• Anonym (Vanligt hyfs att fråga innan?)

Frågar du gäster vad dom inte äter?

När man har gäster så vill man ju att dom ska trivas. Idag finns det så många allergier, dieter och folk äter inte dittan och dattan. Om du bjuder hem någon du inte känner så bra frågar du då innan om det finns något dom inte äter?
    Så att du inte står där med klassisk lasagne till en vegetarian där köttet inte kan petas eller väljas bort? Eller så att den som är glutenintolerant inte kan äta pastan och därmed hela rätten?

Jag frågar alltid för att inte sätta varken gästen eller mig själv i en obekväm situation där man står där med en rätt som gästen inte kan äta. Det är ju inte så lätt för en gäst att ställa krav på mat i samband med en inbjudan; jag kommer jättegärna på middag men då måste du göra vegetarisk mat. Det låter ju ganska krävande och jag förstår att gästen inte vill säga det.

Personligen tycker jag att det är upp till värden att fråga innan. Vad tycker du?

• Svar på tråden Frågar du gäster vad dom inte äter?
  • Raggartjejen
    Anonym (Knepig) skrev 2025-02-25 17:51:09 följande:
    Då får du ju se till att inte bjuda några vegetarianer helt enkelt.

Mat till en vegetarian är inte så svårt, men när vi börjar prata veganer... då får de ta med egen mat.
    Anonym (K) skrev 2025-02-25 17:59:52 följande:

Sånt vet man inte alltid. Jag utesluter ingen pga deras matvanor. Men kommer inte heller att ge någon en specialbehandling för ett personligt val de gjort. 

Det är något annat med allergier vilket inte handlar om val utan snarare något man föddes med.

Jag är vegetarian.
    När jag blir bjuden på mat  brukar våra vänner göra ngt extra till mig trots att jag har sagt att det inte behövs. 
    Om det bjuds på t.e.x köttbullar, potatis, sås och grönsaker så äter jag allt utom köttbullar. 
  • burleskburkläsk
    Agda90 skrev 2025-02-25 18:32:03 följande:
    För min del är det bröd och pasta. Äter inget av det. Ibland undrar folk på allvar hur kah övelever, som om bröd och pasta är det enda som finns att äta.
    Ja precis: hur mår du egentligen???

🤣
  • burleskburkläsk
    Anonym (Knepig) skrev 2025-02-25 18:51:03 följande:
    Haha, och jag äter inte choklad.
    Med sällsynta undantag för riktigt mörk choklad med tränbär till ett gott rödvin.

Saknar torskrom på burk, jösses så gott det var att panera! Glad
    Det kan jag tro, det låter gott...men jag äter nog allt 🙈
  • Agda90
    burleskburkläsk skrev 2025-02-25 18:52:55 följande:
    Ja precis: hur mår du egentligen???

🤣
    Mår helt perfekt
    Kommer aldrig att äta vare sig pasta eller bröd igen. Magen har aldrig varit så stabil som nu, och platt!!!!
  • Raggartjejen

När det gäller metallurgi- jag är allergisk mot mandel och nötter,  även luftburet. 
    När min svärfar & hans sambo (ej min svärmor) levde  - svärfar respekterade det och köpte bullar mm fritt från mandel och nötter. 
    Tanken var lite knepig,  "det är ju bara en vanlig chokladkaka" kunde hon säga.
    När jag tittade på innehållsförteckningen då fanns det mandel och nötter i 
    Tanten var noga med att allt skulle vara glutenfritt eftersom hon var glutenintolerant. 

När det är begravning  så anmäler man ju till begravningsbyrå att man kommer  och då meddelar man ju också om man ska ha ngn specislkost.
    När svärfar begravdes så kom tantens barn.  De frågade om ngt var glutenfritt och vi sa nej.
    De tjafsade och gnällde hela tiden om att de inte kunde äta ngt, bara dricka kaffe.
    Jag och maken frågade varför de inte hade meddelat Fonus om det som sedan vidarebefordrade till cateringen.
    "Varför skulle vi det" sa dom. Men hur ska vi veta?
    När tanten begravdes meddelade vi begravningsbyrå att jag ville ha vegetariskt, fritt från mandel och nötter. 
    Då gnällde tantens barn om "vem som har beställt den där skiten ".

• burleskburkläsk
    Agda90 skrev 2025-02-25 18:56:56 följande:
    Mår helt perfekt
    Kommer aldrig att äta vare sig pasta eller bröd igen. Magen har aldrig varit så stabil som nu, och platt!!!!
    Ställde frågan för skrev om det precis, det där med att inte förstå.

Jag förstår dig precis, många saker som är gott är inte bra för oss.

Där ser man, platt mage på köpet mår bra både på insida och utsida.
  • Anonym (Middag)

Jag bjuder inte folk jag inte känner på middag. För mig är mat viktigt och är en stor passion. Men jag vet vad folk typ har för preferenser. Så jag lagar inte sniglar om jag inte vet att det är en person som absolut inte skulle äta detta. Så jag behöver väl typ inte fråga. 

Har jag tillställningar dit många kommer så erbjuder vi alltid vegetariska, glutenfria och laktosfria alternativ. 

• NinniQX

Om vi bjuder in nya människor så brukar jag alltid fråga om allergier/kost. 
    När vi blir bjudna på middag så berättar jag vilka allergier vi har för att just underlätta. 

• Anonym (Siri)
    Anonym (Vanligt hyfs att fråga innan?) skrev 2025-02-25 17:20:28 följande:
    Frågar du gäster vad dom inte äter?

När man har gäster så vill man ju att dom ska trivas. Idag finns det så många allergier, dieter och folk äter inte dittan och dattan. Om du bjuder hem någon du inte känner så bra frågar du då innan om det finns något dom inte äter?
    Så att du inte står där med klassisk lasagne till en vegetarian där köttet inte kan petas eller väljas bort? Eller så att den som är glutenintolerant inte kan äta pastan och därmed hela rätten?

Jag frågar alltid för att inte sätta varken gästen eller mig själv i en obekväm situation där man står där med en rätt som gästen inte kan äta. Det är ju inte så lätt för en gäst att ställa krav på mat i samband med en inbjudan; jag kommer jättegärna på middag men då måste du göra vegetarisk mat. Det låter ju ganska krävande och jag förstår att gästen inte vill säga det.

Personligen tycker jag att det är upp till värden att fråga innan. Vad tycker du?

Jag brukar säga till, ser absolut inget fel i det. Självklart brukar jag fråga om jag själv bjuder in, men om värden inte frågar är det ju bra att de får veta. Det känns som vanlig hyfs och ett ansvar man har som vuxen med olika allergier eller kostvanor. 
  • Anonym (Hh)

Ja, frågar alltid om jag inte vet. Har jag min gravida vän på besök så bjuder jag tex inte på chark och vet jag inte exakta preferenser brukar jag laga något neutralt, laktosfritt/vegetariskt osv. 

Att fråga är ju alltid enklast. 

• Anonym (Linn)

Nej. Vad de äter ser jag jy själv när de tvingas förtära det som jag pådyvlar dem. Behöver knappast fråga.

• Anonym (E)

Jag tar för givet att vuxna människor har mål i mun, tar jag hem någon av de yngre barnens kompisar så brukar jag väl säga typ "jag bjuder på middag, är hen allergiskt mot något?" och så brukar jag kanske göra något lite extra barnvänligt den dagen, vegetarianer brukar svara "nej inga allergier men hen är vegetarian", inte svårare än så, folk som är petiga på andra sätt får se till att säga något, nu är det väl inte jätteofta jag har middagsbjudningar men jag vill ju laga något som jag vet att jag är bra på och det blir gott om det ska bjudas men brukar inte blanda in sällskapet i planeringen

• Anonym (Både)

Både värden och gästen har ansvar för att det blir rätt.

I synnerhet om det är en viktig sak, som allergi eller att man äter en helt annan kost. som gäst är det ju viktigt att man säger till att man inte tål nötter eller inte äter kött. och även viktigt som värd att fråga om nåt viktigt måste tas hänsyn till. 

Däremot om man vara inte gillar fisk eller paprika, då tycker jag att de flesta vuxna kan bita ihop och äta det som serveras. 

Svar på tråden Frågar du gäster vad dom inte äter?