• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2020-07-26 23:55:26 följande:

Du är verkligen en som uppenbarligen kör med felinformation medvetet. Forskarna över hela världen är väldigt mycket överens när det gäller covid-19. 

Enda skillnaden är att Sverige inte har haft lockdown. Och just där säger alla experter att de är lite osäkra om man behöver ha en lockdown och ganska många säger att man nog kan klara sig utan.

Fel information medvetet? Du har verkligen en otrevlig ton på inläggen och går till personangrepp.

Du menar alltså att det inte är sant att många länder har lagar om att använda masker, och att väldigt många forskare anser att det är fördelaktigt att använda masker? Till skillnad från FHM, som har det enda sanna budskapet, som man inte får ifrågasätta?
  • Anonym (ABC)
    AndreaBD skrev 2020-07-26 23:55:26 följande:

Du är verkligen en som uppenbarligen kör med felinformation medvetet. Forskarna över hela världen är väldigt mycket överens när det gäller covid-19. 

Enda skillnaden är att Sverige inte har haft lockdown. Och just där säger alla experter att de är lite osäkra om man behöver ha en lockdown och ganska många säger att man nog kan klara sig utan.

Sverige har inget system för karantän av närkontakter till smittade, eller hur? Det är också en skillnad mellan Sverige och vissa andra länder.
  • Anonym (.)
    Dr Nail skrev 2020-07-26 22:58:15 följande:
    Livegna vet jag inte om det är en bra jämförelse, då en genomsnittlig kinesisk arbetare drar in mer cash än vad en livegen bonde kunde drömma om. Extra mycket under pandemin, t.ex. när de byggde det där jättesjukhuset.

Tänker du på den där läkaren som sen själv avled? Jag håller med, det finns mycket som är mystiskt kring det hela. Fortfarande, inte så att man inte kan lära sig nåt av Kinas forskning. Det vore en begränsande utgångspunkt.

Din sista mening skriver jag under på.
    När jag skrev livegna tänkte jag inte främst på hur mycket pengar de ev tjänar. Jag spenderade några veckor i Urumqi, Kina, för ett forskningsprojekt på ett sjukhus för några år sedan. De läkare som var av minoritetsbefolkning (uigurer) var inte tillåtna att forska alls. De läkare som var kineser och forskade berättade att de inte hade möjlighet att byta arbetsgivare eller flytta. För att flytta måste man ha ett nytt jobb (om man inte är ekonomiskt oberoende) och tidigare arbetsgivaren såg till att man inte kunde anställas på nytt ställe, även om det var i en stad många hundra mil bort. Effektiva sätt att få lov att säga upp sig och ändå kunna anställas på nytt var tex mutor eller högt uppsatta släktingar. De tvingades jobba hårt med exakt vad arbetsgivaren bestämde, och kunde bli bestraffade om de inte producerade artiklar i rätt hastighet.
    Det är möjligt att det inte fungerar på samma vis i hela Kina, detta är bara min personliga erfarenhet av samtal med kinesiska forskare på en enskild ort.

Inte bara läkaren som avled - det var flera personer som hindrades från att berätta om det nya viruset. Kina visste om det i flera veckor innan de sade något till resten av världen.

Absolut kan det finnas vettig forskning även från Kina, men som sagt, vi är överens om att man måste vara försiktig med att tolka in allt för mycket i vad nya artiklar egentligen säger. Ofta är det fullt av vaga formuleringar, och gissningar.
  • FDFMGA
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-07-26 23:35:40 följande:
    Jaha, så verklighetsanpassad syn är automatiskt den syn FHM har, inte den syn som massor av andra myndigheter och forskare har världen över, ok. Blott Sverige svenska krusbär har ...
    Nu bor jag i Sverige och min främsta verklighet är den svenska - utifrån just svenska omständigheter. alltså. Jag är inte mycket för nyauktoritära synsätt där
    alla länder, alla människor anses vara i behov av exakt samma åtgärder, oavsett om de själva anser detta eller inte.

Så visst, Almqvist svenska krusbär är hyfsat lätt igenkännbara för mig och till skillnad från dig och somliga andra anser jag att kinesiska krusbär är en invasiv företeelse som inte desto mindre är verklighetsanpassade för kinesiska förhållanden.

Eller för att anknyta till Almqvist så är jag inte särskilt förtjust i ropen på att Sverige borde byta ut de svenska krusbären mot de kinesiska.
  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2020-07-27 00:55:19 följande:
    Sverige har inget system för karantän av närkontakter till smittade, eller hur? Det är också en skillnad mellan Sverige och vissa andra länder.
    Vi har ju pratat om exakt det här minst fem gånger redan. Mitt svar är fortfarande samma: Det kan man göra så länge det bara är några hundra som är smittade (som i Finland). När det väl blir några tusen (som i Sverige) har inget land råd med att betala alla dessa människor som då inte ska jobba. 

Titta på olika länder, du! Du kommer att se mönstret. Det finns gränser. 
  • Padirac

Idag då jag var in på lokala stormarknaden mötte jag en kvinna med mask, strax bakom kom hennes man utan mask.

I kön till kassorna kom en annan person med masken neddragen för att kunna andas genom näsan.

Maskerna var av typ engångsmask som inte sluter tätt över näsrygg.

Vad kan man tro om dessa händelser? Vill man inte smitta andra eller tror man att man inte blir smittad lika lätt med dessa masker?

Har första kvinnan mask hemma eller smittar hon sin man hemma som strosar runt utan mask? Den andra personen, kan denne inte smitta eller smittas genom luft som passerar näsa och övre luftvägar?

Ger detta beteende någon som helst minskning av smittspridning?

• Anonym (A.)
    Padirac skrev 2020-07-27 15:57:08 följande:

Idag då jag var in på lokala stormarknaden mötte jag en kvinna med mask, strax bakom kom hennes man utan mask.

I kön till kassorna kom en annan person med masken neddragen för att kunna andas genom näsan.

Maskerna var av typ engångsmask som inte sluter tätt över näsrygg.

Vad kan man tro om dessa händelser? Vill man inte smitta andra eller tror man att man inte blir smittad lika lätt med dessa masker?

Har första kvinnan mask hemma eller smittar hon sin man hemma som strosar runt utan mask? Den andra personen, kan denne inte smitta eller smittas genom luft som passerar näsa och övre luftvägar?

Ger detta beteende någon som helst minskning av smittspridning?

Nej, snarare tvärtom. Har upplevt detsamma idag på Elgiganten. Munskydden åker hiss mellan hals, mun, näsa och upp till pannan. En del använder också munskydd till att bli ett litet käckt hårband/diadem.
  • klyban
    Dr Nail skrev 2020-07-26 20:45:50 följande:
    Varför behöver man vara så våldsamt skeptisk gentemot forskning från Kina? Jag hänger inte med nu, på riktigt. Varför så viktigt att begränsa sitt liv?

Nordkorea? Har du rapporter från Nordkorea ang. det här? Dela då gärna, för jag har inte sett några.

Ja, det kom liknande grejer från England. Ska man va skeptisk då också, eller....vad ska jag göra, berätta för mig xD

Mot forskning ska man alltid vara skeptisk emot och tills det är bevisat.
    Och det är ingen som bevisat forskningen är fel på området att immunitet kommer i fler form än en.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-07-26 23:35:40 följande:
    Jaha, så verklighetsanpassad syn är automatiskt den syn FHM har, inte den syn som massor av andra myndigheter och forskare har världen över, ok. Blott Sverige svenska krusbär har ...
    Ja, om den är baserad i fakta och forskning, vilket munskyddets användande är under.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-07-27 00:13:42 följande:
    Fel information medvetet? Du har verkligen en otrevlig ton på inläggen och går till personangrepp.

Du menar alltså att det inte är sant att många länder har lagar om att använda masker, och att väldigt många forskare anser att det är fördelaktigt att använda masker? Till skillnad från FHM, som har det enda sanna budskapet, som man inte får ifrågasätta?
    Det har ingenting med personangrepp att göra. Om du sprider felinformation - det har inget med dig som person att göra, utan det är helt enkelt fel att göra så. Och jag skulle ha varit trevligare om det vore första eller andra eller tredje gången. När man dock gång på gång upprepar felaktigheter hur många gånger som helst - vad ska man då annars tro? 

Inget land har "lag om att ha masker". Man kan högst ha någon slags tillfällig förordning att man t.ex. inte får gå in i affärer eller på kollektivtrafiken utan mask. Och då är det ju egentligen de som driver affären eller trafiken som bestämmer vad som gäller där. Och då har de t.ex. i Tyskland fått order om att de måste se till att kunderna har mask, annars kan man stänga affären. Precis om här där man kan stänga restauranger som inte håller sig till reglerna. 

Du skriver "väldigt många forskare anser att det är fördelaktigt att använda masker". Kan du belägga det? ALLA forskare som jag har hört yttra sig om frågan  om mask gör någon nytta, brukar säga något i stil med "egentligen inte". 

Naturligtvis får man ifrågasätta FHM, men eftersom deras åsikter till 99 % överensstämmer med WHOs och forskarna internationellt är väldigt överens - varför skulle jag ifrågasätta det som de flesta insatta forskare tycker? 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin