Inlägg från: Anonym (Elin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elin)

    Föräldrar tar med advokater på utvecklingssamtal i skolan

    Läst flera nyhetsartiklar idag om föräldrar som tagit med advokater till utvecklingssamtalen på deras barns skola. 


    Syftet med advokaten är att kräva barnets rättigheter, exempelvis för att kunna få högre betyg. 


    Är det bara jag som tycker att detta är nästintill maffia-fasoner. 


    Läraren är inte förberedd på att det ska komma en advokat?. Sen blir jag nyfiken på vilken moralisk kompass advokaten har som ens går med på ett sånt här möte. 


    En förälder hade ju lika gärna kunnat ha med en ledare för något mc gäng på mötet? det är liksom rätt obehagligt. 

    Vem kommer vilja bli lärare i framtiden med dessa orimliga arbetsförhållanden? 

  • Svar på tråden Föräldrar tar med advokater på utvecklingssamtal i skolan
  • Anonym (Elin)
    Anonym (H) skrev 2025-01-02 19:48:46 följande:

    När det gäller betyg för en normalt fungerande elev, jag då är det löjligt.

    Men handlar det om ett barn med svårigheter som ej får hjälp eller anpassningar, då är det bra. Det hade jag behövt i skolan. Behandlades som skit när jag hade behövt stöd.


    Men det är väl även skillnad om man meddelar i förväg att en advokat kommer att vara med så rektorn kan delta också. Sedan är det ingen mänsklig rättighet att få högsta betyg. Jag tycker nästan det relativa betygssystemet var bättre. Bara ett fåtal i Sverige kunde för högsta betyg. 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (H) skrev 2025-01-02 22:06:09 följande:
    Det är ej rättighet att få högsta betyg. Men alla bör få förutsättningar att klara sig bra i skolan. Tex om man har autism och ej klarar lagsporter eller samarbetsövningar trots hård ansträngning så ska man ej bli underkänd pga det. Eller utskälld eller hånad av lärare för man har svårigheter. 

    Det är något helt annat och om man har det på det sättet så kan man oavsett inte bara ta med sig en advokat utan att meddela i förväg. Att ha ett bra samarbete med lärarna är viktigt. 


    Jag tycker själv att vissa av mina barns lärare är rena idioterna. Har tyckt det sedan förskolan. Säger jag något? Nej, för jag vill inte vara en hatad förälder. Jag vill inte vara en förälder som ger personalen ont i magen och som blir sjukskriva pga pressen.

    Att lärare hånar elever är kränkande. Att vi har elever med NPF som inte får det stödet dom behöver är fruktansvärt men är inte enbart lärarens fel och därför ska inte läraren bli utsatt av föräldrarna heller. 


    Om det ändå är förhållandevis hyfsade lärare så tjänar man ingenting på att hota lärarna. Det riskerar enbart att göra läraren ännu sämre för precis alla barn på skolan. Vad är vinsten då? 

  • Anonym (Elin)
    Anonym (Maja) skrev 2025-01-03 08:42:34 följande:

    Jag är ärligt talat lite skeptisk till artiklarna. Jag har jobbat som lärare i 25 år i flera storstäder,  bl a Stockholm, och på alla stadier, och har aldrig varit med om eller hört att detta har skett.


    Så då har det aldrig hänt? Fackförbunden ljuger och journalisterna eller vad menar du. 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-03 08:53:29 följande:
    Hur tänkte du nu? Menar du att det är lika illa att hota med rättsliga åtgärder som att hota med våld?

    Nja, det handlar om att det är väldigt aggressivt att ta med en advokat till ett utvecklingssamtal utan att föranmäla detta. När hela upplägget handlar om att skrämmas med advokaten. Det handlar inte om att föra en god dialog med läraren utan att använda pengar och makt för att få sin vilja igenom. 


    Sedan behöver inte en mc ledare hota med våld. Du kan ställa en biffig lång man vid dörren som bara visar vem som bestämmer. Man behöver varken säga eller göra något. 


    Och nu pratar jag ju just om utvecklingssamtal. Om ens barn utsatts för kränkningar på skolan och är mycket utsatt av andra elever och/eller lärare då är det inte rimligt att ta upp detta på ett utvecklingssamtal utan det är något man tar när det händer. 


    Så det som artiklarna tar upp är föräldrar som använder detta på utvecklingssamtal och trycker på om exempelvis barnens betyg. Om man tycker att det är okej att utsätta läraren för detta så vet jag inte vad som hänt med mänskligheten. Det är inte för att få juridisk rådgivning iaf. 

  • Anonym (Elin)
    Anonym (Linn) skrev 2025-01-03 09:37:20 följande:

    Det här är ju bara samma pressmeddelande som gett en stor mängd artiklar (eller om det kanske var Vi lärare som var först och de andra hakade på?, orkar inte kolla datum). 


    Det står ingenstans att detta är vanligt utan bara att det har förekommit. Samma fåtal händelser omtalas om och om igen. 


    Två av skälen som anges är föräldrar som kräver att skolan gör anpassningar till deras barn respektive om skolan gjort orosanmälningar till Socialtjänsten. Jag har själv varit med om båda de här sakerna - att mitt barns lagstadgade rätt till anpassningar inte tillgodosetts och att ha blivit anmäld till Socialtjänsten på felaktiga grunder (dock inte från skolan, de har i den frågan alltid stått på vår sida). Båda situationerna är fruktansvärda att uppleva och precis som familjerna de skriver om i artiklarna tog jag också hjälp av en juridiskt kunnig person som jag känner. Jag tog inte med den personen till skolan, men om situationen inte hade löst sig hade jag absolut kunnat tänka mig att göra det. Man gör ju liksom allt man kan för att hjälpa sitt barn. 


    Ytterligare ett skäl som anges är missnöje med betyg. Också där har jag sett lärare göra uppenbara fel. I vårt fall var det av noll betydelse för barnets framtid, så vi sa inget om det, men det är uppenbart att vissa lärare faktiskt inte förstår hur betygsystemet är konstruerat. Vi har också fått olika besked om hur betyg ska sättas av två olika rektorer. Uppenbarligen har någon av dem fel. I nuläget är betygen oviktiga för mitt barn, men ligger ens barn på gränsen för att kunna komma in på gymnasiet och en lärare gör uppenbart fel på det vis vi har sett, då förstår jag att man inte ger sig utan gör det man kan för att hjälpa barnet at få rätt. 


    Jag förstår att en del av de föräldrar som det handlar om ställer helt orimliga krav. Det är aldrig ok att hota någon och det är mycket dåligt gjort att ta med en person till ett möte utan att först ha meddelat de andra som ska vara med. Men det finns två sidor av den här frågan. Vi har en skola som på många håll är allvarligt underfinansierad, alternativt har en ledning som vill skapa ett ekonomiskt överskott, och det ställer väldigt höga krav på de som arbetar där. På många håll klarar man inte av att hitta behöriga lärare. Man har inte råd med resurspersonal och specialpedagoger. Som förälder kan man ha förståelse för situationen, men om man upplever att ens barn felbehandlas tar man till de medel man kan (inom lagens gränser). 


    Jag hade velat se en kompletterande artikel om en förälder som fajtats så länge för sitt barns rättigheter att hen till sist inte ser annan råd än att kontakta en jurist. 


    Jag förstår självklart att det finns situationer där det är rimligt att kontakta ett juridiskt ombud. Barn med exempelvis NPF diagnoser som inte klarar av att gå till skolan, föräldrarna får kämpa häcken av sig för att strida för sina barns rättigheter. Men som du säger, skolorna är underfinansierade. Detta är inte en enskild lärares fel utan ett systemfel. Inte enbart en rektors fel heller. Därför är det inge bra att bara ta en jurist mot sin elevs lärare. 


    Lärare får knappt någon utbildning i barn med särskilda behov. Ibland får lärare gå på fortbildning, den utbildningen kan variera kraftigt. Jag är själv lärare i hemkunskap och jobbar med detta deltid men när jag arbetade heltid så kunde det vara att samla i en stor föreläsningssal med en karismatisk föreläsare som hade en floskel show. Jag har själv läst litteraturen om det som föreläsaren pratade om. Det är betydligt mer komplext i litteraturen än denna show. 

  • Anonym (Elin)
    Anonym (Tess) skrev 2025-01-03 10:56:25 följande:

    Nja, jag vet inte. Nog är det gränslöst. Men jag försöker trots det att förstå föräldrarna.

    För ett par år sedan kunde man komma in på lärarlinjen på vissa lärosäten genom att kryssa "C" genom hela högskoleprovet. Nu vet inte jag hur många av dem som faktiskt tog examen, men ändå.

    Min poäng är att det kan finnas olämpliga lärare där ute och lärare har en enorm makt över barns utbildning, utveckling och framtida liv och möjligheter. Detta kanske bara är ett desperat sätt att försöka ta tillbaka makten från en inkompetent lärare som håller på att sabba barnets framtid? Kan det vara så att vissa barn rätteligen ska ha ett högre betyg, men att vissa lärare verkligen gör fel bedömningar ibland? 


    Är en advokat på ett föräldrarmöte lämpligt för det?? Jag ser till att mina barn får dom kunskaperna dom behöver utanför skolan. Om man nu har pengar är det ju mer rimligt för en kass lärare kan du ändå inte göra något åt om den är på en skala mellan godkänd och svinbra. 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Tess) skrev 2025-01-03 13:56:24 följande:
    Som en sista utväg kanske, om absolut ingenting annat fungerar? Frågan är väl dock vad föräldrarna tänker att advokaten överhuvudtaget kan göra, om det är något av juridisk relevans eller en påtryckningsmetod för att uppnå förändring hos en orimlig person. Är väl ingenting jag skulle förespråka. Jag vet inte. 

    Jag vet inte heller vad jag själv skulle göra om en sån där "C-lärare" stod i vägen för mitt barns framtid och möjligheter i livet, på uppenbart orättvisa grunder. Rena kunskaper kan man kompensera med som förälder  men betyget i skolan sätter ju läraren, rätt eller fel. Och man kan inte lita på att det ens kommer finnas ett högskoleprov att kryssa "C" på i framtiden, en plan B för de vars skolbetyg inte räckte.
    många föräldrar har massa åsikter om betygssystemet. Många föräldrar förstår inte detta utan har egna känslomässiga tolkningar. Sällan sätts betyg av enbart en person utan bollas med flera lärare.
Svar på tråden Föräldrar tar med advokater på utvecklingssamtal i skolan