• Anonym (Neh)

Hur få honom att inte köpa katten?

Min pojkvän har bestämt sig för att köpa en till katt, han har egentligen inte råd, men efter att den ena av hans två somnade in blev den kvarvarande så deprimerad... MEN utöver det har han fått på hjärnan att han vill ha en långhårig (som jag har). Han kommer aldrig orka med det, han orkar inte ens borsta den korthåriga för att hjälpa den när den fäller, så en långhårig? Inte en chans. Inget jag säger biter, han tar det bara som dissar när jag försöker... så snälla, för kattens skull, hur når man fram?

• Svar på tråden Hur få honom att inte köpa katten?
  • Anonym (Neh)
    Anonym (Juli) skrev 2025-02-15 07:48:51 följande:

Jag får en känsla av att er relation har lite av en mamma-son-prägel. Vill du på lång sikt ha en pojkvän som du ofta tvingas ta hand om på det här viset? 

Han kan vara lite barnslig ibland, men nej, någon mamma-son-grej är det absolut inte tal om. Han är impulsiv (har garanterat adhd) och är van vid att göra vad han känner för i stunden, jag är nog den första att ifrågasätta hans ideer. Det har faktiskt blivit bättre sen vi träffades, så han var nog inte ens aktivt medveten om sitt beteende innan, det bara var så... men det här med katten verkar vara svårare att få honom att tänka längre än för stunden.
  • Anonym (Rödflagg)
    Anonym (Snälla) skrev 2025-02-14 23:39:25 följande:

Har inte läst hela tråden nu, men snälla. Det är en katt. Klart han orkar! Jag har en långhårig. Investerar några minuter om dagen på honom bara och han verkar må bra. Gör ingen stor grej av det!

Och om ts sambo inte gör det och katten får jättetovig päls?
  • Anonym (Göran.)

Att skaffa husdjur är som att skaffa barn man måste vara överens. Man ska tänka igenom det.  Säger en nej blir det nej.

• Anonym (Neh)
    Anonym (Göran.) skrev 2025-02-16 15:34:32 följande:

Att skaffa husdjur är som att skaffa barn man måste vara överens. Man ska tänka igenom det.  Säger en nej blir det nej.

Vi bor inte ihop.
  • Anonym (Snälla)

Känns ärligt som att ni båda har nån sorts diagnoser. Det är en katt. En katt kräver tillsyn två gånger per dag och typ 10 minuters aktivering för att må bra. Borsta pälsen kanske en gång i veckan. Det är inget barn, utan en katt han ska skaffa. 

• Anonym (Rödflagg)
    Anonym (Snälla) skrev 2025-02-16 18:12:32 följande:

Känns ärligt som att ni båda har nån sorts diagnoser. Det är en katt. En katt kräver tillsyn två gånger per dag och typ 10 minuters aktivering för att må bra. Borsta pälsen kanske en gång i veckan. Det är inget barn, utan en katt han ska skaffa. 

Måtte du aldrig skaffa katt. 

Du har aldrig ens sett en långhårig raskatt va?
  • Anonym (Snälla)
    Anonym (Rödflagg) skrev 2025-02-16 20:50:24 följande:
    Måtte du aldrig skaffa katt. 

Du har aldrig ens sett en långhårig raskatt va?
    Jag har en långhårig raskatt. En brittisk långhår. Den kräver inte särskilt mycket. Min 11-årimg kan typ sköta den själv. 
  • Anonym (Hm)

Å nej, en långhårig katt. Då behöver man ha gått en 6-årig högskoleutbildning i kattskötsel. 

TS är för rolig. Det är en katt vi pratar om.

• Anonym (Rödflagg)
    Anonym (Snälla) skrev 2025-02-16 21:41:34 följande:
    Jag har en långhårig raskatt. En brittisk långhår. Den kräver inte särskilt mycket. Min 11-årimg kan typ sköta den själv. 
    Tillåt mig tvivla. Eller anta att katten är vanskött.

Jag hade en perser. Borstades det inte nogsamt kom tovorna fort..de syntes inte men kändes.

Så jag tror dig inte 

Hur som är det ett djur och inte en gosedjur. Det förtjänar uppmärksamhet. Att du slarvar gör det inte rätt.
  • Anonym (Rödflagg)
    Anonym (Hm) skrev 2025-02-16 21:43:53 följande:

Å nej, en långhårig katt. Då behöver man ha gått en 6-årig högskoleutbildning i kattskötsel. 

TS är för rolig. Det är en katt vi pratar om.

Exakt. En levande varelse som behöver omsorg.
Svar på tråden Hur få honom att inte köpa katten?