#4017CiteraAnmäl
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-07-26 23:35:40 följande:
    Jaha, så verklighetsanpassad syn är automatiskt den syn FHM har, inte den syn som massor av andra myndigheter och forskare har världen över, ok. Blott Sverige svenska krusbär har ...
    Ja, om den är baserad i fakta och forskning, vilket munskyddets användande är under.
     
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2020-07-27 21:07:48 följande:
    Klyban har tidigare i den här tråden nämnt att det inte är hans starkaste sida - det där med att formulera texter, alltså (Jag skriver han eftersom jag fått uppfattningen att det är rätt pronomen) - men om man bara har ett uns känsla för språk så brukar det sällan innebära några svårigheter att förstå vad han skriver.

    "Ja, om den är baserad i fakta och forskning, vilket munskydds användande är under" tolkar jag som att han förklarar att FHM:s syn på munskyddsanvändande är vetenskapligt förankrad och baserad på fakta.

    Felet du gjorde och ofta gör är att du bryter ut ett stycke ur dess sammanhang, nu senaste råkade du glömma att det var FHM som diskuterades. Det kan du se om du kontrollerar vad klyban citerade.
     Idag 16:48#4017CiteraAnmäl
    Ja, om den är baserad i fakta och forskning, vilket munskyddets användande är under.
     
  • FuckGoggleAskMe
    FDFMGA skrev 2020-07-27 21:07:48 följande:

    Klyban har tidigare i den här tråden nämnt att det inte är hans starkaste sida - det där med att formulera texter, alltså (Jag skriver han eftersom jag fått uppfattningen att det är rätt pronomen) - men om man bara har ett uns känsla för språk så brukar det sällan innebära några svårigheter att förstå vad han skriver.

    "Ja, om den är baserad i fakta och forskning, vilket munskydds användande är under" tolkar jag som att han förklarar att FHM:s syn på munskyddsanvändande är vetenskapligt förankrad och baserad på fakta.

    Felet du gjorde och ofta gör är att du bryter ut ett stycke ur dess sammanhang, nu senaste råkade du glömma att det var FHM som diskuterades. Det kan du se om du kontrollerar vad klyban citerade.


     Idag 16:48#4017CiteraAnmäl
    Ja, om den är baserad i fakta och forskning, vilket munskyddets användande är under.
     
    HAHAHAHAHAHAHAHAHA Fantastisk bortförklaring, grattis jag ids inte göra fler inlägg här marguritas ante porcos osv
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin