• Anonym (Vanligt hyfs att fråga innan?)

Frågar du gäster vad dom inte äter?

När man har gäster så vill man ju att dom ska trivas. Idag finns det så många allergier, dieter och folk äter inte dittan och dattan. Om du bjuder hem någon du inte känner så bra frågar du då innan om det finns något dom inte äter?
    Så att du inte står där med klassisk lasagne till en vegetarian där köttet inte kan petas eller väljas bort? Eller så att den som är glutenintolerant inte kan äta pastan och därmed hela rätten?

Jag frågar alltid för att inte sätta varken gästen eller mig själv i en obekväm situation där man står där med en rätt som gästen inte kan äta. Det är ju inte så lätt för en gäst att ställa krav på mat i samband med en inbjudan; jag kommer jättegärna på middag men då måste du göra vegetarisk mat. Det låter ju ganska krävande och jag förstår att gästen inte vill säga det.

Personligen tycker jag att det är upp till värden att fråga innan. Vad tycker du?

• Svar på tråden Frågar du gäster vad dom inte äter?
  • Anonym (Mia)

Jag brukar fråga, men jag hoppas att nya bekantskaper säger till om jag glömmer bort det. Jag själv tål inte vissa nötter och brukar alltid nämna det. Så tråkigt för både mig och värdinnan om någon serverar mandelfisk och hasselnötskaka och jag inte kan äta nåt. 

• Anonym (Knepig)
    burleskburkläsk skrev 2025-02-25 17:42:23 följande:
    Då är du ingen som tycker om att gnaga i dig broskändarna på kycklingben?

Skojar bara, det kan jag göra men har jag flickvän och hon ogillar det så gör jag inte det...
    Nej fy fan!
    Då kickar kräkreflexen in kan jag säga.
  • Anonym (Knepig)
    Anonym (K) skrev 2025-02-25 17:36:59 följande:

Jag hade frågat om allergier men inte mer än så. Det finns ju många neutrala maträtter som de flesta brukar gilla. 

Jag är ingen vegetarian själv och gör inte heller några speciella måltider till dem. De har gjort sitt val och jag har gjort ett annat. 

Då får du ju se till att inte bjuda några vegetarianer helt enkelt.

Mat till en vegetarian är inte så svårt, men när vi börjar prata veganer... då får de ta med egen mat.
  • Anonym (K)
    Anonym (Knepig) skrev 2025-02-25 17:51:09 följande:
    Då får du ju se till att inte bjuda några vegetarianer helt enkelt.

Mat till en vegetarian är inte så svårt, men när vi börjar prata veganer... då får de ta med egen mat.

Sånt vet man inte alltid. Jag utesluter ingen pga deras matvanor. Men kommer inte heller att ge någon en specialbehandling för ett personligt val de gjort. 

Det är något annat med allergier vilket inte handlar om val utan snarare något man föddes med.

• Anonym (frågar)

Jag frågar alltid om jag ska bjuda någon. Men jag säger själv till självmant också och någon skulle bjuda mig (äter inte kött). 

• burleskburkläsk
    Anonym (Knepig) skrev 2025-02-25 17:49:04 följande:
    Nej fy fan!
    Då kickar kräkreflexen in kan jag säga.
    Sorry, förstår det.

Jagvtycker inte du är knepig, vi äter det vi äter och inget mer, nån äter allt nån äter typ inget.

Sen är det bra att vara öppen med det 👍
  • Agda90
    Anonym (Vanligt hyfs att fråga innan?) skrev 2025-02-25 17:20:28 följande:
    Frågar du gäster vad dom inte äter?

När man har gäster så vill man ju att dom ska trivas. Idag finns det så många allergier, dieter och folk äter inte dittan och dattan. Om du bjuder hem någon du inte känner så bra frågar du då innan om det finns något dom inte äter?
    Så att du inte står där med klassisk lasagne till en vegetarian där köttet inte kan petas eller väljas bort? Eller så att den som är glutenintolerant inte kan äta pastan och därmed hela rätten?

Jag frågar alltid för att inte sätta varken gästen eller mig själv i en obekväm situation där man står där med en rätt som gästen inte kan äta. Det är ju inte så lätt för en gäst att ställa krav på mat i samband med en inbjudan; jag kommer jättegärna på middag men då måste du göra vegetarisk mat. Det låter ju ganska krävande och jag förstår att gästen inte vill säga det.

Personligen tycker jag att det är upp till värden att fråga innan. Vad tycker du?

Självklart frågar jag.
    Hemma har vi många allergier att ta hänsyn till och en del kostval pga sjukdom. Det skulle aldrig falla mig in att bjuda bågon och inte stämma av almergier eller kostpreferenser. Vissa val gör man av hälsoskäl, andra.av principer och vissa för att man inte klarar av att äta viss typ av mat. 
    Efter att ett barn kräkte ner hela matbordet pga att barnet fick i sig fetaost (= helt annan konsistens än vad resten av maten hade) så har jag lärt mig att det är viktigt att respektera allas kostval.

Med tanke på de allergier vi har i hemmet och valet att äta Paleo kost så kommer jag rätt långt för att fixa en middag oavsett önskemål om kost.
  • burleskburkläsk

Slog mig precis (och detta har hänt många).

Nån man känner frågar: tycker du om choklad?

Man själv svarar: nej jag gör faktiskt inte det...

Den man känner utbrister: VA!?! Det som är så himla gott!!   Varför tycker du inte om det????!!!!

Så vissa verkar tro att bara för man älskar nåt så skall andra göra det...frågar de om nåt ovanligare så blir inte reaktionen så stark.

Använde choklad för det är så förbaskat gott (enligt mig).

• Agda90
    burleskburkläsk skrev 2025-02-25 18:29:56 följande:

Den man känner utbrister: VA!?! Det som är så himla gott!!   Varför tycker du inte om det????!!!!

Så vissa verkar tro att bara för man älskar nåt så skall andra göra det...frågar de om nåt ovanligare så blir inte reaktionen så stark.

För min del är det bröd och pasta. Äter inget av det. Ibland undrar folk på allvar hur kah övelever, som om bröd och pasta är det enda som finns att äta.
  • Anonym (Knepig)
    burleskburkläsk skrev 2025-02-25 18:29:56 följande:

Haha, och jag äter inte choklad.
    Med sällsynta undantag för riktigt mörk choklad med tränbär till ett gott rödvin.

Saknar torskrom på burk, jösses så gott det var att panera! Glad
Svar på tråden Frågar du gäster vad dom inte äter?