• Anonym (om kvinnan får välja)

Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?

Läste en tråd på Flashback där någon kille diskuterade hur många killar som var ofrivilligt sexlösa i vårt samhälle och vad det berodde på? Han menade att så var det inte alls förr och att även de killar som var i relationer ofta också var ganska sexlösa och otillfredsställda.

Som kvinna fick det mig att fundera på hur utveckligen har gått?

Vissa menar att mäns bristande testosteronbrist (om det nu finns någon sådan) och jämställdheten haft en mer feminiserande påverkan på män och gjort dem mindre sexiga, manliga, initiativtagande de till sex?

Andra menar att kvinnors självförsörjning och valfrihet är anledningarna?

Men i så fall betyder det kanske också att kvinnor förr i tiden i väldigt stor utsträckning haft sex mot sin egen vilja (våldtäkt) och faktiskt inte har så stora behov av sex alls om de får välja själv och med vem de vill?

Anledningarna till att män i alla tider  då kunnat ha ett regelbundet och för dem tillfredsställande sexliv med kvinnor är för att det tagit sig rätten att ha sex med dem? Detta är ju en skrämmande insikt?! Kan det vara så?

Vad tror ni?

Är det kanske först nu vi verkligen ser hur kvinnans sexualitet är funtad i sin egen fria form?

• Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?
  • blueblue
    Trz12 skrev 2019-11-25 23:04:14 följande:

Tack för ditt svar! Alltid trevligt med en diskussion så man förhoppningsvis kan lära sig lite nya infallsvinklar! 

Det jag skrev, även om det blev ganska långdraget var en kort sammanfattning om vad jag tror har hänt när det kommer till att kvinnor ses som mindre "sexuellt drivna" än män som tråden ville diskutera.

Ute som singel är en sak, där är det en uppenbar samhällelig skillnad mellan tjejers sexuella frihet och mäns (med undantag), det tror jag de flesta kan hålla med om. Vi kan nog anta att det finns många kvinnor därute som drömmer om minst lika galna one-night stand upplevelser som män bara att de inte riktigt kan leka ut de tankarna lika lätt eller ofta i praktiken. 

Men ser vi till relationer som har passerat 5 år finns det självklart par som har en kvinna som vill ligga hela tiden medan mannen är understimulerad och inte är sugen. Men det är inte riktigt det scenariot jag ville ta upp utan mer fokusera på originella frågeställningen, hur ser kvinnors sex-lust egentligen ser ut idag! 

Svaret hänger nog på väldigt många faktorer. Dels att fortsätta hålla romansen vid liv med enkla saker som "överraskningar" och lite nya sexleksaker osv. Men också en i min åsikt mycket viktigare ståndpunkt, nämligen jobba hårt på "jaget" i en relation. Jag tror att det alltför ofta blir till att par sammansmälter i någon slags boll efter åren går. Och jag tror inte att det finns någonting osexigare för varken en man eller kvinna än en partner som är helt i beroendeställning till dig på ett socialt/umgängesplan. Jag vet väldigt många killar/män som gav upp sina vänner (kanske inte hade så många till att börja med) och la allt fokus på nya livet med sin partner.

Och där ligger ju en annan rot till problemet, mäns sorgliga oförmåga att ha många nära vänner runt sig. Detta är ju återigen, precis som skuldbeläggningen av kvinnors sexlust, samhällets fula åsikter. Vi som män vågar inte vara sårbara och visa känslor till andra män, som ofta är en inkörsport till djupare, livslånga vänskaper mellan två män. Det är verkligen jättesorgligt och bidrar nog till oändlig smärta hos många ensamma män runt oss.

Det låter väl kanske som ett fint uppoffrande i teorin (att ge upp sina vänner) men det är viktigt, för att hålla intresset vid liv, att man ser till att man tar hand om sig själv. Man utmanar sig själv, växer på sin arbetsplats, får ansvar, träffar vänner vid sidan om relationen, vad det nu än må vara. Alla dessa små pusselbitar kombinerat med vad jag skrev i texten innan är nog grunden till att hålla sin kvinnas sexlust levande. Jag säger inte att kvinnor bara kan ligga hemma och inte göra ett skit och allt hänger på oss män, men jag tror att det kanske är lättare för en man i många lägen att bli ganska "nöjd" med sin situation och finna sig i den, medans kvinnor tänker, reflekterar, drömmer och diskuterar med sina vänner mycket mer. Detta är bara så som det ser ut (i min åsikt), och man kan ju ha tankar om det eller så försöker man att finna sig i verkligheten och göra det bästa man kan för att må bra i den.

Ingen av sakerna jag rabblat upp som jag tycker män ska göra är ju tråkiga saker. Det handlar om spontanitet, vara modig, visa känslor, ta hand om sig själv, utforska sexuella marker och kommunicera. Det är ju definitivt verktyg för att skapa en ny sexuell spänning med din partner, men i grunden handlar det ju bara om att du ska öppna upp dig själv som man och må så bra som du kan, för gör du det så kommer människor att dras till dig, kvinnor som män.

Du får ursäkta mig men de saker du säger är ju ganska lätta att översätta med betydligt mindre ord.

Lätt förenklat: var dig själv och släpp inte in någon annan för tjat, håll kvinnan/mannen i ditt liv på lagom avstånd så det fortsatt finns frågetecken på om det är din partner for life.

Att vissa lämnar allt från föregående liv kan ju bero på att vissa kanske inte haft ett helt korrekt umgänge eller att man väljer som du nämnde innan att förändras vilket nu uppenbarligen inte ska behövas.

Jag tänker inte svara mer på dina inlägg för jag anser att du enbart försöker knyta en knop runt halsen på de som inte ser mellan ordbajsandet som skrivs.

Befinner man sig i en relation så handlar det mycket om uppoffringar från båda parter och kan man inte kompromissa så ska man inte vara där.
  • Anonym (.)

Jag är helt övertygad om att det beror på den kultur vi lever i.
    Googla orgasmglappet.

Det är extremt vanligt att kvinnor aldrig eller sällan får orgasm. Ändå så ligger det genomsnittliga paret 3ggr/månaden eller något i den stilen. Kvinnor ställer alltså upp på sex utan att få något ut av det mer än "närhet".
    Männen uppger att de får orgasm till 90%.
    Det är det här som är orgasmglappet.

Män är med andra ord generellt sett egoistiska skitstövlar i sängen som enbart bryr sig om sin egen njutning och struntar i kvinnans.
    Kvinnor å andra sidan tvingas nöja sig med "närhet" och försöker tro stenhårt på att det är "nästan lika bra som orgasm". För om de inte hjärntvättar sig själva till att tro det så blir sanningen alltför smärtsam. 

Jag tror att fler och fler kvinnor inte längre ställer upp på det här. De ställer krav på männen att leverea och inte bara ta. Vägrar mannen leverera så blir det helt enkelt inte sex.

• Anonym (.)
    Anonym (om kvinnan får välja) skrev 2019-11-24 14:22:42 följande:
    Men i så fall betyder det kanske också att kvinnor förr i tiden i väldigt stor utsträckning haft sex mot sin egen vilja (våldtäkt) och faktiskt inte har så stora behov av sex alls om de får välja själv och med vem de vill?
    Den i särklass mest utbredda teorin hos egocentrerade män som enbart bryr sig om sin egen njutning och struntar i kvinnans.
    De försöker försvara sin egoism med att kvinnan inte har lika stort behov.
    Slutsatsen blir att män i så fall har rätt att utnyttja kvinnors kroppar.
    Anonym (om kvinnan får välja) skrev 2019-11-24 14:22:42 följande:
    Anledningarna till att män i alla tider  då kunnat ha ett regelbundet och för dem tillfredsställande sexliv med kvinnor är för att det tagit sig rätten att ha sex med dem? Detta är ju en skrämmande insikt?! Kan det vara så?
    Exakt så. Och kvinnor har tillåtit det. 

• Olivera
    Godisbuske skrev 2019-11-24 20:52:03 följande:

Kvinnor gillar sex precis lika mycket som män. Men en kvinna måste i regel känna någon form av attraktion och trygghet. Inte tappat respekten för en man och känna sig speciell i hans ögon .

Kvinnor har sex när känslan för en man är rätt, en man har sex för att få en känsla för kvinnan.

Detta tror jag är extremt sant i längre relationer, tappad respekt och därmed primal känsla av otrygghet är det jag hör från alla mina jämnåriga tjejkompisar (30plus med barn)
  • Anonym (.)
    Olivera skrev 2019-11-26 00:00:48 följande:
    Detta tror jag är extremt sant i längre relationer, tappad respekt och därmed primal känsla av otrygghet är det jag hör från alla mina jämnåriga tjejkompisar (30plus med barn)
    Denna generalisering är bara pinsam och bygger på fossilerade könsroller om mannen som jägare som tar för sig och kvinnan som byte som ger utan att få.

Idag borde de flesta känna till att det inte handlar om vilket kön man har utan att det är högst individuellt. Finns kvinnor som vill ha trygghet liksom män. Och samma sak tvärtom.

• Anonym (Mig mekar man inte med)
    Anonym (.) skrev 2019-11-25 23:52:04 följande:

Jag är helt övertygad om att det beror på den kultur vi lever i.
    Googla orgasmglappet.

Det är extremt vanligt att kvinnor aldrig eller sällan får orgasm. Ändå så ligger det genomsnittliga paret 3ggr/månaden eller något i den stilen. Kvinnor ställer alltså upp på sex utan att få något ut av det mer än "närhet".
    Männen uppger att de får orgasm till 90%.
    Det är det här som är orgasmglappet.

Män är med andra ord generellt sett egoistiska skitstövlar i sängen som enbart bryr sig om sin egen njutning och struntar i kvinnans.
    Kvinnor å andra sidan tvingas nöja sig med "närhet" och försöker tro stenhårt på att det är "nästan lika bra som orgasm". För om de inte hjärntvättar sig själva till att tro det så blir sanningen alltför smärtsam. 

Jag tror att fler och fler kvinnor inte längre ställer upp på det här. De ställer krav på männen att leverea och inte bara ta. Vägrar mannen leverera så blir det helt enkelt inte sex.

Själv skiter jag fullständigt i om jag så skulle få tre orgasmer på en timme, har mannen varit tjurig och otrevlig  hela dagen skurar jag hellre köksgolvet med tandborste än har sex.

Män verkar ju för fan inte fatta att sexet och lusten  påverkas av hur andra saker i förhållandet är . Många verkar till och med inbilla sig att sex är ett bra sätt att avsluta ett gräl och bli sams igen, bara de anstränger sig tillräckligt mycket under sexet.
    Hell No. Det kanske finns kvinnor det funkar så för, men jag tror att vi som det verkligen inte funkar så för är fler. 

Att bara tjata om orgasmer och att män ska dyrka och tillbe kvinnors fittor mer hjälper inte ett dugg om problemet är att lusten inte finns för att det är problem med andra saker i förhållandet.
  • blueblue
    Anonym (Mig mekar man inte med) skrev 2019-11-26 00:40:27 följande:

Att bara tjata om orgasmer och att män ska dyrka och tillbe kvinnors fittor mer hjälper inte ett dugg om problemet är att lusten inte finns för att det är problem med andra saker i förhållandet.

Jag håller med om detta.

Finns inte lusten så är det något i relationen som inte står rätt till och i detta läget är ju frågan om vad som inte står rätt till efter som det sexuella behovet försvinner.

I min ungdom blev jag själv bedragen och det gick inte att lösa hur jag än ville och vi försökte under flera månader. Det var som att knäppa på fingrarna med mig. Ena dagen kåt som ett djur och nästa totalt ointresserad.

Där visste vi var problemet var och då avslutade jag relationen.

Men jag slutade ju ändå inte att ta på mig själv under den tiden och jag önskade att jag kunde glömma så vi kunde ha en sexuell relation igen då den var riktigt bra fram till otroheten.
  • KlantSmurfen
    Anonym (fel) skrev 2019-11-25 15:21:58 följande: #119
    blueblue skrev 2019-11-25 13:45:57 följande:
    Jag blir så jävla less på det där kortet som alltid ska plockas fram att män aldrig gör nått mer efter arbetet!! Alla karlar är inte svin och skiter inte i hemmet! Mitt schema är full späckat med aktiviter och även hushållssysslor för att få vardagen att gå ihop.

Är man lite smidig och inte helt efterbliven som mann så förstår man att det blir lättare och bättre för alla om man hjälps åt i hemmet. Att vissa stirrar sig blint på att ovilja är samma sak som obehov kan jag inte förstå. Om ni inte vill ha sex pga ett svin till man är en sak men om ni inte vill då det inte finns ett sug efter sex är något helt annat.

Snälla sluta att komma med inlägg där era män är svin för det bidrar inget till tråden.
    Det bidrar visst, var fler som höll med mig, du kan välja att sticka/inte läsa. Det finns något som heter yttrandefrihet och kan du inte tåla att andra inte håller med dig är det väldigt menlöst att ge sig in i diskussioner. Då blir det bara en monolog. Slå upp ordet i en ordbok? Patetiskt att du som man undrar men när kvinnor väljer att svara är det fel svar...

Det handlar inte om dig det handlar om män på det stora hela och strukturer. Det är svinvanligt. Och bara för att du är ett särexempel där du (i alla fall tror?) dig göra lika mycket som din fru(?) så kan du inte tro att hela världen ser ut som för dig. 

Vanligt är nog att kvinnor inte får behoven som kommer innan sex uppfyllda, vilket män får = kvinnor har inte samma sexlust, för äta, sova, duscha, få skita ifred och ha tid för sig själv osv. kommer före. Efter barn, jobb och städ som kommer först.

Förövrigt:
    Tror även porr är något som förstör mycket kring synen på hur en sexakt ska se ut. Män är de som konsumerar mest porr = porren är ur en manlig synvinkel. Män växer upp med att sex ska se ut som porr sen de är små pojkar, vilket inte flickor gör på samma sätt (medveten om att det finns kvinnor som är porrkonsumenter, menar generellt sätt). Tänker att det blir en krock när dessa sedan möts. Speciellt eftersom kvinnor inte uppmuntras att utforska sin sexualitet på samma sätt själva heller. Tror det finns en skam där för många. Vore intressant att se hur sexet hos par skulle se ut om porr inte existerade och om kvinnor vore högre värderade i samhället och därmed hade större självförtroende.

Sen är vårt samhälle näst intill sexfixerat, att det är dåligt om man inte ligger och man ligger inte tillräckligt osv. Tror det finns en osynlig press på att kvantitet är viktigt. Man tror att alla andra par vill mer och ligger mer. Men jag skulle säga hellre kvalitet framför kvantitet, och jag tror många andra kvinnor funkar så också. Hellre en gång i månaden som man kan längta efter. Med långt "förspel" under flera veckor, än halvkassa ligg för ofta så man inte hinner längta. Tror kvinnor har en längre period av förspel som någon sa. Det kan vara veckor eller dagar, inte 3 min. 

Något som jag nämnde förut som jag även tror bidrar är att en majoritet av svenska män är kassa på uppvaktning, romantik och att visa uppskattning. Precis som att jag tror att män biologiskt sätt har mer sexlust (testosteron, hallå, de är gjorda för att befrukta så många som möjligt) så kollar man på djur så sker oftast någon form av uppvaktning för att honan ska välja vilken hane hon vill para sig med.

Okej nu skrev jag jättemycket, men jag tycker det är ett intressant ämne!
    Kvinna gnäller på män.
    Man gnäller inte alla män till kvinna som gnäller på män.
    Kvinna gnäller jag det handlar inte om dig, det handlar om alla män och strukturer till man som gnäller inte alla män till kvinna som gnäller på män  face-with-tears-of-joy_1f602.png
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-11-24 19:37:56 följande: #15

Självklart är det så! Jag har hört av flera kvinnor av en äldre generation (typ de som föds mellan 1900 och 1930) att de trodde att man måste ha sex med sin man när man är gift. Jag är ganska säker på att det inte fanns lag på det, åtminstone inte i Sverige. Sedan vet jag inte hur det var i andra länder i Europa. 

Däremot vet jag ganska säkert att kyrkorna, främst den katolska kyrkan i Europa, men kanske även svenska kyrkans präster intalade kvinnorna att det var deras plikt. Och då spelar det ingen roll om det är lag eller inte -om det är guds vilja. 

De kanske kände sig pressade att ha sex med sin man för att slippa hamna på sinnessjukhus.

Läkartidningen - När kvinnors vantrivsel klassades som sjukdom
    www.lakartidningen.se/Aktuellt/Kultur/Kultur/2013/05/Nar-kvinnors-vantrivsel-klassades-som-sjukdom/

• AndreaBD
    Anonym (Ö) skrev 2019-11-25 22:14:45 följande:
    Så kvinnor vill inte ha KK och ONS menar du? Har aldrig hört en kvinna påstå att hon inte skulle kunna träffa en man bara för sex. Till och med min farmor träffade karlar lite hit och dit när hon var yngre. Hon är född på 20-talet.
    Allvarligt? I så fall har du inte träffat många kvinnor och dessutom ett speciellt urval. Jag är född på 60-talet, men de flesta kvinnor av min generation hade INTE KK eller ONS. En del kanske tog igen lite när de var i medelåldern och nyskilda, men annars var det inte vanligt. Och min mamma och hennes generation ifrån 30-talet - det var inte tal om sånt. De var alldeles för oroliga för att bli med barn. Hur vet du att din farmor hade sex med dessa karlar? Det kanske inte gick så långt. 
Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?