• Anonym (Elin)

Föräldrar tar med advokater på utvecklingssamtal i skolan

Läst flera nyhetsartiklar idag om föräldrar som tagit med advokater till utvecklingssamtalen på deras barns skola. 

Syftet med advokaten är att kräva barnets rättigheter, exempelvis för att kunna få högre betyg. 

Är det bara jag som tycker att detta är nästintill maffia-fasoner. 

Läraren är inte förberedd på att det ska komma en advokat?. Sen blir jag nyfiken på vilken moralisk kompass advokaten har som ens går med på ett sånt här möte. 

En förälder hade ju lika gärna kunnat ha med en ledare för något mc gäng på mötet? det är liksom rätt obehagligt. 

Vem kommer vilja bli lärare i framtiden med dessa orimliga arbetsförhållanden? 

• Svar på tråden Föräldrar tar med advokater på utvecklingssamtal i skolan
  • Anonym (U)
    Xenia skrev 2025-01-03 16:44:24 följande:
    Men advokaten är ju ingen tredje neutral part utan anlitad av föräldrarna. Så att läraren får tre "motståndare", inriktade på att kritisera och skrämma läraren till undertkastelse. Som i USA där man stämmer motparten om man inte får som man vill. "See you in court!"
    Nej, det är ju sant. Advokaten är ju isf anlitad av föräldrarna för att föra deras talan. Tror inte det handlar om att kritisera eller skrämmas. Det kan ju också vara fördelaktigt för en lärare att få en relativt neutral känslosam person som uttrycker ett konfliktartat ämne. Föräldrarna kanske känner att läraren inte lyssnar eller förstår.och behöver hjälp.
  • Anonym (Jo)
    Lönnsirap skrev 2025-01-03 16:54:17 följande:

Utifrån att det verkar vara samma artikel publicerad i alla tidningar så får man ge Sveriges lärare lite cred för att de lyckas lyfta fram frågan ut sitt perspektiv. 

Ska bli spännande att se om debatten fortsätter vidare med lite mer vittnesmål, eller om det faller platt, utifrån att det är ytterligheter som lyfts.

Det är ju intressant hur mycket debatt detta ändå väckte, utifrån att det ju just är en intresseorganisation som släppt nyheten.

Håller med
  • Anonym (A)

Hade jag haft den ekonomiska möjligheten så absolut. 

Alla dessa möten då jag som förälder suttit och blivit psykiskt nedtryckt och tillplattad. Ständig gasligtning och utsatt för förtal i upprepade orosanmälningar.

Det hade varit toppen med en advokat. Har dock fått bra tips och råd från min kurator. Hade en plan att min kurator ev skulle följa med på ett möte.

Mvh slutkört mamma till ett barn med autism, adhd och problematisk skolfrånvaro.

• Anonym (A)
    Xenia skrev 2025-01-03 16:44:24 följande:
    Men advokaten är ju ingen tredje neutral part utan anlitad av föräldrarna. Så att läraren får tre "motståndare", inriktade på att kritisera och skrämma läraren till undertkastelse. Som i USA där man stämmer motparten om man inte får som man vill. "See you in court!"
    Eller så sitter man där som ensam förälder inför lärare, skolsköterska, skolkurator, specialpedagog, rektor samt representanter från socialtjänsten. Vem är det som har flera "motståndare"?
  • Xenia
    Lönnsirap skrev 2025-01-03 16:54:17 följande:

Utifrån att det verkar vara samma artikel publicerad i alla tidningar så får man ge Sveriges lärare lite cred för att de lyckas lyfta fram frågan ut sitt perspektiv. 

Ska bli spännande att se om debatten fortsätter vidare med lite mer vittnesmål, eller om det faller platt, utifrån att det är ytterligheter som lyfts.

Det är ju intressant hur mycket debatt detta ändå väckte, utifrån att det ju just är en intresseorganisation som släppt nyheten.

Jag har fått uppfattningen att krävande och oförstående föräldrar nästan är det jobbigaste för dagens lärare. Då kan detta kännas som sista droppen. "Ska vi behöva tampas med advokater också, som tyder allt vi säger till det värsta!"
  • Xenia
    Anonym (A) skrev 2025-01-03 22:28:46 följande:

Alla dessa möten då jag som förälder suttit och blivit psykiskt nedtryckt och tillplattad. Ständig gasligtning och utsatt för förtal i upprepade orosanmälningar.

Det hade varit toppen med en advokat. Har dock fått bra tips och råd från min kurator. Hade en plan att min kurator ev skulle följa med på ett möte.

Mvh slutkört mamma till ett barn med autism, adhd och problematisk skolfrånvaro.

Låter jobbigt. Men där gäller det inte vanliga utvecklingssamtal som tråden handlar om.

Skolan vill förstås slippa ge extra stöd till barn som behöver det för det kostar pengar.

I sådana fall kanske man kan få stöd från någon förening typ Attention.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (A) skrev 2025-01-03 22:28:46 följande:

Fy f-n, rent ut sagt! 

Vi har haft skolmöten där barnets vårdgivare (psykolog mfl) är med. Det har varit bra. Men då har ju vår skola haft en välvillig inställning från början. 

För oss är det soc som betett sig som er skola gör. Faktaresistens är nog det ord som bäst beskriver dem. Det hjälper ju inte att vården är med på mötena om skolan/soc inte är ödmjuka nog att ta till sig vad läkarna mfl säger. Då är nog faktiskt en slipad jurist bättre. 

• Anonym (Maja)
    Anonym skrev 2025-01-11 12:17:39 följande:
    "Fejk news"?

Ska den vara journalist?

Antingen skriver man "fake news" eller så försvenskar man alltihop till "fekj njus".

Med den plumpiga starten orkade jag inte ens läsa vad hon lyckats knåpa ihop.
    Journalisten försökte få fram källan och exakt hur många föräldrar som faktiskt tagit med sig advokater men fick aldrig några svar. Jag tror, som sagt, att det kanske har hänt ett par gånger men att det absolut inte är något som sker regelbundet i Sverige.
  • Anonym
    Anonym (Maja) skrev 2025-01-11 12:40:38 följande:
    Journalisten försökte få fram källan och exakt hur många föräldrar som faktiskt tagit med sig advokater men fick aldrig några svar. Jag tror, som sagt, att det kanske har hänt ett par gånger men att det absolut inte är något som sker regelbundet i Sverige.
    Har nu läst fler texter av henne och hon har verkligen sjunkit ännu lägre.
    En redig dyngspridare till skitjournalist.
Svar på tråden Föräldrar tar med advokater på utvecklingssamtal i skolan