• Anonym (Krusmynta)

    Okej att inte bjuda båda i ett gift par?

    Det gäller ett födelsedagsfirande.  40 år.
    Är det ok att bara bjuda sin "egna" familj, alltså bara föräldrar och syskon? 
    Syskonen består av en frånskild bror med två barn och en gift syster med tre barn.
    Vad tycker ni?   

  • Svar på tråden Okej att inte bjuda båda i ett gift par?
  • Anonym (J)
    Anonym (Fick inte komma) skrev 2024-04-28 13:04:22 följande:
    ...etiketten går dock inte utöver precis allting. SYFTET med etiketten är inte att splittra familjer. Syftet är att det ska gå lättare och smidigare att umgås, men sedan får man göra undantag när det finns speciella omständigheter. 

    Du minns väl vad Jesus sa om dem som "hörer lagen" respektive dem som "görer lagen"? Skrattande Det gäller att göra rätt enligt ANDEMENINGEN av lagen, inte att följa den blint.
    Anonym (M) skrev 2024-04-28 13:38:13 följande:
    Alltså lite som det passar dig och dina åsikter 

    Som M skriver ... ;) 
  • Anonym
    molly50 skrev 2024-04-28 14:22:50 följande:
    Ja,det står dig fritt att tycka. Jag sitter inte ihop med min man,men skulle bli ytterst förvånad om min syster plötsligt skulle utesluta honom från en fest.
    Det är en annan sak om det är t ex en tjejfest. Men det här handlar om en födelsedagsfest.

    Jag skulle vilja veta varför då det kan finnas andra orsaker än att man själv väljer vilka man vill bjuda.
    Jag skulle vilja veta om han hade gjort något som gör att han inte blir bjuden t ex.
    Då får du bara stanna hemma.
    Den som bjuder bestämmer vem som får komma.
    Den som är bjuden bestämmer om den kommer eller ej.
  • Anonym (Fick inte komma)
    molly50 skrev 2024-04-28 14:22:50 följande:
    Ja,det står dig fritt att tycka. Jag sitter inte ihop med min man,men skulle bli ytterst förvånad om min syster plötsligt skulle utesluta honom från en fest.
    Det är en annan sak om det är t ex en tjejfest. Men det här handlar om en födelsedagsfest.

    Jag skulle vilja veta varför då det kan finnas andra orsaker än att man själv väljer vilka man vill bjuda.
    Jag skulle vilja veta om han hade gjort något som gör att han inte blir bjuden t ex.
    Men exakt. Det är ett så grovt etikettsbrott, att man inte kan låta bli att tänka att det måste ligga något allvarligt bakom, som man själv inte sett. Han kanske har tafsat på någon av kvinnorna på en tidigare fest? Eller ännu värre: på något av barnen? Eller har han kräkts i diskhon? Sagt något oförskämt? Gjort helikoptern?
  • molly50
    Anonym skrev 2024-04-28 14:50:38 följande:
    Då får du bara stanna hemma.
    Den som bjuder bestämmer vem som får komma.
    Den som är bjuden bestämmer om den kommer eller ej.
    Ja,och det var väl precis det jag skrev? Att jag då inte skulle gå.

    Man har rätt att bjuda vem man vill,men då tycker jag också att man kan ge en förklaring till varför man inte bjuder in en persons partner.
    Och man får då också vara beredd på att alla kanske inte vill komma.
  • molly50
    Anonym (Fick inte komma) skrev 2024-04-28 15:13:39 följande:
    Men exakt. Det är ett så grovt etikettsbrott, att man inte kan låta bli att tänka att det måste ligga något allvarligt bakom, som man själv inte sett. Han kanske har tafsat på någon av kvinnorna på en tidigare fest? Eller ännu värre: på något av barnen? Eller har han kräkts i diskhon? Sagt något oförskämt? Gjort helikoptern?
    Ja,precis.

    Nu vet jag att min man inte skulle göra någon av de sakerna.
    Men jag skulle ändå vilja veta om något har hänt som gör att han inte blir bjuden.
  • Anonym
    molly50 skrev 2024-04-28 15:31:42 följande:
    Ja,och det var väl precis det jag skrev? Att jag då inte skulle gå.

    Man har rätt att bjuda vem man vill,men då tycker jag också att man kan ge en förklaring till varför man inte bjuder in en persons partner.
    Och man får då också vara beredd på att alla kanske inte vill komma.
    Nej, man behöver inte förklara varför man inte bjuder personer som man inte vill ha på sitt kalas.
    Lika ok som att du stannar hemma och surar.
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2024-04-28 15:31:42 följande:
    Ja,och det var väl precis det jag skrev? Att jag då inte skulle gå.

    Man har rätt att bjuda vem man vill,men då tycker jag också att man kan ge en förklaring till varför man inte bjuder in en persons partner.
    Och man får då också vara beredd på att alla kanske inte vill komma.
    TS verkar dock inte vilja fråga efter någon förklaring eller ifrågasätta nåt, hon har väl redan gått på bjudningen om jag minns rätt
  • molly50
    Anonym skrev 2024-04-28 15:34:26 följande:
    Nej, man behöver inte förklara varför man inte bjuder personer som man inte vill ha på sitt kalas.
    Lika ok som att du stannar hemma och surar.
    Vad säger att jag skulle stanna hemma och sura?
    Det skulle jag definitivt inte göra.
    Jag skulle bara vilja ha en förklaring.
    Och nej,man måste inte förklara. Men då får man också vara beredd på att personen kanske inte vill komma.
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2024-04-28 15:34:40 följande:
    TS verkar dock inte vilja fråga efter någon förklaring eller ifrågasätta nåt, hon har väl redan gått på bjudningen om jag minns rätt
    Ja,precis.

    Men jag svarade bara vad jag hade gjort.
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2024-04-28 15:36:17 följande:
    Vad säger att jag skulle stanna hemma och sura?
    Det skulle jag definitivt inte göra.
    Jag skulle bara vilja ha en förklaring.
    Och nej,man måste inte förklara. Men då får man också vara beredd på att personen kanske inte vill komma.
    Jag fattade ditt första inlägg som att du skulle fråga varför, först om din syster frågade varför du tackat nej?
  • Anonym
    molly50 skrev 2024-04-28 15:36:17 följande:
    Vad säger att jag skulle stanna hemma och sura?
    Det skulle jag definitivt inte göra.
    Jag skulle bara vilja ha en förklaring.
    Och nej,man måste inte förklara. Men då får man också vara beredd på att personen kanske inte vill komma.
    Vilket var ungefär det jag skrev .Stanna hemma du.
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2024-04-28 15:37:50 följande:
    Jag fattade ditt första inlägg som att du skulle fråga varför, först om din syster frågade varför du tackat nej?
    Ja,precis. Men skulle jag inte få nå´n förklaring så skulle jag inte sura över det.
  • molly50
    Anonym skrev 2024-04-28 15:37:59 följande:
    Vilket var ungefär det jag skrev .Stanna hemma du.
    Ja,och det skulle jag göra också.
  • Anonym
    molly50 skrev 2024-04-28 15:40:21 följande:
    Ja,och det skulle jag göra också.
    Uppfattat.
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2024-04-28 15:39:56 följande:
    Ja,precis. Men skulle jag inte få nå´n förklaring så skulle jag inte sura över det.
    Det gillar jag. Ifrågasätter man så ska det först vara ombett.
  • Anonym (.)
    Anonym (J) skrev 2024-04-28 09:12:30 följande:
    www.dn.se/blogg/etikettfragan/2015/03/08/10123/

    blogg.vett-och-etikett.com/papeka-inte-vilka-andra-ska-eller-inte-ska-bjuda/

    Man frågar inte om man får ta med andra.

    Man tackar nej om man är inte nöjd . 

    Lustigt att du anser att etikett och uppfostran gäller när det passar dig.

    Magdalena Ribbing har ofta sagt att " värsta etikettsbrott man kan göra är att påpeka att någon annan gör fel. " 
    Hej J!

    Tack för dina länkar och input! Det är intressant det här. 

    Jag vet det dock redan, trot eller ej. Men slutsatsen jag kommit till är att när någon nära, viktig för en, börjar bryta ett etikettbrott som man vet om kommer få konsekvenser för den eller de som håller i det, inte kan tänka sig bli resultatet av det, är det viktigare att bara säga det för att rädda vad som räddas kan innan det är för sent. Gör den, eller dem, ändå det valet, ja, då får det bli som det blir, men då är den eller de åtminstone medveten, medvetna om det. 

    Det jag vet idag om min man och hans familjs felsteg är att de inte varit medvetna om det, de tror de har gjort rätt, de kan försvara det, men när man sedan kommer med ett annat perspektiv, och något man kan hitta i en etikett regelbok så ser man hur det sakta börjar sjunka in.

    Det har faktiskt varit först när jag valt att säga mitt (efter varit tyst om det länge och som du då skriver följt vett och etikett) som bl a min ena svärförälder äntligen förstått det, och inte valt att upprepa det som gått fel innan. 

    Är man rädd om sina relationer, är man rädd om sin familj, och om familjen ska fortsätta måste där finnas ett ge och ta, en fortlöpande kommunikation och rätt sorts kommunikation. Är man rädd om sin partner behöver man stå upp för den, och för oss som par, när det krävs. Annars är man ingen bra partner. Men man måste själv vilja det, man måste då ha sett det från exakt det perspektivet, se det från den symboliken som partner gör, och som nog många andra också gör. Jag vet om att min man älskar mig mycket, men han har varit som en tjur i en porslinsbutik. Har varit stunder då jag fått säga "Jag är sårad!" då han svarat med "Jag förstår det nu. Jag har inte menat det så. Jag har inte tänkt på det så. Förlåt mig.". 

    Mycket riktigt finns det de som inte ifrågasatt, som jag gjort, men ändå reagerat sinsemellan, där konsekvenserna sedan kommer, men då ingen pratar ur skägget blir relationerna lidande, "pausade" eller avslutade, och där sitter de då, mina två svärföräldrar till exempel, med de här konsekvenserna som de aldrig velat ha i sitt knä. De kan inte göra det ogjort. De kan ha förlorat just den familjemedlemmen, som var superviktig för dem, över något så dumt. Finns de som förlorar just den där nära vännen, bästa kompisen, över något så dumt. Jag vet allt det här eftersom jag själv inte fått betala någon konsekvens efter att ha uteslutet någon av de här andra och fått det till mig. Tids nog märks det även om det inte uttrycks i ord för de som tänkt annorlunda när de bjudit, på andra sätt, och den sorgen, den distansen blir bara plågsam för alla inblandade. Det jag sett hända är att först reagerar de andra med förvåning, vrede, sorg, och sen distanseras relationen mycket eller avslutas. Det är de som börjat få bollen i rullning som får leva med det sedan. Då är det inte längre med fnysningar eller med attityden att vill de sura så låt dem. Där är ett gap. Ett stort tomrum. Sorg. 

    De gånger jag har sagt jag har pojkvän har det varit för de har inte vetat om det och så fort de fick reda på det blev de glada och naturligtvis hade de bjudit med pojkvännen om de bara vetat det innan (men det var så de fick veta det). Då tycker jag det har varit okej att jag har frågat. De har bara brustit ut i skratt. Tanken har varit att de skulle få veta det vid ett annat senare tillfälle bara. 

    Jag har också följt vett och etikett regeln med att bara tacka nej, men det har då hänt att jag blivit uppringd och man vill prata med mig om det, varför, så det är inte alltid alla nöjer sig med att man bara tackar nej. 

    Jag har också varit med om att de ringer, sms:ar innan och berättar att inbjudan är på gång, och sedan om jag fått den. De "paxar" mig med datumet innan jag fått den formella inbjudan. 

    Där har funnits andra situationer där jag känt att det rätta är att jag förklarar mig, det kan ha varit situationer där värdparet blivit satta i en rävsax (då bjudit till exempel både mig och ett ex till mig då trott vi fortfarande kan ändå umgås som vänner, då vi ju sagt det sedan innan, medan jag inte känt det så senare, och han tackat ja, för han velat ha mig tillbaka, mer än som vän, blir bara plågsamt). Jag har då förklarat att jag inte avundas deras situation, att jag förstår fullt ut om de bara då bjuder honom och det enklaste för alla inblandade blir att jag bara tackar nej. Även om jag kommit eller inte kommit på något sådant har jag alltid ordnat med presenter som jag gett innan eller efter, för att jag vill. Om jag då bryter mot något so be it. 

    Jag har också haft situationer där både jag och exet vetat om något kommande och fått ha kontakt om det innan då det slutat med att vi båda tyckt det varit rätt att båda gått. Jag har varit också i situation där den nya pojkvännen då fått utbrott på mig för att jag inte förbjudit exet eller berättat att jag inte tycker att han ska komma, men jag har ansett att det är inte min plats att göra det, då det är i hans rätt att också vara där och vid det tillfället har jag stått på något konstigt vänster på mitt ex:s sida (och det har absolut inte varit något på gång mellan oss eller något annat konstigt), så det är inte alltid så att jag bara gör vad som gynnar mig i slutändan, jag försöker ta hänsyn till alla och till situationen. 
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2024-04-28 15:50:11 följande:
    Det gillar jag. Ifrågasätter man så ska det först vara ombett.
    Ja,precis.
  • Anonym (.)
    Anonym (Fick inte komma) skrev 2024-04-28 12:20:41 följande:
    ...och det stämmer som huvudregel, men sedan finns det undantag. Och jag tycker, att om en hel familj kommer att splittras annars (för att TS bara slutar umgås med sin syster), och systern inte har en aning om varför, för att man inte får upplysa henne om att hon gör fel i vissa sammanhang, så är det snällare även mot henne (systern) att upplysa, än att bara dra sig undan - och så rinner kontakten ut i sanden. 

    Och när det gäller den du svarade nu, så var det också force majeur anser jag. Hade det varit bättre att mannen hade fått gå på den här festen ensam, och så hade värdinnan kanske förfört honom där? Ja mannen kunde ju också bara ha tackat nej, men eftersom det så uppenbart låg onda avsikter bakom inbjudan, så tycker jag att det var rätt med en öppen markering även i det speciella fallet. Annars hade kvinnan kanske fortsatt med sina raggningsförsök.
    Fick inte komma, jag är på din sida här, kan jag bara tillägga, tack för dina ord :). Det som jag tycker saknas i en del resonemang här är att man inte förstår konsekvenserna av det. De som väljer att utesluta är också de största förlorarna vad jag har sett, det är inte de som blir uteslutna av fel grunder. Att tro man surar och sörjer människor som behandlar en fel, som luft, kränker en, då tror man för mycket om sig själv. Det blir bara att det blir kalla handen framöver. Alla de jag har känt, inklusive mig själv, haha, har annan familj och vänner. De, vi, står inte och faller precis för att någon eller några väljer att utesluta .Då ser de nog för mycket i sitt eget värde om de tror det. 

    Sen tror jag också det blir så mellan vissa par och familjer att människor väljer och väljer bort baserat på beteende, uppförande. Därför kan två människor hitta varandra, bli ett par, som båda accepterar varandras brist på vett och etikett, och så för de detta vidare sedan i sin egen familj. Det jag sett är att de vuxna barnen sedan återgår till deras ursprungliga barns-roller i familjen, de gamla sätten och ifrågasätter de inte då det är deras naturliga sätt att vara. De vet inget annat. Istället blir det nya gemenskaper, nya vänner, nya partners, nya människor helt enkelt, som kommer in i den här dynamiken som reagerar på det. Min man har själv reagerat på det i andra sammanhang, genom sina arbeten, del sociala sammanhang, där han gör bort sig. 

    Ja, HerreGud, det där med den tjejen... Vi var ett etablerat par då, kan hända rätt nya, men ändå, vi var etablerade, introducerade till familj och vänner, och vad hon gjorde var ett test, allt tillåtet i krig och kärlek som det heter. Jag undrade om han hade fastställt oss som ett par inom den kretsen, för henne tydligt nog, eller varför hon höll på så annars, hon måste ha trott att hon fortfarande hade en chans? Allt han gjorde var att inte komma. Inte kommunicera. Allt utvecklades till precis det han ville undvika, en väldigt pinsam scen mest för henne, men också för han själv (när jag inte var där) då han äntligen fattade att det var det han behövde göra (visa, säga han var min). 
Svar på tråden Okej att inte bjuda båda i ett gift par?