Inlägg från: Anonym (Neh) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Neh)

Hur få honom att inte köpa katten?

Min pojkvän har bestämt sig för att köpa en till katt, han har egentligen inte råd, men efter att den ena av hans två somnade in blev den kvarvarande så deprimerad... MEN utöver det har han fått på hjärnan att han vill ha en långhårig (som jag har). Han kommer aldrig orka med det, han orkar inte ens borsta den korthåriga för att hjälpa den när den fäller, så en långhårig? Inte en chans. Inget jag säger biter, han tar det bara som dissar när jag försöker... så snälla, för kattens skull, hur når man fram?

• Svar på tråden Hur få honom att inte köpa katten?
  • Anonym (Neh)
    Dexter dot com skrev 2025-02-12 12:03:34 följande:

Det finns inget som säger att hans nuvarande katt kommer acceptera en ny katt utan det kan bli rejäla slagsmål, revirmarkeringar och 2 missnöjda katter. Hur ska han ha råd med att vara hemma några veckor i början, försäkring, kvalitetsmat, veterinärkostnader osv?
    Du får helt enkelt trycka på det ekonomiska ansvaret och ifrågasätta hur han löser det hela om dom inte går överens!

Det har jag dock svårt att tro från nuvarandes sida, hon är så mjuk och har aldrig haft problem med andra katter tidigare. Jag tror helt på att hon behöver en kompis, men definitivt inte en långhårig som han inte kommer orka hålla efter.
    Han jobbar hemifrån, så den biten är inga problem.
  • Anonym (Neh)
    Dexter dot com skrev 2025-02-12 12:17:09 följande:
    Så problemet är inte att han inte har råd utan att han vill ha en långhårig katt?
    Jag kommer inte kunna hindra honom från att köpa en till katt och jag är som sagt övertygad att hon behöver en ny kompis, men jag vill åtminstone försöka förhindra att han skaffar en som kommer få leva med tovig päls för att han inte orkar borsta.
  • Anonym (Neh)
    Anonym (M) skrev 2025-02-12 13:11:06 följande:
    Då anmäler du till länsstyrelsen. Om du är en djurvän så låter du inte en katt leva med tovig päls.
    Poängen med tråden är ju att få hjälp med hur man når fram, så han inte skaffar en långhårig till att börja med.
  • Anonym (Neh)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-02-12 16:54:13 följande:

Hur ofta träffas ni? Kan inte du borsta katten? Så mycket pälsvård r det inte med en katt. Långhåriga hundar behöver trimmas, inte katter. Låt honom skaffa en ny kompis till sin katt. Båda sörjer nog.

Har själv haft sibirisk katt så jag vet att det inte är nåt större jobb med pälsvård.

Jag har också en sibirisk och det blir tovor jättesnabbt om man inte håller efter, så det varierar nog, men jag känner honom och vet att han inte kommer orka hålla efter det. Jag tänker inte ta på mig ansvaret för någon annans djur.
    "Låt honom"? På vilket sätt har jag antytt att jag skulle försöka hindra honom?
  • Anonym (Neh)
    Anonym (Mia) skrev 2025-02-12 14:23:47 följande:

Du skulle inte kunna dra med honom till ett katthem eller till någon som behöver omplacera sin korthåriga, lättsamma katt? Eller ta in en söt och passande fosterkatt som han skulle kunna bonda med?

Han har kollat, men de som finns inne nu ska vara ensamma alt flytta tillsammans, så det finns ingen lämplig.
  • Anonym (Neh)
    Anonym (Hm) skrev 2025-02-13 04:27:15 följande:
    Poängen med tråden är att du ska få som du vill. Du kanske kan hjälpa honom med att kamma hans ev långhåriga katt ibland istället för att försöka styra vad han vill och vad han ska göra enligt dig?
    Poängen är att ett djur inte ska bli lidande för att han fått på hjärnan att det ska se ut på ett visst sätt. Du tycker det är rimligare att ansvaret hamnar på mig än att den inte skaffas alls?
  • Anonym (Neh)
    Anonym (Rödflagg) skrev 2025-02-14 09:27:55 följande:
    Du skriver att han inte har råd, det är en flagga för mig. Inköp av katt är nämligen ofta inte den största utgiften utan det är veterinärvård. Vad gör han om katten får tandproblem, artros, urin problem, måste opereras? Försäkringen täcker inte allt och tar slut fort.

Vad är det med långhåriga katter han fastnat på då? Det är jobb och ja, de ska borstas. Inte heller skoj när de är dåliga i magen....
    Han "har råd" i vardagen, har alltid haft katt, men han lever väldigt månad till månad, så pengarna som går till kattmat etc hade egentligen behövt gå till annat. Katterna får vad de behöver dock. Dyrare utgifter har han inte ställts inför, så det tänker han nog inte så mycket över.

Jadu... utseendet helt enkelt. 
  • Anonym (Neh)
    Anonym (Rödflagg) skrev 2025-02-14 09:45:04 följande:
    Jag tänker att just dyrare utgifter händer förr eller senare med djur. Och har man inte pengar då är det inte kul. 

Jaha... Men utseendet varierar ju enormt. Har haft långhårig raskatt men de varierar ju enormt i päls med. Och som sagt, det kräver borstning ofta. Det är INTE kul om de börjat få tovor.
    Jo det gör ju det. Jag har en långhårig och kan känna att jag inte var beredd på vad det skulle innebära i praktiken. Borsta en katt som absolut inte vill är en... spännande upplevelse. Jag kan lova att han inte kommer orka med det. Dessutom insisterar han på en kattunge nu. När jag ifrågasatte sa han bara "men jag vill ha en kattunge, de är så söta". Blir så trött på honom ibland...
  • Anonym (Neh)
    Anonym (Snälla) skrev 2025-02-14 23:39:25 följande:

Har inte läst hela tråden nu, men snälla. Det är en katt. Klart han orkar! Jag har en långhårig. Investerar några minuter om dagen på honom bara och han verkar må bra. Gör ingen stor grej av det!

Jag tror nog att jag känner honom bättre än du. Han kommer INTE hålla efter pälsen.
  • Anonym (Neh)
    Anonym (Juli) skrev 2025-02-15 07:48:51 följande:

Jag får en känsla av att er relation har lite av en mamma-son-prägel. Vill du på lång sikt ha en pojkvän som du ofta tvingas ta hand om på det här viset? 

Han kan vara lite barnslig ibland, men nej, någon mamma-son-grej är det absolut inte tal om. Han är impulsiv (har garanterat adhd) och är van vid att göra vad han känner för i stunden, jag är nog den första att ifrågasätta hans ideer. Det har faktiskt blivit bättre sen vi träffades, så han var nog inte ens aktivt medveten om sitt beteende innan, det bara var så... men det här med katten verkar vara svårare att få honom att tänka längre än för stunden.
  • Anonym (Neh)
    Anonym (Göran.) skrev 2025-02-16 15:34:32 följande:

Att skaffa husdjur är som att skaffa barn man måste vara överens. Man ska tänka igenom det.  Säger en nej blir det nej.

Vi bor inte ihop.
  • Anonym (Neh)
    Anonym (sibbelur) skrev 2025-02-17 15:20:47 följande:
    Jag har två sibiriska och de är nästan aldrig toviga, borstar bara när jag upptäcker en tova. Blir lite toviga vid fällning annars inget.
    Och min blir tovig direkt om den inte borstas ofta, så varför ska han ta risken när jag vet 100% att han inte kommer orka?
  • Anonym (Neh)
    Anonym (Hm) skrev 2025-02-17 15:27:25 följande:
    Är han inte myndig och kan ta det beslutet själv?
    Så därför ska jag inte försöka förhindra att att djur inte kommer få vad det behöver?
  • Anonym (Neh)
    Anonym (Hm) skrev 2025-02-17 15:36:50 följande:
    Nej, det är inte ditt ansvar om han är myndig. Däremot kan du tipsa Länsstyrelsen om du tror att djur far illa i en viss miljö så gör dom en bedömning.
    Klart det inte är "mitt ansvar", men han är inte en främling precis. Du tycker det är rimligare att anmäla min pojkvän än att försöka få honom på andra tankar?
  • Anonym (Neh)
    Anonym (sibbelur) skrev 2025-02-17 15:49:55 följande:
    Byt foder :) Oftast sämre foderkvalitet som visar sig i tovig päls.
    Han får jättebra foder och pälsen är fin, det blir tovor där han gosar in sig i soffan etc. Inga problem så länge man håller efter med borstningen.
Svar på tråden Hur få honom att inte köpa katten?