Anonym (Alexandra) skrev 2025-01-03 17:32:25 följande:
Haha, nej, jag tar inte och "gaslightar dig" bara för att jag inte råkar hålla med.
Jag delar absolut inte din upplevelse, och jag tycker också att det är viktigt att kunna hålla space för känslor, även negativa, speciellt kring en graviditet och inte döma ut en person som en usel förälder bara för att de inte reagerat som man "ska". Att känna en liten sorg för att det inte blir en flickbebis när man fortfarande är tidigt i graviditeten betyder ju inte att man inte kommer älska pojken när han väl kommer.
Sen tycker jag inte heller att könsbestämning är nåt speciellt hemskt heller. Är det så viktigt för ett par att ha ett barn av ett visst kön är det ju bra att alternativet finns. Hellre det än att de försöker själva och hinner få fyra-fem extra barn innan det blir "rätt". Det valet påverkar inte mig eller dig, och det är ju inte som att alla kommer börja göra det heller. Största majoriteten av kvinnor blir ju fortfarande gravida genom att ha sex, och inte genom insemination.
Mina kusiner är 5 tjejer. Pappan ville ha en pojke och det är väl ganska allmänt känt i släkten att det är därför de skaffade så många barn men sen gav de upp.
En av dom har faktiskt bytt kön juridiskt och opererat bort brösten fast skaffade ändå två barn med en kille och tror hen (eller vad man ska säga) säger att han/hon/hen är ickebinär nu. Det är kanske inte helt omöjligt att könsbytet var på grund av att kusinen visste om att pappan ville ha en pojke egentligen. Där kanske könsbestämning faktiskt hade varit bättre för alla barnen har inte mått jättebra.
Ibland är det ju iförsej så att pappan bara kan få det ena könet tror jag och då hade väl inte könsbestämning funkat heller.
Men sen måste jag säga igen att oftast när någon får kommentarer från andra att de säkert önskar sig det ena könet eller måste vara glada för att det äntligen är en pojke / flicka så är det när de redan har ett eller flera barn av det andra könet. Jag fick som sagt höra hur glad jag måste vara när jag väntade en pojke efter 2 flickor. Inte en enda som jag känner sa något negativt om det.
Vet inte riktigt vad det skulle vara för kretsar som tycker att flickor alltid är bättre , är det väldigt unga personer? För jag känner inte igen det alls.. Isåfall kanske litegrann att mammor hoppas mer på döttrar och pappor hoppas mer på söner men inte alls i den utsträckningen som TS beskriver.