• Anonym (Elin)

    Föräldrar tar med advokater på utvecklingssamtal i skolan

    Läst flera nyhetsartiklar idag om föräldrar som tagit med advokater till utvecklingssamtalen på deras barns skola. 


    Syftet med advokaten är att kräva barnets rättigheter, exempelvis för att kunna få högre betyg. 


    Är det bara jag som tycker att detta är nästintill maffia-fasoner. 


    Läraren är inte förberedd på att det ska komma en advokat?. Sen blir jag nyfiken på vilken moralisk kompass advokaten har som ens går med på ett sånt här möte. 


    En förälder hade ju lika gärna kunnat ha med en ledare för något mc gäng på mötet? det är liksom rätt obehagligt. 

    Vem kommer vilja bli lärare i framtiden med dessa orimliga arbetsförhållanden? 

  • Svar på tråden Föräldrar tar med advokater på utvecklingssamtal i skolan
  • Anonym (Linn)

    Det här är ju bara samma pressmeddelande som gett en stor mängd artiklar (eller om det kanske var Vi lärare som var först och de andra hakade på?, orkar inte kolla datum). 


    Det står ingenstans att detta är vanligt utan bara att det har förekommit. Samma fåtal händelser omtalas om och om igen. 


    Två av skälen som anges är föräldrar som kräver att skolan gör anpassningar till deras barn respektive om skolan gjort orosanmälningar till Socialtjänsten. Jag har själv varit med om båda de här sakerna - att mitt barns lagstadgade rätt till anpassningar inte tillgodosetts och att ha blivit anmäld till Socialtjänsten på felaktiga grunder (dock inte från skolan, de har i den frågan alltid stått på vår sida). Båda situationerna är fruktansvärda att uppleva och precis som familjerna de skriver om i artiklarna tog jag också hjälp av en juridiskt kunnig person som jag känner. Jag tog inte med den personen till skolan, men om situationen inte hade löst sig hade jag absolut kunnat tänka mig att göra det. Man gör ju liksom allt man kan för att hjälpa sitt barn. 


    Ytterligare ett skäl som anges är missnöje med betyg. Också där har jag sett lärare göra uppenbara fel. I vårt fall var det av noll betydelse för barnets framtid, så vi sa inget om det, men det är uppenbart att vissa lärare faktiskt inte förstår hur betygsystemet är konstruerat. Vi har också fått olika besked om hur betyg ska sättas av två olika rektorer. Uppenbarligen har någon av dem fel. I nuläget är betygen oviktiga för mitt barn, men ligger ens barn på gränsen för att kunna komma in på gymnasiet och en lärare gör uppenbart fel på det vis vi har sett, då förstår jag att man inte ger sig utan gör det man kan för att hjälpa barnet at få rätt. 


    Jag förstår att en del av de föräldrar som det handlar om ställer helt orimliga krav. Det är aldrig ok att hota någon och det är mycket dåligt gjort att ta med en person till ett möte utan att först ha meddelat de andra som ska vara med. Men det finns två sidor av den här frågan. Vi har en skola som på många håll är allvarligt underfinansierad, alternativt har en ledning som vill skapa ett ekonomiskt överskott, och det ställer väldigt höga krav på de som arbetar där. På många håll klarar man inte av att hitta behöriga lärare. Man har inte råd med resurspersonal och specialpedagoger. Som förälder kan man ha förståelse för situationen, men om man upplever att ens barn felbehandlas tar man till de medel man kan (inom lagens gränser). 


    Jag hade velat se en kompletterande artikel om en förälder som fajtats så länge för sitt barns rättigheter att hen till sist inte ser annan råd än att kontakta en jurist. 

  • Anonym (Elin)
    Anonym (Linn) skrev 2025-01-03 09:37:20 följande:

    Det här är ju bara samma pressmeddelande som gett en stor mängd artiklar (eller om det kanske var Vi lärare som var först och de andra hakade på?, orkar inte kolla datum). 


    Det står ingenstans att detta är vanligt utan bara att det har förekommit. Samma fåtal händelser omtalas om och om igen. 


    Två av skälen som anges är föräldrar som kräver att skolan gör anpassningar till deras barn respektive om skolan gjort orosanmälningar till Socialtjänsten. Jag har själv varit med om båda de här sakerna - att mitt barns lagstadgade rätt till anpassningar inte tillgodosetts och att ha blivit anmäld till Socialtjänsten på felaktiga grunder (dock inte från skolan, de har i den frågan alltid stått på vår sida). Båda situationerna är fruktansvärda att uppleva och precis som familjerna de skriver om i artiklarna tog jag också hjälp av en juridiskt kunnig person som jag känner. Jag tog inte med den personen till skolan, men om situationen inte hade löst sig hade jag absolut kunnat tänka mig att göra det. Man gör ju liksom allt man kan för att hjälpa sitt barn. 


    Ytterligare ett skäl som anges är missnöje med betyg. Också där har jag sett lärare göra uppenbara fel. I vårt fall var det av noll betydelse för barnets framtid, så vi sa inget om det, men det är uppenbart att vissa lärare faktiskt inte förstår hur betygsystemet är konstruerat. Vi har också fått olika besked om hur betyg ska sättas av två olika rektorer. Uppenbarligen har någon av dem fel. I nuläget är betygen oviktiga för mitt barn, men ligger ens barn på gränsen för att kunna komma in på gymnasiet och en lärare gör uppenbart fel på det vis vi har sett, då förstår jag att man inte ger sig utan gör det man kan för att hjälpa barnet at få rätt. 


    Jag förstår att en del av de föräldrar som det handlar om ställer helt orimliga krav. Det är aldrig ok att hota någon och det är mycket dåligt gjort att ta med en person till ett möte utan att först ha meddelat de andra som ska vara med. Men det finns två sidor av den här frågan. Vi har en skola som på många håll är allvarligt underfinansierad, alternativt har en ledning som vill skapa ett ekonomiskt överskott, och det ställer väldigt höga krav på de som arbetar där. På många håll klarar man inte av att hitta behöriga lärare. Man har inte råd med resurspersonal och specialpedagoger. Som förälder kan man ha förståelse för situationen, men om man upplever att ens barn felbehandlas tar man till de medel man kan (inom lagens gränser). 


    Jag hade velat se en kompletterande artikel om en förälder som fajtats så länge för sitt barns rättigheter att hen till sist inte ser annan råd än att kontakta en jurist. 


    Jag förstår självklart att det finns situationer där det är rimligt att kontakta ett juridiskt ombud. Barn med exempelvis NPF diagnoser som inte klarar av att gå till skolan, föräldrarna får kämpa häcken av sig för att strida för sina barns rättigheter. Men som du säger, skolorna är underfinansierade. Detta är inte en enskild lärares fel utan ett systemfel. Inte enbart en rektors fel heller. Därför är det inge bra att bara ta en jurist mot sin elevs lärare. 


    Lärare får knappt någon utbildning i barn med särskilda behov. Ibland får lärare gå på fortbildning, den utbildningen kan variera kraftigt. Jag är själv lärare i hemkunskap och jobbar med detta deltid men när jag arbetade heltid så kunde det vara att samla i en stor föreläsningssal med en karismatisk föreläsare som hade en floskel show. Jag har själv läst litteraturen om det som föreläsaren pratade om. Det är betydligt mer komplext i litteraturen än denna show. 

  • Spucks

    Jag kan förstå att man gör sånt  vid vissa situationer som nämns i den första länkade artikeln, som när skolan gjorde en socanmälan eller beskyller barnet för kriminellt beteende.

    Men till vanliga utvecklingssamtal för att bråka om betyg? Då får man undra hur dessa barn klarar sig efter skolan. 

  • Spucks
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-01-02 22:51:20 följande:
    Om utvecklingen fortsätter kommer föräldrar tillslut att tvingas hemundervisa sina barn. Jag undrar om de inser det?
    Nej, det kommer inte att hända. Det som kommer att hända är att klassarna fortsätter att bli större och antalet lärare med behörighet minskar. Då kommer eleverna undervisas mycket mer av olika vikarie som inte har någon lärarutbildning och kanske inte någon utbildning i ämnet heller.

    Resten av ditt inläggg kan jag hålla med om.
  • felix le chat

    Det här är ju väldigt lätt för skolan att stoppa.

    En person som inte är vårdnadshavare har inte rätt att delta på elevens utvecklingssamtal då det riktar sig till eleven och vårdnadshavaren med
    undantag för tolk/teckenspråkstolk som har fullmakt från vårdnadshavare.

    Vill vårdnadstagare ha möte med advokat får dom boka möte med rektor
    inte lärare.

  • Postman

    Låter fullkomligt galet om det nu är sant. Hoppas skolan kan vidta åtgärder emot det. 

  • Anonym (ML)

    Tillhör själv generationen ?millennials? och är själv förälder men jag hatar allvarligt talat min egen generation som föräldrar. Vi är seriöst helt tappade. Helt oförmögna till att se brister i våra egna barn, alla anser sig vara experter bara för att man har skaffat barn och kan verkligen inte ta kritik.


    Hoppas innerligt att nästa generations föräldrar blir mindre tappade. Borde fan krävas begåvningstest innan man blir förälder.

  • Anonym (Tess)

    Nja, jag vet inte. Nog är det gränslöst. Men jag försöker trots det att förstå föräldrarna.

    För ett par år sedan kunde man komma in på lärarlinjen på vissa lärosäten genom att kryssa "C" genom hela högskoleprovet. Nu vet inte jag hur många av dem som faktiskt tog examen, men ändå.

    Min poäng är att det kan finnas olämpliga lärare där ute och lärare har en enorm makt över barns utbildning, utveckling och framtida liv och möjligheter. Detta kanske bara är ett desperat sätt att försöka ta tillbaka makten från en inkompetent lärare som håller på att sabba barnets framtid? Kan det vara så att vissa barn rätteligen ska ha ett högre betyg, men att vissa lärare verkligen gör fel bedömningar ibland? 

  • Anonym (Elin)
    Anonym (Tess) skrev 2025-01-03 10:56:25 följande:

    Nja, jag vet inte. Nog är det gränslöst. Men jag försöker trots det att förstå föräldrarna.

    För ett par år sedan kunde man komma in på lärarlinjen på vissa lärosäten genom att kryssa "C" genom hela högskoleprovet. Nu vet inte jag hur många av dem som faktiskt tog examen, men ändå.

    Min poäng är att det kan finnas olämpliga lärare där ute och lärare har en enorm makt över barns utbildning, utveckling och framtida liv och möjligheter. Detta kanske bara är ett desperat sätt att försöka ta tillbaka makten från en inkompetent lärare som håller på att sabba barnets framtid? Kan det vara så att vissa barn rätteligen ska ha ett högre betyg, men att vissa lärare verkligen gör fel bedömningar ibland? 


    Är en advokat på ett föräldrarmöte lämpligt för det?? Jag ser till att mina barn får dom kunskaperna dom behöver utanför skolan. Om man nu har pengar är det ju mer rimligt för en kass lärare kan du ändå inte göra något åt om den är på en skala mellan godkänd och svinbra. 
  • HerrNilsson

    Jag läste i artikeln att det även kunde gälla när skolan anklagar elev för skadegörelse eller vid anmälan om LVU och då tycker jag att det är helt rimligt och förväntat att ta med någon juridiskt kunnig. Det kan bli allvarliga konsekvenser av ett sådant möte som går fel.

Svar på tråden Föräldrar tar med advokater på utvecklingssamtal i skolan