Inlägg från: Anonym (Rödflagg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rödflagg)

Hur få honom att inte köpa katten?

Anonym (Neh) skrev 2025-02-12 11:51:18 följande:
    Hur få honom att inte köpa katten?

Min pojkvän har bestämt sig för att köpa en till katt, han har egentligen inte råd, men efter att den ena av hans två somnade in blev den kvarvarande så deprimerad... MEN utöver det har han fått på hjärnan att han vill ha en långhårig (som jag har). Han kommer aldrig orka med det, han orkar inte ens borsta den korthåriga för att hjälpa den när den fäller, så en långhårig? Inte en chans. Inget jag säger biter, han tar det bara som dissar när jag försöker... så snälla, för kattens skull, hur når man fram?

Du skriver att han inte har råd, det är en flagga för mig. Inköp av katt är nämligen ofta inte den största utgiften utan det är veterinärvård. Vad gör han om katten får tandproblem, artros, urin problem, måste opereras? Försäkringen täcker inte allt och tar slut fort.

Vad är det med långhåriga katter han fastnat på då? Det är jobb och ja, de ska borstas. Inte heller skoj när de är dåliga i magen....
  • Anonym (Rödflagg)
    Anonym (Neh) skrev 2025-02-14 09:42:04 följande:
    Han "har råd" i vardagen, har alltid haft katt, men han lever väldigt månad till månad, så pengarna som går till kattmat etc hade egentligen behövt gå till annat. Katterna får vad de behöver dock. Dyrare utgifter har han inte ställts inför, så det tänker han nog inte så mycket över.

Jadu... utseendet helt enkelt. 
    Jag tänker att just dyrare utgifter händer förr eller senare med djur. Och har man inte pengar då är det inte kul. 

Jaha... Men utseendet varierar ju enormt. Har haft långhårig raskatt men de varierar ju enormt i päls med. Och som sagt, det kräver borstning ofta. Det är INTE kul om de börjat få tovor.
  • Anonym (Rödflagg)
    Anonym (Snälla) skrev 2025-02-14 23:39:25 följande:

Har inte läst hela tråden nu, men snälla. Det är en katt. Klart han orkar! Jag har en långhårig. Investerar några minuter om dagen på honom bara och han verkar må bra. Gör ingen stor grej av det!

Och om ts sambo inte gör det och katten får jättetovig päls?
  • Anonym (Rödflagg)
    Anonym (Snälla) skrev 2025-02-16 18:12:32 följande:

Känns ärligt som att ni båda har nån sorts diagnoser. Det är en katt. En katt kräver tillsyn två gånger per dag och typ 10 minuters aktivering för att må bra. Borsta pälsen kanske en gång i veckan. Det är inget barn, utan en katt han ska skaffa. 

Måtte du aldrig skaffa katt. 

Du har aldrig ens sett en långhårig raskatt va?
  • Anonym (Rödflagg)
    Anonym (Snälla) skrev 2025-02-16 21:41:34 följande:
    Jag har en långhårig raskatt. En brittisk långhår. Den kräver inte särskilt mycket. Min 11-årimg kan typ sköta den själv. 
    Tillåt mig tvivla. Eller anta att katten är vanskött.

Jag hade en perser. Borstades det inte nogsamt kom tovorna fort..de syntes inte men kändes.

Så jag tror dig inte 

Hur som är det ett djur och inte en gosedjur. Det förtjänar uppmärksamhet. Att du slarvar gör det inte rätt.
  • Anonym (Rödflagg)
    Anonym (Hm) skrev 2025-02-16 21:43:53 följande:

Å nej, en långhårig katt. Då behöver man ha gått en 6-årig högskoleutbildning i kattskötsel. 

TS är för rolig. Det är en katt vi pratar om.

Exakt. En levande varelse som behöver omsorg.
  • Anonym (Rödflagg)
    Anonym (Snälla) skrev 2025-02-16 18:12:32 följande:

Känns ärligt som att ni båda har nån sorts diagnoser. Det är en katt. En katt kräver tillsyn två gånger per dag och typ 10 minuters aktivering för att må bra. Borsta pälsen kanske en gång i veckan. Det är inget barn, utan en katt han ska skaffa. 

En katt behöver tillsyn minst två gånger per dag för att du inte ska bli fälld enligt djurskyddslagen. Det är minimikrav, inte en målbild.
  • Anonym (Rödflagg)
    Anonym (Snälla) skrev 2025-02-17 06:48:59 följande:

Min katt mår bara bra. Det är inte särskilt avancerat att äga en katt. Människor som gör en stor grej av det brukar lida av psykisk ohälsa alternativ ha diagnoser och se sina katter som sina barn. Jag jobbar heltid och har två barn och ett rätt normalt liv i övrigt. Katten lever med oss liksom, men hela min värld kretsar inte kring min katt. 

Det är oavancerat till dess att något händer. Katten kan få dålig mage, poff har du problem som ökar med en långhårig katt. Utekatter slåss eller får en stukning.

Många får kassa tänder och behöver opereras. Katten blir äldre och får krämpor som också gör det ännu knepigare med lång päls.
  • Anonym (Rödflagg)
    Dexter dot com skrev 2025-02-17 06:14:47 följande:
    Det är ju jätteskönt att din katt inte behöver borstning mer än en gång i veckan men dom flesta långhåriga katter behöver mycket mer än så för att inte tova ihop helt. Varför skaffar man katt om man inte vill ge den ett bra liv utan håller sig på gränsen till misskötsel med tillsyn 2g/dag?
    Det här är väl lite symptomatiskt dock, att katter ses som andra klassens husdjur. Man skaffar dem, ställer ute lite mat men sen klarar de ju sig själva, typ liksom. Jämför med hund- och hästägare.
Svar på tråden Hur få honom att inte köpa katten?