• Anonym (Tänk till)

Sluta dömma

Följt flera trådar om otrohet samt skrivit några själv. Blir både ledsen och arg då det finns människor här inne som både hotar och kränker trådskaparen. Vad ger er rätten? Förstår att det kan upplevas som att man tar någon annans person och självfallet får man ha åsikter. Men att hota? Varför? Vad vinner du på det? Har du själv blivit utsatt och det brister för dig? 
    Jag har skrivit och bett om råd ibland, men blivit så kränkt att det inte går att läsa vidare. Och samtidigt så arg. Att ha en relation med någon som är upptagen är inget man just söker. Kanske den otrogne ljugit om sin relations status för dig och att det är för sent att avsluta pga känslor. Kanske du är medveten men inte vill annat än vara med personen. Pga känslor. Vi är också människor. Allt är inte svart eller vitt. 

• Svar på tråden Sluta dömma
  • Anonym (pfft)
    Anonym (Dömer men förmår inte förklara) skrev 2023-03-28 18:33:43 följande:

Tack för din fråga, det uppskattas. (Äntligen!)

Mitt råd är att inte vara otrogen.
    Min egen uppfattning grundar sig nog helt enkelt på ungefär samma anledningar som vanligen framförs och som i de flesta fall förs fram i de flesta olika trådar om otrohet.

Generellt och på ett ungefär så håller jag med om en hel del av det som de flesta brukar ange som de vanligaste anledningarna.

Men jag ser nog inte lika allvarligt på saken och framförallt gör jag mitt eget val att inte vara lika dömande mot en annan människa, den människa jag älskar (älskade innan det hände?) och som jag själv har valt som min partner, jag dömer inte så som vissa (ganska många?) verkar välja att göra.

Rent sakligt så måste ju inte en tillfällig sexuell upplevelse utanför tvåsamheten innebära några som helst faktiska konsekvenser.
    Jag har ju inte förlorat en hand pga att min partner har haft penetrerande sex med någon annan...

Känslomässigt kan det ju vara en helt annan sak.
    Men hur jag själv väljer att känna mig rent känslomässigt det är ju trots allt mitt eget val och det ligger helt och hållet inom mig själv hur jag väljer att hantera mina egna känslor.
    Till skillnad mot jämförelsen med en förlorad hand som är en rent fysisk påföljd och som inte alls är mitt eget val.
    Visst är det enkelt att se denna tydliga skillnad?

Men om jag är lyckligt ovetande, "det jag inte vet mår jag inte ont av", så får det ju inga som helst konsekvenser.
    Inte ens känslomässigt då!
    Om jag får vara lyckligt ovetande så skulle jag absolut inte vilja veta om min partner hade en tillfällig sexuell upplevelse med någon annan. Då slipper jag ju ens hantera några svåra känslor överhuvudtaget!

Det är i stort mitt sätt att se på saken.
    Men jag har både förståelse och jag accepterar att andra väljer att se saken på ett annat sätt.

För mig dock förvånande att vissa inskränkta och dömande personer försöker "förbjuda" mig, eller försöker beröva mig rätten, att ha min åsikt och att se på mitt sätt på saken.

Jag ville genuint veta men jag upplever att du fegade ur och gav ett halvsvar här faktiskt. Jag ville veta, med dina egna ord, om du tyckte otrohet var något dåligt och varför isåfall. Att bara svara med "samma som andra brukar säga" lämnar det helt upp till tolkning och alla försök till denna tolkning skulle gissningsvis bara leda till att du hävdar att folk lägger ord i mun på dig. Du verkar uppleva att du blir misstolkad men lämnar samtidigt så mycket som möjligt upp till tolkning. 

"Rent sakligt så måste ju inte en tillfällig sexuell upplevelse utanför tvåsamheten innebära några som helst faktiska konsekvenser.
    Jag har ju inte förlorat en hand pga att min partner har haft penetrerande sex med någon annan...Känslomässigt kan det ju vara en helt annan sak.
    Men hur jag själv väljer att känna mig rent känslomässigt det är ju trots allt mitt eget val och det ligger helt och hållet inom mig själv hur jag väljer att hantera mina egna känslor.
    Till skillnad mot jämförelsen med en förlorad hand som är en rent fysisk påföljd och som inte alls är mitt eget val.
    Visst är det enkelt att se denna tydliga skillnad?"

Med sakligt menar du alltså egentligen fysiskt låter det som? Räknas fysisk smärta mer än psykisk/emotionell smärta enligt dig? Personligen har jag blivit skadad på många olika sätt genom livet men den smärta som fortfarande svider 10 år senare är knappast den fysiska liksom. Smärtan av skadad tillit kan påverka dig resten av livet om du har otur. Nu säger du att du bestämmer hur du ska känna. Jag har stött på ett antal sådana människor som hävdar att de bara känner de känslor de väljer och jag är skeptisk för det klingar illa med hur människor 
    generellt fungerar. Men låt oss säga att det är sant, att det finns en liten grupp människor som har ett järngrepp om sina känslor och helt sonika kan bestämma helt logiskt över sina känslor. Du förstår väl isåfall att det är väldigt unikt och att majoriteten av människor inte funkar så? Då funkar det inte heller att förvänta sig att andra människor ska reagera och tänka precis som dig heller. 

Men om jag är lyckligt ovetande, "det jag inte vet mår jag inte ont av", så får det ju inga som helst konsekvenser. 
    Om jag får vara lyckligt ovetande så skulle jag absolut inte vilja veta om min partner hade en tillfällig sexuell upplevelse med någon annan. Då slipper jag ju ens hantera några svåra känslor överhuvudtaget!

"Då slipper jag ens hantera några svåra känslor överhuvudtaget".. Intressant. 
    Men, och nu får du ursäkta om jag lägger ord i mun på dig men som sagt lämnade du det nästintill omöjligt att inte göra det, om du som de flesta anser att otrohet är fel och ett svek mot sin partner.. varför skulle du vilja fortsätta vara med någon som valt att svika din tillit, svika er överenskommelse, valt att vara intim och dela det som bara borde vara mellan er? Otrohet är något som skadar många oerhört djupt och din partner som hävdar sig älska dig har valt att riskera att skada dig oerhört djupt för sin egen tillfredställelse (även om du nu egentligen inte tycker otrohet är en sån Big deal)? Du menar att du inte skulle veta om det visst men i detta hypotetiska scenario när vi pratar om det här vet du om det. Du vet om att din partner valt att göra detta mot dig. Varför skulle du inte vilja veta att din partner funkar så, tänker så, agerar så, har den hänsynen till dig? 

Skulle du vilja veta om din partner hade våldtagit ett barn? Ett extremt exempel jag vet, och nej jag jämför inte den handlingen med otrohet, jag vill bara testa din "lyckligt ovetande" teori. Ert förhållande är ju exakt likadant så länge du inte vet, men tänker du likadant där att det är bättra att slippa tvingas konfrontera svåra känslor eller tänker du att du hade velat veta vilken typ av människa du är ihop med?
  • ClumsySmurf
    Aviga skrev 2023-03-29 00:28:09 följande:

Har en trolig förklaring till varför otrohet väcker så våldsamma känslor hos en del. Jag tror att det finns de som tror på det perfekta livet, perfekta människor och sist men inte minst på kontroll.

Vid en otrohet bryts alla tre grundteserna. Otrohet bevisar nämli gen att man aldrig kan kontrollera sin partner till 100 % och bevisar att partner inte är perfekt och att relationen inte är perfekt. Man har helt enkelt mist kontrollen över sitt liv.

Majoriteten av oss tar otrohet för vad det är och hanterar det på samma sätt som andra kriser i relationen.

kontrollera?
    är det inte de som inte vill vara trogna som uttrycker sej så?
    är ju också de som drar till med löjliga bibelcitat.
  • Anonym (pfft)
    Aviga skrev 2023-03-29 00:28:09 följande:

Har en trolig förklaring till varför otrohet väcker så våldsamma känslor hos en del. Jag tror att det finns de som tror på det perfekta livet, perfekta människor och sist men inte minst på kontroll.

Vid en otrohet bryts alla tre grundteserna. Otrohet bevisar nämligen att man aldrig kan kontrollera sin partner till 100 % och bevisar att partner inte är perfekt och att relationen inte är perfekt. Man har helt enkelt mist kontrollen över sitt liv.

Majoriteten av oss tar otrohet för vad det är och hanterar det på samma sätt som andra kriser i relationen.

Fast inget av det svarar på varför just otrohet väcker de känslorna. Skulle det bara handla om det skulle samma känslor väckas av alla brister hos en partner. Majoriteten av människor ser ju väldigt allvarligt på otrohet och inte alls som vilken brist eller kris som helst. 
  • Anonym (pfft)
    Mimosa86 skrev 2023-03-28 21:16:22 följande:

Ja det är olika grader av trauma och svek. engångsfyllegrej är ju sällan planerad medan att ta sig en älskarinna eller älskare är något helt annat- ett aktivt val av svek. 

Undrar lite över detta. För om otroheten var ett aktivt val kan personen alltså aktivt välja att inte vara otrogen igen. Om personen istället menar att hen inte kunde kontrollera sig och det bara råkade hända betyder väl det snarare att sannolikheten för framtida otrohet är större? 
  • Anonym (Äckligt)

Du får acceptera att bli dömd om du väljer att ligga med upptagna män.
    Att skylla på att "det är för sent att avsluta" ,eller att man "är medveten om att personen är upptagen, men inte vill vara med någon annan",  är bara patetiska bortförklaringar.
    Pedofiler tex har också liknande bortförklaringar, försöker rättfärdiga sig själva och deras handlingar. 
    Patetiskt är ordet. 

• Aviga
    ClumsySmurf skrev 2023-03-29 00:49:31 följande:
    kontrollera?
    är det inte de som inte vill vara trogna som uttrycker sej så?
    är ju också de som drar till med löjliga bibelcitat.
    Ja, det är vad jag tror och vad baserar jag det på? Mig själv faktiskt. Min man har varit otrogen mot mig men det kunde vi lösa relativt snabbt eftersom han kunde vara ärlig mot mig. Naturligtvis blev jag lessen men det var inte på långt när den största krisen i vårt äktenskap. Nu kan jag till och med tycka att det var bra att han fick chansen att jämföra Glad 

Jag dömer ingen vare sig de som varit otrogna eller den de varit otrogna med.  Absolut dömer jag inte okända människor.  Själv har jag aldrig varit otrogen, har aldrig hamnat i den situationen, aldrig träffat någon jag skulle vilja vara otrogen med.

Med detta vill jag inte säga att jag är för otrohet, men jag är realist,  Man kan inte kontrollera sin partners känslor. Det enda man kan göra är att leva med varandra i kärlek och vara öppna med varandra.
  • molly50
    Anonym (Dömer men förmår inte förklara) skrev 2023-03-28 23:57:30 följande:
    Jag menar att ingen har kunnat förklara, ingen har lyckats förklara det för mig, just det, alltså VAD som egentligen på djupet är så allvarligt.

Men bara för att jag har konstaterat att ingen lyckats förklara det så har jag ju absolut inte tagit någon ställning. Eller hur?

För att göra det lättare att förstå så brukar jag ta exemplet att om min partner skulle ha en tillfällig sexuell upplevelse med någon annan så medför det ju inte att jag rent fysiskt har förlorat en hand, eller något liknande.
    Så vitt jag kan se så medför ju inte handlingen i sig någon som helst faktisk konsekvens för mig.
    Särskilt då om jag slipper få reda på det, då finns det ju absolut ingen som helst faktisk konsekvens och då inte ens någon som helst risk att jag skulle påverkas känslomässigt.

Jag kan inte se VAD som är så allvarligt, vilken allvarlig konsekvens det får för mig, och därför önskar jag att du eller någon annan på saklig grund kan förklara det för mig.
    Återigen menar jag bara att hittills har ingen lyckats förklara det.

I slutet slår du in öppna dörrar. Jag har aldrig sagt att otrohet är rätt.
    Du kan självklart inte må dåligt av något du inte vet om.
    Men det du inte verkar kunna ta in är att det spelar ju ingen roll att du inte vet eftersom det inte går att garantera att det aldrig kommer fram.
    Så om det kommer fram senare så får du ju veta att du har levt i en lögn.
    Skulle det då kännas ok att veta att din partner har ljugit dig rakt upp i ansiktet,under kanske en längre tid,och låtsats som att allt är som vanligt?

Jag har heller aldrig påstått att du har sagt att otrohet är rätt.
    Men du får ju också ha förståelse för att det kan tolkas på annat sätt när du på samma gång säger att det inte är så allvarligt så länge det inte kommer fram.
    Det kan åtminstone tolkas som att du menar att det är ok att bete sig som ett svin bakom sin partners rygg så länge det inte kommer fram. 
    Om det inte är vad du menar så kanske du får försöka förtydliga dig så du slipper bli missförstådd.
  • Anonym (Gött)
    Anonym (Äckligt) skrev 2023-03-29 01:07:56 följande:

Du får acceptera att bli dömd om du väljer att ligga med upptagna män.
    Att skylla på att "det är för sent att avsluta" ,eller att man "är medveten om att personen är upptagen, men inte vill vara med någon annan",  är bara patetiska bortförklaringar.
    Pedofiler tex har också liknande bortförklaringar, försöker rättfärdiga sig själva och deras handlingar. 
    Patetiskt är ordet. 

Du jämför otrogna med kriminella som har sex med barn. Seriöst??

Om det är någon som är patetisk här är det DU.
  • Anonym (Dömer men förmår inte förklara)
    Anonym (pfft) skrev 2023-03-29 00:35:21 följande:
    Jag ville genuint veta men jag upplever att du fegade ur och gav ett halvsvar här faktiskt. Jag ville veta, med dina egna ord, om du tyckte otrohet var något dåligt och varför isåfall. Att bara svara med "samma som andra brukar säga" lämnar det helt upp till tolkning och alla försök till denna tolkning skulle gissningsvis bara leda till att du hävdar att folk lägger ord i mun på dig. Du verkar uppleva att du blir misstolkad men lämnar samtidigt så mycket som möjligt upp till tolkning. 

"Rent sakligt så måste ju inte en tillfällig sexuell upplevelse utanför tvåsamheten innebära några som helst faktiska konsekvenser.
    Jag har ju inte förlorat en hand pga att min partner har haft penetrerande sex med någon annan...Känslomässigt kan det ju vara en helt annan sak.
    Visst är det enkelt att se denna tydliga skillnad?"

Med sakligt menar du alltså egentligen fysiskt låter det som? Räknas fysisk smärta mer än psykisk/emotionell smärta enligt dig? Personligen har jag blivit skadad på många olika sätt genom livet men den smärta som fortfarande svider 10 år senare är knappast den fysiska liksom. Smärtan av skadad tillit kan påverka dig resten av livet om du har otur. Nu säger du att du bestämmer hur du ska känna. Jag har stött på ett antal sådana människor som hävdar att de bara känner de känslor de väljer och jag är skeptisk för det klingar illa med hur människor generellt fungerar. Men låt oss säga att det är sant, att det finns en liten grupp människor som har ett järngrepp om sina känslor och helt sonika kan bestämma helt logiskt över sina känslor. Du förstår väl isåfall att det är väldigt unikt och att majoriteten av människor inte funkar så? Då funkar det inte heller att förvänta sig att andra människor ska reagera och tänka precis som dig heller. 

"Då slipper jag ens hantera några svåra känslor överhuvudtaget".. Intressant. 
    Men, och nu får du ursäkta om jag lägger ord i mun på dig men som sagt lämnade du det nästintill omöjligt att inte göra det, om du som de flesta anser att otrohet är fel och ett svek mot sin partner.. varför skulle du vilja fortsätta vara med någon som valt att svika din tillit, svika er överenskommelse, valt att vara intim och dela det som bara borde vara mellan er? Otrohet är något som skadar många oerhört djupt och din partner som hävdar sig älska dig har valt att riskera att skada dig oerhört djupt för sin egen tillfredställelse (även om du nu egentligen inte tycker otrohet är en sån Big deal)? Du menar att du inte skulle veta om det visst men i detta hypotetiska scenario när vi pratar om det här vet du om det. Du vet om att din partner valt att göra detta mot dig. Varför skulle du inte vilja veta att din partner funkar så, tänker så, agerar så, har den hänsynen till dig? 

Skulle du vilja veta om din partner hade våldtagit ett barn? Ett extremt exempel jag vet, och nej jag jämför inte den handlingen med otrohet, jag vill bara testa din "lyckligt ovetande" teori. Ert förhållande är ju exakt likadant så länge du inte vet, men tänker du likadant där att det är bättra att slippa tvingas konfrontera svåra känslor eller tänker du att du hade velat veta vilken typ av människa du är ihop med?
    Jag upplever det lite som att du söker konflikt och söker finna fel mera än att du vill ha ett utbyte och resonera om ämnet?
    Du gillar inte det jag skriver, även i de fall jag bara beskriver faktiska saker. 
    I så fall hindrar det att vi skulle kunna föra vettiga resonemang med varandra.
    Du har självfallet rätt att framföra din åsikt och jag uppskattar utbyte, hoppas det är ömsesidigt?

Otrohet är inget jag rekommenderar eller gillar. Jag har aldrig sagt något annat.
    Detta på ungefär samma grunder som alla andra, alltså inget kontroversiellt och jag undviker räkna upp argumenten för att slippa detaljdiskussioner om dessa.
    De olika argumenten finns där och eventuella små skillnader eller detaljer är inget viktigt att munhuggas om i det här sammanhanget.

När det gäller känslor så finns de där, jag har aldrig sagt något annat.
    Precis lika som att fysiska saker finns där.
    Den stora skillnaden är att känslorna har jag själv alla möjligheter att välja hur jag vill förhålla mig till dem, hur jag väljer att hantera dem och hur jag låter mig själv påverkas av dem. Det ligger inom mig själv.
    Det valet har man inte alls på samma sätt när det gäller t ex en fysisk skada.
    En tydlig skillnad, eller hur?

Jag liksom du och de allra flesta känner känslor. Det är för mig en självklarhet.

Men om jag väljer låta mina egna känslor gällande skadad tillit styra mig livet ut är i väldigt hög utsträckning, kanske helt och hållet, mitt eget val och det ligger helt och hållet hos mig själv.
    Alla människor har alla möjligheter att påverka hur man förhåller sig till sina egna känslor. Man har ett eget val.
    Till skillnad mot att jag har förlorat en hand så är det inte mitt eget val om handen finns där eller inte. Hur jag än väljer att förhålla mig till den saken så är handen borta och det ligger inte hos mig själv.
    Jag är övertygad att du kan se den tydliga skillnaden, även om du vill försöka bortförklara den?

Jag vill inte veta. Om möjligt skulle jag vilja fortsätta vara lyckligt ovetande. Det är min personliga åsikt och mitt eget val.
    Om du tycker något annat så är det upp till dig och jag anser att det är din självklara rättighet att ha en annan åsikt än jag.
    Hoppas du på motsvarande sätt kan tillåta mig att själv få bestämma om jag skulle föredra att veta eller inte veta?

Varför skulle jag inte vilja fortsätta vara med min partner som jag älskar?
    Allt är lika som tidigare, jag vet ingenting, inget har faktiskt och i praktiken ändrats, deras penetrerande sex har inte fått mig att förlora en hand och det har inte påverkat mig på något enda sätt, vår ömsesidiga kärlek fortsätter precis på samma sätt som tidigare, vår relation har inte påverkats på något sätt, jag älskar min partner och vår ömsesidiga kärlek finns där på exakt samma sätt som tidigare.
    Om man väljer att se objektivt på detta, vad är det då rent faktabaserat som skulle göra att jag inte skulle vilja fortsätta vara med min partner som jag älskar?

Jag avstår medvetet i den här tråden, gällande det ämne vi diskuterar, att kommentera den hemska jämförelsen som du väljer att dra upp.
    Jag anser det vara helt onödigt och jämförelsen behövs inte på något sätt för att vi ska kunna resonera om ämnet i tråden.
  • molly50
    Anonym (Dömer men förmår inte förklara) skrev 2023-03-29 00:14:18 följande:
    Men hur du väljer att se på det inträffade ligger ju inom dig själv. Om du själv väljer att se det som ett svek, om du väljer att se det som ett stort svek av livsavgörande proportioner, och ditt sätt att se det leder till ett trauma för dig så ligger det helt inom dig själv.
    Du liksom jag har alla möjligheter att själv påverka hur du väljer att låta dina egna känslor påverkas av det som du upplever som ett svek.

Det är en rent känslomässig reaktion som ligger helt och hållet hos dig och inte hos någon annan.
    Det har ju inte lett några fysiska konsekvenser för dig, inga som helst faktiska konsekvenser, du har inte förlorat en hand eller något liknande.

Om man inte klarar att hantera känslorna på ett sätt som man själv är nöjd med så finns det ju alltid hjälp att få för att hantera dessa känslor.
    Det råder i vart fall inget tvivel om att många andra människor har klarat av att hantera sina känslor efter en sådan händelse på ett sådant sätt att det inte alls leder till något trauma för dem, så varför är det då tvunget att det måste leda till ett trauma just för dig?

Många gör ett medvetet val att lösa problemen i sin relation och gå vidare, andra väljer att avsluta sin relation. Men oavsett vilket så måste ingen av dem tvunget låta det leda till ett trauma för dem.
    Men vad vet du egentligen om vad det ledde till för mig?
    Du får det att låta som att hela min värld vändes upp och ner.
    Men vet du vad? Det gjorde den inte.
    Ja,jag blev fruktansvärt sårad och ledsen. Och jag som normalt inte är den svartsjuka typen blev det.
    Men jag tog hjälp för det.
    Jag gick på samtalsterapi och hade stöd av mina vänner och min familj.
    Men jag har även andra saker i min bakgrund som lett till dålig självkänsla.
    Så jag ber dig vänligen att inte anta en massa saker om mig.

För övrigt så är det väldigt olika individuellt hur man hanterar sådana saker. Och inget sätt är mer rätt eller fel än något annat.
    Men jag tror ändå att de flesta skulle bli sårade och ledsna av att bli svikna av sin partner. Oavsett om det handlar om otrohet eller något annat svek.
Svar på tråden Sluta dömma