KlantSmurfen skrev 2019-12-01 09:32:18 följande:
"Ni ser nog inte ens att ni befinner er i en godisbutik! Vackra, avklädda, sexiga kvinnor överallt."
Tänk ett par varv till på den.
"Magic Mike som exempel, som handlade om manliga strippor och blev en total megasuccé hos den kvinnliga publiken."
Jepp, men när är det handlar om något för den manliga publiken så ska det gnällas om objekt. Dubbelmoral?
Det finns en hel del onanivänligt ögongodis för kvinnor också, chick flicks & tantsnusk (kvinnor är inte lika visuella så det finns mängder med pullvänligt läsmaterial för kvinnor) men hur många är det som gnäller på att kvinnor har fel preferenser bara väljer bad boys, i sin fantasi? Hur många män är det som gnäller över "ouppnåeliga ideal" i filmer och på reklampelare?
Så lockas vi | Forskning & Framsteg
fof.se/tidning/2003/4/artikel/sa-lockas-vi
How Much Do Romance Novels Reflect Women's Desires? | Psychology Today
www.psychologytoday.com/us/blog/loves-evolver/201007/how-much-do-romance-novels-reflect-womens-desires
Kvinnors fantasier är minst lika skumma som mäns, kanske värre.
Women's Sexual Fantasies - The Latest Scientific Research | Psychology Today
www.psychologytoday.com/us/blog/slightly-blighty/201508/womens-sexual-fantasies-the-latest-scientific-research
Tänk ett varv till på den? Ja, det gör jag och jag tänker samma sak. Vad menar du? Jag menar vackra, avklädda kvinnor i filmer, modeannonser, tv. Påstår du att det är lika vanligt med filmer där 90 % av casten är kvinnor och en hälften så gammal avklädd hunk utgör den enda manliga rollen? För så ser det ofta ut i mainstream filmer.
För att inte tala om majoriteten av populära deckare och thrillers där det ofta är ett kvinnligt offer som har blivit utsatt för sexuellt våld. Tortyr, traffickning, kvinnliga slavar, pedofili och mörka källare där kvinnor våldtas hör till vardagsmaten i mainstream underhållning. Vilket härligt förspel för fredagkvällen!
Magic Mike: varför vill du få in frågor om moral och kvinnors skuld hela tiden? På vilket sätt är det meningsfyllt för Ts fråga (varför avstår kvinnor frivilligt från sex)? Om tio filmer objektifierar kvinnor och en film objektifierar män, då är det skevt åt ena hållet. Även om det är lika moraliskt tveksamt med en film med manliga strippor som en film med kvinnliga strippor. För mig spelar moralen ingen roll, det som jag vill försöka lyfta fram är att det är väldigt enkelt för en man att egga upp sig själv med det mediala utbud som vi har idag, inklusive nätporr, medan det för en kvinna kan kännas närmast deprimerande att först se en mainstream film och sen kolla lite mainstream porr. Och sen träffa sin man i sovrummet på kvällen.
Kvinnor är inte lika visuella: Jag undrar åter igen, vad är hönan och vad är ägget? Hade det funnits en mer kvinnovänlig medial värld, med fullt av ögongodis för kvinnor, hur hade kvinnors konsumtion av visuellt material sett ut då? Vi har ju varit utlämnade åt litteratur och tantsnusk som du skriver, just för att det gör ont i ögonen att titta på mainstream porr och film för många heterosexuella kvinnor.
Gällande kvinnors sexuella preferenser (badboys) och sexuella fantasier (som ofta är ännu grövre än männens) så förstår jag inte var du vill komma? Vill du lägga en moralisk aspekt på det också? Du får anstränga dig och förklara dig lite, inte bara skriva kryptiska länkar.