Lärare - vad gör ni när elever inte ens vill lära sig sånt som de redan borde kunna
Jag tror också att du som lärare måste tänka nytt. Om man ska lära sej något är det en billion gånger lättare om man får göra det på ett sätt som väcker nyfikenhet.
Min sons stora intresse är programmera dataspel. Han har passerat gymnasiet numera. Hans intresse började redan i mellanstadiet. För att lära sej mer sökte han sej till comunites som höll på med detta. Alla pratade engelska där. Det triggade honom att lära sej språket. Plötsligt en dag hörde jag ungen sitta framför dataskärmen och prata flytande engelska. Sen åk 7 har han haft högsta betyg utan att anstränga sej. Enligt vad han själv säger har han aldrig pluggat på glosor. I spanska däremot, som han också läste gick det trögt. Undervisningen skedde på det gamla traditionella sättet. Han hatade det och lyckades aldrig hitta motivationen att lära sej språket. Med mycket möda lyckades han med nöd och näppe bli godkänd.
Jag tror din nyckel är att ett annat sätt triggar något dom är intresserade av. Vad det kan vara och vilka metoder som finns kan du säkert få
hjälp med inom sitt skrå. Jag har dåligt med ideer.