• Anonym (Tänk till)

Sluta dömma

Följt flera trådar om otrohet samt skrivit några själv. Blir både ledsen och arg då det finns människor här inne som både hotar och kränker trådskaparen. Vad ger er rätten? Förstår att det kan upplevas som att man tar någon annans person och självfallet får man ha åsikter. Men att hota? Varför? Vad vinner du på det? Har du själv blivit utsatt och det brister för dig? 
    Jag har skrivit och bett om råd ibland, men blivit så kränkt att det inte går att läsa vidare. Och samtidigt så arg. Att ha en relation med någon som är upptagen är inget man just söker. Kanske den otrogne ljugit om sin relations status för dig och att det är för sent att avsluta pga känslor. Kanske du är medveten men inte vill annat än vara med personen. Pga känslor. Vi är också människor. Allt är inte svart eller vitt. 

• Svar på tråden Sluta dömma
  • Anonym (Dömer men förmår inte förklara)
    molly50 skrev 2023-04-04 21:36:52 följande:

Jag orkar helt ärligt inte läsa igenom och svara på allt du skriver då du skriver så långt.

Men när det gäller mitt ex så försökte han förneka det in i det längsta trots att han visste att jag hade misstankar.
    Och jag tvivlar på att man förnekar det om man vill att det ska komma fram 

För övrigt så har jag aldrig påstått att allt är ditt fel när vi missförstår varandra.
    Då tillskriv mig inte åsikter jag inte har,tack 

Jag förstår om du inte kan svara på allt, eller som du säger att du "inte orkar läsa".

Minst 90% av mitt inlägg är svar på och förklaring till det du skrev i förra inlägget där du citerade mig.

Jag har verkligen lyssnat på din uppmaning och ansträngt mig vara tydlig och därför beskriva saken på fler än ett sätt. Då blir det också fler ord.

Näst intill alla förnekar alltid.
    Det tror jag att även du känner till?
    Även de som omedvetet vill bli avslöjade brukar förneka.
    Visst kan du hålla med om att ditt ex hade kunnat agera annorlunda om han verkligen hade ansträngt sig maximalt att inte bli avslöjad?
    Du kan väl inte påstå att han var tvingad att visa sig öppet på stan?

Jag har i vart fall bett dig om ursäkt för att jag missförstod dig och för att jag hade uttryckt mig otydligt.
    Nu får jag väl återigen be dig om ursäkt för att jag i mitt förra långa inlägg ansträngde mig alltför mycket att förklara och vara tydlig så att det därigenom blev för långt för dig att orka läsa.
  • molly50
    Anonym (Dömer men förmår inte förklara) skrev 2023-04-04 23:33:45 följande:
    Jag förstår om du inte kan svara på allt, eller som du säger att du "inte orkar läsa".

Minst 90% av mitt inlägg är svar på och förklaring till det du skrev i förra inlägget där du citerade mig.

Jag har verkligen lyssnat på din uppmaning och ansträngt mig vara tydlig och därför beskriva saken på fler än ett sätt. Då blir det också fler ord.

Näst intill alla förnekar alltid.
    Det tror jag att även du känner till?
    Även de som omedvetet vill bli avslöjade brukar förneka.
    Visst kan du hålla med om att ditt ex hade kunnat agera annorlunda om han verkligen hade ansträngt sig maximalt att inte bli avslöjad?
    Du kan väl inte påstå att han var tvingad att visa sig öppet på stan?

Jag har i vart fall bett dig om ursäkt för att jag missförstod dig och för att jag hade uttryckt mig otydligt.
    Nu får jag väl återigen be dig om ursäkt för att jag i mitt förra långa inlägg ansträngde mig alltför mycket att förklara och vara tydlig så att det därigenom blev för långt för dig att orka läsa.
    Ja,men et måste ju gå att försöka förklara utan att skriva kilometrlånga spalter.
    Det blir faktiskt lite jobbigt att läsa. Speciellt för mig som har lite dålig syn och lätt kan bli trött i ögonen.
    Men jag vet att du ha försökt förklara och jag har också bett om ursäkt ifall jag har missförstått något.
    Så det borde vara utagerat nu.

Det var inte bara han som förnekade allt utan även den han var otrogen med. En av mina bästa vänner.
    När sanningen väl kom fram så tvingades de erkänna och förklaringen jag fick var att de inte ville att det skulle bli något snack.
    Därav att de inte sa något.
    Jag köpte såklart inte det.
    Jag tänkte bara att de var fega som inte vågade stå för sina handlingar trots att de visste vad jag tyckte om lögner och svek.
    Så jag tror faktiskt att det fins de som ljuger av rent egoistiska skäl också. 
    För att skydda sig själva t ex.
    molly50 skrev 2023-04-04 23:47:50 följande:
    Ja,men et måste ju gå att försöka förklara utan att skriva kilometrlånga spalter.
    Det blir faktiskt lite jobbigt att läsa. Speciellt för mig som har lite dålig syn och lätt kan bli trött i ögonen.
    Men jag vet att du ha försökt förklara och jag har också bett om ursäkt ifall jag har missförstått något.
    Så det borde vara utagerat nu.

Det var inte bara han som förnekade allt utan även den han var otrogen med. En av mina bästa vänner.
    När sanningen väl kom fram så tvingades de erkänna och förklaringen jag fick var att de inte ville att det skulle bli något snack.
    Därav att de inte sa något.
    Jag köpte såklart inte det.
    Jag tänkte bara att de var fega som inte vågade stå för sina handlingar trots att de visste vad jag tyckte om lögner och svek.
    Så jag tror faktiskt att det fins de som ljuger av rent egoistiska skäl också. 
    För att skydda sig själva t ex.
    Ja, du har rätt. Jag blev nog lite överambitiös i mina försök att förklara och vara extra tydlig.

Ja du har rätt, våra ömsesidiga ursäkter gör att det är utagerat nu.

Återigen beklagar jag uppriktigt vad du blev utsatt för. Jag är helt övertygad att det hade du absolut inte förtjänat.
    Och jag kan lova dig att jag vet vad jag talar om och jag kan ha förståelse för dig och dina känslor.

Jag håller med om att de båda handlade både fegt och respektlöst mot dig, och säkert mot fler som drabbades.
    Inget jag tidigare skrivit motsäger detta.
    Och ja du har rätt, det finns de som ljuger av rent egoistiska skäl, bl a för att skydda sig själv.

Jag har själv ljugit någon gång, troligen mest av egoistiska skäl. Och kanske du också har ljugit om någonting någon gång? Kanske också av egoistiska skäl?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Dömer men förmår inte förklara) skrev 2023-04-04 20:32:54 följande:
    Var skulle jag ha påstått att någon är svartsjuk?

Ditt eget ordval, ditt sätt att uttrycka dig så nedlåtande om andra människor och om andra medlemmar här på FL, det för stå för dig och jag tror det finns fler än jag som tycker att det visar ganska mycket om dig som person.

Om du bemötte din partner på detta sätt, med liknande förklenande omdömen, med lika vårdslöst ordval, med svartsjuka, så måste jag säga att jag har stor förståelse för om din partner valde att vara otrogen mot dig,
    om inte annat så sannolikt för att få slut på den toxiska relationen med dig.

Tycker du att medlemmar som innehar flera nick och bekräftar sina egna inlägg i tråden under sina olika nick, ger en ökad trovärdighet?
    Jag tror att de flesta medlemmar här på FL:s forum genomskådar den medlemmen, som ger intryck av att vara uppenbart obegåvad, som uppträder under flera nick och som ivrigt hejar på sina låtsasvänner i en och samma tråd. Vad tror du?
    Jadu, det här är ju varför diskussionerna med dig alltid blir bisarra för du kläcker ur dig saker inlindat i ett tjockt lager BS men alla fattar ju vad du menar, och när det ifrågasätts så slår du genast i backen och hävdar att du minsann inte sagts nåt sånt... och så går det runt runt och runt...

Ditt sätta att argumentera är lika falsk som dina argument. Men å andra sidan så är det kanske inte så förvånande att en person som propagerar för falskhet kommer argumentera på ett lika falskt sätt.

Nu kanske vi alla kan hjälpas åt att hålla oss någorlunda till ämnet och hjälpas åt så att bemöta varandra på ett sådant sätt att fler kan komma till tals i den här tråden, gällande TS ämne, som ju uppenbarligen har ett intresse bland medlemmar här på FL. Jag noterar att det där värsta exemplet på hur vi inte ska bemöta varandra i denna och i andra trådar har tagits bort vilket är för den här tråden och för trådens ämne. Tack till den som ordnade detta.
    Gällande det här ämnet, att döma andra gällande otrohet, så är det helt ok och står alla givetvis fritt, att läsa eller inte läsa mina och alla inlägg.
    Om någon i tråden försöker försvara sin egen svartsjuka så må det väl vara fritt, sett ur min synvinkel. Jag tolkar det rent allmänt i så fall som att någon mest försöker finna eget försvar inför sig själv. Om det är någons åsikt att svartsjuka och avundsjuka är bra så har den självfallet rätt till din åsikt.
    Jag kommer i alla lägen försvara allas rätt att uttrycka din åsikt, även när jag inte delar den åsikten.
    Hoppas att jag också har rätt till min åsikt och att jag har rätt att uttrycka den.
    Jag tycker att svartsjuka alltid är mycket mera negativt än positivt.
    Kanske kan jag och andra också hoppas på stöd från andra när det gäller allas rätt att uttrycka sin åsikt, även i de fall de inte stämmer med den egna åsikten?
    Gällande trådens ämne, alltså att döma andra, så tycker jag att vissa inlägg i tråden ger intryck av att stämma väl överens med min signatur.

• Anonym (jaha)
    Anonym (Dömer men förmår inte förklara) skrev 2023-04-05 12:02:43 följande:

Nu kanske vi alla kan hjälpas åt att hålla oss någorlunda till ämnet och hjälpas åt så att bemöta varandra på ett sådant sätt att fler kan komma till tals i den här tråden, gällande TS ämne, som ju uppenbarligen har ett intresse bland medlemmar här på FL. Jag noterar att det där värsta exemplet på hur vi inte ska bemöta varandra i denna och i andra trådar har tagits bort vilket är för den här tråden och för trådens ämne. Tack till den som ordnade detta.
    Gällande det här ämnet, att döma andra gällande otrohet, så är det helt ok och står alla givetvis fritt, att läsa eller inte läsa mina och alla inlägg.
    Om någon i tråden försöker försvara sin egen svartsjuka så må det väl vara fritt, sett ur min synvinkel. Jag tolkar det rent allmänt i så fall som att någon mest försöker finna eget försvar inför sig själv. Om det är någons åsikt att svartsjuka och avundsjuka är bra så har den självfallet rätt till din åsikt.
    Jag kommer i alla lägen försvara allas rätt att uttrycka din åsikt, även när jag inte delar den åsikten.
    Hoppas att jag också har rätt till min åsikt och att jag har rätt att uttrycka den.
    Jag tycker att svartsjuka alltid är mycket mera negativt än positivt.
    Kanske kan jag och andra också hoppas på stöd från andra när det gäller allas rätt att uttrycka sin åsikt, även i de fall de inte stämmer med den egna åsikten?
    Gällande trådens ämne, alltså att döma andra, så tycker jag att vissa inlägg i tråden ger intryck av att stämma väl överens med min signatur.

Och här har vi då ett lysande exempel på ditt sliskiga sätt att argumentera...

Du skriver: "Om någon i tråden försöker försvara sin egen svartsjuka...." och när såna insinuationer besvaras så slänger du genast på dig offerkoftan och hävdar att du inte aaaaaalls sagt att någon är svartsjukDrömmer

Ja du har all rätt till din åsikt, men det betyder inte att alla andra måste svälja ditt BS i tysthet.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (jaha)
    Aviga skrev 2023-04-05 12:21:30 följande:
    Tror du behöver prata med någon i verkliga livet
    Och att tycka det är ok att svika och manipulera andra menar du då är "det verkliga livet"?

Jag tror att du blandar ihop ditt liv med andras, du må vara ok med det, men jag tror faktiskt inte att majoriteten är det.
  • Aviga
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-05 13:59:59 följande:
    Och att tycka det är ok att svika och manipulera andra menar du då är "det verkliga livet"?

Jag tror att du blandar ihop ditt liv med andras, du må vara ok med det, men jag tror faktiskt inte att majoriteten är det.
    Nu är du ute och cyklar. Ta dig ut i verkligheten. Prata med verkliga människor av kött och blod, Så skulle du må bra mycket bättre.

Nu har jag pratat färdigt med dig

Önskar dig lycka till i livet
  • Anonym (jaha)
    Aviga skrev 2023-04-05 14:10:23 följande:
    Nu är du ute och cyklar. Ta dig ut i verkligheten. Prata med verkliga människor av kött och blod, Så skulle du må bra mycket bättre.

Nu har jag pratat färdigt med dig

Önskar dig lycka till i livet
    Så det är bara människor som sviker och ljuger som är gjorda av kött och blod menar du? Vad är övriga gjorda av då, plast?

Ja det är nog bästa att lägga ner nu för dina argument blir bara tunnare och tunnare.
Svar på tråden Sluta dömma