Anonym (Alexandra) skrev 2025-01-04 19:05:24 följande:
Jag skrattar för det är så larvigt att komma med anklagelser om gaslighting, bara för att man inte stryker dig medhårs. Det blir ju bara fånigt.
Alltså... Föräldrar kommer ha normer och förväntningar på sina barn oavsett. Ingen kan, eller kan förväntas, uppfostra sitt barn helt neutralt i ett vacuum. Vissa är religiösa och kommer föra de värderingarna och förväntningarna vidare på sina barn. Andra har starka politiska åsikter som kommer forma barnets uppväxt. Andra kommer ha förväntningar när det kommer till skola, yrkesval, partner etc etc. Man kan aldrig helt skydda barn från sånt.
Är ett par helt säkra på att de enbart vill ha ett visst kön är det ju bra att det går att fixa. Är ju bättre för både dem, men även för barnet. Att göra könsbestämning gör en ju inte till en ond människa liksom.
Om barnet skulle vara trans får de ju tackla det då. Inget säger ju att de skulle älska det barnet mindre på något sätt, om de vill byta kön. Som sagt, det är ju skillnad på en abstrakt idé om ett barn, och när det barnet faktiskt är fött och föräldrarna har knutit an till det.
Åter igen försöker du förminska mig istället för att bara resonera i sakfrågorna. Märker du inte det? Du går på person, anklagar mina känslor för att vara fel och skrattar i text istället för att bara resonera om saken i sig.
Och jag håller inte med dig - vi har ju ändå som samhälle ett ansvar med att inte befästa saker som är skadliga. Annars kan vi ju tillåta barnaga om en del föräldrar gillar det, eller helt accepterat att vissa uppfostrar barnen till mobbare, nazister eller vad som helst utan att reflektera om det är så bra. Och det tror jag inte du skulle tycka lät så bra.
Jag tycker ju att om nu det inte egentligen spelar någon roll då om barnets kön, så är det en relevant dialog att ha varför en del verkar tycka det så starkt innan barnet kommer, vilka förväntningar man har på kön egentligen. Eftersom det faktiskt finns en reell risk att det är något man förmedlar och har i sin vardag med.