• Anonym (om kvinnan får välja)

Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?

Läste en tråd på Flashback där någon kille diskuterade hur många killar som var ofrivilligt sexlösa i vårt samhälle och vad det berodde på? Han menade att så var det inte alls förr och att även de killar som var i relationer ofta också var ganska sexlösa och otillfredsställda.

Som kvinna fick det mig att fundera på hur utveckligen har gått?

Vissa menar att mäns bristande testosteronbrist (om det nu finns någon sådan) och jämställdheten haft en mer feminiserande påverkan på män och gjort dem mindre sexiga, manliga, initiativtagande de till sex?

Andra menar att kvinnors självförsörjning och valfrihet är anledningarna?

Men i så fall betyder det kanske också att kvinnor förr i tiden i väldigt stor utsträckning haft sex mot sin egen vilja (våldtäkt) och faktiskt inte har så stora behov av sex alls om de får välja själv och med vem de vill?

Anledningarna till att män i alla tider  då kunnat ha ett regelbundet och för dem tillfredsställande sexliv med kvinnor är för att det tagit sig rätten att ha sex med dem? Detta är ju en skrämmande insikt?! Kan det vara så?

Vad tror ni?

Är det kanske först nu vi verkligen ser hur kvinnans sexualitet är funtad i sin egen fria form?

• Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2019-11-29 10:07:34 följande:

Bra inlägg, diskussionen om eget ansvar för orgasm höll på att spåra ut helt. Samlag och annat sex med en partner är en gemensam angelägenhet, då är ansvaret gemensamt. Det egna ansvaret innebär precis som du skriver att tala om eller visa vad som är bra och ffa vad som INTE är bra eller vad som behöver förändras. Det går inte att ligga tyst och vara missnöjd och sedan gnälla över orgasmglappet och att män bara tänker på sig själva. Om sen den andra inte tar till sig av förslagen till förändring, då finns det anledning att klaga och ifrågasätta hela relationen.

Fast nu reagerar ju du på att du inte vill ha "eget ansvar" för din njutning och sexlivet.

Jag diskuterar gärna skillnader i möjligheter att få orgasm för män och kvinnor. (kalla det orgasmglapp om du vill) Det är en viktig diskussion för att förstå varför det är så att kvinnor mer sällan får orgasm än män. Orsakerna ligger på flera plan och ibland behöver människor tänka om och det handlar inte bara om vad man säger till sin partner.

Du förutsätter att kvinnor som inte kan komma bara är tysta, bittra och tjuriga. Tänk att det, för de allra flesta kvinnor, är en stor sorg att inte komma, en stress och en press, och de flesta VILL så gärna kunna berätta hur mannen ska göra, men det funkar inte. Tråkig inställning till kvinnors sexualitet. Inte hade du uttalat dig på liknande sätt om en man hade erektionsproblem, eller svårt att komma.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    blueblue skrev 2019-11-25 11:06:16 följande:

Kan detta bero på att mäns sexuella peak är passé när kvinnans inträffar? Det blir o synk???

Jag som man emellan 30-40 skulle vilja ha sex 4ggr i veckan som när jag och min sambo träffades istället för 1ggr i månaden som vi har nu. Hon säger öppet att hon inte har nått behov vilket jag accepterat. Frågan är om det är lika accepterat om hon hamnar i situationen att hon blir mer sugen och jag då befinner mig i en sitts där jag inte vill?

Så din sambo har alltså varit tydlig med att hon inte har behov av sex. Ändå lever du kvar i relationen och dessutom har ni sex en gång i månaden!

Hur i hela världen kan sex överhuvudtaget ge något för dig?... Och du pratar om frekvensen...
  • Anonym (Janna)

Det är väldigt intressant att diskutera ansvar över sin egen orgasm. Om vi nu ska bena ut vad orgasm-glappet består i så är det att majoriteten av alla kvinnor i hetersosexuella relationer får orgasm en tredjedel av gångerna som dom har sex (i Sverige gäller detta). Medan männen får orgasm nästan varje gång (80-90 % av gångerna de hade sex). Detta är det s.k. Orgasmglappet. I homosexuella relationer får kvinnorna orgasm i samma utsträckning som männen. Man har försökt komma fram till varför det ser ut som det gör. I undersökningar gällande onani så har man sett att kvinnor och män får orgasm lika ofta och efter lika lång tid: man snittar på mellan 2-4 minuters onani innan man får orgasm, hos bägge könen. Så vad är det då som händer i sängkammaren i heterosexuella relationer? Några förslag på anledningar: Normer kring hur sexet ska se ut (penetration) och att fokus ligger på mannens orgasm, sen är sexet slut. Oförmåga från kvinnans sida att ta det där extra ansvaret för sin orgasm, vilket ofta dödar stämningen i rummet (Kan du vänta in mig älskling? Kan jag använda min vibrerande dildo samtidigt? Kan du slicka mig istället?). Fler förslag?

• Tecum
    New Dawn skrev 2019-11-29 10:50:48 följande:
    Fast nu reagerar ju du på att du inte vill ha "eget ansvar" för din njutning och sexlivet.

Jag diskuterar gärna skillnader i möjligheter att få orgasm för män och kvinnor. (kalla det orgasmglapp om du vill) Det är en viktig diskussion för att förstå varför det är så att kvinnor mer sällan får orgasm än män. Orsakerna ligger på flera plan och ibland behöver människor tänka om och det handlar inte bara om vad man säger till sin partner.

Du förutsätter att kvinnor som inte kan komma bara är tysta, bittra och tjuriga. Tänk att det, för de allra flesta kvinnor, är en stor sorg att inte komma, en stress och en press, och de flesta VILL så gärna kunna berätta hur mannen ska göra, men det funkar inte. Tråkig inställning till kvinnors sexualitet. Inte hade du uttalat dig på liknande sätt om en man hade erektionsproblem, eller svårt att komma.
    Det är inte jag som hittat på orgasmglappet, det är ett vedertaget begrepp som tar upp en viktig sak men tyvärr mest används för att klanka på män och anklaga  dem för att inte bry sig om kvinnans njutning.

Jag förutsätter inte alls att kvinnor som har svårt att komma är bittra och tjuriga. Varför ska du alltid vända allt till det värsta hos de du diskuterar med? Jag VET, av egen erfarenhet, hur svårt vissa kvinnor har att tala om sex  och hur de vill ha det. De har svårt att även formulera det för sig själva, de låter det hellre vara och nöjer sig. Inte sällan har de även svårt att onanera. Sex är ett så känsligt ämne fortfarande och ger upphov till låsningar på olika plan. Men faktum kvarstår, det är svårt för mannen att förändra om han får intrycket att hon är nöjd.

Sen finns det ett antal kvinnor som ÄR bittra och skyller allt ont på mannen, det beror inte bara på utebliven orgasm utan andra tillkortakommanden som hon tar ut på den som finns närmast till hands. 
  • blueblue
    New Dawn skrev 2019-11-29 10:31:07 följande:

Jag förstår vad du menar. Nej att ta ansvar för sin orgasm behöver inte betyda att man gör allt själv, men jag tycker helt enkelt att det är fel inställning, för det handlar om ett GEMENSAMT ansvar och inte ett EGET ansvar.

Sex blir ofta bättre när man känner någon, men det kan också bli sämre, särskilt efter 1-2 år. Det läser vi ju ganska ofta här, från både män och kvinnor. Vissa tycker det blir sämre tidigare än så.

Självklart ska man berätta och visa vad man gillar. Om du tror att jag har någon annan uppfattning har du verkligen missuppfattat mig.

Vad gäller erektionsproblem så handlar det om att kroppen inte reagerar som man vill. Det kan vara exakt samma orsak till att det inte funkar för en kvinna.

Det är den absolut vanligast anledningen att jag inte kommer, nämligen att min kropp sviker mig. Svullnaden och känsligheten avtar och då blir stimulansen mer lik nötning än njutning och då kan jag inte göra något även om stimulansen egentligen är perfekt. Varken min man eller jag kan göra något just då. Kanske lite senare, men så länge mitt kön är "slakt" händer inget.

Du skriver om att erektionsproblem inte handlar om lust eller vilja. Nej men är det alltid det som sviker för kvinnor? Det blir så lätt fokus på vilja och ansvar om en kvinna inte kan komma, eller inte kan njuta av sex, men ett helt annat fokus på mannen om han slaknar. Återigen en helt annan inställning till manlig och kvinnlig sexualitet.

Men nu vinklar du detta åt ett annat håll för att få din åsikt igenom.

Mäns problem med erektion är som du skriver o kontrollerbar och det kan även kvinnor uppleva men det är inte det vi diskuterar. Vi pratar om folk i fungerande förhållanden som har ett orgasmglapp pga oförmågan att ?utbilda? sin partner.

Kvinnors uteblivna orgasm kan inte jämföras med mäns erektionsproblem. Det du i så fall säger är att kvinnor överlag som inte lyckas komma vid sex har ?erektions problem? vilket jag har svårt att tro.
  • KlantSmurfen
    Anonym (Janna) skrev 2019-11-29 11:10:19 följande: #253

Det är väldigt intressant att diskutera ansvar över sin egen orgasm. Om vi nu ska bena ut vad orgasm-glappet består i så är det att majoriteten av alla kvinnor i hetersosexuella relationer får orgasm en tredjedel av gångerna som dom har sex (i Sverige gäller detta). Medan männen får orgasm nästan varje gång (80-90 % av gångerna de hade sex). Detta är det s.k. Orgasmglappet. I homosexuella relationer får kvinnorna orgasm i samma utsträckning som männen. Man har försökt komma fram till varför det ser ut som det gör. I undersökningar gällande onani så har man sett att kvinnor och män får orgasm lika ofta och efter lika lång tid: man snittar på mellan 2-4 minuters onani innan man får orgasm, hos bägge könen. Så vad är det då som händer i sängkammaren i heterosexuella relationer? Några förslag på anledningar: Normer kring hur sexet ska se ut (penetration) och att fokus ligger på mannens orgasm, sen är sexet slut. Oförmåga från kvinnans sida att ta det där extra ansvaret för sin orgasm, vilket ofta dödar stämningen i rummet (Kan du vänta in mig älskling? Kan jag använda min vibrerande dildo samtidigt? Kan du slicka mig istället?). Fler förslag?

Därför får män lättare orgasm än kvinnor | illvet.se
    illvet.se/manniskan/sex/darfor-far-man-lattare-orgasm-an-kvinnor
    Why Do Lesbians Have More Orgasms Than Straight Women? | Psychology Today
    www.psychologytoday.com/us/blog/the-third-wave/201602/why-do-lesbians-have-more-orgasms-straight-women
    Let?s talk about self-induced orgasms. First, women are way more likely to orgasm by themselves than with a partner. Many women also say the orgasms they have by themselves are more intense than those they have with a partner. Self-induced orgasms also happen faster (average of about 4 minutes) than the orgasms women have with partners (average of about 20 minutes). This is because during masturbation, the majority of women are able to touch their clitorises exactly the way they like. It?s also because without a partner in the picture, there are fewer pleasure-sucking cognitive distractions. (Do I look okay? Am I taking too long?) As Lonnie Barbach aptly stated: ?The reason self-stimulation works so well ? is that you are the only one involved.?

www.psychologytoday.com/intl/blog/stress-and-sex/201805/masturbation-101-letting-go-guilt
    The results of the study reported lower levels of sexual frequency for lesbian couples, but revealed a key difference in sexual duration. Lesbian couples reported an average length of their sexual encounters to be somewhere between 30 and 45 minutes, while the couples in other types of relationships tended to average around 15 to 30 minutes per sexual encounter. An earlier study, conducted by Cohen and Byers (2013), corroborated that finding, concluding that women who had sex with women had sexual encounters that lasted an average of 57 minutes.

www.psychologytoday.com/us/blog/the-third-wave/201602/why-do-lesbians-have-more-orgasms-straight-women
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2019-11-29 11:41:59 följande:

Det är inte jag som hittat på orgasmglappet, det är ett vedertaget begrepp som tar upp en viktig sak men tyvärr mest används för att klanka på män och anklaga  dem för att inte bry sig om kvinnans njutning.

Jag förutsätter inte alls att kvinnor som har svårt att komma är bittra och tjuriga. Varför ska du alltid vända allt till det värsta hos de du diskuterar med? Jag VET, av egen erfarenhet, hur svårt vissa kvinnor har att tala om sex  och hur de vill ha det. De har svårt att även formulera det för sig själva, de låter det hellre vara och nöjer sig. Inte sällan har de även svårt att onanera. Sex är ett så känsligt ämne fortfarande och ger upphov till låsningar på olika plan. Men faktum kvarstår, det är svårt för mannen att förändra om han får intrycket att hon är nöjd.

Sen finns det ett antal kvinnor som ÄR bittra och skyller allt ont på mannen, det beror inte bara på utebliven orgasm utan andra tillkortakommanden som hon tar ut på den som finns närmast till hands. 

Jag tycker att orgasmglappet är ett sätt att snabbt beskriva skillnader mellan könsskillnader när det gäller sexuell njutning.

Det du beskrev i inlägget jag citerade var medveten passivitet och tjurighet och jag svarar på det du skriver.

De flesta studier visar att kvinnor inte alls har svårare att onanera. Onani är ett mycket mindre problem. Där är de mycket mer lika mellan könen.

Som sagt så finns det olika orsaker till att kvinnor har svårare att njuta av heterosexuellt sex och en av orsakerna är att mannen tror att hon kan berätta men inte gör det. Sex är känsligt, det håller jag med om, och just därför är det ofta inte någon qick-fix som , utan hänger ihop med förväntningar, känslor, rädslor, hämningar, okunskap, oro, kärlek, normer, fysisk funktion osv
  • Anonym (Janna)
    KlantSmurfen skrev 2019-11-29 12:42:47 följande:

Därför får män lättare orgasm än kvinnor | illvet.se

illvet.se/manniskan/sex/darfor-far-man-lattare-orgasm-an-kvinnor

Why Do Lesbians Have More Orgasms Than Straight Women? | Psychology Today

Superintressant läsning, tack! Jag skulle så gärna vilja ha sex en hel timme med min man. I förälskelsefaaen så hade vi ofta sex så länge, vi utforskade varandra. Gav varandra och sexet tid. Numera har vi i regel oftast sex i max tjugo minuter. Pga att vi har småbarn och båda är sömniga och pga att min man föredrar det. Fler kvinnor som känner igen sig?
  • Tecum
    Anonym (Janna) skrev 2019-11-29 12:53:32 följande:
    Superintressant läsning, tack! Jag skulle så gärna vilja ha sex en hel timme med min man. I förälskelsefaaen så hade vi ofta sex så länge, vi utforskade varandra. Gav varandra och sexet tid. Numera har vi i regel oftast sex i max tjugo minuter. Pga att vi har småbarn och båda är sömniga och pga att min man föredrar det. Fler kvinnor som känner igen sig?
    Har du sagt till din man att du vil ha mer tid vid sexet? 
  • KlantSmurfen
    Tecum skrev 2019-11-29 11:41:59 följande: #254

Det kan bero på att det är radikalfeminister som står bakom begreppet, det inte svårt att lista ut hur de tänker. Även om siffrorna är korrekta utgår man ifrån de två viktigaste budorden i den rosa bibeln när man ska hitta på vetenskapliga fakta  om orsakerna bakom orgasmglappet.

1. Kvinnor är oskyldiga förtryckta änglar som är bättre än män.
    2. Män är egoistiska rövhål och allt är deras fel.

Radikalfeministisk fakta:
    Kvinnor kan inte få orgasm av penetrerande samlag.

Radikalfeministisk fakta:
    Heteronormativa penetrerande samlag är en konsekvens av patriarkala strikturer.

När man ska lösa problemet utgår man från det tredje men kanske det viktigaste budordet:

3. Förstör för män.

Lösning:
    Motarbeta patriarkala strukturer.
Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?