• Carolatom07

Varför är många så likriktade i Sverige?

Det finns en allmän "svensson"-uppfattning om hur saker ska vara. I t.ex. USA är det vanligt med excentriska personligheter som vågar tänka utanför boxen. I USA vågar man utmana konventionella uppfattningar och vågar satsa mer på det man tror på, I Sverige är det mer som att alla ska stöpas i samma form, den som t.ex. satsar på personligt självförverkligande döms ut och får höra att "du kommer inte att lyckas" (jantelagen). Den "berömda" svenska avundsjukan har säkert satt käppar i hjulet för många som velat bryta ett invant livsmönster och prova nya saker.
    Värst är det väl i mindre samhällen där "alla känner alla". Den som sticker ut och anser att livet består av mer än sport, ätande och helgfylla samt att spela på tipset, döms ofta ut som udda.
    De som är tänkande och analyserande ses lite grann som "farliga" bara för att de har förmågan att tänka djupare.
    Hur har det blivit såhär?
  • Svar på tråden Varför är många så likriktade i Sverige?
  • Fröken Allvar
    Postman skrev 2023-03-27 08:19:40 följande:

Först så vill jag verkligen beklaga för vad du verkar ha fått utstå. Det är inte min avsikt att på nåt sätt försvara det du verkar ha drabbats av. 

Ja just retoriken är väldigt sliten och uttjatad det håller jag med om men det är inte bara i Sverige. Jag tycker allt att det är slitna argument som dyker upp i allehanda demokratiska länder numera.

Nu har jag inte så mycket erfarenhet utav andra länder men är avundsjukan verkligen så extrem i Sverige. Jag är skeptisk till det. 

Avundsjuka är destruktiv oavsett avundens etnicitet. 
  • Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-03-27 08:29:07 följande:
    Ett typexempel på hur vissa på FL försöker trycka ner andra. Skulle tro att flera på detta forum har liv som inte är så avundsvärda, enligt deras egna mått mätt. Det handlar om att trycka ner eller nedklassa någon för att själv få känna sig bättre för stunden. Självklart vill man bli sedd om man haft en jobbig livsresa, men har börjat inse att man nog får lära sig leva med att många inte förstår eller kan relatera till det man gått igenom. Jag märker t.ex. att många "svenssons" (jag väljer den benämningen för att förenkla lite) tar så mycket i sina liv för givet. Själv har jag fått vara glad bara jag haft tak över huvudet och mat för dagen. Jag undrar också hur folk idag skulle klara sig utan sina smartphones och all annan teknik de har som underlättar så mycket för dem. Jag vet att jag skulle klara att vara utan vissa saker. Jag skaffade inte internet förrän 2007, när de flesta redan hade haft det sen länge. Det gjorde att jag var sen på bollen och såg det som helt fantastiskt att jag äntligen kunde surfa på nätet hemma, som "alla andra", därför kanske mitt internetberoende blev lite starkare än många andras, något jag försöker komma tillrätta med nu.

Det var på en väldigt seg äldre dator med Windows 98 (när andra hade gått över till Windows XP eller Vista. Det tog ibland en otrolig tid för sidor att ladda klart (hade bredband via kabel i lägenheten), och folk undrade hur jag kunde sitta med en så seg och utdaterad dator. Svaret var förstås att det mesta av pengarna gick till alkohol så jag ansåg mig inte "ha råd".

Håller du också på och skriver en bok? Kul, den hade jag gärna läst och tagit del av. Du verkar vara en tänkande och reflekterande människa precis som jag och jag läser dina kommentarer med behållning. Förr kanske jag hade anledningar att ofta inte vara ärlig och uppriktig (pga saker man ville dölja för omgivningen). Idag har jag inget att förlora på att vara ärlig och uppriktig,och människor som inte har något att förlora (som redan förlorat det mesta) brukar folk bli skrämda av, då deras uppriktighet ofta är lite "för mycket" för dem att kunna ta.
    Intressant att du tror att du blev mer beroende av att börja sent med internet. Det kan ha varit så med mig och Facebook. Jag fick kritik för hur jag använde det. När de flesta inte använde det till att dela saker längre fortsatte jag med det.

Jag har skrivit ett antal böcker. En av dem berör temat för tråden. Jag ska fundera, men skulle kunna tänka mig att byta text med dig. Just den texten har jag inte delat med någon annan, och därför behöver jag fundera över om jag ens vill det.

Ja, man får lära sig att leva med insikten att många människor inte ens vill förstå eller relatera till det som är dem främmande. 
  • larrydavid
    Carolatom07 skrev 2023-03-25 19:02:39 följande:
    Varför är många så likriktade i Sverige?
    Det finns en allmän "svensson"-uppfattning om hur saker ska vara. I t.ex. USA är det vanligt med excentriska personligheter som vågar tänka utanför boxen. I USA vågar man utmana konventionella uppfattningar och vågar satsa mer på det man tror på, I Sverige är det mer som att alla ska stöpas i samma form, den som t.ex. satsar på personligt självförverkligande döms ut och får höra att "du kommer inte att lyckas" (jantelagen). Den "berömda" svenska avundsjukan har säkert satt käppar i hjulet för många som velat bryta ett invant livsmönster och prova nya saker.
    Värst är det väl i mindre samhällen där "alla känner alla". Den som sticker ut och anser att livet består av mer än sport, ätande och helgfylla samt att spela på tipset, döms ofta ut som udda.
    Det där är nog typiskt om man jämför storstäder med mindre samhällen. Vart man än befinner sig. Kolla New York, där finns väl alla sorter. I Stockholm är det väl lite samma, man blir mer anonym bland så mycket folk. Jämfört med en liten tätort.
    Just USA är väl ganska konservativa många gånger. Där ska man vara gift, annars är man konstig. Trångsynthet är också utbrett. Rasism och hat mot homosexuella har väl nästan ökat där.
  • Postman
    Fröken Allvar skrev 2023-03-27 08:29:30 följande:
    Avundsjuka är destruktiv oavsett avundens etnicitet. 
    Ja absolut 👍🏻
  • Jagäterkeso

Jag känner inte alls igen bilden av att man skall vara på ett visst sätt för att passa in. Kanske för 25 år sedan eller så. Det finns inte en, utan 2 mallar/läger att välja på. Polariserat till max.

• Fröken Allvar
    Jagäterkeso skrev 2023-03-27 08:48:31 följande:

Jag känner inte alls igen bilden av att man skall vara på ett visst sätt för att passa in. Kanske för 25 år sedan eller så. Det finns inte en, utan 2 mallar/läger att välja på. Polariserat till max.

Jag är nyfiken på hur du skulle vilja beskriva dessa mallar. Jag har mina aningar. 
  • Jagäterkeso
    Fröken Allvar skrev 2023-03-27 08:51:03 följande:
    Jag är nyfiken på hur du skulle vilja beskriva dessa mallar. Jag har mina aningar. 
    Kortfattat: Du får välja om du vill vara Linnea Claesson eller Rebecka Fallenqvist. 
  • Fröken Allvar
    Jagäterkeso skrev 2023-03-27 09:09:32 följande:
    Kortfattat: Du får välja om du vill vara Linnea Claesson eller Rebecka Fallenqvist. 
    Ok fattar. (Jag väljer Fröken Allvar, hon är betydligt äldre än de donnorna, som väl är cancelled? ) 
  • Fröken Allvar
    Text av kvinna som är rädd för att bli mobbad och utstött om hon flyttar tillbaka till Sverige. Ordspråk som lika barn leka bäst och bliv vid din läst stödjer den oroliga tesen att av Sverige blivit blott ett ark med diasporisk bubbelplast(OBS min tolkning) :

"Sorgen jag känner handlar om att enkel samvaro måste uppfinnas på nytt. Sverige verkar inte bara ha problem med skjutningar och Erdogan.

I uppmaningen till bubbelhopp avslöjas en ängslan och konflikträdsla som verkar ha tagit död på nyfikenheten. Att vilja utmana den egna tanken.

Att träffa någon som inte är en spegelbild anses läskigt. En diskussion kring ett middagsbord blir farlig. Det kallas dålig stämning. Bättre inte bjuda den som tänker annorlunda.

Debatter leder inte framåt, de bidrar bara till en affektiv polarisering. Att snicksnacka med någon i livsmedelskön är att riskera att bli polisanmäld.

Bekvämlighet, likgiltighet, intolerans och förakt är inte längre väsensskilda artfenomen, utan en gradskillnad på ett sluttande plan.

Hur kunde det bli så här? När alla pratar om integration?"
  • ClumsySmurf
    Carolatom07 skrev 2023-03-27 06:40:58 följande: #38
    ClumsySmurf skrev 2023-03-26 22:58:25 följande:
    "För egen del uppger jag alltid om mina resonemang är endast hypoteser eller grundade på fakta"

Har inte läst alla dina inlägg, men när du inte förstår vaför vi inte skulle gå efter din magkänsla och signalerar du att du inte är seriös, för att du inte är.
    "Kolla facebook" är inte heller seriöst.

"Fakta har ju dock en tendens att förändras i takt med att nya rön och ny forskning presenteras."
    Du tar upp extrema exempel.
    Studier ska i regel vara eduplicerade för att kunna kallas för vetenskaplig teori (fakta) och man måste tänka på att det kanske inte ger hela bilden.

Studier ska helst hålla för reduplicering innan de publiceras så är det inte en större studie med hög kvalite ska man ta ej eduplicerade studier med en nypa salt.

Var det inte en vetenskaplig teori var det inte 'fakta' som förändrades och "nya rön" vill sälja klick.
    Ja, vetenskaplig metod innebär att ett experiment ska kunna upprepas gång på gång, med samma slutresultat.

Var har jag sagt att ni "ska gå på min magkänsla"? Inget jag känner igen.

Carolatom07 skrev 2023-03-04 20:31:01 följande: #96
    ClumsySmurf skrev 2023-03-04 20:16:46 följande:
    Du försöker inte ens göra ett argument för att det skulle finnas någon grund för frågan "Någon mer som saknar tiden då man blev genuint förälskad i personen för den hon/ han  'r snarare än bara för kroppen?"

Folk forskar om sånt här så du inte kan backa upp dina påståenden med annat än "Min upplevelse är en sanning för mig" så är det snarare du som levt under en sten, eller har starka skygglappar.
    Det finns något som heter intuition, det finns något som heter magkänsla, och som människor uppmanas ta fasta på. Även vi män har intuition och magkänsla, och varför skulle vi inte gå efter den?

När jag ser skillnaden mellan de stabila förhållanden som 40-50-talister levt i, jämfört med de korta förhållanden många lever i idag, förstår jag att det ofta inte handlar om kärlek, utan mer tillfällig bekräftelse.

Svar på tråden Varför är många så likriktade i Sverige?