Inlägg från: Raggartjejen |Visa alla inlägg
  • Raggartjejen

Frågar du gäster vad dom inte äter?

Maggena skrev 2025-02-25 17:24:15 följande:

Tycker det är upp till den som blir bjuden. De får ju skylla sig själva lite om det inte har sagt ifrån innan. Inget som ligger värdinnan till last. 

Instämmer!
  • Raggartjejen
    Anonym (Knepig) skrev 2025-02-25 17:51:09 följande:
    Då får du ju se till att inte bjuda några vegetarianer helt enkelt.

Mat till en vegetarian är inte så svårt, men när vi börjar prata veganer... då får de ta med egen mat.
    Anonym (K) skrev 2025-02-25 17:59:52 följande:

Sånt vet man inte alltid. Jag utesluter ingen pga deras matvanor. Men kommer inte heller att ge någon en specialbehandling för ett personligt val de gjort. 

Det är något annat med allergier vilket inte handlar om val utan snarare något man föddes med.

Jag är vegetarian.
    När jag blir bjuden på mat  brukar våra vänner göra ngt extra till mig trots att jag har sagt att det inte behövs. 
    Om det bjuds på t.e.x köttbullar, potatis, sås och grönsaker så äter jag allt utom köttbullar. 
  • Raggartjejen

När det gäller metallurgi- jag är allergisk mot mandel och nötter,  även luftburet. 
    När min svärfar & hans sambo (ej min svärmor) levde  - svärfar respekterade det och köpte bullar mm fritt från mandel och nötter. 
    Tanken var lite knepig,  "det är ju bara en vanlig chokladkaka" kunde hon säga.
    När jag tittade på innehållsförteckningen då fanns det mandel och nötter i 
    Tanten var noga med att allt skulle vara glutenfritt eftersom hon var glutenintolerant. 

När det är begravning  så anmäler man ju till begravningsbyrå att man kommer  och då meddelar man ju också om man ska ha ngn specislkost.
    När svärfar begravdes så kom tantens barn.  De frågade om ngt var glutenfritt och vi sa nej.
    De tjafsade och gnällde hela tiden om att de inte kunde äta ngt, bara dricka kaffe.
    Jag och maken frågade varför de inte hade meddelat Fonus om det som sedan vidarebefordrade till cateringen.
    "Varför skulle vi det" sa dom. Men hur ska vi veta?
    När tanten begravdes meddelade vi begravningsbyrå att jag ville ha vegetariskt, fritt från mandel och nötter. 
    Då gnällde tantens barn om "vem som har beställt den där skiten ".

Svar på tråden Frågar du gäster vad dom inte äter?