• Anonym (Neh)

Hur få honom att inte köpa katten?

Min pojkvän har bestämt sig för att köpa en till katt, han har egentligen inte råd, men efter att den ena av hans två somnade in blev den kvarvarande så deprimerad... MEN utöver det har han fått på hjärnan att han vill ha en långhårig (som jag har). Han kommer aldrig orka med det, han orkar inte ens borsta den korthåriga för att hjälpa den när den fäller, så en långhårig? Inte en chans. Inget jag säger biter, han tar det bara som dissar när jag försöker... så snälla, för kattens skull, hur når man fram?

• Svar på tråden Hur få honom att inte köpa katten?
  • Anonym (Rödflagg)
    Anonym (Snälla) skrev 2025-02-16 18:12:32 följande:

Känns ärligt som att ni båda har nån sorts diagnoser. Det är en katt. En katt kräver tillsyn två gånger per dag och typ 10 minuters aktivering för att må bra. Borsta pälsen kanske en gång i veckan. Det är inget barn, utan en katt han ska skaffa. 

En katt behöver tillsyn minst två gånger per dag för att du inte ska bli fälld enligt djurskyddslagen. Det är minimikrav, inte en målbild.
  • Dexter dot com
    Anonym (Snälla) skrev 2025-02-16 18:12:32 följande:

Känns ärligt som att ni båda har nån sorts diagnoser. Det är en katt. En katt kräver tillsyn två gånger per dag och typ 10 minuters aktivering för att må bra. Borsta pälsen kanske en gång i veckan. Det är inget barn, utan en katt han ska skaffa. 

Det är ju jätteskönt att din katt inte behöver borstning mer än en gång i veckan men dom flesta långhåriga katter behöver mycket mer än så för att inte tova ihop helt. Varför skaffar man katt om man inte vill ge den ett bra liv utan håller sig på gränsen till misskötsel med tillsyn 2g/dag?
  • Anonym (Snälla)

Min katt mår bara bra. Det är inte särskilt avancerat att äga en katt. Människor som gör en stor grej av det brukar lida av psykisk ohälsa alternativ ha diagnoser och se sina katter som sina barn. Jag jobbar heltid och har två barn och ett rätt normalt liv i övrigt. Katten lever med oss liksom, men hela min värld kretsar inte kring min katt. 

• Anonym (Rödflagg)
    Anonym (Snälla) skrev 2025-02-17 06:48:59 följande:

Min katt mår bara bra. Det är inte särskilt avancerat att äga en katt. Människor som gör en stor grej av det brukar lida av psykisk ohälsa alternativ ha diagnoser och se sina katter som sina barn. Jag jobbar heltid och har två barn och ett rätt normalt liv i övrigt. Katten lever med oss liksom, men hela min värld kretsar inte kring min katt. 

Det är oavancerat till dess att något händer. Katten kan få dålig mage, poff har du problem som ökar med en långhårig katt. Utekatter slåss eller får en stukning.

Många får kassa tänder och behöver opereras. Katten blir äldre och får krämpor som också gör det ännu knepigare med lång päls.
  • Anonym (Rödflagg)
    Dexter dot com skrev 2025-02-17 06:14:47 följande:
    Det är ju jätteskönt att din katt inte behöver borstning mer än en gång i veckan men dom flesta långhåriga katter behöver mycket mer än så för att inte tova ihop helt. Varför skaffar man katt om man inte vill ge den ett bra liv utan håller sig på gränsen till misskötsel med tillsyn 2g/dag?
    Det här är väl lite symptomatiskt dock, att katter ses som andra klassens husdjur. Man skaffar dem, ställer ute lite mat men sen klarar de ju sig själva, typ liksom. Jämför med hund- och hästägare.
  • Anonym (sibbelur)
    Anonym (Neh) skrev 2025-02-12 17:19:16 följande:
    Jag har också en sibirisk och det blir tovor jättesnabbt om man inte håller efter, så det varierar nog, men jag känner honom och vet att han inte kommer orka hålla efter det. Jag tänker inte ta på mig ansvaret för någon annans djur.
    "Låt honom"? På vilket sätt har jag antytt att jag skulle försöka hindra honom?
    Jag har två sibiriska och de är nästan aldrig toviga, borstar bara när jag upptäcker en tova. Blir lite toviga vid fällning annars inget.
  • Anonym (Neh)
    Anonym (sibbelur) skrev 2025-02-17 15:20:47 följande:
    Jag har två sibiriska och de är nästan aldrig toviga, borstar bara när jag upptäcker en tova. Blir lite toviga vid fällning annars inget.
    Och min blir tovig direkt om den inte borstas ofta, så varför ska han ta risken när jag vet 100% att han inte kommer orka?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Neh) skrev 2025-02-17 15:23:48 följande:
    Och min blir tovig direkt om den inte borstas ofta, så varför ska han ta risken när jag vet 100% att han inte kommer orka?
    Är han inte myndig och kan ta det beslutet själv?
  • Anonym (Neh)
    Anonym (Hm) skrev 2025-02-17 15:27:25 följande:
    Är han inte myndig och kan ta det beslutet själv?
    Så därför ska jag inte försöka förhindra att att djur inte kommer få vad det behöver?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Neh) skrev 2025-02-17 15:32:41 följande:
    Så därför ska jag inte försöka förhindra att att djur inte kommer få vad det behöver?
    Nej, det är inte ditt ansvar om han är myndig. Däremot kan du tipsa Länsstyrelsen om du tror att djur far illa i en viss miljö så gör dom en bedömning.
  • Anonym (Neh)
    Anonym (Hm) skrev 2025-02-17 15:36:50 följande:
    Nej, det är inte ditt ansvar om han är myndig. Däremot kan du tipsa Länsstyrelsen om du tror att djur far illa i en viss miljö så gör dom en bedömning.
    Klart det inte är "mitt ansvar", men han är inte en främling precis. Du tycker det är rimligare att anmäla min pojkvän än att försöka få honom på andra tankar?
  • Anonym (sibbelur)
    Anonym (Neh) skrev 2025-02-17 15:23:48 följande:
    Byt foder :) Oftast sämre foderkvalitet som visar sig i tovig päls.
  • Anonym (M)
    Anonym (Neh) skrev 2025-02-17 15:42:28 följande:
    Klart det inte är "mitt ansvar", men han är inte en främling precis. Du tycker det är rimligare att anmäla min pojkvän än att försöka få honom på andra tankar?
    Fast hur bra går det i det arbetet?
  • Anonym (Ap7)
    Anonym (Hm) skrev 2025-02-17 15:36:50 följande:
    Om man har en sådan fyrkantig formalistisk syn på verkliga dilemman så ska man kanske inte anklaga andra för att ha diagnoser.
  • Anonym (Neh)
    Anonym (sibbelur) skrev 2025-02-17 15:49:55 följande:
    Byt foder :) Oftast sämre foderkvalitet som visar sig i tovig päls.
    Han får jättebra foder och pälsen är fin, det blir tovor där han gosar in sig i soffan etc. Inga problem så länge man håller efter med borstningen.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ap7) skrev 2025-02-17 15:57:56 följande:
    Om man har en sådan fyrkantig formalistisk syn på verkliga dilemman så ska man kanske inte anklaga andra för att ha diagnoser.
    Kan inte någon med diagnos se tecken på diagnos hos andra? Vad har man för diagnos om man tror så?
  • Anonym (Snälla)
    Anonym (M) skrev 2025-02-17 16:17:16 följande:
    Kan inte någon med diagnos se tecken på diagnos hos andra? Vad har man för diagnos om man tror så?
    Samma diagnos kanske? 
Svar på tråden Hur få honom att inte köpa katten?