• Anonym (M.K)

Klättra på jobbet/försöker bli gravid

Jag är just nu i en lite knepig situation som jag inte vet hur jag ska resonera kring. Jag är 34 år och gift. Vi har under ca 1,5 års tid försökt skaffa barn och fick under förra året 3 missfall. 
    Nu har jag blivit kontaktad på mitt nuvarande jobb om att få möjligheten att klättra till en högre position i samma företag med start till våren. Men hur ska man tänka? 
    Klart att jag vill ha jobbet men jag kanske blir gravid innan jag ens hinner börja min tjänst eller så tar det ett år till innan jag blir gravid. Kanske vi inte kan bli gravida alls? 

Jag är ju inte jätteung så jag känner att vi kan sätta vårt försök att skaffa barn på paus heller. Hur hade ni tänkt i denna situation? 

• Svar på tråden Klättra på jobbet/försöker bli gravid
  • Anonym (A)
    Anonym (Teamis) skrev 2025-01-08 11:45:38 följande:
    Min framgång har jag nått genom att inte anställa folk som man riskerar att bli av med i åratal.

En gift kvinna i 30-årsåldern hade jag på inga villkor anställt.
    Ja, det fungerar ju för enstaka små företag at göra så. Speciellt om man inte har krav på speciell utbildning. 

Men naturligtvis fungerar det inte om alla företag/organisationer gör det. 
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (många) skrev 2025-01-08 11:53:08 följande:
    Men du kan ju inte veta vem du har missat med den taktiken. 
    Missat?
    Tar inte risken.

Har hittills inte missat någon som skulle kunna bräcka dem jag anställde oavsett.

Jag ser ingen anledning att ha personal hemma i flera år, oavsett hur duktiga de är.
    Anonym (A) skrev 2025-01-08 12:58:19 följande:
    Ja, det fungerar ju för enstaka små företag at göra så. Speciellt om man inte har krav på speciell utbildning. 

Det sista kanske du har rätt i. Mitt företag är inte ett litet företag, det funkar alldeles utmärkt ändå. Jag lovar.
    Vi har krav på majoriteten av de anställda.
    Dock anställer jag hellre någon med lite lägre kompetens och personen stannar, än en med högre kompetens som jag ändå måste hitta en vikarie för en längre tid.
    Det går snabbare att lära upp person ett än att leta vikare som ska läras upp för att person två ska vara hemma ett år eller två.

Sen ska det vabbas och tvingas fram ledigheter med föräldraledighet som vapen, i flertalet år.
    Nej tack.
  • Anonym (Facklig)
    Anonym (Teamis) skrev 2025-01-08 17:10:21 följande:
    Missat?
    Tar inte risken.

Har hittills inte missat någon som skulle kunna bräcka dem jag anställde oavsett.

Jag ser ingen anledning att ha personal hemma i flera år, oavsett hur duktiga de är.
    Anonym (A) skrev 2025-01-08 12:58:19 följande:

Det sista kanske du har rätt i. Mitt företag är inte ett litet företag, det funkar alldeles utmärkt ändå. Jag lovar.
    Vi har krav på majoriteten av de anställda.
    Dock anställer jag hellre någon med lite lägre kompetens och personen stannar, än en med högre kompetens som jag ändå måste hitta en vikarie för en längre tid.
    Det går snabbare att lära upp person ett än att leta vikare som ska läras upp för att person två ska vara hemma ett år eller två.

Sen ska det vabbas och tvingas fram ledigheter med föräldraledighet som vapen, i flertalet år.
    Nej tack.
    Du vet att det är olagligt att rekrytera på det sättet? Du bryter mot diskrimineringslagen då. Låt oss hoppas att du bara trollar
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Facklig) skrev 2025-01-08 17:24:02 följande:
    Du vet att det är olagligt att rekrytera på det sättet? Du bryter mot diskrimineringslagen då. Låt oss hoppas att du bara trollar
    Jag trollar inte.

Sök gärna på "Teamis" här i forumet om du vill, har skrivit mycket om just detta.

Det går att komma runt det mesta om man vet hur man ska agera.
  • Anonym (Y)

Tänk och agera som en man. Tacka ja till tjänsten och försök samtidigt bli gravid. Lycka till!

• Anonym (Fy)
    Anonym (Teamis) skrev 2025-01-08 17:40:05 följande:
    Jag trollar inte.

Sök gärna på "Teamis" här i forumet om du vill, har skrivit mycket om just detta.

Det går att komma runt det mesta om man vet hur man ska agera.
    Usch vad dåligt.
    Såna som du gör att kvinnor ständigt hålls nedtryckt pga vårt kön. Aldrig anställa en gift kvinna i 30årsåldern?
    Sorgligt.

Ts: KÖR! Förhoppningsvis är sin chef en klok person.
    Lycka till:)
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Fy) skrev 2025-01-08 19:58:57 följande:
    Usch vad dåligt.
    Såna som du gör att kvinnor ständigt hålls nedtryckt pga vårt kön. Aldrig anställa en gift kvinna i 30årsåldern?
    Sorgligt.

Ts: KÖR! Förhoppningsvis är sin chef en klok person.
    Lycka till:)
    Det får du gärna tycka. 
  • Anonym (Fy)
    Anonym (Teamis) skrev 2025-01-08 20:02:18 följande:
    Det får du gärna tycka. 
    Är du narcissist? Ärlig fråga.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Teamis) skrev 2025-01-08 11:45:38 följande:
    Min framgång har jag nått genom att inte anställa folk som man riskerar att bli av med i åratal.

En gift kvinna i 30-årsåldern hade jag på inga villkor anställt.
    Eh? Skulle aldrig vilja jobba på en arbetsplats med en sådan människofientlig syn. De flesta får barn och jobbar, även kvinnliga chefer. Vidrigt att diskriminera kvinnor på det viset. 
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Fy) skrev 2025-01-08 20:13:35 följande:
    Är du narcissist? Ärlig fråga.
    Varför skulle jag vara det?
    Du får leta efter någon annan att trakassera,  att jobba för framgång handlar om något helt annat. Något som du inte förstår. 
    Godkväll.
Svar på tråden Klättra på jobbet/försöker bli gravid