• Anonym (Bittert)

Föräldrar, varför så bittra?

Varför är så många föräldrar och folk med barn så bittra numera, på oss som inte har barn/ frivilligt barnfria?

Tråd efter tråd skapas om detta. Och det som sticker ut för mig lr hur mycket bitterhet och galla man spyr ur sig på dessa som inte har barn ( av olika anledningar)
    Lite kul att man även anklagar dessa för att vara omogna. När man själv uppvisar ett högst omoget beteende, genom att klanka ner på de som inte har barn.
    Vad beror detta på? Är det för att Sverige ser ut som det gör? Ren avundsjuka? Jag tycker det är märkligt. Har aldrig haft ett behov av det. Då har jag barn själv.
    Har ni dåliga familjeliv? Blev det inte som ni tänkt er? Vart kommer denna missnöjdhet ifrån?
  • Svar på tråden Föräldrar, varför så bittra?
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Less) skrev 2025-01-02 00:59:35 följande:

Blir mest less över hur bekräftelsekåta frivilligt barnlösa är. Ingen bryr sig liksom 

Precis. Vi lever i en tid där man intalar sig själv att frihet och oberoende är en lyx relationsmässigt. I själva verket sitter nog många ensamma i stugorna.

Precis som att aktiva sociala medier ofta istället är ett bevis på att man inte har det så bra som man vill framhålla.
  • Anonym (Rut)
    Mayjel skrev 2025-01-02 10:11:02 följande:
    Det är mestadels gammeldammiga män (och ett smärre antal kvinnor) på högerkanten som svarar i trådar om barnfria inne på Flashback. Det märks på deras högst inskränkta sätt att resonera kring ämnet. 

Har själv aldrig hört någon uttala sig så korkat i verkliga livet. Något som får mig att tro att dessa källarlurkare är väl medvetna om den rena goja de vräker ur sig därinne. De flesta trollar bara. För att de inte har nåt vettigt att komma med i frågan. 
    Ja men då har ju de barnfria som skapat dessa trådar här på fb på sistone  överdrivit detta problem nåt enormt om allt det handlade om var nån extrem tråd på flachback. 

Som sagt. I verkliga livet är det inte nån som bryr sig.  Precis som jag trodde. 
  • Mayjel
    Anonym (Rut) skrev 2025-01-02 10:33:00 följande:
    Ja men då har ju de barnfria som skapat dessa trådar här på fb på sistone  överdrivit detta problem nåt enormt om allt det handlade om var nån extrem tråd på flachback. 

Som sagt. I verkliga livet är det inte nån som bryr sig.  Precis som jag trodde. 
    Finns ganska många såna trådar på Flashback. Sen vet jag inte om dessa kretiner som uttalar sig därinne hyser samma unkna åsikter i verkliga livet. Korkade är de, helt oavsett. 
  • Anonym (Lisa)

Väntar fortfarande på att TS ska visa vilka trådar det gäller. 

• Anonym (Isabelle)
    Anonym (Rut) skrev 2025-01-02 02:28:27 följande:
    Det konstiga är att eftersom en majoritet ändå väljer att skaffa barn så känner jag väldigt många som har barn. Jag själv, vänner, släktingar, kollegor. Och tänk att aldrig har jag hört att nån av dem uttalat sig bittert, spy galla, klanka ner på eller kalla folk utan barn för omogna. 

Vilka umgås du med egentligen? 

Och varför skriver du först "på oss som inte har barn" och sen "då har jag barn själv"? Först uppfattar men det ju som att du är aktivt barnfri och sedan har du plötsligt barn?
    Reagerade också på det. " vi som inte har barn" sedan, "har barn själv".
  • Anonym (12345)

Jag har inte barn.
    Jag tar inte åt mig av eller ens märker det så kallade "hatet" eller bitterheten mot oss som inte har barn?

Om man är missnöjd med sin tillvaro så kanske man lättare tar åt sig av vad andra tycker eller skriver?

Sen kan mogenhet uppnås på en massa olika sätt. Jag tycker inte att det är svårt alls att förstå att barn är ett sätt att bli mer mogen på. Just det här att lägga över sitt ego och ansvar på en annan person.
    Det betyder absolut inte att det inte finns omogna och blåsta föräldrar, men de flesta föräldrar utvecklas mycket genom sitt föräldraskap.

• Mkay

Jag har barn och har aldrig ens kommenterat att någon inte har barn. Tror inte jag hört någon kommentera eller ifrågasätta det heller. Är det så att TS kanske har förstorat upp detta eller umgås med fel typ av människor? Har själv många barnfria vänner och älskar att göra icke barnrelaterade grejer med dem, det är skönt att komma ur bubblan ibland!  

• Anonym (Rut)

Jag har som sagt aldrig brytt mig. Funderar inte ens på folk i banorna av "de med barn" och de "utan barn".

Men nu efter de senaste trådarna som skrivits i ämnet (av barnfria) börjar jag däremot undra om inte barnfria tror väldigt märkvärdigt om sig själva. 

• Anonym (G)
    Anonym (Rut) skrev 2025-01-02 16:08:08 följande:

Men nu efter de senaste trådarna som skrivits i ämnet (av barnfria) börjar jag däremot undra om inte barnfria tror väldigt märkvärdigt om sig själva. 

...eller hur...
  • Anonym (Hanna)

Jag har inte barn, och har aldrig någonsin fått negativa kommentarer. Men många som har barn förstår inte att vi är nöjda med livet ändå. En mamma ville absolut att jag skulle hålla i hennes baby för att försöka övertyga mig. "Nog vill du ha en sådan här liten innerst inne, eller hur?". Och då svarade jag vänligt att nej, det vill jag inte. Och då blev hon väldigt förolämpad, och kunde inte förstå att hennes baby inte fick mitt hjärta att smälta. 

Men vi är olika, jag har aldrig varit intresserad av barn, mitt stora intresse har alltid varit djur. Jag har svårt för att gulla med okända barn, känner mig stel och vet inte hur jag ska bete mig. Vill helst slippa, känner mig bara obekväm. Men jag älskar min systers barn och barnbarn. Så det är bra att man kan göra som man vill.

• Anonym (Isabelle)
    Mkay skrev 2025-01-02 14:15:16 följande:

Jag har barn och har aldrig ens kommenterat att någon inte har barn. Tror inte jag hört någon kommentera eller ifrågasätta det heller. Är det så att TS kanske har förstorat upp detta eller umgås med fel typ av människor? Har själv många barnfria vänner och älskar att göra icke barnrelaterade grejer med dem, det är skönt att komma ur bubblan ibland!  

Jag tror fortfarande på detta att de vill att de ska vara speciella, de vill att föräldrar ska vara avundsjuka, de vill ha bekräftelse och "titta på mig". Ingen bryr sig. Som sagt de flesta föräldrar älskar nog sina barn över allt och skulle inte välja bort dem mot något i hela universum. Heller aldrig hört någon kommentera eller ifrågasätta barnlösa människor. Känner många med barn och har vänner utan barn. Vett inte vart det kommer ifrån eller om de som sagt vistas bland fel människor eller fel forum. Tar man åt sig så mycket av kommentarer så är man nog missnöjd på.något sätt och kanske innerst inne avundsjuk själv för att man vill att de med barn SKA vara bittra och avundsjuka. Vet inte.

Finns de som skaffat barn tidigt och fått massor av kommentarer för det. Men varför ta åt sig isåfall?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Bittert) skrev 2025-01-01 14:10:26 följande:
     Du har ALDRIG sett en tråd om detta. Har du sovit under en sten möjligen? Finns hur mycket trådar som helst på FL och FB.

Den senaste här hette något i stil med, "varför hatar ni på oss barnfria"? Annars är det barnfritt vs barn etc. Det ska alltid ställas emot varandra.

Varför blir du defensiv på en gång? 
    Och varför försvann du?

Eller letar du fortfarande efter länkar?
  • Anonym (Jakob.)
    Anonym (Bittert) skrev 2025-01-01 13:43:59 följande:
    Föräldrar, varför så bittra?

Varför är så många föräldrar och folk med barn så bittra numera, på oss som inte har barn/ frivilligt barnfria?

Tråd efter tråd skapas om detta. Och det som sticker ut för mig lr hur mycket bitterhet och galla man spyr ur sig på dessa som inte har barn ( av olika anledningar)
    Lite kul att man även anklagar dessa för att vara omogna. När man själv uppvisar ett högst omoget beteende, genom att klanka ner på de som inte har barn.
    Vad beror detta på? Är det för att Sverige ser ut som det gör? Ren avundsjuka? Jag tycker det är märkligt. Har aldrig haft ett behov av det. Då har jag barn själv.
    Har ni dåliga familjeliv? Blev det inte som ni tänkt er? Vart kommer denna missnöjdhet ifrån?
    Jättebra att de som frivilligt avstår från känner sig bekväma med beslutet. De har åtminstone haft möjligheten att göra ett aktivt val. Det är värre för oss som vill ha familj, men aldrig kommer att få det och blir påminda om det dagligen.....
  • Anonym (S)

Fast ts har rätt! Utan att givetvis kunna plocka ut enskilda trådar så blir det väldigt snabbt bittert mellan föräldrar och barnfria. Jag skapade själv en sån tråd en gång i tiden "För oss frivilligt barnlösa" men det var längesen nu. Men det tog inte lång tid innan föräldrar hittade in och talade om hur tragiska och egoistiska vi var, ifrågasatte oss, berättade att vi inte hade något liv och hur ensamma vi kommer bli! Varje argument vi har till har barnfrihet ska de minsann slakta. Det är som att man fördömer deras eget val att skaffa barn, vilket såklart inte är fallet! Alla gör väl som de vill?? Jag har minsann aldrig frågat någon "Och varför skaffade du barn då??". Med följdargumentet "Du kommer ju ångra dig!". För jaa, föräldrar känns generellt tämligen mer trötta, tråkiga, bittra och olyckliga än barnfria!

Svar på tråden Föräldrar, varför så bittra?