Anonym (Lärare) skrev 2024-09-17 10:38:38 följande:
Oavsett hur man gör för att fånga elevens intresse - det här är på ett annat plan. Det handlar om elever som vill välja bort alla "jobbiga" delar. Bara som exempel: Tänk dig en elev som bara vill göra matte om hen får hoppa över att lära sig plus och minus. Eller gånger.
Vi pratar här om absolut nödvändiga delar. Man kan inte lära sig språk utan att läsa något på det språket. Det spelar ingen roll om det är en vanlig text eller senaste hip-hop-låten - det verkar inte göra så stor skillnad här. De bryr sig inte om att försöka förstå innehållet helt. De tycker att det räcker med att gissa ihop det på ett ungefär.
Grejen är - jag har jobbat på en specialskola innan, med hemmasittare. Då hade vi alltså elever som vi fick locka tillbaka till skolan med att göra det som de gillade. Precis som du säger - man gör på alla sätt för att locka eleverna, utgår ifrån deras intressen, gör bara det de är beredda att göra. På det sättet fick vi tillbaka många, fick de att gå i skolan igen. MEN, dessa elever fick ju oftast inte betyg. Det kan man inte få när man inte gör alla delar.
Det är just det som man får bestämma sig mellan - ska eleverna få göra det som är roligt, eller ska de uppnå tillräckligt kunskap för att få betyg? Det går inte att uppnå båda, när eleverna försöker välja bort sånt som är absolut nödvändigt.
Jag tänker att moderna språk faktiskt inte är nödvändigt (jag har dock läst flera av nöje). Därför är det viktigt att motivera varför man ska lära sig språket för mig har det som jag skrev tidigare varit att förstå musiken. Jag läste ett modernt språk i skolan enbart för att min föräldrar sa att jag måste för annars saknar jag framtida möjligheter, hur motiverande är det? I vilket fall så blev jag motiverad av att min lärare spelade både vacker gammal musik men även ny modern på detta språk och berättade historien bakom musiken. Jag satt då på fritiden och slog upp orden i lexikon för att förstå texten.
För mitt yrke hade jag lika gärna kunna skippat att lära mig detta språk det krävdes bara för att komma in på en gymnasieutbildning. Men i livet har det gett mig mycket mer att läsa detta språk då jag privat blivit mycket mer intresserad av språk och också på privatkurser läst flera.
Jag tycker också jag ser mönstret hos barnen idag. De som kollar youtube ofta de vill förstå ord för att orden finns i någon populär sång på Youtube. Samma sång används oftast till många olika Youtubevideos vilket gör att barnen/ungdomarna vill lära sig detta. Nuförtiden kollar de väl på tiktok istället men beteendet är det samma.
I vilket fall så behöver du nog hitta en motivation till att lära sig språket, inte bara för att föräldrarna säger att det är viktigt.