Inlägg från: Anonym (JK) |Visa alla inlägg
  • Anonym (JK)

Hur höja statusen på att få pojkar?

Handlar det inte kanske mer om att man vill ha barn av båda könen? Först och främst vill man ju ha ett friskt barn såklart.. Men ja jag kan erkänna att jag blev väldigt glad när jag fick veta att jag väntade en pojke efter två flickor (jag är kvinna). Min sambo brukar skämta om hur glad jag blev när barnmorskan berättade fast jag hade sagt att det inte spelade någon roll innan. 

Nu väntar jag en flicka igen och den här gången spelade det faktiskt ingen roll för mig, min sambo däremot hoppades på flicka eftersom vår son är hans första barn. Hans mamma blev också jätteglad eftersom hon har tre söner.

Så får väl lite mer känslan av att det oftast är att man vill ha båda när man har fler än ett barn ..Men ja visst finns det kvinnor som hoppas på döttrar ändå, har en kompis som väntar första och hoppades på flicka (det är en flicka). Jag tänker att det är ok att hoppas på något men sen blir det såklart inte bra om man blir jättebesviken när det inte blev det man hoppades på. Förhoppningsvis känner väl de flesta inte fortfarande så när barnet är fött? 

• Anonym (JK)
    Anonym (W) skrev 2025-01-02 11:37:32 följande:

Gör finare och sötare pojkkläder och lyft fram när ni gör saker med era söner, även tonåriga och vuxna söner. Sen måste kvinnor sluta måla upp svärmor som världens hemskaste människa.

Det hela verkar till stor del handla om att det är tråkigare att handla kläder och grejer till pojkar för att det inte finns lika mycket gulligt. Har hört det mer än en gång. Jag har barn av båda kön och håller med. Flickavdelningen är alltid stoooor och valmöjligheterna måååånga. Man skulle kunna handla upp hela löningen på söta flickgrejer och accessoarer. Pojkavdelningen är en tredjedel i storlek och väldigt tråkig och ful i jämförelse med tjejavdelningen (ni som vill ha blandade avdelningar och könsneutrala kläder får tycka vad ni vill, ni är i minoritet annars hade butikerna varit uppbyggda så för de vill bara maxa lönsamhet men det har testats och fejlat). Har du tur hittar du ett par fina plagg på hela avdelningen. Babyavdelningen är lite bättre även om flickavdelningen även där är större och sötare, men när du går från baby- till barnavdelningen händer något drastiskt på pojksidan och det är hopplöst att hitta något fint. Samma drastiska skifte sker inte på flickavdelningen. 

Sen en annan stor orsak verkar vara att folk tror att man får en bättre och närmare relation till döttrar och det genom hela livet. Att man med döttrar kan gå ut och shoppa, fika, åka på event, spa, att döttrar hör av sig mer i vuxen ålder, att man kommer närmare barnbarnen som mormor än farmor, mannens mamma lyfts fram som problemet och är ?alltid? en häxa, kvinnans familj ska komma först, mormor får vara delaktig i barnbarnet från födseln men inte farmor etc. Lyft fram hur på sociala medier och i vänskapskretsen/bland kollegor hur gulliga och fantastiska pojkarna är och allt roligt man gör med sönerna, hur ofta man hörs, lyft fram mor-son relationen (många önskar en mor-dotterrelation för de tycker det verkar mer speciellt) så folk får en annan bild av hur det är att ha pojkar och vuxna söner.

Jag har också båda och det där med kläder kan jag kanske hålla med om. Men jag tycker det finns en hel del gulliga pojkkläder också, inte på samma sätt kanske men min son hade till exempel en jättegullig dräkt med tomtar och pepparkakor på julafton och skjorta med slips på nyår (han är snart 3). Och nej jag vill verkligen inte ha blandade avdelningar och könsneutrala kläder :)

När det gäller relation till mamma och svärmor är det ju olika .. Jag är just nu närmare svärmor än min egen mamma efter en del konflikter, mina två äldre barn från ett tidigare förhållande träffar väl min mamma lite mer men svärmor träffar yngsta mycket mer och har gjort det sen han var bebis. Jag har också varit mycket närmare min farmor och träffat henne mycket oftare än mormor eftersom min mormor bodde långt bort , inte hade jättebra relation med mamma och gick bort tidigt. 

Jag har ingen tonårsson än men jag kan säga att det inte är lätt med en tonårsdotter. Tycker det verkar vara lite allmän uppfattning nästan när man pratar med folk, pojkar är ofta vildare och ?svårare? när de är små men tjejer blir ofta värre när de är tonåringar, mer arga på sin mamma och vill göra revolt osv. 

• Anonym (JK)
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-02 13:43:49 följande:
    Nej, det här brukar lyftas men jag tror verkligen inte det är svaret eftersom jag aldrig hört motsatsen, att en mamma suckar när hon väntar dotter två liksom.

Och det är ju det sista du skriver som alla slutar med "nä förhoppningsvis försvinner det". Men sen slutar det ofta där. Så många känner kanske faktiskt det även sen. Besvikelsen över att barnet inte hade det andra könet.  Och det tror jag är att verkligen lägga grunden för missanpassade barn sen. Om inte ens föräldrarna är 100 procent med dig för den du är, vem ska då vara det?

Men en normal människa suckar väl inte och visar att hon är besviken? Jag hoppades litegrann på en son även när jag väntade dotter nummer två men sen blev jag glad ändå och tacksam för ett friskt barn och en underbar dotter. Antagligen hade jag blivit det om nummer tre hade varit en dotter också men hoppades på en son. 

Man har ju rätt att känna vad man vill.. man kan nog inte göra så mycket åt det och man kanske inte alltid tänker helt logiskt när man är gravid med alla hormoner. Frågan är ju om man visar det. Ska man ?höja statusen? på att få pojkar kanske det blir tvärtom , menar du att man ska försöka få det att verka bättre än flickor? Hur skulle man höja statusen tänker du? Trådar på diskussionsforum?  Artiklar i tidningar? Politiker gör offentliga uttalanden? 

Har hört från en person som jobbar inom vården att en del från vissa delar av världen vill göra abort när de får reda på att det är en flicka .. Så det problemet finns fortfarande , det var inte bara förr i tiden. Det bästa är väl om inget anses som bättre än det andra. Tror inte det blir bra om man ska försöka höja eller sänka statusen på något. 

• Anonym (JK)
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-02 13:43:49 följande:
    Nej, det här brukar lyftas men jag tror verkligen inte det är svaret eftersom jag aldrig hört motsatsen, att en mamma suckar när hon väntar dotter två liksom.

Och det är ju det sista du skriver som alla slutar med "nä förhoppningsvis försvinner det". Men sen slutar det ofta där. Så många känner kanske faktiskt det även sen. Besvikelsen över att barnet inte hade det andra könet.  Och det tror jag är att verkligen lägga grunden för missanpassade barn sen. Om inte ens föräldrarna är 100 procent med dig för den du är, vem ska då vara det?
    Och sen måste jag säga att när jag väntade en pojke efter två flickor var det verkligen ingen som beklagade , jättemånga pratade om hur roligt det var med en pojke efter två tjejer och hur glad jag måste vara. Så jo jag tror ändå att det handlar mycket om att folk vill ha barn av båda könen och att andra räknar med att man vill ha barn av båda könen och kanske uttrycker sig lite klumpigt ibland. 
  • Anonym (JK)
    Anonym (Anna) skrev 2025-01-02 14:14:30 följande:
    Fast i vissa medier pekas ju kvinnliga attribut ut som dåliga. Det är ju människor som av någon anledning inte gillar det motsatta könet.
    Går verkligen pratet så i din umgängeskrets IRL, att män utmålas som dåliga och att kvinnorna inte vill ha pojkar?

Min son och hans fru väntar barn nu, en pojke. De känner inte igen detta, varken bland kompisar eller släkten. Om man inte vill ha en pojke för att man är rädd att han ska bli kriminell så är man nog inte mogen att bli förälder. För du tror väl inte att alla de som får pojkar är dåliga föräldrar?

Detta är ett internet-fenomen. 

Tror nog också det är mest ett internet-fenomen. Som sagt , när jag väntade en pojke efter två flickor pratade jättemånga jag känner om hur kul det var och hur glad jag måste vara.

Så om nån säger något sånt tror jag ofta det handlar om att de tänker att man vill ha barn av båda könen om man har fler än ett barn. 

När det gäller det där med kriminalitet så tänker jag att det finns saker att oroa sig för som är mer specifika för pojkar och andra saker som är mer specifika för flickor , det är så det är.. Man kommer alltid oroa sig som förälder. 

• Anonym (JK)
    Anonym (Anna) skrev 2025-01-03 18:24:23 följande:
    Alltså, vad är det för umgänge du har?

Jo jag undrar också , känns inte som helt normala personer. När jag väntade en pojke efter två flickor var det verkligen ingen som sa något negativt om det , tvärtom . Fick höra från många hur glada vi måste vara och roligt det var.

Förstår att det säkert inte hade låtit likadant och jag bara hade haft pojkar innan men just därför känner jag som sagt att det kanske ofta handlar om att folk tänker att man vill ha barn av båda könen. 

• Anonym (JK)
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-01-03 17:32:25 följande:
    Haha, nej, jag tar inte och "gaslightar dig" bara för att jag inte råkar hålla med. 

Jag delar absolut inte din upplevelse, och jag tycker också att det är viktigt att kunna hålla space för känslor, även negativa, speciellt kring en graviditet och inte döma ut en person som en usel förälder bara för att de inte reagerat som man "ska". Att känna en liten sorg för att det inte blir en flickbebis när man fortfarande är tidigt i graviditeten betyder ju inte att man inte kommer älska pojken när han väl kommer. 

Sen tycker jag inte heller att könsbestämning är nåt speciellt hemskt heller. Är det så viktigt för ett par att ha ett barn av ett visst kön är det ju bra att alternativet finns. Hellre det än att de försöker själva och hinner få fyra-fem extra barn innan det blir "rätt". Det valet påverkar inte mig eller dig, och det är ju inte som att alla kommer börja göra det heller. Största majoriteten av kvinnor blir ju fortfarande gravida genom att ha sex, och inte genom insemination. 

Mina kusiner är 5 tjejer. Pappan ville ha en pojke och det är väl ganska allmänt känt i släkten att det är därför de skaffade så många barn men sen gav de upp. 

En av dom har faktiskt bytt kön juridiskt och opererat bort brösten fast skaffade ändå två barn med en kille och tror hen (eller vad man ska säga) säger att han/hon/hen är ickebinär nu. Det är kanske inte helt omöjligt att könsbytet var på grund av att kusinen visste om att pappan ville ha en pojke egentligen. Där kanske könsbestämning faktiskt hade varit bättre för alla barnen har inte mått jättebra. 

Ibland är det ju iförsej så att pappan bara kan få det ena könet tror jag och då hade väl inte könsbestämning funkat heller.

Men sen måste jag säga igen att oftast när någon får kommentarer från andra att de säkert önskar sig det ena könet eller måste vara glada för att det äntligen är en pojke / flicka så är det när de redan har ett eller flera barn av det andra könet. Jag fick som sagt höra hur glad jag måste vara när jag väntade en pojke efter 2 flickor. Inte en enda som jag känner sa något negativt om det. 

Vet inte riktigt vad det skulle vara för kretsar som tycker att flickor alltid är bättre , är det väldigt unga personer? För jag känner inte igen det alls.. Isåfall kanske litegrann att mammor hoppas mer på döttrar och pappor hoppas mer på söner men inte alls i den utsträckningen som TS beskriver. 

• Anonym (JK)
    Anonym (Båda könen) skrev 2025-01-03 19:17:09 följande:
    Män vill helst ha en son såklart.

Jo om det är första barnet eller om de har döttrar eller en dotter sen innan kanske är det nog lite vanligare. Men min sambo hoppades på en flicka (och det är det) den här gången eftersom vi har en son. 

Jag har två döttrar sen innan också så för mig spelade det inte så stor roll nu, förra gången hoppades jag däremot  på en pojke men skulle såklart blivit glad för en flicka också. 

• Anonym (JK)
    Anonym (Elsy) skrev 2025-01-05 23:22:20 följande:

Blir förvånad över att många inte känner igen detta och att vissa till och med hävdar att det inte stämmer. Minns att jag läste om svenskars preferenser för döttrar i DN redan när jag bodde hemma hos föräldrarna (vilket är drygt 20 år sedan) . Det finns i alla fall en handfull studier som visar detta. Jag har också upplevt fenomenet i min omgivning. 

Bara för att det finns studier som visar det behöver ju inte varenda människa ha varit med om det, varför blir du förvånad av det?

Jag har bara en son och när jag väntade honom efter två flickor var det precis tvärtom , många pratade om hur roligt det var och hur glada vi måste vara. Det är min upplevelse men jag förstår att det antagligen inte hade låtit likadant om jag bara hade haft pojkar innan. Så ja jag tror fortfarande att det ofta handlar om att folk tänker att man vill ha barn av båda könen. Sen beror det kanske på vilka kretsar man umgås i också. 

Men visst känner jag mammor som har hoppats på flickor när de har väntat första barnet så det kan säkert stämma att det är lite vanligare än att hoppas på pojke. Men tänker också att det inte måste vara fel att hoppas på något , bara man inte blir jättebesviken om det inte blir så. 
  • Anonym (JK)
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-06 09:10:16 följande:
    Exakt. Många verkar inte vilja ta in att det här faktiskt är något som finns i just Sverige numer.

Vilka är det ni umgås med? Är det typ extremfeminister? Eller väldigt unga? Försöker bara förstå för jag känner absolut inte igen det från när jag väntade en son.

Däremot känner jag igen att en del kvinnor som väntar första barnet eller som redan har pojkar hoppas på flicka men det är ju en sak att hoppas på det och en annan att komma med negativa kommentarer när nån annan väntar en pojke, det har jag aldrig hört någon göra och det är såklart inte ok. 

Men ja jag tycker fortfarande man har rätt att hoppas på det ena eller andra , bara inte det går ut över barnet sen om det blir ?fel? kön. Jag hoppades på en pojke efter två flickor men skulle såklart älskat en flicka också. Den här gången blev min sambo och svärmor glada när de fick veta att jag väntar en flicka eftersom han har en son (vårt första gemensamma) och hon har tre söner. Jag hoppades inte på något speciellt eftersom jag redan har båda. 

Svar på tråden Hur höja statusen på att få pojkar?