• Anonym (Vanligt hyfs att fråga innan?)

Frågar du gäster vad dom inte äter?

När man har gäster så vill man ju att dom ska trivas. Idag finns det så många allergier, dieter och folk äter inte dittan och dattan. Om du bjuder hem någon du inte känner så bra frågar du då innan om det finns något dom inte äter?
    Så att du inte står där med klassisk lasagne till en vegetarian där köttet inte kan petas eller väljas bort? Eller så att den som är glutenintolerant inte kan äta pastan och därmed hela rätten?

Jag frågar alltid för att inte sätta varken gästen eller mig själv i en obekväm situation där man står där med en rätt som gästen inte kan äta. Det är ju inte så lätt för en gäst att ställa krav på mat i samband med en inbjudan; jag kommer jättegärna på middag men då måste du göra vegetarisk mat. Det låter ju ganska krävande och jag förstår att gästen inte vill säga det.

Personligen tycker jag att det är upp till värden att fråga innan. Vad tycker du?

• Svar på tråden Frågar du gäster vad dom inte äter?
  • Anonym (Q)

Japp, vi frågar alltid om preferenser om det är planerat. Vid spontanare inbjudningar så finns alltid alternativet att beställa hem något.

• Maggena

Tycker det är upp till den som blir bjuden. De får ju skylla sig själva lite om det inte har sagt ifrån innan. Inget som ligger värdinnan till last. 

• Raggartjejen
    Maggena skrev 2025-02-25 17:24:15 följande:

Tycker det är upp till den som blir bjuden. De får ju skylla sig själva lite om det inte har sagt ifrån innan. Inget som ligger värdinnan till last. 

Instämmer!
  • Anonym (Knepig)
    Maggena skrev 2025-02-25 17:24:15 följande:

Jag som är lite knepig med maten måste ju säga vad jag inte äter. Känns som en självklarhet.

Så håller helt med.
  • Anonym (S)

(Knepig) #metoo
    Är bättre på mat idag men har ändå många saker jag inte stoppar i munnen. Brukar inte ringa och säga det men de som känner mig vet att fråga.
    Skulle det vara en ny bekantskap och frågan inte har ställts så äter jag av det som faller mig i smaken.

• Anonym (K)

Jag hade frågat om allergier men inte mer än så. Det finns ju många neutrala maträtter som de flesta brukar gilla. 

Jag är ingen vegetarian själv och gör inte heller några speciella måltider till dem. De har gjort sitt val och jag har gjort ett annat. 

• Anonym (Knepig)
    Anonym (S) skrev 2025-02-25 17:32:52 följande:

(Knepig) #metoo
    Är bättre på mat idag men har ändå många saker jag inte stoppar i munnen. Brukar inte ringa och säga det men de som känner mig vet att fråga.
    Skulle det vara en ny bekantskap och frågan inte har ställts så äter jag av det som faller mig i smaken.

Jag kan bara inte äta t ex rött kött, går bara inte. Sedan har jag några födoämnesallergier också vilket skulle ställa till det rejält.

Så jag måste ändå berätta för att slippa sitta och se på om det serveras något jag inte klarar att äta.

Är yberkänslig för ben också, finns det ben i maten eller på någons tallrik så mår jag illa.
  • burleskburkläsk
    Anonym (Knepig) skrev 2025-02-25 17:38:51 följande:
    Jag kan bara inte äta t ex rött kött, går bara inte. Sedan har jag några födoämnesallergier också vilket skulle ställa till det rejält.

Så jag måste ändå berätta för att slippa sitta och se på om det serveras något jag inte klarar att äta.

Är yberkänslig för ben också, finns det ben i maten eller på någons tallrik så mår jag illa.
    Då är du ingen som tycker om att gnaga i dig broskändarna på kycklingben?

Skojar bara, det kan jag göra men har jag flickvän och hon ogillar det så gör jag inte det...
  • Anonym (xxx)

Nej, om man aldrig ätit tillsammans, så får gästen upplysa mig. 

• Dexter dot com

Självklart frågar jag ! Finns ju ingen anledning att lägga tid och pengar på mat som gästerna inte äter. Jag frågar även vad dom föredrar att dricka.

Svar på tråden Frågar du gäster vad dom inte äter?