• Anonym (Lärare)

Lärare - vad gör ni när elever inte ens vill lära sig sånt som de redan borde kunna

Är språklärare, även moderna språk. När jag senast undervisade det, för ungefär 20 år sedan, så förstod eleverna ju att man måste göra vissa saker för att kunna lära sig ett annat språk.

Men nu har jag elever som inte "orkar" något alls. Inte orkar de kolla upp vad orden betyder i styckeordlistan!  Och jag är jättedum och tråkig om jag säger att de inte kommer att förstå texterna alls sedan, om de inte försöker förstå dem här som ändå är fortfarande ganska korta. 

Jag provade att jobba med ordbok en gång för att de skulle se hur det blir "sedan". Men då var det bara att det var det värsta de har gjort och att de aldrig mer vill använda en ordbok. Och då pratar vi årskurs 8. 

Hur gör ni andra? Ska man ändå lätta lite på det och hoppas att de mognar? Jag har försökt vara seriös och säger att om man inte läser texten, så kommer det en övning eller ett förhör, så att man blir tvungen. Det gillar dem förstås inte. Men det borde ju rätt sätt, egentligen. Jag tänker de måste ju åtminstone ha verktygen. Alltså har jag gjort en stencil med alla svåra ord som förekommer i den lilla texten, och de ska hitta dem i styckeordlistan/alfabetiska ordlistan. Eller tänker jag fel där? 

• Svar på tråden Lärare - vad gör ni när elever inte ens vill lära sig sånt som de redan borde kunna
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Lärare) skrev 2024-09-17 11:21:39 följande:
    DU lägger dem i glosor.eu? Jag gör det åt eleverna och de bryr sig oftast inte heller. Jag gjorde det för att EN elev uppskattade det. Han klarade dock inte läsa på dem på annat sätt då. 

Du kan ha en poäng, det är en skola i ett "dåligt" område. Men ändå! 

Men det finns också elever vars föräldrar bryr sig och som ändå inte verkar få det gjort på lektionerna som krävs för att kunna lära sig ett språk tillräckligt bra. Dvs. läsa text och försöker förstå. De kanske läser det, men de tycker inte att de behöver förstå allt.  Samma sak när vi har jobbat med någon grammatik och de ska skriva meningar med det. Det har funnits elever som gjort det med entusiasm, för att de upptäckt att de faktiskt kan uttrycka något nu. Men också många som tror att man kan skriva på ett ungefär eller att läraren ju förstår svenska. De missar alltså helt poängen, att någon som inte kan svenska ska ju förstå detta.

Uppmärksamhetsspannet är så himla kort nu, någon sa att det är 3 minuter. Eftersom videon på youtube eller tictoc är det. Min son som var klar med skolan för 11 år sen säger också "generation tictoc". 
    Du har helt rätt i att barns uppmärksamhet är så kort nu. Jag märker det tyvärr även på mig själv. Det är smartphones som har förstört allt enligt min mening.

Jag hoppas att Sverige gör som man planerar i USA - förbjuda tiktok. Egentligen borde sociala medier bara vara tillgängliga 1 timme om dagen eller något liknande. 

Tror många barn skulle vilja dra ner på det, men vill inte för att då missar de samtalen mellan kompisarna. 

Sorgligt är vad det är. 

Ja, jag lägger in det i glosor.eu själv. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-09-17 10:38:38 följande:
    Oavsett hur man gör för att fånga elevens intresse - det här är på ett annat plan. Det handlar om elever som vill välja bort alla "jobbiga" delar.  Bara som exempel: Tänk dig en elev som bara vill göra matte om hen får hoppa över att lära sig plus och minus. Eller gånger.

Vi pratar här om absolut nödvändiga delar. Man kan inte lära sig språk utan att läsa något på det språket. Det spelar ingen roll om det är en vanlig text eller senaste hip-hop-låten - det verkar inte göra så stor skillnad här. De bryr sig inte om att försöka förstå innehållet helt. De tycker att det räcker med att gissa ihop det på ett ungefär. 

Grejen är - jag har jobbat på en specialskola innan, med hemmasittare. Då hade vi alltså elever som vi fick locka tillbaka till skolan med att göra det som de gillade. Precis som du säger - man gör på alla sätt för att locka eleverna, utgår ifrån deras intressen, gör bara det de är beredda att göra. På det sättet fick vi tillbaka många, fick de att gå i skolan igen. MEN, dessa elever fick ju oftast inte betyg. Det kan man inte få när man inte gör alla delar. 

Det är just det som man får bestämma sig mellan - ska eleverna få göra det som är roligt, eller ska de uppnå tillräckligt kunskap för att få betyg?  Det går inte att uppnå båda, när eleverna försöker välja bort sånt som är absolut nödvändigt. 

Självklart måste ju barnen lära sej dom obligatoriska delarna, men varför skulle inte det gå att göra på ett sätt som samtidigt stimulerar barnen till att vilja göra mer? 

• Anonym (Lärare)
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-17 11:30:50 följande:
    Du har helt rätt i att barns uppmärksamhet är så kort nu. Jag märker det tyvärr även på mig själv. Det är smartphones som har förstört allt enligt min mening.

Jag hoppas att Sverige gör som man planerar i USA - förbjuda tiktok. Egentligen borde sociala medier bara vara tillgängliga 1 timme om dagen eller något liknande. 

Tror många barn skulle vilja dra ner på det, men vill inte för att då missar de samtalen mellan kompisarna. 

Sorgligt är vad det är. 

Ja, jag lägger in det i glosor.eu själv. 
    Ja, tiktok kan vi säkert leva utan. Inte bara smartphones, utan generellt alla korta videon som de tittar på. De har lärt sig att bara fokusera en liten stund. 

Vi lärare peppas att vi ska ha höga förväntningar på eleverna, och det är ju i princip rätt. Det är bara att man har svårt att inte säga det när man märker att de inte kan sånt som de borde kunna. Och egentligen måste de också få veta det, eftersom de tror att man kräver på tok för mycket av dem.  Sedan får man väl peppa dem och berömma dem för det som de klarar bra. Förhoppningsvis finns sånt ju ibland. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-09-17 12:05:25 följande:

Självklart måste ju barnen lära sej dom obligatoriska delarna, men varför skulle inte det gå att göra på ett sätt som samtidigt stimulerar barnen till att vilja göra mer? 

Men om de förvägrar dessa helt, så måste man göra saker om och om och det blir verkligen inte roligt då. 

Hur mycket kan man variera i att läsa en text??? Jag märker att när jag numera går på en fortbildning eller liknande och någon säger sig ha hittat ett sätt som får ALLA elever att göra si eller så - det brukar inte vara något nytt. Det har man också gjort. 

Grejen är ju också: De vill inte läsa - oavsett vad eller på vilket språk. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-09-17 12:05:25 följande:

Klart det går, jag har gjort det på specialskola med skoltrötta elever. Men det tar också så mycket mer tid. Så alternativet vore ju att gå i skolan några år till - om man nu bara ska göra saker när man har lust till det. 

Det finns ett enkelt alternativ: Gör klart för era barn att det här är viktigt, att de måste lära sig i skolan! 
  • Anonym (Rimliga krav)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-09-16 18:31:24 följande:
    Lärare - vad gör ni när elever inte ens vill lära sig sånt som de redan borde kunna

Är språklärare, även moderna språk. När jag senast undervisade det, för ungefär 20 år sedan, så förstod eleverna ju att man måste göra vissa saker för att kunna lära sig ett annat språk.

Men nu har jag elever som inte "orkar" något alls. Inte orkar de kolla upp vad orden betyder i styckeordlistan!  Och jag är jättedum och tråkig om jag säger att de inte kommer att förstå texterna alls sedan, om de inte försöker förstå dem här som ändå är fortfarande ganska korta. 

Jag provade att jobba med ordbok en gång för att de skulle se hur det blir "sedan". Men då var det bara att det var det värsta de har gjort och att de aldrig mer vill använda en ordbok. Och då pratar vi årskurs 8. 

Hur gör ni andra? Ska man ändå lätta lite på det och hoppas att de mognar? Jag har försökt vara seriös och säger att om man inte läser texten, så kommer det en övning eller ett förhör, så att man blir tvungen. Det gillar dem förstås inte. Men det borde ju rätt sätt, egentligen. Jag tänker de måste ju åtminstone ha verktygen. Alltså har jag gjort en stencil med alla svåra ord som förekommer i den lilla texten, och de ska hitta dem i styckeordlistan/alfabetiska ordlistan. Eller tänker jag fel där? 

Låga krav och omedelbar belöning i form av roligare arbetsuppgift fungerar i princip alltid för mig.

Det viktigaste är att behålla bra stämning i klassrummet. Då lär de sig de sociala koderna i alla fall. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-09-17 13:11:54 följande:
    Men om de förvägrar dessa helt, så måste man göra saker om och om och det blir verkligen inte roligt då. 

Hur mycket kan man variera i att läsa en text??? Jag märker att när jag numera går på en fortbildning eller liknande och någon säger sig ha hittat ett sätt som får ALLA elever att göra si eller så - det brukar inte vara något nytt. Det har man också gjort. 

Grejen är ju också: De vill inte läsa - oavsett vad eller på vilket språk. 

Ja hur mycket kan man variera? Den frågan kan nog du som är lärare svara på bättre än mej. Men om det nu inte fungerar alls så är det då ens lönt att försöka få dom att läsa en text rakt upp och ner?  Det måste ju finnas andra metoder att prova än att läsa texten. 

Mina barn t ex lärde sej läsa genom att titta på Fem
    Myror är fler än fyra elefanter, Att traggla bokstäver rakt upp och ner tyckte dom var jättetråkigt. Sen körde jag en massa egenpåhittade spel med dom som lurade dom att lära sej sätta i hop ord. Samma med matten. Måste väl finnas verktyg inom skolvärlden att användes andra sätt än en ren text. Eller har skolan inte utvecklats alls? 

• Anonym (Paddan)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-09-17 10:47:42 följande:
    Hm. En sak här är ju lite speciellt här - det är en liten grupp, runt 10 stycken. Men nästan alla har någon diagnos, eller borde ha. En kan aldrig sluta prata, han märker inte ens att han pratar. Två till med koncentrationssvårigheter, två med någon form av autism och minst två med svår dyslexi. 

Det är lite annorlunda än i grupper där man har åtminstone några få som jobbar på relativt normalt (då räknar jag redan in kort uppmärksamhetsspann och svårigheter att följa instruktioner, vilket alla verkar ha numera). 

Det är ju så här: Man skulle snabbt kunna gå genom en så pass kort text (kanske 7 eller 8 meningar, mer var det inte), jag kan läsa den högt, jag kan gå igenom, förklara orden. Då tar det kanske 10 minuter att läsa den själv igen och att muntligt översätta den på ett ungefär. Men i och med att de inte lyssnar när jag gör det och sedan inte kollar upp orden, kan de inte ta sig genom texten. 
    Då har du ju ett helt annat problem än att det är "normala" barn som inte vill...
    Handlar det om ett annat språk än engelska så borde du kanske hinta till barn, föräldrar och klasslärare att språk  inte är det mest lyckade valet... 
  • Tow2Mater
    Anonym (Rimliga krav) skrev 2024-09-17 13:27:00 följande:
    Låga krav och omedelbar belöning i form av roligare arbetsuppgift fungerar i princip alltid för mig.

Det viktigaste är att behålla bra stämning i klassrummet. Då lär de sig de sociala koderna i alla fall. 
    Det är väl den nivån som känns rimlig i en skola som inte har någon läroplikt, bara plikt att eleverna befinner sig där. Och klarar de inte av skolan finns ju altyernativa vägar sedan i form av komvux och folkhögskolor, ofta med CSN som inte behöver betalas tillbaka på grundnivån. T o m ensamstående föräldrar får ju förlängt underhåll om barnet inte klarar skolan direkt utan behöver ytterligare ett par år på sig att komma igenom den lagstadgade dagliga förvaringen. Vidareutbildning på högskola - ja då finns ju likaså där alternativa vägar med först högskoleprovet, och sedan mindre skolor i glesbygd som för att överleva tar in de flesta som behöver en kurs.

Med detta blir det ju kanske svårt att få alla elever och föräldrar att se skolan som speciellt viktig. Det ordnar sig alltid senare.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-09-17 15:13:01 följande:

Ja hur mycket kan man variera? Den frågan kan nog du som är lärare svara på bättre än mej. Men om det nu inte fungerar alls så är det då ens lönt att försöka få dom att läsa en text rakt upp och ner?  Det måste ju finnas andra metoder att prova än att läsa texten. 

Mina barn t ex lärde sej läsa genom att titta på Fem
    Myror är fler än fyra elefanter, Att traggla bokstäver rakt upp och ner tyckte dom var jättetråkigt. Sen körde jag en massa egenpåhittade spel med dom som lurade dom att lära sej sätta i hop ord. Samma med matten. Måste väl finnas verktyg inom skolvärlden att användes andra sätt än en ren text. Eller har skolan inte utvecklats alls? 

Sorry, men du pratar helt förbi mig. Du pratar lågstadiet, jag pratar högstadiet. Det finns inte så mycket gemensamt där. Man MÅSTE läsa text i högstadiet i moderna språk. Och 13 - 15-åringar behöver inte sätta ihop bokstäver till ord - de KAN läsa. Men de vill inte läsa på ett annat språk. 

Du pratar metoder - jag pratar INTE metoder, utan jag pratar om vad målet är och vad som är absolut nödvändigt att kunna/lära sig. Nej, man kan INTE ersätta text med något annat, eftersom det står i betygskriterierna att eleven måste klara av texter och förstå innehållet. Och man kan inte börja sätta ihop bokstäver med en 13-åring som ändå KAN läsa. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-09-17 15:13:01 följande:

Ja hur mycket kan man variera? Den frågan kan nog du som är lärare svara på bättre än mej.

Självklart kan jag svara på det. Jag har undervisat i 30 år och närmar mig pensionen. Man kan variera en massa små saker, och jag slår vad om att jag har provat alla under dessa år. Och de har också fungerat, tills nyligen.  Svaret är: Man kan ändra på en massa småsaker men om någon generellt inte vill läsa text.... 
  • Anonym (Sonja)

Vad säger andra lärare som undervisar eleverna? Gemensamma krafttag för att bygga en studieindentitet låter som att der vore på sin plats. Koppla in en duktig specialpedagog, ta hjälp av mentorerna; gör en långsiktig plan.Ställ krav på eleverna men också mycket pepp och att de får känna att de lyckas. Ni kanske inte får med er alla, men nog sjutton går det att vända det här för många elever.

• Anonym (Lärare)
    Anonym (Sonja) skrev 2024-09-18 06:33:39 följande:

Vad säger andra lärare som undervisar eleverna? Gemensamma krafttag för att bygga en studieindentitet låter som att der vore på sin plats. Koppla in en duktig specialpedagog, ta hjälp av mentorerna; gör en långsiktig plan.Ställ krav på eleverna men också mycket pepp och att de får känna att de lyckas. Ni kanske inte får med er alla, men nog sjutton går det att vända det här för många elever.

Man hamnar ju tyvärr lite utanför om man bara undervisar i moderna språk och deltid. Men jag ska ta upp det på nästa möte på ämneskonferens. 
  • Anonym (Musik)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-09-17 10:38:38 följande:
    Oavsett hur man gör för att fånga elevens intresse - det här är på ett annat plan. Det handlar om elever som vill välja bort alla "jobbiga" delar.  Bara som exempel: Tänk dig en elev som bara vill göra matte om hen får hoppa över att lära sig plus och minus. Eller gånger.

Vi pratar här om absolut nödvändiga delar. Man kan inte lära sig språk utan att läsa något på det språket. Det spelar ingen roll om det är en vanlig text eller senaste hip-hop-låten - det verkar inte göra så stor skillnad här. De bryr sig inte om att försöka förstå innehållet helt. De tycker att det räcker med att gissa ihop det på ett ungefär. 

Grejen är - jag har jobbat på en specialskola innan, med hemmasittare. Då hade vi alltså elever som vi fick locka tillbaka till skolan med att göra det som de gillade. Precis som du säger - man gör på alla sätt för att locka eleverna, utgår ifrån deras intressen, gör bara det de är beredda att göra. På det sättet fick vi tillbaka många, fick de att gå i skolan igen. MEN, dessa elever fick ju oftast inte betyg. Det kan man inte få när man inte gör alla delar. 

Det är just det som man får bestämma sig mellan - ska eleverna få göra det som är roligt, eller ska de uppnå tillräckligt kunskap för att få betyg?  Det går inte att uppnå båda, när eleverna försöker välja bort sånt som är absolut nödvändigt. 
    Jag tänker att moderna språk faktiskt inte är nödvändigt (jag har dock läst flera av nöje). Därför är det viktigt att motivera varför man ska lära sig språket för mig har det som jag skrev tidigare varit att förstå musiken. Jag läste ett modernt språk i skolan enbart för att min föräldrar sa att jag måste för annars saknar jag framtida möjligheter,  hur motiverande är det? I vilket fall så blev jag motiverad av att min lärare spelade både vacker gammal musik men även ny modern på detta språk och berättade historien bakom musiken. Jag satt då på fritiden och slog upp orden i lexikon för att förstå texten. 

För mitt yrke hade jag lika gärna kunna skippat att lära mig detta språk det krävdes bara för att komma in på en gymnasieutbildning. Men i livet har det gett mig mycket mer att läsa detta språk då jag privat blivit mycket mer intresserad av språk och också på privatkurser läst flera. 

Jag tycker också jag ser mönstret hos barnen idag. De som kollar youtube ofta de vill förstå ord för att orden finns i någon populär sång på Youtube. Samma sång används oftast till många olika Youtubevideos vilket gör att barnen/ungdomarna vill lära sig detta. Nuförtiden kollar de väl på tiktok istället men beteendet är det samma.

I vilket fall så behöver du nog hitta en motivation till att lära sig språket, inte bara för att föräldrarna säger att det är viktigt.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Musik) skrev 2024-09-23 00:45:35 följande:
    Jag tänker att moderna språk faktiskt inte är nödvändigt (jag har dock läst flera av nöje). Därför är det viktigt att motivera varför man ska lära sig språket för mig har det som jag skrev tidigare varit att förstå musiken. Jag läste ett modernt språk i skolan enbart för att min föräldrar sa att jag måste för annars saknar jag framtida möjligheter,  hur motiverande är det? I vilket fall så blev jag motiverad av att min lärare spelade både vacker gammal musik men även ny modern på detta språk och berättade historien bakom musiken. Jag satt då på fritiden och slog upp orden i lexikon för att förstå texten. 

För mitt yrke hade jag lika gärna kunna skippat att lära mig detta språk det krävdes bara för att komma in på en gymnasieutbildning. Men i livet har det gett mig mycket mer att läsa detta språk då jag privat blivit mycket mer intresserad av språk och också på privatkurser läst flera. 

Jag tycker också jag ser mönstret hos barnen idag. De som kollar youtube ofta de vill förstå ord för att orden finns i någon populär sång på Youtube. Samma sång används oftast till många olika Youtubevideos vilket gör att barnen/ungdomarna vill lära sig detta. Nuförtiden kollar de väl på tiktok istället men beteendet är det samma.

I vilket fall så behöver du nog hitta en motivation till att lära sig språket, inte bara för att föräldrarna säger att det är viktigt.
    Tack. Jo, det finns ju många sidor av detta. 
Svar på tråden Lärare - vad gör ni när elever inte ens vill lära sig sånt som de redan borde kunna