• Anonym (Bittert)

Föräldrar, varför så bittra?

Varför är så många föräldrar och folk med barn så bittra numera, på oss som inte har barn/ frivilligt barnfria?

Tråd efter tråd skapas om detta. Och det som sticker ut för mig lr hur mycket bitterhet och galla man spyr ur sig på dessa som inte har barn ( av olika anledningar)
    Lite kul att man även anklagar dessa för att vara omogna. När man själv uppvisar ett högst omoget beteende, genom att klanka ner på de som inte har barn.
    Vad beror detta på? Är det för att Sverige ser ut som det gör? Ren avundsjuka? Jag tycker det är märkligt. Har aldrig haft ett behov av det. Då har jag barn själv.
    Har ni dåliga familjeliv? Blev det inte som ni tänkt er? Vart kommer denna missnöjdhet ifrån?
  • Svar på tråden Föräldrar, varför så bittra?
  • Anonym (Är detta verkligen ett problem?)

* bort 

• Anonym (Isabelle)

De som får för sig att föräldrar stör sig på, hatar osv tror jag är något problem hos dessa barnfria personer, de önskar och vill att föräldrar ska avundas eller något skumt är det alltså? Något skaver som.gör att de fokuserar på detta. Mina barn är det bästa som hänt mig, älskar dem över allt, mina skatter, skulle aldrig önska mig något annat, vill ha fler.  Jag stör mig absolut inte på barnfria människor, inget fel på dem. Tror de flesta föräldrar skulle hålla med mig. Bryr mig inte om vad andra gör överhuvudtaget. Finns väl bittra människor både med och utan barn. Har man valt barnfritt liv och tycker om det och är lycklig håller man inte på sådär tror jag.

• Anonym (Isabelle)

De som får för sig att föräldrar stör sig på, hatar osv tror jag är något problem hos dessa barnfria personer, de önskar och vill att föräldrar ska avundas eller något skumt är det alltså? Något skaver som.gör att de fokuserar på detta. Mina barn är det bästa som hänt mig, älskar dem över allt, mina skatter, skulle aldrig önska mig något annat, vill ha fler.  Jag stör mig absolut inte på barnfria människor, inget fel på dem. Tror de flesta föräldrar skulle hålla med mig. Bryr mig inte om vad andra gör överhuvudtaget. Finns väl bittra människor både med och utan barn. Har man valt barnfritt liv och tycker om det och är lycklig håller man inte på sådär tror jag.

• Anonym (Rut)
    Anonym (Bittert) skrev 2025-01-01 14:10:26 följande:
     Du har ALDRIG sett en tråd om detta. Har du sovit under en sten möjligen? Finns hur mycket trådar som helst på FL och FB.

Den senaste här hette något i stil med, "varför hatar ni på oss barnfria"? Annars är det barnfritt vs barn etc. Det ska alltid ställas emot varandra.

Varför blir du defensiv på en gång? 
    Jag har inte sett nån tråd som skapats av folk med barn som är bittra och spyr galla över de som är barnfria. 

Tråden du hänvisar till är tvärtom skapad av en barnfri som spyr galla över alla med barn för att hon tror att alla med barn är bittra på henne.

Och i den tråden var det väl ändå väldigt många som inte kände igen sig och inte höll med ts.

Jag har varken märkt nån bitterhet mot de som har barn eller nån bitterhet mot de som inte har barn.

Folk kan absolut fråga en aktivt barnfri varför man gjort det valet men det är ju bara en fråga som vilken som helst och betyder varken att man är bitter eller inte respekterar det valet. 

Är det ens nån som bryr sig på ett djupare plan än möjligtvis nån nyfiken fråga? Jag skiter fullständigt i vad folk väljer att göra och så tror jag de flesta resonerar. 

Tror att barnfria överdriver detta problem. 
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Isabelle) skrev 2025-01-02 01:39:51 följande:

Ja nåt skumt är det. Har aldrig i hela mitt liv hört nån med barn uttala nåt negativt eller bittert eller ifrågasättande om barnfria.

Absolut nån oskyldig fråga varför de gjort det valet, men det är ju inget konstigt. Jag har själv fått frågan varför jag ville ha barn.

Ja jag börjar också undra om de känner sig lite malliga och stolta över sitt val, att de känner sig speciella och vill att alla med barn ska avundas dem och vara bittra? Så att de övertolkar nån oskyldig fråga med åhhh nu är de bittra och stör sig på mig. Fast i själva verket så var det ingen som brydde sig fem minuter senare. 

Jag går liksom inte ens runt och tänker på människor i de kategorierna. De med barn och de utan barn. Går inte runt och gör den uppdelningen i huvudet. Det verkar dock barnfria göra. Om jag stöter ihop med nån som inte har barn så tänker jag inte "åh där är hon som inte har barn". 

Hur som helst får man känslan av att det inte är nån som bryr sig utom just de barnfria. 
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Bittert) skrev 2025-01-01 13:43:59 följande:
    Föräldrar, varför så bittra?

Varför är så många föräldrar och folk med barn så bittra numera, på oss som inte har barn/ frivilligt barnfria?

Tråd efter tråd skapas om detta. Och det som sticker ut för mig lr hur mycket bitterhet och galla man spyr ur sig på dessa som inte har barn ( av olika anledningar)
    Lite kul att man även anklagar dessa för att vara omogna. När man själv uppvisar ett högst omoget beteende, genom att klanka ner på de som inte har barn.
    Vad beror detta på? Är det för att Sverige ser ut som det gör? Ren avundsjuka? Jag tycker det är märkligt. Har aldrig haft ett behov av det. Då har jag barn själv.
    Har ni dåliga familjeliv? Blev det inte som ni tänkt er? Vart kommer denna missnöjdhet ifrån?
    Det konstiga är att eftersom en majoritet ändå väljer att skaffa barn så känner jag väldigt många som har barn. Jag själv, vänner, släktingar, kollegor. Och tänk att aldrig har jag hört att nån av dem uttalat sig bittert, spy galla, klanka ner på eller kalla folk utan barn för omogna. 

Vilka umgås du med egentligen? 

Och varför skriver du först "på oss som inte har barn" och sen "då har jag barn själv"? Först uppfattar men det ju som att du är aktivt barnfri och sedan har du plötsligt barn?
  • Anonym (Kh)

Det är ett nytt viralt fenomen det här..att många barnfria känner sig påhoppade och har behovet att försvara sina livsval. Sett en miljon videos på Instagram om detta också. Däremot har jag sällan sett eller hört någon klanka ner på folk som inte har barn. Vet inte om detta är nån typ av offerkofferfasoner eller bekräftelsetörst, eller om det är jag som helt enkelt missat något. Jag har ingen lust att skaffa barn. Däremot är jag rätt ung fortfarande. Ska jag förbereda mig för en hatstorm om några år?

• Mayjel
    Anonym (Kh) skrev 2025-01-02 03:33:39 följande:

Det är ett nytt viralt fenomen det här..att många barnfria känner sig påhoppade och har behovet att försvara sina livsval. Sett en miljon videos på Instagram om detta också. Däremot har jag sällan sett eller hört någon klanka ner på folk som inte har barn. Vet inte om detta är nån typ av offerkofferfasoner eller bekräftelsetörst, eller om det är jag som helt enkelt missat något. Jag har ingen lust att skaffa barn. Däremot är jag rätt ung fortfarande. Ska jag förbereda mig för en hatstorm om några år?

Beror på var nånstans du väljer att vistas. Gå inte in på dynghögen-till-forum Flashback om du är känslig för kritik. Därinne flödar hatet och alla fördomar mot oss barnfria. 
  • Anonym (Rut)
    Mayjel skrev 2025-01-02 03:35:50 följande:
    Beror på var nånstans du väljer att vistas. Gå inte in på dynghögen-till-forum Flashback om du är känslig för kritik. Därinne flödar hatet och alla fördomar mot oss barnfria. 
    Fortfarande måste ju det där hatet komma från dem som har barn. Och jag känner många med barn och borde jag inte någon gång  ha hört någon uttala sig surt och negativt om barnfria om det nu var så utbrett? Borde inte vill alla med barn tissla och trassla om detta dagarna i ända?

Och i själva verket är det inte nån av oss med barn som hört ett knyst om detta...
  • Mayjel
    Anonym (Rut) skrev 2025-01-02 09:59:18 följande:
    Fortfarande måste ju det där hatet komma från dem som har barn. Och jag känner många med barn och borde jag inte någon gång  ha hört någon uttala sig surt och negativt om barnfria om det nu var så utbrett? Borde inte vill alla med barn tissla och trassla om detta dagarna i ända?

Och i själva verket är det inte nån av oss med barn som hört ett knyst om detta...
    Det är mestadels gammeldammiga män (och ett smärre antal kvinnor) på högerkanten som svarar i trådar om barnfria inne på Flashback. Det märks på deras högst inskränkta sätt att resonera kring ämnet. 

Har själv aldrig hört någon uttala sig så korkat i verkliga livet. Något som får mig att tro att dessa källarlurkare är väl medvetna om den rena goja de vräker ur sig därinne. De flesta trollar bara. För att de inte har nåt vettigt att komma med i frågan. 
Svar på tråden Föräldrar, varför så bittra?