• Anonym (M.K)

Klättra på jobbet/försöker bli gravid

Jag är just nu i en lite knepig situation som jag inte vet hur jag ska resonera kring. Jag är 34 år och gift. Vi har under ca 1,5 års tid försökt skaffa barn och fick under förra året 3 missfall. 
    Nu har jag blivit kontaktad på mitt nuvarande jobb om att få möjligheten att klättra till en högre position i samma företag med start till våren. Men hur ska man tänka? 
    Klart att jag vill ha jobbet men jag kanske blir gravid innan jag ens hinner börja min tjänst eller så tar det ett år till innan jag blir gravid. Kanske vi inte kan bli gravida alls? 

Jag är ju inte jätteung så jag känner att vi kan sätta vårt försök att skaffa barn på paus heller. Hur hade ni tänkt i denna situation? 

• Svar på tråden Klättra på jobbet/försöker bli gravid
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Y) skrev 2025-01-08 20:13:50 följande:
    Eh? Skulle aldrig vilja jobba på en arbetsplats med en sådan människofientlig syn. De flesta får barn och jobbar, även kvinnliga chefer. Vidrigt att diskriminera kvinnor på det viset. 
    Noterat.
    Du behöver givetvis inte jobba hos mig, helt ok.
    Är inte intresserad av att anställa vissa kategorier, och då gör jag inte det. 
  • Anonym (Y)
    Anonym (Teamis) skrev 2025-01-08 20:18:21 följande:
    Noterat.
    Du behöver givetvis inte jobba hos mig, helt ok.
    Är inte intresserad av att anställa vissa kategorier, och då gör jag inte det. 
    Fast "vissa kategorier" är 50 procent av alla människor. Kvinnor i fertil ålder 20-45 år kan bli gravida, gifta eller ej. De män som jobbar för dig, vabbar de aldrig eller är föräldralediga? Jag är föräldraledig just nu och träffar en himla massa pappor på öppna förskolan åtminstone. 
  • Anonym (M.K)
    Anonym (Teamis) skrev 2025-01-08 11:45:38 följande:
    Min framgång har jag nått genom att inte anställa folk som man riskerar att bli av med i åratal.

En gift kvinna i 30-årsåldern hade jag på inga villkor anställt.
    Men vad gör du om du får sjukskrivningar då? Det kan ju också hända oväntat i längre perioder. Man kan ju liksom aldrig veta vad som händer i livet tänker jag. 
  • Anonym (M.K)
    Anonym skrev 2025-01-07 18:47:02 följande:
    Jodå, jag förstår dig också.
    Vill bara belysa den andra sidan av situationen, som arbetsledare och rekryterare inom företaget.

Att pausa försöken ett år är inte en möjlighet?

Om jag hade varit yngre så hade vi absolut pausat. Men jag närmar mig 35 och min man 40. Att pausa och sedan försöka igen skulle dra ut ännu mer på det. Dessutom har vi fått 3 missfall och det händer inte så mycket mer nu. Vi kanske behöver kolla upp om vi ens kan få barn och möjligheten finns ju för IVF också om vi skulle ha möjligheten , det vet man ju inte. Det är processer som tar tid.

Men jag är så kluven. Detta som jag är erbjuden kräver ganska mycket tid och energi för att få ordning på och för att jag ska sätta min prägel/leda en grupp. Om jag blir gravid snart då så finns ju också möjlighet att jag mår dåligt och inte är närvarande vilket blir en stress! Sen så är det mammaledighet, sjukdomar osv. Jag känner stress när jag tänker på det och skaffar man barn så vill man inte att det ska vara en stress och press. Det ska ju vara något man ska njuta av! 

Men att stanna på mitt nuvarande där jag inte trivs så bra och skulle jag bli gravid där?.har en chef som har noll förståelse om man tex skulle komma och må lite dåligt. Han pratar bara om hur dåligt han mår av all stress hela tiden och att man helst ska jobba 50 timmar i veckan för att bli accepterad(det gör jag verkligen inte!) 

Det kommer möjligen en chans om ca 5 år då nästa tjänst är ledig pga pension men vem vet vad man gör då?(med eller utan barn ;)

Livet alltså! :D

• Hjelm

Detta behöver väl inte ens vara en fråga?

Du tackar ja till jobbet om du vill ha det och sen blir du föräldraledig om du blir gravid.

Det är olagligt att säga upp någon eller diskriminera någon på arbetsmarknaden på grund av graviditet.

• Anonym (M.K)
    Hjelm skrev 2025-01-08 21:19:17 följande:

Detta behöver väl inte ens vara en fråga?

Du tackar ja till jobbet om du vill ha det och sen blir du föräldraledig om du blir gravid.

Det är olagligt att säga upp någon eller diskriminera någon på arbetsmarknaden på grund av graviditet.

Du har rätt! 🙏🏻
    Det låter så mycket enklare när någon säger så till en 😂
  • Hjelm
    Anonym (M.K) skrev 2025-01-08 21:28:00 följande:
    Du har rätt! 🙏🏻
    Det låter så mycket enklare när någon säger så till en 😂
    Ibland är det så Glad

Lycka till med allt!
  • Anonym (Syster)

Kör på!
    Jag är i samma ålder, och ska nu starta med ivf och är samtidigt egenföretagare. Livrädd för hur jag ska få ihop allt, men det är aldrig rätt tid. 
    Jag vill verkligen ha ett barn och då får det lösa sig. För det gör det!

• Anonym (Teamis)
    Anonym (M.K) skrev 2025-01-08 20:59:47 följande:
    Men vad gör du om du får sjukskrivningar då? Det kan ju också hända oväntat i längre perioder. Man kan ju liksom aldrig veta vad som händer i livet tänker jag. 
    Det får jag ta, men sjukfrånvaron är ändå mycket låg hos oss.
    Vi arbetar ständigt med detta, skapar trivsel och bjuder på diverse för att personalen ska må bra.
    Visst kan det hända att någon blir långtidssjukskriven, hade en som bröt handleden förra året t ex. Men det är ändå mycket mindre risk än med en kvinna i 30-årsåldern som stannar hemma ett år eller två. Och sedan tvingar fram en massa ledigheter för "det har jag rätt till" och låter kollegorna ta smällen.

Jag vill inte ha dem (dessa personer) i mitt företag helt enkelt, och jag väljer min personal efter eget önskemål.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Y) skrev 2025-01-08 20:27:36 följande:
    Fast "vissa kategorier" är 50 procent av alla människor. Kvinnor i fertil ålder 20-45 år kan bli gravida, gifta eller ej. De män som jobbar för dig, vabbar de aldrig eller är föräldralediga? Jag är föräldraledig just nu och träffar en himla massa pappor på öppna förskolan åtminstone. 
    Nja, 50% av människorna är inte kvinnor i fertil ålder. Eller män som sällskapar med dessa för den delen.

Anställer sällan, om någonsin, någon under 45 eller 50.

Anställer ingen med småbarn heller. Så svaret på din fråga är nej.

Min erfarenhet säger också att de lite äldre har högre moral, och d pratar jag inte bara om allt som har med småbarn att göra.

Frånvaron hos oss är mycket, mycket låg.  
Svar på tråden Klättra på jobbet/försöker bli gravid