• Anonym (Elin)

Föräldrar tar med advokater på utvecklingssamtal i skolan

Läst flera nyhetsartiklar idag om föräldrar som tagit med advokater till utvecklingssamtalen på deras barns skola. 

Syftet med advokaten är att kräva barnets rättigheter, exempelvis för att kunna få högre betyg. 

Är det bara jag som tycker att detta är nästintill maffia-fasoner. 

Läraren är inte förberedd på att det ska komma en advokat?. Sen blir jag nyfiken på vilken moralisk kompass advokaten har som ens går med på ett sånt här möte. 

En förälder hade ju lika gärna kunnat ha med en ledare för något mc gäng på mötet? det är liksom rätt obehagligt. 

Vem kommer vilja bli lärare i framtiden med dessa orimliga arbetsförhållanden? 

• Svar på tråden Föräldrar tar med advokater på utvecklingssamtal i skolan
  • Anonym (M)

Kan du länka till dessa artiklar?

• Aniiee
    Anonym (M) skrev 2025-01-02 19:32:14 följande:

Kan du länka till dessa artiklar?

Inte för att jag är TS.....

www.vilarare.se/nyheter/foraldrakrav/foraldrar-tar-advokater-till-skolan--hotfullt/

www.aftonbladet.se/nyheter/a/yEbRWA/foraldrar-tar-advokater-till-skolan-hotfullt

www.tv4.se/artikel/tt-250102-lararombud-9323843d/foraldrar-tar-advokater-till-skolan-hotfullt

sverigesradio.se/artikel/foraldrar-tar-advokater-till-barnens-skola-granslost--2

www.hbl.fi/2025-01-02/svenska-foraldrar-tar-med-sig-advokater-till-skolan/

omni.se/foraldrar-tar-med-advokat-till-skolmote-hotfullt/a/8qv6r2

www.hd.se/2025-01-02/foraldrar-tar-advokater-till-skolan-hotfullt/

www.ekuriren.se/nyheter/inrikes/utbildning/artikel/foraldrar-tar-med-advokater-till-skolans-utvecklingssamtal/rkv621wj

www.gp.se/nyheter/sverige/foraldrar-tar-advokater-till-skolan-hotfullt.0533f1a1-f750-5440-973e-4db2f6e5ad95

På en enkel kopiering av TS rubrik, tog google 0,18 sekunder
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (H)

När det gäller betyg för en normalt fungerande elev, jag då är det löjligt.

Men handlar det om ett barn med svårigheter som ej får hjälp eller anpassningar, då är det bra. Det hade jag behövt i skolan. Behandlades som skit när jag hade behövt stöd.

• Anonym (Elin)
    Anonym (H) skrev 2025-01-02 19:48:46 följande:

När det gäller betyg för en normalt fungerande elev, jag då är det löjligt.

Men handlar det om ett barn med svårigheter som ej får hjälp eller anpassningar, då är det bra. Det hade jag behövt i skolan. Behandlades som skit när jag hade behövt stöd.

Men det är väl även skillnad om man meddelar i förväg att en advokat kommer att vara med så rektorn kan delta också. Sedan är det ingen mänsklig rättighet att få högsta betyg. Jag tycker nästan det relativa betygssystemet var bättre. Bara ett fåtal i Sverige kunde för högsta betyg. 
  • Anonym (Moralisk kompass?)

Det är rätt onödigt att fundera över advokaters moraliska kompass. De är i 99,9 fall av 100 extrema vinnarskallar och ju dummare grej de kan "vinna" i ju roligare är det.

Drömklienten är uppenbart skyldig, och att lyckas vända det uppenbara till att inte bli fällande dom, bättre kan en advokat inte ha det.

Så advokaten tycker nog det väldigt kul att få betalt för en sån här sak, just för att det är så absurt och barnsligt, inte trots det.

• Tecum

Som vanligt tar vi efter USA:s sämsta sidor, där advokater och stämningar förekommer i de mest löjliga sammanhang. Om det åtminstone handlade om att de kunde göra något åt mobbning, men det är väl inte så intressant som att köpa sig  högre betyg. För det är bara en viss sorts föräldrar som har råd med advokat...

• Anonym (H)
    Anonym (Elin) skrev 2025-01-02 20:00:17 följande:
    Men det är väl även skillnad om man meddelar i förväg att en advokat kommer att vara med så rektorn kan delta också. Sedan är det ingen mänsklig rättighet att få högsta betyg. Jag tycker nästan det relativa betygssystemet var bättre. Bara ett fåtal i Sverige kunde för högsta betyg. 
    Det är ej rättighet att få högsta betyg. Men alla bör få förutsättningar att klara sig bra i skolan. Tex om man har autism och ej klarar lagsporter eller samarbetsövningar trots hård ansträngning så ska man ej bli underkänd pga det. Eller utskälld eller hånad av lärare för man har svårigheter. 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (H) skrev 2025-01-02 22:06:09 följande:
    Det är ej rättighet att få högsta betyg. Men alla bör få förutsättningar att klara sig bra i skolan. Tex om man har autism och ej klarar lagsporter eller samarbetsövningar trots hård ansträngning så ska man ej bli underkänd pga det. Eller utskälld eller hånad av lärare för man har svårigheter. 

Det är något helt annat och om man har det på det sättet så kan man oavsett inte bara ta med sig en advokat utan att meddela i förväg. Att ha ett bra samarbete med lärarna är viktigt. 

Jag tycker själv att vissa av mina barns lärare är rena idioterna. Har tyckt det sedan förskolan. Säger jag något? Nej, för jag vill inte vara en hatad förälder. Jag vill inte vara en förälder som ger personalen ont i magen och som blir sjukskriva pga pressen.

Att lärare hånar elever är kränkande. Att vi har elever med NPF som inte får det stödet dom behöver är fruktansvärt men är inte enbart lärarens fel och därför ska inte läraren bli utsatt av föräldrarna heller. 

Om det ändå är förhållandevis hyfsade lärare så tjänar man ingenting på att hota lärarna. Det riskerar enbart att göra läraren ännu sämre för precis alla barn på skolan. Vad är vinsten då? 

Svar på tråden Föräldrar tar med advokater på utvecklingssamtal i skolan