Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Lärare - vad gör ni när elever inte ens vill lära sig sånt som de redan borde kunna

Jag tror också att du som lärare måste tänka nytt. Om man ska lära sej något är  det en billion gånger  lättare om man får göra det på ett sätt som väcker nyfikenhet. 

Min sons stora intresse är programmera dataspel. Han har passerat gymnasiet numera. Hans intresse började redan i mellanstadiet. För att lära sej mer sökte han sej till comunites som höll på med detta. Alla pratade engelska där. Det triggade honom att lära sej språket. Plötsligt en dag hörde jag ungen sitta framför dataskärmen och prata flytande engelska.  Sen åk 7 har han haft högsta betyg utan att anstränga sej. Enligt vad han själv säger har han aldrig pluggat på glosor. I spanska däremot, som han också läste gick det trögt. Undervisningen skedde på det gamla traditionella sättet. Han hatade det och lyckades aldrig hitta motivationen att lära sej språket. Med mycket möda lyckades han med nöd och näppe bli godkänd. 

Jag tror din nyckel är att ett annat sätt triggar något dom är intresserade av. Vad det kan vara och vilka metoder som finns kan du säkert få
    hjälp med inom sitt skrå. Jag har dåligt med ideer. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Just sayin) skrev 2024-09-16 21:56:27 följande:

Är också lärare.
    Jag vågar säga att jag gör mitt jobb riktigt bra, men det har enbart med att jag är en duktig underhållare att göra. Med det sagt så är det fullständigt absurt (stavas det så?) att det förväntas att läraren ska göra så eleven Vill lära sig.

Tänk er själva, att ni kan någonting, och någon kommer till er och ber er lära ut detta till den personen. Men sen så somnar den eller skiter fullständigt i vad för instruktioner ni ger för att den ska lära sig, och du står där och får höra att det är Ditt fel att den inte vill lära sig det som Den bett dig lära den.

Visst, det finns anti-lärare som är direkt otrevliga och otaggande att ha att göra med, men grundpremissen är absurd, där du som lärare också förväntas vara clown och jonglera med bollar för att eleven ska vilja lära sig?

Att fånga en elevs intresse och anpassa lärandet till den enskilda eleven har inget med att spela clown att göra. Skulle vilja påstå att den talangen handlar mer om en lärares kompetens. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-09-16 22:31:48 följande:
    Självklart så är det jättebra att utgå ifrån barnens intressen och göra det roligt. Men du går i samma fälla här - din son hade svårt med spanska och tyckte det var tråkigt? Är du säker att undervisningen var på det "gamla traditionella sättet"?  Jag har också varit med om elever som tyckte det måste vara något hemskt fel med moderna språket, eftersom de där för första gången behövde plugga. Många improviserade nämligen och var inte vana vid att behöva läsa på - även bara några ord - regelbundet. 

Man kan inte jämföra med engelskan - ungdomarna lär sig engelska nästan som svenska numera. Men det funkar inte på samma sätt med tyska, franska eller spanska. Det hör man inte hela tiden. Och då måste man lära sig glosor. Iofs så kan man också lära sig dessa glosor på lektionerna, OM man tränar språket mycket på lektionerna. Men det gör ju inte dessa elever alls. Snarare undviker de det till varje pris och sysslar med annat. 

Ja jag är säker på att han undervisades på det gamla traditionella sättet. Både i engelskan och spanskan. Min son hade inte svårt att lära sej. Han tyckte bara sättet det lärdes ut på var fruktansvärt tråkigt och ointressant. 

Varför tror du inte barnen sysslar med annat under lektionerna? Beror det bara på att dom är lata och ouppfostrade eller kan det bero på undervisningen? 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Just sayin) skrev 2024-09-16 22:37:43 följande:
    Det där första påståendet stämmer väldigt väl när det implementeras i en värld som vi hade för 20 år sen. Men precis som nämnt tidigare så lever vi i en annan värld idag, där mer eller mindre Alla ungdomar är grovt beroende av snabba dopaminkickar, och för att läraren ska kunna konkurrera med det så krävs det mer eller mindre att man är en riktigt duktig underhållare - och då sållar man bort majoriteten av alla lärare. Så vilka vill du ska undervisa dina barn? 

Utveckla vad du menar med underhållare? 

De lärare mina barn har haft som lyckats fånga deras intresse har knappast varit någon typ av underhållare. Så det behövs absolut inte 

• Anonym (Mamma)
    Aliona skrev 2024-09-17 05:28:08 följande:
    Jag tänker att vi som föräldrar behöver lära och träna våra barn i att göra även tråkiga saker. Vi gör våra barn en enorm otjänst om de kommer undan med att bara bli underhållna. Allt är inte omedelbar tillfredsställelse utan ibland måste man jobba hårt med tråkiga uppgifter får att nå ett mål som man vill ha. 

Och dessutom - sysslar de med andra saker på lektionerna så ÄR de lata och ouppfostrade alldeles oavsett om lektionen är tråkig, Det är något väldigt fel i svenska skolan när det är lärarnas fel om barnen struntar i undervisningen.

Skolan handlar inte om att underhålla. I alla fall inte i mina ögon. Skolan är för att lära. Mina barn har haft flertalet lärare som byggt upp ett intresse. utmanat, och ställt krav. Det har varit så långt från underhållning man kan komma och barnen har älskat det och blivit nyfikna. Och jobbat skiten ur sej på dessa lärares lektioner. Och allt har naturligtvis inte varit roligt och kan inte vara det heller. 

Varför överhuvudtaget dra upp underhållning i samband med undervisning? 

Håller inte med om att det per se betyder att barnen är lata och ouppfostrade om det sysslar med annat på lektionerna. Det kan vara så, men det kan lika väl bero på läraren. Det är så lätt att skylla allt på ouppfostrade barn och lata föräldrar. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-09-17 10:38:38 följande:
    Oavsett hur man gör för att fånga elevens intresse - det här är på ett annat plan. Det handlar om elever som vill välja bort alla "jobbiga" delar.  Bara som exempel: Tänk dig en elev som bara vill göra matte om hen får hoppa över att lära sig plus och minus. Eller gånger.

Vi pratar här om absolut nödvändiga delar. Man kan inte lära sig språk utan att läsa något på det språket. Det spelar ingen roll om det är en vanlig text eller senaste hip-hop-låten - det verkar inte göra så stor skillnad här. De bryr sig inte om att försöka förstå innehållet helt. De tycker att det räcker med att gissa ihop det på ett ungefär. 

Grejen är - jag har jobbat på en specialskola innan, med hemmasittare. Då hade vi alltså elever som vi fick locka tillbaka till skolan med att göra det som de gillade. Precis som du säger - man gör på alla sätt för att locka eleverna, utgår ifrån deras intressen, gör bara det de är beredda att göra. På det sättet fick vi tillbaka många, fick de att gå i skolan igen. MEN, dessa elever fick ju oftast inte betyg. Det kan man inte få när man inte gör alla delar. 

Det är just det som man får bestämma sig mellan - ska eleverna få göra det som är roligt, eller ska de uppnå tillräckligt kunskap för att få betyg?  Det går inte att uppnå båda, när eleverna försöker välja bort sånt som är absolut nödvändigt. 

Självklart måste ju barnen lära sej dom obligatoriska delarna, men varför skulle inte det gå att göra på ett sätt som samtidigt stimulerar barnen till att vilja göra mer? 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-09-17 13:11:54 följande:
    Men om de förvägrar dessa helt, så måste man göra saker om och om och det blir verkligen inte roligt då. 

Hur mycket kan man variera i att läsa en text??? Jag märker att när jag numera går på en fortbildning eller liknande och någon säger sig ha hittat ett sätt som får ALLA elever att göra si eller så - det brukar inte vara något nytt. Det har man också gjort. 

Grejen är ju också: De vill inte läsa - oavsett vad eller på vilket språk. 

Ja hur mycket kan man variera? Den frågan kan nog du som är lärare svara på bättre än mej. Men om det nu inte fungerar alls så är det då ens lönt att försöka få dom att läsa en text rakt upp och ner?  Det måste ju finnas andra metoder att prova än att läsa texten. 

Mina barn t ex lärde sej läsa genom att titta på Fem
    Myror är fler än fyra elefanter, Att traggla bokstäver rakt upp och ner tyckte dom var jättetråkigt. Sen körde jag en massa egenpåhittade spel med dom som lurade dom att lära sej sätta i hop ord. Samma med matten. Måste väl finnas verktyg inom skolvärlden att användes andra sätt än en ren text. Eller har skolan inte utvecklats alls? 

Svar på tråden Lärare - vad gör ni när elever inte ens vill lära sig sånt som de redan borde kunna