Inlägg från: Anonym (Endast akut, annars lagger du pa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Endast akut, annars lagger du pa)

Ex som inte slutar höra av sig

Anonym (Börjar tröttna) skrev 2025-03-16 07:26:03 följande:
    Ja det låter rimligt. För bra självförtroende har hon aldrig haft så det kan nog ligga nånting i det du säger. Så ska försöka att bara vara kort. Har iof försökt det förut men det är som att hon inte lyssnar ändå. Hon bara mal på ändå. 
    Valdigt kort i meningen av:

Du ser att hon ringer. Du svarar stressad med andan i halsen: - Har det hant nagot akut med barnen?!?
    Hon svarar: - Nej, men ville bara hora/kolla om bla, bla, bla...
    Du svarar, lika stressad som forut: - Men, alltsa, jag har faktiskt ett jobb att skota. Ring inte och stor om det inte ar akut!
    Sen lagger du pa DIREKT.

Nasta gang svarar du precis likadant. Om du inte ar pa jobb kan du saga "Alltsa, jag ar faktiskt upptagen och kan inte prata. Ring inte och stor om det inte ar akut!"

Nar hon fattat din taktik sa kommer hon anda att forsoka, och darfor dra upp nagot halvakut sa att du inte "kan" lagga pa direkt. Da svarar du endast pa det som ror barnen, t ex. "Tandlakaren imorgon bitti for Y? Nar exakt ska jag hamta? Kl 9? OK. Hejda!" och sa lagger du pa sa fort det ar bestamt. Forsoker hon dra ut pa det sa sag att du inte har tid att prata, sa hon far t ex. maila resten (det som inte ar akut, som t ex. ta med en extra troja, inte glomma patientkortet imorgon osv.). 

For att slippa en massa extra samtal som annars blir langa, som t ex. planera sommarlov/semester och vem som har barnen nar, sa ta allt per mail. Da blir det heller inga missforstand eftersom allt star svart pa vitt, sa ingen kan ha "hort fel" under samtalet och insistera att nagot annat blivit sagt. 

Om hon nagon gang forsoker luska ut saker om dig, t ex. vad du ska gora i helgen eller nagot liknande, sa svarar du kort att du haller ditt privatliv for dig sjalv och heller inte har tid att prata (eftersom det inte ar akut) och sa lagger du pa.
  • Anonym (Endast akut, annars lagger du pa)

Sen om hon undrar om du ar sur sa ar svaret helt enkelt:
    "Jag ar inte intresserad av att prata med dig om det inte ar nagot som ror barnen. Ar det nagot akut sa ar det OK att ringa, men om det inte ar akut sa far du maila. Du ar inte en del av mitt liv langre, sa det stor faktiskt att du ringer. Jag har battre saker att lagga min tid pa." Sen lagger du pa.

Svar på tråden Ex som inte slutar höra av sig