• Anonym (Neh)

Hur få honom att inte köpa katten?

Min pojkvän har bestämt sig för att köpa en till katt, han har egentligen inte råd, men efter att den ena av hans två somnade in blev den kvarvarande så deprimerad... MEN utöver det har han fått på hjärnan att han vill ha en långhårig (som jag har). Han kommer aldrig orka med det, han orkar inte ens borsta den korthåriga för att hjälpa den när den fäller, så en långhårig? Inte en chans. Inget jag säger biter, han tar det bara som dissar när jag försöker... så snälla, för kattens skull, hur når man fram?

• Svar på tråden Hur få honom att inte köpa katten?
  • Anonym (Neh)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-02-12 16:54:13 följande:

Hur ofta träffas ni? Kan inte du borsta katten? Så mycket pälsvård r det inte med en katt. Långhåriga hundar behöver trimmas, inte katter. Låt honom skaffa en ny kompis till sin katt. Båda sörjer nog.

Har själv haft sibirisk katt så jag vet att det inte är nåt större jobb med pälsvård.

Jag har också en sibirisk och det blir tovor jättesnabbt om man inte håller efter, så det varierar nog, men jag känner honom och vet att han inte kommer orka hålla efter det. Jag tänker inte ta på mig ansvaret för någon annans djur.
    "Låt honom"? På vilket sätt har jag antytt att jag skulle försöka hindra honom?
  • Anonym (Neh)
    Anonym (Mia) skrev 2025-02-12 14:23:47 följande:

Du skulle inte kunna dra med honom till ett katthem eller till någon som behöver omplacera sin korthåriga, lättsamma katt? Eller ta in en söt och passande fosterkatt som han skulle kunna bonda med?

Han har kollat, men de som finns inne nu ska vara ensamma alt flytta tillsammans, så det finns ingen lämplig.
  • Dexter dot com
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-02-12 16:54:13 följande:

Hur ofta träffas ni? Kan inte du borsta katten? Så mycket pälsvård r det inte med en katt. Långhåriga hundar behöver trimmas, inte katter. Låt honom skaffa en ny kompis till sin katt. Båda sörjer nog.

Har själv haft sibirisk katt så jag vet att det inte är nåt större jobb med pälsvård.

Det är så individuellt om katter tovar eller ej. Vännen som tidigare haft sibirisk och ragdoll som knappt behövde borstas har nu 2 ragdolls som tovar ihop direkt om dom inte borstas dagligen. Hennes sons 3 sibiriska behöver också daglig borstning.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (M) skrev 2025-02-12 13:11:06 följande:
    Då anmäler du till länsstyrelsen. Om du är en djurvän så låter du inte en katt leva med tovig päls.
    Poängen med tråden är att du ska få som du vill. Du kanske kan hjälpa honom med att kamma hans ev långhåriga katt ibland istället för att försöka styra vad han vill och vad han ska göra enligt dig?
  • Anonym (Neh)
    Anonym (Hm) skrev 2025-02-13 04:27:15 följande:
    Poängen med tråden är att du ska få som du vill. Du kanske kan hjälpa honom med att kamma hans ev långhåriga katt ibland istället för att försöka styra vad han vill och vad han ska göra enligt dig?
    Poängen är att ett djur inte ska bli lidande för att han fått på hjärnan att det ska se ut på ett visst sätt. Du tycker det är rimligare att ansvaret hamnar på mig än att den inte skaffas alls?
  • Anonym (Djurägare)

Om han inte lyssnar så får du väl ställa krav som
    Antingen väljer du mig eller katten :) så får du se vad han svarar.

• Anonym (JB)
    Anonym (Neh) skrev 2025-02-12 13:14:28 följande:
    Poängen med tråden är ju att få hjälp med hur man når fram, så han inte skaffar en långhårig till att börja med.
    Det går inte att nå fram till jättebebisar. 

Är det samma snubbe som lurade dig på pengar?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Djurägare) skrev 2025-02-13 05:31:41 följande:

Om han inte lyssnar så får du väl ställa krav som
    Antingen väljer du mig eller katten :) så får du se vad han svarar.

Vissa kvinnor verkar tro att ultimatum är en bra strategi..
  • Anonym (Miau miau)
    Anonym (Hm) skrev 2025-02-13 18:49:11 följande:
    Vissa kvinnor verkar tro att ultimatum är en bra strategi..
    Det har funkat utmärkt för mig, men ska givetvis bara användas i kritiska beslutslägen.

Det är generellt ett mycket bra ultimatum att kräva att en person som inte har råd ska låta bli att köpa en dyr raskatt de inte tänker ta hand om, och som sen TS kommer att känna sig guilt-trippad att ge av sin tid och troligen även sina pengar.
  • Anonym (kattens behov skiljer sig från hundens)
    Dexter dot com skrev 2025-02-12 12:03:34 följande:

Det finns inget som säger att hans nuvarande katt kommer acceptera en ny katt utan det kan bli rejäla slagsmål, revirmarkeringar och 2 missnöjda katter. Hur ska han ha råd med att vara hemma några veckor i början, försäkring, kvalitetsmat, veterinärkostnader osv?
    Du får helt enkelt trycka på det ekonomiska ansvaret och ifrågasätta hur han löser det hela om dom inte går överens!

Man behöve inte vara hemma i flera veckor med en ny katt. De är inte som hundar.

Det är inte heller obligatoriskt att ge katter det du betecknar som kvalitetsmat, även om det såklart finns bättre och sämre foder.

Till TS: kanske värt att se sig om efter en ny partner som har bättre koll på vad han klarar av finansiellt och som har råd att hålla sig med två katter (som är avsevärt billigare husdjur än hundar). Det är tyvärr ingen bra kombination att ha både dålig ekonomi och dåligt omdöme.
Svar på tråden Hur få honom att inte köpa katten?