• Anonym (Elin)

Föräldrar tar med advokater på utvecklingssamtal i skolan

Läst flera nyhetsartiklar idag om föräldrar som tagit med advokater till utvecklingssamtalen på deras barns skola. 

Syftet med advokaten är att kräva barnets rättigheter, exempelvis för att kunna få högre betyg. 

Är det bara jag som tycker att detta är nästintill maffia-fasoner. 

Läraren är inte förberedd på att det ska komma en advokat?. Sen blir jag nyfiken på vilken moralisk kompass advokaten har som ens går med på ett sånt här möte. 

En förälder hade ju lika gärna kunnat ha med en ledare för något mc gäng på mötet? det är liksom rätt obehagligt. 

Vem kommer vilja bli lärare i framtiden med dessa orimliga arbetsförhållanden? 

• Svar på tråden Föräldrar tar med advokater på utvecklingssamtal i skolan
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Elin) skrev 2025-01-03 13:39:00 följande:
    Är en advokat på ett föräldrarmöte lämpligt för det?? Jag ser till att mina barn får dom kunskaperna dom behöver utanför skolan. Om man nu har pengar är det ju mer rimligt för en kass lärare kan du ändå inte göra något åt om den är på en skala mellan godkänd och svinbra. 
    Som en sista utväg kanske, om absolut ingenting annat fungerar? Frågan är väl dock vad föräldrarna tänker att advokaten överhuvudtaget kan göra, om det är något av juridisk relevans eller en påtryckningsmetod för att uppnå förändring hos en orimlig person. Är väl ingenting jag skulle förespråka. Jag vet inte. 

Jag vet inte heller vad jag själv skulle göra om en sån där "C-lärare" stod i vägen för mitt barns framtid och möjligheter i livet, på uppenbart orättvisa grunder. Rena kunskaper kan man kompensera med som förälder  men betyget i skolan sätter ju läraren, rätt eller fel. Och man kan inte lita på att det ens kommer finnas ett högskoleprov att kryssa "C" på i framtiden, en plan B för de vars skolbetyg inte räckte.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Tess) skrev 2025-01-03 13:56:24 följande:
    Som en sista utväg kanske, om absolut ingenting annat fungerar? Frågan är väl dock vad föräldrarna tänker att advokaten överhuvudtaget kan göra, om det är något av juridisk relevans eller en påtryckningsmetod för att uppnå förändring hos en orimlig person. Är väl ingenting jag skulle förespråka. Jag vet inte. 

Jag vet inte heller vad jag själv skulle göra om en sån där "C-lärare" stod i vägen för mitt barns framtid och möjligheter i livet, på uppenbart orättvisa grunder. Rena kunskaper kan man kompensera med som förälder  men betyget i skolan sätter ju läraren, rätt eller fel. Och man kan inte lita på att det ens kommer finnas ett högskoleprov att kryssa "C" på i framtiden, en plan B för de vars skolbetyg inte räckte.
    många föräldrar har massa åsikter om betygssystemet. Många föräldrar förstår inte detta utan har egna känslomässiga tolkningar. Sällan sätts betyg av enbart en person utan bollas med flera lärare.
  • Anonym (U)

Tror inte att föräldrar blandar in en advokat lättvindligt. Det skulle säkert kunna finnas tänkbara scenarier där jag också skulle kunna tänka mig att ta med en advokat på ett föräldramöte.

• Anonym (Såklart)
    Anonym (Maja) skrev 2025-01-03 09:03:39 följande:
    Jo, men enstaka gånger och absolut inget som händer i de flesta skolor i Sverige.
    Det står att det är absolut vanligast i överklassområden och i socionomiskt sämre områden. Dvs utanförskapsområden i varsin kant 
  • Anonym (M)
    Anonym (U) skrev 2025-01-03 14:36:22 följande:

Tror inte att föräldrar blandar in en advokat lättvindligt. Det skulle säkert kunna finnas tänkbara scenarier där jag också skulle kunna tänka mig att ta med en advokat på ett föräldramöte.

Föräldramöte? Ja, kanske inte en dålig idé att lärarna bjuder in en advokat. Då kan advokaten berätta hur det fungerar med t ex skolplikt, betyg osv. 

Varför en förälder känner sig tvingad att ha med en advokat på ett föräldramöte fattar jag inte. För att skrämmas? 
  • Anonym (U)
    Anonym (M) skrev 2025-01-03 15:48:50 följande:
    Föräldramöte? Ja, kanske inte en dålig idé att lärarna bjuder in en advokat. Då kan advokaten berätta hur det fungerar med t ex skolplikt, betyg osv. 

Varför en förälder känner sig tvingad att ha med en advokat på ett föräldramöte fattar jag inte. För att skrämmas? 
    Jag gissar vid en konflikt där föräldrarna inte känner att de får en respons. Advokaten kan då fungera som en teknisk tredje part i konversationen. Antar att det kan uppfattas som skrämmande förstås.
  • Xenia
    felix le chat skrev 2025-01-03 10:42:30 följande:

Det här är ju väldigt lätt för skolan att stoppa.

En person som inte är vårdnadshavare har inte rätt att delta på elevens utvecklingssamtal då det riktar sig till eleven och vårdnadshavaren med
    undantag för tolk/teckenspråkstolk som har fullmakt från vårdnadshavare.

Vill vårdnadstagare ha möte med advokat får dom boka möte med rektor
    inte lärare.

Ja, lärarna får kräva att rektor (el vem som nu bestämmer i skolan) inför en sådan regel. Obehöriga ska inte vara med på utvecklingssamtal. Anser föräldrarna att de behöver ett möte med advokat, så får de boka det särskilt ,och då kan läraren ha med både rektor och jurist. Läraren ska inte ensam bemöta en advokat.

Dyker föräldrarna upp med en advokat på ett utvecklingsmöte så säger läraren att advoken får avlägsna sig. Går inte föräldrarna med på det - då inställs utvecklingssamtalet.

Eller får lärare inte vara så bestämda utan måste de vara "kundanpassade"?
  • Xenia
    Anonym (U) skrev 2025-01-03 16:00:44 följande:
    Jag gissar vid en konflikt där föräldrarna inte känner att de får en respons. Advokaten kan då fungera som en teknisk tredje part i konversationen. Antar att det kan uppfattas som skrämmande förstås.
    Men advokaten är ju ingen tredje neutral part utan anlitad av föräldrarna. Så att läraren får tre "motståndare", inriktade på att kritisera och skrämma läraren till undertkastelse. Som i USA där man stämmer motparten om man inte får som man vill. "See you in court!"
  • Lönnsirap

Utifrån att det verkar vara samma artikel publicerad i alla tidningar så får man ge Sveriges lärare lite cred för att de lyckas lyfta fram frågan ut sitt perspektiv. 

Ska bli spännande att se om debatten fortsätter vidare med lite mer vittnesmål, eller om det faller platt, utifrån att det är ytterligheter som lyfts.

Det är ju intressant hur mycket debatt detta ändå väckte, utifrån att det ju just är en intresseorganisation som släppt nyheten.

• Anonym
    HerrNilsson skrev 2025-01-03 13:54:51 följande:

Jag läste i artikeln att det även kunde gälla när skolan anklagar elev för skadegörelse eller vid anmälan om LVU och då tycker jag att det är helt rimligt och förväntat att ta med någon juridiskt kunnig. Det kan bli allvarliga konsekvenser av ett sådant möte som går fel.

Anmälan om LVU???
Svar på tråden Föräldrar tar med advokater på utvecklingssamtal i skolan