• Anonym (Börjar tröttna)

Ex som inte slutar höra av sig

Mitt ex som valde att lämna mig slutar inte att höra av sig till mig. Hon hör av sig dagligen om väldigt vaga anledningar. Jag har sagt att jag bara vill ha kontakt när det rör våra barn men då ska det vara akut eller ha med planering att göra. Då hör hon av sig om nåt som har med barnen att göra indirekt för att fortsätta konversationen om annat. 

Jag har satt ner foten flera gånger och sagt att det inte funkar för jag kan inte gå vidare om hon fortsätter såhär. Det har till och med gått så långt så jag har försökt vara elak mot henne för att hon inte ska vilja höra av sig, men inte ens det hjälpte. 

Hon träffade en ny kille innan det var slut mellan oss och de ses fortfarande. 
    Vet liksom inte vad jag ska göra för att hon ska sluta. Har prövat att ignorera hennes meddelanden men då ringer hon istället. Vad ska jag göra? Och varför håller hon på? Det var ju hon som gjorde slut. 

• Svar på tråden Ex som inte slutar höra av sig
    Fjäril kär skrev 2025-03-15 22:22:09 följande:
    Att man skaffar ny partner betyder inte att man automatiskt gått vidare eller släppt taget . Han kan ju vara hennes reabound och nån hon skaffat för att reta dig lite extra. 
    Allt handlar ju egentligen om orsaken till er separation och det eventuella tjafs som var grunden till det..
    Känns som lite hämd från hennes sida i kombination med sabotage. 
    Hon gjorde slut för att hon inte hade de känslorna för mig längre och behövde hitta sig själv. Klassiska anledningar. Och så träffade hon den killen innan det tog slut. Så jag vet inte vad det är hon känner att hon behöver hämnas på direkt. 
  • Mkay

jag tror snarare att det handlar om att hon vill kontrollera dig och dina känslor på något sätt samt mår bra över att känna att du aldrig kommer över henne. ja vissa kvinnor spelar sådana spel för att det ökar deras självförtroende. 

Jag håller med om att det bästa är att bara hålla dig kort. var extremt kort/tråkig i telefonsamtal, ge ingen extra information, svara bara på sådant som rör barnet och håll fokus kring barnet. Då kommer hon snart tröttna. 

Hitta inte på någon fejkflickvän som någon föreslog, du kommer avslöjas förr eller senare (att du ljuger/har hittat på) och det kommer bara bli jobbigt/pinsamt för dig då du kommer framstå som patetisk som hittar på en flickvän. 

Mkay skrev 2025-03-16 06:43:42 följande:

jag tror snarare att det handlar om att hon vill kontrollera dig och dina känslor på något sätt samt mår bra över att känna att du aldrig kommer över henne. ja vissa kvinnor spelar sådana spel för att det ökar deras självförtroende. 

Jag håller med om att det bästa är att bara hålla dig kort. var extremt kort/tråkig i telefonsamtal, ge ingen extra information, svara bara på sådant som rör barnet och håll fokus kring barnet. Då kommer hon snart tröttna. 

Hitta inte på någon fejkflickvän som någon föreslog, du kommer avslöjas förr eller senare (att du ljuger/har hittat på) och det kommer bara bli jobbigt/pinsamt för dig då du kommer framstå som patetisk som hittar på en flickvän. 

Ja det låter rimligt. För bra självförtroende har hon aldrig haft så det kan nog ligga nånting i det du säger. Så ska försöka att bara vara kort. Har iof försökt det förut men det är som att hon inte lyssnar ändå. Hon bara mal på ändå. 
  • NinniQX

Enda du kan göra är att bara svara det som rör barnen. Ringer hon så svarar inte, utan allt ska ske via sms. På sätt kan du slippa att hon tar upp saker som du inte vill prata om. Ju mer du svarar på onödiga sms så kommer hon fortsätta. 

• Anonym (Endast akut, annars lagger du pa)
    Anonym (Börjar tröttna) skrev 2025-03-16 07:26:03 följande:
    Ja det låter rimligt. För bra självförtroende har hon aldrig haft så det kan nog ligga nånting i det du säger. Så ska försöka att bara vara kort. Har iof försökt det förut men det är som att hon inte lyssnar ändå. Hon bara mal på ändå. 
    Valdigt kort i meningen av:

Du ser att hon ringer. Du svarar stressad med andan i halsen: - Har det hant nagot akut med barnen?!?
    Hon svarar: - Nej, men ville bara hora/kolla om bla, bla, bla...
    Du svarar, lika stressad som forut: - Men, alltsa, jag har faktiskt ett jobb att skota. Ring inte och stor om det inte ar akut!
    Sen lagger du pa DIREKT.

Nasta gang svarar du precis likadant. Om du inte ar pa jobb kan du saga "Alltsa, jag ar faktiskt upptagen och kan inte prata. Ring inte och stor om det inte ar akut!"

Nar hon fattat din taktik sa kommer hon anda att forsoka, och darfor dra upp nagot halvakut sa att du inte "kan" lagga pa direkt. Da svarar du endast pa det som ror barnen, t ex. "Tandlakaren imorgon bitti for Y? Nar exakt ska jag hamta? Kl 9? OK. Hejda!" och sa lagger du pa sa fort det ar bestamt. Forsoker hon dra ut pa det sa sag att du inte har tid att prata, sa hon far t ex. maila resten (det som inte ar akut, som t ex. ta med en extra troja, inte glomma patientkortet imorgon osv.). 

For att slippa en massa extra samtal som annars blir langa, som t ex. planera sommarlov/semester och vem som har barnen nar, sa ta allt per mail. Da blir det heller inga missforstand eftersom allt star svart pa vitt, sa ingen kan ha "hort fel" under samtalet och insistera att nagot annat blivit sagt. 

Om hon nagon gang forsoker luska ut saker om dig, t ex. vad du ska gora i helgen eller nagot liknande, sa svarar du kort att du haller ditt privatliv for dig sjalv och heller inte har tid att prata (eftersom det inte ar akut) och sa lagger du pa.
  • Anonym (Endast akut, annars lagger du pa)

Sen om hon undrar om du ar sur sa ar svaret helt enkelt:
    "Jag ar inte intresserad av att prata med dig om det inte ar nagot som ror barnen. Ar det nagot akut sa ar det OK att ringa, men om det inte ar akut sa far du maila. Du ar inte en del av mitt liv langre, sa det stor faktiskt att du ringer. Jag har battre saker att lagga min tid pa." Sen lagger du pa.

• Anonym (Sintra)
    Anonym (Börjar tröttna) skrev 2025-03-15 22:28:12 följande:
    Hon gjorde slut för att hon inte hade de känslorna för mig längre och behövde hitta sig själv. Klassiska anledningar. Och så träffade hon den killen innan det tog slut. Så jag vet inte vad det är hon känner att hon behöver hämnas på direkt. 
    Om man är tillsammans ned någon länge och är normalt fungerande känslomässigt, så har man en anknytning till den personen. Därför kan det bli så att man hålker kvar en kontakt trots att man gjort slut och träffar en annan. Det är inte ovanligt att människor är vilsna i sina känslor efter separationen.

Men eftersom hon har träffat en annan och även genomfört en separation från dig, så får man utgå ifrån att hon av någon anledning ville gå vidare, men att hon nu ändå har svårt att släppa taget. 

För dig är det inte bra alls, du behöver vara i fred, bearbeta separationen och bygga upp ditt liv. Så jag håller med de andra som skrivit om att du behöver markera att du ibte vill ha vardaglug kontakt.

Om hon ringer kan du låta bli att svara och istället SMS'a henne och fråga on det är något hon vill som handlar om planering eller barnen. Skriv att du vill ha diskussionen via SMS.

Om ni talas vid på telefon, var kort och avsluta så snart ni pratat klart om barnen eller planeringen. 

Du måste skydda dig själv, hon har valt att lämna men klarar inte riktigt att bryta känslomässigt.
    Din inställning är sund som vill hålla nere kontakten. 

Anknytning är en stark känsla, så den kan ställa till det.

Förälskelse går däremot över efter ett tag och ersätts då i bästa fall av vardagskärkek.
  • Anonym (Galet)

Jag tror..
    Hon vill ha kvar dig som backup ifall det inte fungerar med nya. Du är tryggheten, han är spänningen som hon inte kan förutspå hur det kommer gå.

Hon kanske också har dig för att hålla den nya lite lagom svartsjuk.

Jag tror mest på det översta, för så fungerar många män och kvinnor.

Anonym (Sintra) skrev 2025-03-16 08:37:59 följande:
    Om man är tillsammans ned någon länge och är normalt fungerande känslomässigt, så har man en anknytning till den personen. Därför kan det bli så att man hålker kvar en kontakt trots att man gjort slut och träffar en annan. Det är inte ovanligt att människor är vilsna i sina känslor efter separationen.

Men eftersom hon har träffat en annan och även genomfört en separation från dig, så får man utgå ifrån att hon av någon anledning ville gå vidare, men att hon nu ändå har svårt att släppa taget. 

För dig är det inte bra alls, du behöver vara i fred, bearbeta separationen och bygga upp ditt liv. Så jag håller med de andra som skrivit om att du behöver markera att du ibte vill ha vardaglug kontakt.

Om hon ringer kan du låta bli att svara och istället SMS'a henne och fråga on det är något hon vill som handlar om planering eller barnen. Skriv att du vill ha diskussionen via SMS.

Om ni talas vid på telefon, var kort och avsluta så snart ni pratat klart om barnen eller planeringen. 

Du måste skydda dig själv, hon har valt att lämna men klarar inte riktigt att bryta känslomässigt.
    Din inställning är sund som vill hålla nere kontakten. 

Anknytning är en stark känsla, så den kan ställa till det.

Förälskelse går däremot över efter ett tag och ersätts då i bästa fall av vardagskärkek.
    Bra svar. Och ja det kan nog ligga mycket i det du skriver. 

Jag försöker verkligen hålla nere kontakten, men såklart så trillar jag dit ibland också. Trots att all logik i mig säger att hon är ett svin så har jag fortfarande känslor för henne. Så en sida av mig blir ju glad när hon hör av mig, men sen så försöker min hjärna säga att jag måste hålla nere kontakten och drt är det jag försöker med. 
  • Anonym (Sintra)
    Anonym (Börjar tröttna) skrev 2025-03-16 09:24:58 följande:

Jag försöker verkligen hålla nere kontakten, men såklart så trillar jag dit ibland också. Trots att all logik i mig säger att hon är ett svin så har jag fortfarande känslor för henne. Så en sida av mig blir ju glad när hon hör av mig, men sen så försöker min hjärna säga att jag måste hålla nere kontakten och drt är det jag försöker med. 
    Ja, du är ju en känslomässigt normal människa, som har en naturlug anknytning till den som du har varit tillsammans med länge. Känslor kan man inte bestämma över.

Men samtidigt har du insett att det inte är någon bra situation att ha en nära kontakt, det hindrar dig från att bearbeta och gå vidare. Hon är tillsammans med någon annan och får acceptera att du inte behöver kontakt, utan snarare behöver vila från den. 

Så du får kämpa, trots att det förmodlingen är mycket jobbigt. Så att du så småningom kan hitta någon annan  som fokuserar helt på dig och som du kan bygga upp en ny trygghet med.
  • Fjäril kär
    Anonym (Börjar tröttna) skrev 2025-03-16 09:24:58 följande:

Och här har du exakt varför hon inte släpper dig.

Hon vet att du har känslor kvar och nånstans har hon då skapat sig en anledning till att hålla dig kvar för att om det skiter sig med den nya så kanske du tar henne tillbaka...

Ni båda två måste vakna upp och inse att slut betyder slut. Man kan inte paxa en annan människa.  Vare sig det är du som hoppas eller hon som velar i sina känslor.  Det är faktiskt bara elakt rakt igenom.
Svar på tråden Ex som inte slutar höra av sig