• Anonym (om kvinnan får välja)

Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?

Läste en tråd på Flashback där någon kille diskuterade hur många killar som var ofrivilligt sexlösa i vårt samhälle och vad det berodde på? Han menade att så var det inte alls förr och att även de killar som var i relationer ofta också var ganska sexlösa och otillfredsställda.

Som kvinna fick det mig att fundera på hur utveckligen har gått?

Vissa menar att mäns bristande testosteronbrist (om det nu finns någon sådan) och jämställdheten haft en mer feminiserande påverkan på män och gjort dem mindre sexiga, manliga, initiativtagande de till sex?

Andra menar att kvinnors självförsörjning och valfrihet är anledningarna?

Men i så fall betyder det kanske också att kvinnor förr i tiden i väldigt stor utsträckning haft sex mot sin egen vilja (våldtäkt) och faktiskt inte har så stora behov av sex alls om de får välja själv och med vem de vill?

Anledningarna till att män i alla tider  då kunnat ha ett regelbundet och för dem tillfredsställande sexliv med kvinnor är för att det tagit sig rätten att ha sex med dem? Detta är ju en skrämmande insikt?! Kan det vara så?

Vad tror ni?

Är det kanske först nu vi verkligen ser hur kvinnans sexualitet är funtad i sin egen fria form?

• Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?
  • Anonym (Janna)
    blueblue skrev 2019-11-29 14:45:28 följande:

Jag är ledsen att behöva skriva det här men ditt problem är att ni antagligen inte kommunicerar sånt här utanför sexet och du tror att män är tankeläsare.

Sen i stundens hetta så skulle jag nog säga att du kanske i bland ska ta kommandot. Ibland behövs inte ord utan att man visar! Gränsla hans ansikte eller ta tag i huvudet på honom å pressa det mot musen och till slut fattar man hur en person funkar.

Det duger inte att göra det en eller två gånger, du måste själv vara aktiv och till slut så fattar den andra parten.

Kommer du in och förklarar hennes sexliv utan att veta ett dyft mer än hennes inlägg? Vad vet du, hon kanske hade testat både det ena och det andra med tveksamt resultat. Att ta kommando över en man i sängen utan att förvarna kan ge liknande resultat som om man helt plötsligt hade börjat prata arabiska vid köksbordet: mannen blir paff, perplex, kanske irriterad. Och slaknar. Jag säger inte att det alltid är så - i mitt nuvarande förhållande med min man så älskar han när jag sätter mig på honom. Men med mitt ex t.ex.: han sa att han tyckte om att bli dominerad, att jag skulle ta för mig mer, ta kommandot. Vi prövade på många olika sätt men det blev enbart förvirring. Och han slaknade eller började skratta (?!)
  • Anonym (Janna)
    KlantSmurfen skrev 2019-11-29 14:48:10 följande:

Det är möjligt att det är faktorer som påverkar en hel del men med tanke på att kvinnor peakar sexuellt vid 30, ungefär vid samma ålder de får första barnet och kanske peakar ännu mer före klimakteriet så kan det finnas fler faktorer som bidrar.

För att vara en klantsmurf låter du klok.
  • KlantSmurfen
    Anonym (Janna) skrev 2019-11-29 14:54:50 följande: #272
    För att vara en klantsmurf låter du klok.
    Jag har mina ljusa stunder då jag inte klantar till det när jag tänker Skrattande
  • New  Dawn
    blueblue skrev 2019-11-29 14:45:28 följande:

Jag är ledsen att behöva skriva det här men ditt problem är att ni antagligen inte kommunicerar sånt här utanför sexet och du tror att män är tankeläsare.

Sen i stundens hetta så skulle jag nog säga att du kanske i bland ska ta kommandot. Ibland behövs inte ord utan att man visar! Gränsla hans ansikte eller ta tag i huvudet på honom å pressa det mot musen och till slut fattar man hur en person funkar.

Det duger inte att göra det en eller två gånger, du måste själv vara aktiv och till slut så fattar den andra parten.

Om din kvinna inte verkar vilja suga dig skulle du då ändå dra ner hennes ansikte till din kuk?

Jag brukade sätta mig på honom, men inte när han verkade oengagerad, och om jag var osäker på att han verkligen ville slaknade jag. Jag kunde inte hjälpa det. Tyvärr. Jag ville kunna men det funkar mycket, mycket, mycket bättre för mig när mannen visar att han vill ge mig njutning och så var det även i min tidigare relation.

Kanske låter konstigt för att tappa erektionen för en sådan bagatell att någon bara verkar ställa upp halvt motvilligt, men så fungerar jag, och även en hel del män.

Varför förutsätter du att jag inte gjort om det flera gånger, dvs att initiera olika typer av njutning, som oralsex eller andra smekningar... Du har helt fel för det blev bara sämre ju fler gånger jag behövde göra det. Blev mer och mer besviken över att det aldrig skedde spontant, vilket sänkte lusten att be om det.

Vad menar du att jag skulle säga. "Ge mig oralsex men inte för att jag ber dig om det utan för att du själv kommer på det nu"... Omöjligt. För känslan skulle bli densamma.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (Janna)
    KlantSmurfen skrev 2019-11-29 14:59:07 följande:

Jag har mina ljusa stunder då jag inte klantar till det när jag tänker

Du svarade inte på mitt inlägg om penetrationsfixeringen som var så utbredd före 1990? Som kanske är en förklaring på den klitorisbesatthet som är numera. Som vanligt kommer Newtons dualism in och förstör: antingen är det g-punkten, eller så är det klitoris. Det ena eller det andra, och dom ställs mot varandra och värderas.
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2019-11-29 14:10:34 följande:

Mycket bra inlägg, här är du något på spåret! Min fru är likadan, hon ber ogärna mig att göra något sexuellt, det är liksom avtändande för henne. Medan för mig är det supersexigt, hon visar att hon vill ha något och jag slipper att vara drivande hela tiden. Helt motsatta behov alltså. Det är fascinerande och skrämmande med alla dessa blockeringar och mentala spärrar, rädslor som du skriver, som finns i samband med sex. Man förväntas njuta och göra att partnern njuter. Och stressen som skapas och gör att man vill prestera men som får motsatt effekt. Den stressen saknas i samband med onani och därför går det ofta så lätt då. Men det finns de som har svårt att komma vid onani, även om du inte tror det.

Du skriver att man ska vänta med samlag tills kvinnan har fullt "stånd". Ja visst, men jag som 60+ har lyckligtvis inga problem att få erektion, men att behålla den en längre tid är värre. Förr kunde jag hålla på i timmar...Så då behöver kanske kvinnan anpassa sig och man får köra med "efterspel" istället så att hon får sitt. Håller gärna med om att radera ordet förspel och att akten inte är slut för att den ene kommit. Samspel är ordet som gäller...

Tack

Ja det finns fler kvinnor än män som har svårt att komma vid onani, men skillanden är betydligt större vid sex.

Idag kan jag be om saker på ett helt annat sätt eftersom att det inte finns några krav på att det ena ska leda till det andra. Jag kan lägga min nuvarande mans hand mellan mina ben även om det bara leder till en mysig stund...och jag kan börja suga min man även om jag inte vill ha sex. Det är helt annorlunda, helt okomplicerat och det gäller även om orgasmer uteblir, även om erektioner kommer och går. Fokuset ligger på njutning närhet och att ha kul, och det öppnar upp en frihet runt sex som ger oss både mycket sex, väldigt skönt sex, och samtidigt en helt annan nivå av ickesexuell njutning som jag aldrig tidigare ens varit i närheten av.
  • New  Dawn
    Anonym (Janna) skrev 2019-11-29 14:46:01 följande:

Och på 1970-talet så ansågs det tvärtom som så att riktiga kvinnor fick orgasm genom penetrativt sex, annars så var dom inte riktiga kvinnor utan frigida. Och dom män som inte lyckades få sina kvinnor att komma med kuken var inga riktiga män. Läs t.ex. Åsa Mobergs bok om sitt eget orgasmlösa äktenskap där både hon och hennes man kämpade i många år för att få henne att orgasmera på ?rätt? sätt utan resultat. För övrigt upptäcktes inte kvinnans g-punkt förrän på 1980-talet och är numera fastställt som mer ett område än en punkt. Och kvinnans klitoris kartlades inte förrän på 1990-talet! Halleluja! Kanske inte så konstigt att en klitorisfixering har tagit vid sedan dess? :)

• New  Dawn
    Anonym (Janna) skrev 2019-11-29 14:46:01 följande:

Och på 1970-talet så ansågs det tvärtom som så att riktiga kvinnor fick orgasm genom penetrativt sex, annars så var dom inte riktiga kvinnor utan frigida. Och dom män som inte lyckades få sina kvinnor att komma med kuken var inga riktiga män. Läs t.ex. Åsa Mobergs bok om sitt eget orgasmlösa äktenskap där både hon och hennes man kämpade i många år för att få henne att orgasmera på ?rätt? sätt utan resultat. För övrigt upptäcktes inte kvinnans g-punkt förrän på 1980-talet och är numera fastställt som mer ett område än en punkt. Och kvinnans klitoris kartlades inte förrän på 1990-talet! Halleluja! Kanske inte så konstigt att en klitorisfixering har tagit vid sedan dess? :)

• New  Dawn
    KlantSmurfen skrev 2019-11-29 14:20:19 följande:

"Jag undrar vad du menar med punkt 3 'förstör för män""

Missade du att jag skrev radikalfeminister?

jo, det verkar vara ett av delmålen med hög prioritet.

Jag tror inte ett skit på att diskussion om orgasmglappet syftar till att "förstöra för män" . Löjlig tolkning. Det handlar ju om att jobba på förbättring för kvinnor, och förhoppningsvis tycker även män att det skulle vara bättre om kvinnor oftare kom vid sex.
  • Anonym (anelle)

Jag tror det är individuellt när man peakar., det känns som ett ganska krystat begrepp. Jag är över 50, barnen är mer självgående, ingen mens att ta hänsyn till, man känner sig själv och sin partner, jag tycker det det är ganska härligt just nu faktiskt. Sex föder lust och generellt har jag mer tid för sex nu.

Lite stereotypt så skulle jag säga att män gärna vill tillskriva sin partner epitet för att man inte tar ansvar för det som krävs ( min fru vill aldrig, hon är i klimakteriet, hon får väl säga vad hon vill osv osv) men din fru kanske faktiskt inte vill ligga med just dig för att du är en egoist, eller sur o tvär eller bara ger uppmärksamhet när du vill ha sex, du kanske är ointressant, det märks väl vad hon gillar om man är uppmärksam och provar sig fram. Man kan givetvis prata också.

Jag gillade den 60-årige mannens kommentar dvs samspel. En stor del av egen njutning är ju att ge njutning eller? Vem som gör det först eller om det är tillsammans är väl mindre viktigt, huvudsaken är att det är ömsesidigt, måste givetvis inte vara ?rättvist? varje gång, ibland är det mysigt att bara ge eller bara få, men över tid behöver det finnas balans.

Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?