Inlägg från: Anonym (Sintra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sintra)

Ex som inte slutar höra av sig

Anonym (Börjar tröttna) skrev 2025-03-15 22:28:12 följande:
    Hon gjorde slut för att hon inte hade de känslorna för mig längre och behövde hitta sig själv. Klassiska anledningar. Och så träffade hon den killen innan det tog slut. Så jag vet inte vad det är hon känner att hon behöver hämnas på direkt. 
    Om man är tillsammans ned någon länge och är normalt fungerande känslomässigt, så har man en anknytning till den personen. Därför kan det bli så att man hålker kvar en kontakt trots att man gjort slut och träffar en annan. Det är inte ovanligt att människor är vilsna i sina känslor efter separationen.

Men eftersom hon har träffat en annan och även genomfört en separation från dig, så får man utgå ifrån att hon av någon anledning ville gå vidare, men att hon nu ändå har svårt att släppa taget. 

För dig är det inte bra alls, du behöver vara i fred, bearbeta separationen och bygga upp ditt liv. Så jag håller med de andra som skrivit om att du behöver markera att du ibte vill ha vardaglug kontakt.

Om hon ringer kan du låta bli att svara och istället SMS'a henne och fråga on det är något hon vill som handlar om planering eller barnen. Skriv att du vill ha diskussionen via SMS.

Om ni talas vid på telefon, var kort och avsluta så snart ni pratat klart om barnen eller planeringen. 

Du måste skydda dig själv, hon har valt att lämna men klarar inte riktigt att bryta känslomässigt.
    Din inställning är sund som vill hålla nere kontakten. 

Anknytning är en stark känsla, så den kan ställa till det.

Förälskelse går däremot över efter ett tag och ersätts då i bästa fall av vardagskärkek.
  • Anonym (Sintra)
    Anonym (Börjar tröttna) skrev 2025-03-16 09:24:58 följande:
    Bra svar. Och ja det kan nog ligga mycket i det du skriver. 

Jag försöker verkligen hålla nere kontakten, men såklart så trillar jag dit ibland också. Trots att all logik i mig säger att hon är ett svin så har jag fortfarande känslor för henne. Så en sida av mig blir ju glad när hon hör av mig, men sen så försöker min hjärna säga att jag måste hålla nere kontakten och drt är det jag försöker med. 
    Ja, du är ju en känslomässigt normal människa, som har en naturlug anknytning till den som du har varit tillsammans med länge. Känslor kan man inte bestämma över.

Men samtidigt har du insett att det inte är någon bra situation att ha en nära kontakt, det hindrar dig från att bearbeta och gå vidare. Hon är tillsammans med någon annan och får acceptera att du inte behöver kontakt, utan snarare behöver vila från den. 

Så du får kämpa, trots att det förmodlingen är mycket jobbigt. Så att du så småningom kan hitta någon annan  som fokuserar helt på dig och som du kan bygga upp en ny trygghet med.
Svar på tråden Ex som inte slutar höra av sig