Inlägg från: Anonym (pfft) |Visa alla inlägg
  • Anonym (pfft)

Sluta dömma

Varför skulle något i din trådstart få folk att sluta döma omoraliska människor som är otrogna eller bidrar till det? Att du presenterar er som djuriska våp som är så känslostyrda att ni inte bör förväntas krävas ta ansvar för era egna handlingar? Tvivlar på att det får någon att se er bättre, snarare sämre. 

Om du på allvar menar att ni är så svaga att ni inte klarar av att ta ansvar för era handlingar kanske vi borde ta bort er rösträtt och sätta er under förmyndarskap. 

• Anonym (pfft)
    Anonym (Dömer men förmår inte förklara) skrev 2023-03-28 17:47:54 följande:

Varför är ditt "råd" att inte vara otrogen? Vad tycker du är fel med att vara otrogen?
  • Anonym (pfft)
    Anonym (Dömer men förmår inte förklara) skrev 2023-03-28 18:33:43 följande:

Tack för din fråga, det uppskattas. (Äntligen!)

Mitt råd är att inte vara otrogen.
    Min egen uppfattning grundar sig nog helt enkelt på ungefär samma anledningar som vanligen framförs och som i de flesta fall förs fram i de flesta olika trådar om otrohet.

Generellt och på ett ungefär så håller jag med om en hel del av det som de flesta brukar ange som de vanligaste anledningarna.

Men jag ser nog inte lika allvarligt på saken och framförallt gör jag mitt eget val att inte vara lika dömande mot en annan människa, den människa jag älskar (älskade innan det hände?) och som jag själv har valt som min partner, jag dömer inte så som vissa (ganska många?) verkar välja att göra.

Rent sakligt så måste ju inte en tillfällig sexuell upplevelse utanför tvåsamheten innebära några som helst faktiska konsekvenser.
    Jag har ju inte förlorat en hand pga att min partner har haft penetrerande sex med någon annan...

Känslomässigt kan det ju vara en helt annan sak.
    Men hur jag själv väljer att känna mig rent känslomässigt det är ju trots allt mitt eget val och det ligger helt och hållet inom mig själv hur jag väljer att hantera mina egna känslor.
    Till skillnad mot jämförelsen med en förlorad hand som är en rent fysisk påföljd och som inte alls är mitt eget val.
    Visst är det enkelt att se denna tydliga skillnad?

Men om jag är lyckligt ovetande, "det jag inte vet mår jag inte ont av", så får det ju inga som helst konsekvenser.
    Inte ens känslomässigt då!
    Om jag får vara lyckligt ovetande så skulle jag absolut inte vilja veta om min partner hade en tillfällig sexuell upplevelse med någon annan. Då slipper jag ju ens hantera några svåra känslor överhuvudtaget!

Det är i stort mitt sätt att se på saken.
    Men jag har både förståelse och jag accepterar att andra väljer att se saken på ett annat sätt.

För mig dock förvånande att vissa inskränkta och dömande personer försöker "förbjuda" mig, eller försöker beröva mig rätten, att ha min åsikt och att se på mitt sätt på saken.

Jag ville genuint veta men jag upplever att du fegade ur och gav ett halvsvar här faktiskt. Jag ville veta, med dina egna ord, om du tyckte otrohet var något dåligt och varför isåfall. Att bara svara med "samma som andra brukar säga" lämnar det helt upp till tolkning och alla försök till denna tolkning skulle gissningsvis bara leda till att du hävdar att folk lägger ord i mun på dig. Du verkar uppleva att du blir misstolkad men lämnar samtidigt så mycket som möjligt upp till tolkning. 

"Rent sakligt så måste ju inte en tillfällig sexuell upplevelse utanför tvåsamheten innebära några som helst faktiska konsekvenser.
    Jag har ju inte förlorat en hand pga att min partner har haft penetrerande sex med någon annan...Känslomässigt kan det ju vara en helt annan sak.
    Men hur jag själv väljer att känna mig rent känslomässigt det är ju trots allt mitt eget val och det ligger helt och hållet inom mig själv hur jag väljer att hantera mina egna känslor.
    Till skillnad mot jämförelsen med en förlorad hand som är en rent fysisk påföljd och som inte alls är mitt eget val.
    Visst är det enkelt att se denna tydliga skillnad?"

Med sakligt menar du alltså egentligen fysiskt låter det som? Räknas fysisk smärta mer än psykisk/emotionell smärta enligt dig? Personligen har jag blivit skadad på många olika sätt genom livet men den smärta som fortfarande svider 10 år senare är knappast den fysiska liksom. Smärtan av skadad tillit kan påverka dig resten av livet om du har otur. Nu säger du att du bestämmer hur du ska känna. Jag har stött på ett antal sådana människor som hävdar att de bara känner de känslor de väljer och jag är skeptisk för det klingar illa med hur människor 
    generellt fungerar. Men låt oss säga att det är sant, att det finns en liten grupp människor som har ett järngrepp om sina känslor och helt sonika kan bestämma helt logiskt över sina känslor. Du förstår väl isåfall att det är väldigt unikt och att majoriteten av människor inte funkar så? Då funkar det inte heller att förvänta sig att andra människor ska reagera och tänka precis som dig heller. 

Men om jag är lyckligt ovetande, "det jag inte vet mår jag inte ont av", så får det ju inga som helst konsekvenser. 
    Inte ens känslomässigt då!
    Om jag får vara lyckligt ovetande så skulle jag absolut inte vilja veta om min partner hade en tillfällig sexuell upplevelse med någon annan. Då slipper jag ju ens hantera några svåra känslor överhuvudtaget!

"Då slipper jag ens hantera några svåra känslor överhuvudtaget".. Intressant. 
    Men, och nu får du ursäkta om jag lägger ord i mun på dig men som sagt lämnade du det nästintill omöjligt att inte göra det, om du som de flesta anser att otrohet är fel och ett svek mot sin partner.. varför skulle du vilja fortsätta vara med någon som valt att svika din tillit, svika er överenskommelse, valt att vara intim och dela det som bara borde vara mellan er? Otrohet är något som skadar många oerhört djupt och din partner som hävdar sig älska dig har valt att riskera att skada dig oerhört djupt för sin egen tillfredställelse (även om du nu egentligen inte tycker otrohet är en sån Big deal)? Du menar att du inte skulle veta om det visst men i detta hypotetiska scenario när vi pratar om det här vet du om det. Du vet om att din partner valt att göra detta mot dig. Varför skulle du inte vilja veta att din partner funkar så, tänker så, agerar så, har den hänsynen till dig? 

Skulle du vilja veta om din partner hade våldtagit ett barn? Ett extremt exempel jag vet, och nej jag jämför inte den handlingen med otrohet, jag vill bara testa din "lyckligt ovetande" teori. Ert förhållande är ju exakt likadant så länge du inte vet, men tänker du likadant där att det är bättra att slippa tvingas konfrontera svåra känslor eller tänker du att du hade velat veta vilken typ av människa du är ihop med?
  • Anonym (pfft)
    Aviga skrev 2023-03-29 00:28:09 följande:

Har en trolig förklaring till varför otrohet väcker så våldsamma känslor hos en del. Jag tror att det finns de som tror på det perfekta livet, perfekta människor och sist men inte minst på kontroll.

Vid en otrohet bryts alla tre grundteserna. Otrohet bevisar nämligen att man aldrig kan kontrollera sin partner till 100 % och bevisar att partner inte är perfekt och att relationen inte är perfekt. Man har helt enkelt mist kontrollen över sitt liv.

Majoriteten av oss tar otrohet för vad det är och hanterar det på samma sätt som andra kriser i relationen.

Fast inget av det svarar på varför just otrohet väcker de känslorna. Skulle det bara handla om det skulle samma känslor väckas av alla brister hos en partner. Majoriteten av människor ser ju väldigt allvarligt på otrohet och inte alls som vilken brist eller kris som helst. 
  • Anonym (pfft)
    Mimosa86 skrev 2023-03-28 21:16:22 följande:

Ja det är olika grader av trauma och svek. engångsfyllegrej är ju sällan planerad medan att ta sig en älskarinna eller älskare är något helt annat- ett aktivt val av svek. 

Undrar lite över detta. För om otroheten var ett aktivt val kan personen alltså aktivt välja att inte vara otrogen igen. Om personen istället menar att hen inte kunde kontrollera sig och det bara råkade hända betyder väl det snarare att sannolikheten för framtida otrohet är större? 
Svar på tråden Sluta dömma