• Anonym (M.K)

Klättra på jobbet/försöker bli gravid

Jag är just nu i en lite knepig situation som jag inte vet hur jag ska resonera kring. Jag är 34 år och gift. Vi har under ca 1,5 års tid försökt skaffa barn och fick under förra året 3 missfall. 
    Nu har jag blivit kontaktad på mitt nuvarande jobb om att få möjligheten att klättra till en högre position i samma företag med start till våren. Men hur ska man tänka? 
    Klart att jag vill ha jobbet men jag kanske blir gravid innan jag ens hinner börja min tjänst eller så tar det ett år till innan jag blir gravid. Kanske vi inte kan bli gravida alls? 

Jag är ju inte jätteung så jag känner att vi kan sätta vårt försök att skaffa barn på paus heller. Hur hade ni tänkt i denna situation? 

• Svar på tråden Klättra på jobbet/försöker bli gravid
  • Emiz
    Anonym (D) skrev 2025-01-07 13:18:03 följande:

Du ska ta nya jobbet och fortsätta försöka bli gravid, inte pausa. Det enda du vet säkert nu är det nya jobbet.

Håller verkligen med! Kortfattat och klockrent.
  • Emiz
    Anonym (A) skrev 2025-01-07 14:35:56 följande:
    Svikare för att man skaffar barn? Då skulle många vara svikare, de flesta blir ju föräldrar någon gång. 
    Exakt! Håller med. Man kan inte undvika möjligheter i livet för att man kanske blir gravid snart. Kan bli gravid mycket snart eller också dröjer det. Ska man då aldrig ta sig an saker i livet?
  • Anonym (R)
    Anonym (Teamis) skrev 2025-01-08 17:40:05 följande:
    Jag trollar inte.

Sök gärna på "Teamis" här i forumet om du vill, har skrivit mycket om just detta.

Det går att komma runt det mesta om man vet hur man ska agera.
    Slår nog tillbaka mot dig en dag.
  • Anonym (M.K)
    Anonym (A) skrev 2025-01-10 15:51:49 följande:
    Men de vet ju att du är barnfri och din ålder. Tror du på allvar att de uppmuntrar dig att söka utan att ha det med i beräkningen?

Sedan kan ni ju vänta med att försöka till du börjar på det nya jobbet, det är ju bara några månader du skjuter fram det. 

Säkert är det så. Men jag börjar ändå mer och mer tänka på hur jag känner för situationen. Hade det varit min ända chans i livet till ett sådant här jobb. Fine, då hade jag kört! Men nu är det inte så och inget drömjobb heller. Jag sparar mig hellre den stressen och oron. Skaffar förhoppningsvis barn och kan fokusera 100% på det eller kanske om man inte kan få barn vet jag då att jag kan satsa på en högre tjänst då eller så får då det vänta tills efter jag är färdig med mammaledighet osv. 

Vi vill inte vänta då vänta betyder att vi blir äldre och med 3 missfall i ryggen så vill vi liksom fortsätta. Det passar bra i livet helt enkelt just nu att skaffa barn och vi har gått in helhjärtat för det. 

• Anonym (M.K)
    Emiz skrev 2025-01-10 18:10:06 följande:
    Exakt! Håller med. Man kan inte undvika möjligheter i livet för att man kanske blir gravid snart. Kan bli gravid mycket snart eller också dröjer det. Ska man då aldrig ta sig an saker i livet?
    Det är klart man inte ska undvika möjligheter men jag har bara börjat tänka om det verkligen är viktigt just nu att ta det jobbet. Jag har i hela mitt liv tagit jobbet först och för en gångs skull kanske jag ska tänka på mitt privatliv och var jag mår bäst av. Kanske det inte blir något barn, det vet man ju inte men i så fall kan jag då istället fokusera på att göra ?karriär?. Det är där mina tankar är just nu. 
  • Anonym (R)
    Anonym (M.K) skrev 2025-01-10 18:37:38 följande:
    Det är klart man inte ska undvika möjligheter men jag har bara börjat tänka om det verkligen är viktigt just nu att ta det jobbet. Jag har i hela mitt liv tagit jobbet först och för en gångs skull kanske jag ska tänka på mitt privatliv och var jag mår bäst av. Kanske det inte blir något barn, det vet man ju inte men i så fall kan jag då istället fokusera på att göra ?karriär?. Det är där mina tankar är just nu. 
    Förstår. Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete oavsett hur du gör. Gör det som känns bäst för dig. Livet händer.
  • Anonym (JK)
    Anonym (M.K) skrev 2025-01-10 13:53:19 följande:

Precis, man kan ju inte veta vad som händer eller om det händer. Jag tycker väl också att man kanske kunde ana att en kvinna i den åldern kanske kan skaffa barn. Men jag tänker just nu på om jag tar jobbet, det kommer ta några månader innan jag börjar. Jag vill inte gå och vara nervös varje måndag inför att vara gravid. Det känns inte heller bra. Det är inte så det ska vara. 

Så därför har jag börjat väga åt att inte ta det, just för att jag tänker hur jag skulle må utav oro och stress. Jobbet är samma som jag är på idag fast det är högre position. Det är väldigt stressigt och tungt. Därför kommer det vara svårt att jobba som gravid om man mår dåligt och jag kommer antagligen gå hem ganska tidigt pga belastningen. Dock så kommer den situationen inte förändras om jag är kvar på mitt nuvarande då det är samma jobb fast det andra högre position. 

Jag vet ju att detta inte är sista chansen. Det kommer möjligheter om några år och det var min tanke först att skaffa familj innan jag klättrar. Jag har ju liksom inte bråttom egentligen för det var ju min plan. Men så kom en chans tidigare och alla mina chefer vill ju att jag ska ta det samt även de som jobbar på arbetsplatsen jag kommer byta till i så fall. Så det är ju smickrande, verkligen men jag måste tänka på mig själv först! 

Förstår , jag tänker också som sagt att de säkert räknar med att en kvinna i din ålder kan bli gravid inom den närmaste framtiden. 

Men såklart ska du göra det som känns bäst för dig. Det är ju olika hur man mår under graviditeten , man vet aldrig det innan. Jag har aldrig haft foglossning någon av mina graviditeter förrän nu i slutet när jag väntar mitt fjärde barn, ibland om jag t.ex har städat eller varit i tvättstugan eller lyft min snart 3-åring mycket kan jag knappt gå. 

Sen finns det ju de som mår ganska bra och kan vara aktiva hela graviditeten, min dotters danslärare jobbade (dansade alltså) tills strax innan hon skulle föda. Men som sagt vet man ju inte det innan. 

• Anonym (M.K)

Uppdatering i tråden!
    Sjukt nog plussade jag i onsdags!(har mått skit hela veckan) Dock vet jag inte om det är ännu ett missfall eller inte då jag kan fått ett missfall för en vecka sedan. 

Imorgon ska jag troligtvis ge besked om jobbet och jag har bestämt mig för att tacka nej. Jag känner verkligen att det inte är i rätt läge i livet att gå in i en stressig arbetssituation som kräver mycket kraft och energi. Om det skulle vara ännu ett missfall(fjärde då!) så ska vi börja utredning och jag känner verkligen att min fokus borde ligga på det. Jag har ärligt talat ingen ork till något annat efter denna vecka men konstant illamående, ont i kroppen, en mage som är kaos och ett humör som varit helt kaos. Kanske det var ett sign att jag inte ska ta detta jobb!? 

• Anonym (Julgris)
    Anonym (M.K) skrev 2025-01-16 20:30:46 följande:

Uppdatering i tråden!
    Sjukt nog plussade jag i onsdags!(har mått skit hela veckan) Dock vet jag inte om det är ännu ett missfall eller inte då jag kan fått ett missfall för en vecka sedan. 

Imorgon ska jag troligtvis ge besked om jobbet och jag har bestämt mig för att tacka nej. Jag känner verkligen att det inte är i rätt läge i livet att gå in i en stressig arbetssituation som kräver mycket kraft och energi. Om det skulle vara ännu ett missfall(fjärde då!) så ska vi börja utredning och jag känner verkligen att min fokus borde ligga på det. Jag har ärligt talat ingen ork till något annat efter denna vecka men konstant illamående, ont i kroppen, en mage som är kaos och ett humör som varit helt kaos. Kanske det var ett sign att jag inte ska ta detta jobb!? 

Låter som ett sunt beslut. Fokusera på det du just nu tycker är viktigast för dig. Karriären finns kvar om du vill göra den längre fram. 
  • Anonym (JK)
    Anonym (M.K) skrev 2025-01-16 20:30:46 följande:

Uppdatering i tråden!

Grattis , hoppas det går bra med graviditeten :) Ja det är sant , jobb och sånt kan man alltid vänta med. 
  • Anonym (M.K)

Jag fick samtalet igår. De gav mig väldigt bra förmåner och en mycket bättre lön än jag trott. Jag tackade nej till erbjudandet. Men de ville inte ta ett nej. De förstod inte min anledning till att säga nej. (sa inte att jag är gravid då det är så tidigt) Det slutade med att de ville att jag skulle fundera över helgen och återkomma med ett ja på måndag?..

Jag känner att jag kommer behöva förklara för dem och min nuvarande chef att jag är gravid och det är en av anledningarna till att jag inte vill ta butiken nu. Det är som sagt tidigt ännu men det kommer kännas bäst för mig själv att säga som det är då de inte verkar förstå varför jag tackar nej. Min nuvarande chef har med största del varit inblandad i det hela och påverkat de bra fördelarna jag skulle fått så det känns snällast att säga som det är. Dessutom väntar en del undersökningar för mig framöver då jag har 3 missfall bakom mig samt att jag haft en större blödning (som en vanlig mens) under denna graviditet och de vill kolla upp så allt ser bra ut. Dessutom så ska det ske massa förändringar på min nuvarande arbetsplats med timmar som ska dras ner och schema som ska göras om så det känns som det bästa att säga till hur läget är. 

Svar på tråden Klättra på jobbet/försöker bli gravid