• Anonym (Bittert)

Föräldrar, varför så bittra?

Varför är så många föräldrar och folk med barn så bittra numera, på oss som inte har barn/ frivilligt barnfria?

Tråd efter tråd skapas om detta. Och det som sticker ut för mig lr hur mycket bitterhet och galla man spyr ur sig på dessa som inte har barn ( av olika anledningar)
    Lite kul att man även anklagar dessa för att vara omogna. När man själv uppvisar ett högst omoget beteende, genom att klanka ner på de som inte har barn.
    Vad beror detta på? Är det för att Sverige ser ut som det gör? Ren avundsjuka? Jag tycker det är märkligt. Har aldrig haft ett behov av det. Då har jag barn själv.
    Har ni dåliga familjeliv? Blev det inte som ni tänkt er? Vart kommer denna missnöjdhet ifrån?
  • Svar på tråden Föräldrar, varför så bittra?
  • Anonym (Anc)
    Anonym (Bittert) skrev 2025-01-01 14:10:26 följande:
     Du har ALDRIG sett en tråd om detta. Har du sovit under en sten möjligen? Finns hur mycket trådar som helst på FL och FB.

Den senaste här hette något i stil med, "varför hatar ni på oss barnfria"? Annars är det barnfritt vs barn etc. Det ska alltid ställas emot varandra.

Varför blir du defensiv på en gång? 
    Jag är inte defensiv. Jag har bara inte sett sådana i den omfattningen du påstår. Mycket möjligt att jag sovit under en sten men jag spenderar rätt mycket tid på familjeliv så jag borde ju reagerat.

Att det finns gott om bittra trådar vet jag men att det finns ett överflöd av den typen som du hänvisar till har jag missat.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Bittert) skrev 2025-01-01 14:10:26 följande:
     Du har ALDRIG sett en tråd om detta. Har du sovit under en sten möjligen? Finns hur mycket trådar som helst på FL och FB.

Den senaste här hette något i stil med, "varför hatar ni på oss barnfria"? Annars är det barnfritt vs barn etc. Det ska alltid ställas emot varandra.

Varför blir du defensiv på en gång? 

Då kan du länka några exempel. Dvs där föräldrar är bittra på barnlösa. Jag har inte heller sett några sådana trådar. 

Däremot startar en del barnfria trådar, där de tror att andra hatar dom eller är avundsjuka. 

• Anonym (M)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-01-01 14:35:03 följande:

Då kan du länka några exempel. Dvs där föräldrar är bittra på barnlösa. Jag har inte heller sett några sådana trådar. 

Däremot startar en del barnfria trådar, där de tror att andra hatar dom eller är avundsjuka. 

Detta är min upplevelse också, de enda trådar jag kan komma på jag sett i ämnet är just barnfria som tror att de med barn hatar dem. 
  • Raggartjejen

Jag tycker att det är barnlösa som är bittra och hyser ett visst agg mot oss som har barn.
    Jag har 3 exempel:
    *Min moster var i många år gift med en man som hade svår epilepsi  och han kunde inte få barn.
    De fick inte heller adoptera p.g.a att han kunde få ett anfall och ramla på barnet.
    När han dog och min moster gifte om sig var både hon och den nya mannen för gamla.
    Min moster säger ofta att man inte kan resa när man har barn, att man aldrig har pengar, att man aldrig är  fri.

*Min F.D vän som är fadder till vår dotter (dottern är 21 år, fyller 22 i år) kan tyvärr inte få barn och jag förstår verkligen att hon är ledsen för det eftersom hon vill ha barn..
    I 3 år har dottern bjudit mig på Afternoon Tea på Mors Dag och "vännen" har brutit kontakten med mig p.g.a att dottern bjuder mig på detta för "vännen " anser att hon borde också bli bjuden på Mors Dag men hon är bara dopfadder.
    Dottern vill INTE bjuda henne eftersom hon inte är hennes mamma. 

*En barndomsvän träffade "mannen i sitt liv" sent så då var det försent för att skaffa barn.
    Om jag eller ngn annan som har barn är missnöjd med ngt svarar kompisen alltid "men ni har ju barn iaf och det känns extra jobbigt vid jul och andra högtider ".
    Men det är ju inte vårt fel att hon träffade "sitt livs kärlek " sent i livet.

• Fiona M
    Anonym (Bittert) skrev 2025-01-01 13:43:59 följande:
    Föräldrar, varför så bittra?

Varför är så många föräldrar och folk med barn så bittra numera, på oss som inte har barn/ frivilligt barnfria?

Tråd efter tråd skapas om detta.
    Kan du visa en tråd som skapats för att klaga på barnfria/banlösa?
    Jag har verkligen aldrig sett nån.
    Jag har naturligtvis sett folk bilda två läger i trådar (föräldrar mot barnfria, hundägare mot kattägare, tedrickare mot kaffedrickare -det finns folk som gillar att argumentera om allt) men aldrig en tråd som startats för att klanka ner på de som av olika anledningar valt bort barn, så jag ser fram mot några av dina otaliga exempel.
  • Kirenaj68
    Anonym (Lisa) skrev 2025-01-01 14:13:19 följande:

Håller med. Däremot dyker det upp trådar av frivilligt barnlösa som tror de med barn hatar dom. 

Varför är det så viktigt för frivilligt barnlösa att få bekräftelse av andra? De flesta bryr sig inte om folks val. 

Jag spekulerar nu, men ett skäl till att få bekräftelser från andra ang deras val kan vara att de vill känna sig helt säkra. Att ångra det valet när det är försent är nog tufft att gå igenom och det vet dem. Därför vill de ha bekräftelser från andra om det riktiga i deras val att avstå från barn. Sen må de ha fullt plausibla skäl till deras beslut.
  • Nässelfjärilen
    Anonym (M) skrev 2025-01-01 14:39:08 följande:
    Detta är min upplevelse också, de enda trådar jag kan komma på jag sett i ämnet är just barnfria som tror att de med barn hatar dem. 
    Min upplevelse också. Det startar titt som tätt trådar från barnfria som klagar på att ALLA i deras omgivning är bittra och ifrågasättande i deras val att inte skaffa barn och trådarna fylls oftast med andra barnfria som har helt annan uppfattning.

Jag undrar ibland om personen/personerna som startar dessa trådar har behov av att hävda sig och känna sig unika och speciella och därför hittar saker att bli kränkta över (dvs skapar en höna av en påhittad fjäder). Lite som att vissa veganer prompt måste prata om sin veganism trots att ingen bryr sig eller ens frågat; bara för att få berätta att de minsann är speciella och duktiga. "Jag är barnfri och stolt, look at me. Notice me. Me. Me. Me."

Ingen bryr sig om du skaffar barn eller inte. Sluta leka special snowflake och kom ner på jorden lite. Universum cirkulerar inte kring dig och dina livsval.
  • Anonym (Less)

Blir mest less över hur bekräftelsekåta frivilligt barnlösa är. Ingen bryr sig liksom 

• Anonym (Bittra svar)

Jag tror jag vet vad TS menar.

Att dom med barn ofta undrar och ska ifrågasätta varför folk väljer bort barn. Det har jag sett mycket. Och inte riktigt förstått varför de angår dom.

Dom verkar också ha sämre förmåga och förståelse för att se barnfrias val. Det heter ofta att dom gör fel, dom kommer ångra sig etc 

Tittar man i tråden här, är ju många svar väldigt bittra och otrevliga. Rätt omogna. Tänker ibland att det rimmar illa, då dessa individer har barn. Och beter sig så. Så det TS säger verkar stämma i en hel del fall.

• Anonym (Är detta verkligen ett problem?)

Alltså, jag är frivilligt barnfri. Men har aldrig upplevt att jag blivit ifrågasatt.

Känner att det är mer accepterat än någonsin. Alla gör vi våra egna val. I takt med att allt fler aktivt väljer bott barn med.

Bitterhet finns väl inte specifikt hos föräldrar heller. 

Ny är alla mina vänner barnfria också. Men jag upplever inte att dom är bittra på mig lol. 

Dessutom TS, online. Ta allt med en nypa salt. Det stämmer oftast väldigt dåligt med det verkliga livet. Online kan folk skriva vad som helst.

Svar på tråden Föräldrar, varför så bittra?