• Anonym (Elin)

Föräldrar tar med advokater på utvecklingssamtal i skolan

Läst flera nyhetsartiklar idag om föräldrar som tagit med advokater till utvecklingssamtalen på deras barns skola. 

Syftet med advokaten är att kräva barnets rättigheter, exempelvis för att kunna få högre betyg. 

Är det bara jag som tycker att detta är nästintill maffia-fasoner. 

Läraren är inte förberedd på att det ska komma en advokat?. Sen blir jag nyfiken på vilken moralisk kompass advokaten har som ens går med på ett sånt här möte. 

En förälder hade ju lika gärna kunnat ha med en ledare för något mc gäng på mötet? det är liksom rätt obehagligt. 

Vem kommer vilja bli lärare i framtiden med dessa orimliga arbetsförhållanden? 

• Svar på tråden Föräldrar tar med advokater på utvecklingssamtal i skolan
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Elin) skrev 2025-01-02 22:26:34 följande:

Det är något helt annat och om man har det på det sättet så kan man oavsett inte bara ta med sig en advokat utan att meddela i förväg. Att ha ett bra samarbete med lärarna är viktigt. 

Jag tycker själv att vissa av mina barns lärare är rena idioterna. Har tyckt det sedan förskolan. Säger jag något? Nej, för jag vill inte vara en hatad förälder. Jag vill inte vara en förälder som ger personalen ont i magen och som blir sjukskriva pga pressen.

Att lärare hånar elever är kränkande. Att vi har elever med NPF som inte får det stödet dom behöver är fruktansvärt men är inte enbart lärarens fel och därför ska inte läraren bli utsatt av föräldrarna heller. 

Om det ändå är förhållandevis hyfsade lärare så tjänar man ingenting på att hota lärarna. Det riskerar enbart att göra läraren ännu sämre för precis alla barn på skolan. Vad är vinsten då? 

Framför allt riskerar orimliga krav och direkta eller indirekta hot att göra så att ingen längre vill jobba som lärare. Som om det inte redan vore tillräcklig lärarbrist.

Om utvecklingen fortsätter kommer föräldrar tillslut att tvingas hemundervisa sina barn. Jag undrar om de inser det?

Våra barn har haft både bra och mindre bra lärare, men jag har hållit god min för ingen har varit jättedålig eller kränkt eleverna. (Vad jag vet). Då skulle jag absolut säga ifrån samt eventuellt kontakta rektorn. Men så länge det fungerar ok försöker jag i stället vara uppmuntrande. Jag vet hur tufft många lärare har det, samt att vi måste vara rädda om de lärare vi har. Många tycks inte fatta det.

Några av våra barns lärare och förskollärare har varit kanonbra. Jag är så glad och tacksam över att de finns, men ibland fattar jag inte hur de orkar.
  • Anonym (L)

Det är fullkomligt absurt och respektlöst mot lärarna. 

Framför allt undrar man vilken verklighetsuppfattning barnen får när föräldrarna ger dem intrycket av att de aldrig kan göra fel utan det är omgivningen- i det här fallet läraren - som det är fel på. 

Barnen behöver inte ta konsekvenserna av sina handlingar och de har rätt till allt de vill ha. 

De skapar en hel generation av narcissister. 

• Anonym (Dumhet)
    Eller hur! När man inte vill tro på TS och vill ifrågasätta TS påstående och därför kräver länkar. Den tid man la på att skriva till TS om länkar hade man kunnat lägga ner på en Google-sökning. Och hade TS påstående inte stämt så hade man då kunnat börjat ifrågasätta.
  • Anonym (M)
    Anonym (Dumhet) skrev 2025-01-03 05:53:17 följande:
    Eller hur! När man inte vill tro på TS och vill ifrågasätta TS påstående och därför kräver länkar. Den tid man la på att skriva till TS om länkar hade man kunnat lägga ner på en Google-sökning. Och hade TS påstående inte stämt så hade man då kunnat börjat ifrågasätta.

Oj, vad fel du har. Det handlade inte om att inte tro på TS, det handlade om dels att jag inte läst om det och att om man hänvisar till något som står i en artikel är det brukligt att skicka med en länk. 

• Anonym (Maja)

Jag är ärligt talat lite skeptisk till artiklarna. Jag har jobbat som lärare i 25 år i flera storstäder,  bl a Stockholm, och på alla stadier, och har aldrig varit med om eller hört att detta har skett.

• Anonym (Elin)
    Anonym (Maja) skrev 2025-01-03 08:42:34 följande:

Jag är ärligt talat lite skeptisk till artiklarna. Jag har jobbat som lärare i 25 år i flera storstäder,  bl a Stockholm, och på alla stadier, och har aldrig varit med om eller hört att detta har skett.

Så då har det aldrig hänt? Fackförbunden ljuger och journalisterna eller vad menar du. 
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Elin) skrev 2025-01-02 19:20:41 följande:

En förälder hade ju lika gärna kunnat ha med en ledare för något mc gäng på mötet? 

Hur tänkte du nu? Menar du att det är lika illa att hota med rättsliga åtgärder som att hota med våld?
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Elin) skrev 2025-01-03 08:51:10 följande:
    Så då har det aldrig hänt? Fackförbunden ljuger och journalisterna eller vad menar du. 
    Jo, men enstaka gånger och absolut inget som händer i de flesta skolor i Sverige.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-03 08:53:29 följande:
    Hur tänkte du nu? Menar du att det är lika illa att hota med rättsliga åtgärder som att hota med våld?

Nja, det handlar om att det är väldigt aggressivt att ta med en advokat till ett utvecklingssamtal utan att föranmäla detta. När hela upplägget handlar om att skrämmas med advokaten. Det handlar inte om att föra en god dialog med läraren utan att använda pengar och makt för att få sin vilja igenom. 

Sedan behöver inte en mc ledare hota med våld. Du kan ställa en biffig lång man vid dörren som bara visar vem som bestämmer. Man behöver varken säga eller göra något. 

Och nu pratar jag ju just om utvecklingssamtal. Om ens barn utsatts för kränkningar på skolan och är mycket utsatt av andra elever och/eller lärare då är det inte rimligt att ta upp detta på ett utvecklingssamtal utan det är något man tar när det händer. 

Så det som artiklarna tar upp är föräldrar som använder detta på utvecklingssamtal och trycker på om exempelvis barnens betyg. Om man tycker att det är okej att utsätta läraren för detta så vet jag inte vad som hänt med mänskligheten. Det är inte för att få juridisk rådgivning iaf. 

• Lönnsirap

Tack till er som hjälpt till att klistra in länkar till artiklarna om undersökningen som lärarna gjort och hittat detta problem. 

Rubriken i TS blir faktiskt lite missvisande utifrån artiklarna. För artiklarna skriver både om faktiska riktiga ombud i vissa situationer, samt om "juridiskt kunniga" personer som begär ut uppgifter under möten, och där skolan känner sig obekväm med detta och får svårt att rekrytera personal.

I min värld blir detta en salig blandning med information som blir rätt svår att tolka. Är det så att problemet ökat utifrån att folk kräver rättigheter de inte har, eller har folk tröttnat på att skolan inte alltid lever upp till sitt uppdrag och att deras barn inte får det stöd de faktiskt har rätt till?

Utifrån att vi har skolplikt är det ju rimligt att anta att skolan behöver arbeta i verkligheten där elevernas föräldrar kan vara såväl advokater som gängmedlemmar.

Svar på tråden Föräldrar tar med advokater på utvecklingssamtal i skolan