• Anonym (Lärare)

Lärare - vad gör ni när elever inte ens vill lära sig sånt som de redan borde kunna

Är språklärare, även moderna språk. När jag senast undervisade det, för ungefär 20 år sedan, så förstod eleverna ju att man måste göra vissa saker för att kunna lära sig ett annat språk.

Men nu har jag elever som inte "orkar" något alls. Inte orkar de kolla upp vad orden betyder i styckeordlistan!  Och jag är jättedum och tråkig om jag säger att de inte kommer att förstå texterna alls sedan, om de inte försöker förstå dem här som ändå är fortfarande ganska korta. 

Jag provade att jobba med ordbok en gång för att de skulle se hur det blir "sedan". Men då var det bara att det var det värsta de har gjort och att de aldrig mer vill använda en ordbok. Och då pratar vi årskurs 8. 

Hur gör ni andra? Ska man ändå lätta lite på det och hoppas att de mognar? Jag har försökt vara seriös och säger att om man inte läser texten, så kommer det en övning eller ett förhör, så att man blir tvungen. Det gillar dem förstås inte. Men det borde ju rätt sätt, egentligen. Jag tänker de måste ju åtminstone ha verktygen. Alltså har jag gjort en stencil med alla svåra ord som förekommer i den lilla texten, och de ska hitta dem i styckeordlistan/alfabetiska ordlistan. Eller tänker jag fel där? 

• Svar på tråden Lärare - vad gör ni när elever inte ens vill lära sig sånt som de redan borde kunna
  • Anonym (Q)

Sluta hota med förhör och övningar. Inkludera dem istället som ett förutsägbart moment i varje lektion, eller i alla fall varje vecka. Det behöver varken vara svårt eller räknas särskilt mycket i din bedömning av dem utan det är där för att lära dem hur de ska plugga för att lära sig ett språk. 

Dina elever ser inte de långsiktiga vinsterna med att plugga in det du ber dem om så ge dem då ett kortare och mer begripligt mål (förhören), så att de med tiden får en chans att faktiskt även skörda de långsiktiga fördelarna.

• Anonym (Hj)
    Anonym (Oj) skrev 2024-09-16 19:53:06 följande:

Och du, det heter inte stencil längre. 

Spela roll 
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Oj) skrev 2024-09-16 19:53:06 följande:

Och du, det heter inte stencil längre. 

?
  • Anonym (Just sayin)

Är också lärare.
    Jag vågar säga att jag gör mitt jobb riktigt bra, men det har enbart med att jag är en duktig underhållare att göra. Med det sagt så är det fullständigt absurt (stavas det så?) att det förväntas att läraren ska göra så eleven Vill lära sig.

Tänk er själva, att ni kan någonting, och någon kommer till er och ber er lära ut detta till den personen. Men sen så somnar den eller skiter fullständigt i vad för instruktioner ni ger för att den ska lära sig, och du står där och får höra att det är Ditt fel att den inte vill lära sig det som Den bett dig lära den.

Visst, det finns anti-lärare som är direkt otrevliga och otaggande att ha att göra med, men grundpremissen är absurd, där du som lärare också förväntas vara clown och jonglera med bollar för att eleven ska vilja lära sig?

• Anonym (Lärare)
    Aliona skrev 2024-09-16 18:51:43 följande:

Nu är jag inte språklärare men har däremot pluggat olika språk i en väldig massa år.

Kan du inte helt enkelt gå igenom muntligt de svåra orden innan textläsningen då?

Eller bara låta dem läsa texten och fråga om de ord de inte förstår. Jag har mest pluggat utomlands och då finns ju inte översättningar utan läraren får förklara på det främmande språket vad ord betyder. 

Ett annat alternativ låt dem först läsa och sen översätta. Vad de inte förstår får de hjälpas åt att slå upp. 

Har försökt allt detta. Jag kan gå igenom det, det brukar jag göra. Den här gången avbröt jag eftersom de inte lyssnade. Men det spelar ingen roll. Även om jag går igenom det - de har inte lyssnat inte ens försökt skriva med något. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (QZ) skrev 2024-09-16 19:05:13 följande:

Jag tänker att du/skolan inte kan ha samma approach som för 20 år sedan. Eleverna är inte som för 20 år sedan, deras värld och vardag är inte som för 20 år sedan och teknologin är inte som för 20 år sedan. Så är det oavsett vad man tycker om det. Då behöver också skolan, pedagogiken och uppgifterna utvecklas och ändras för att passa idag. HUR du ska göra istället vet jag inte, det är något du som lärare får fundera på. Kanske fråga eleverna hur de lär sig bäst och om de har några idéer på hur uppgiften kan vara upplagd istället, och utgå lite från det om det kommer fram något bra?

Det gör vi hela tiden, självklart. Men det börjar gå så långt att det snart inte finns förutsättningar för något. Dvs. det finns så mycket som de inte vill göra, att man inte har mycket att välja på längre. 

Frågan är ju också: Vill vi ha det så att folk inte kan slå upp något i en ordbok eller någon bok - antigen för att de inte kan alfabetet eller för att de tycker det är för ansträngande. Att arbeta är OCKSÅ ansträngande. 

Om du skulle fråga dessa elever hur de lär sig bäst, så skulle man aldrig få ett seriöst svar. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-09-16 18:31:24 följande:
    Lärare - vad gör ni när elever inte ens vill lära sig sånt som de redan borde kunna

Är språklärare, även moderna språk. När jag senast undervisade det, för ungefär 20 år sedan, så förstod eleverna ju att man måste göra vissa saker för att kunna lära sig ett annat språk.

Men nu har jag elever som inte "orkar" något alls. Inte orkar de kolla upp vad orden betyder i styckeordlistan!  Och jag är jättedum och tråkig om jag säger att de inte kommer att förstå texterna alls sedan, om de inte försöker förstå dem här som ändå är fortfarande ganska korta. 

Jag provade att jobba med ordbok en gång för att de skulle se hur det blir "sedan". Men då var det bara att det var det värsta de har gjort och att de aldrig mer vill använda en ordbok. Och då pratar vi årskurs 8. 

Hur gör ni andra? Ska man ändå lätta lite på det och hoppas att de mognar? Jag har försökt vara seriös och säger att om man inte läser texten, så kommer det en övning eller ett förhör, så att man blir tvungen. Det gillar dem förstås inte. Men det borde ju rätt sätt, egentligen. Jag tänker de måste ju åtminstone ha verktygen. Alltså har jag gjort en stencil med alla svåra ord som förekommer i den lilla texten, och de ska hitta dem i styckeordlistan/alfabetiska ordlistan. Eller tänker jag fel där? 

Du har två ganska allvarliga fel i din text + fler som kan vara slarvfel. Man måste kunna skilja på "de" och "dem" om man ska undervisa andra. Särskilt i språk. Är det verkligen sant att du är språklärare?
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Just sayin) skrev 2024-09-16 21:56:27 följande:

Är också lärare.
    Jag vågar säga att jag gör mitt jobb riktigt bra, men det har enbart med att jag är en duktig underhållare att göra. Med det sagt så är det fullständigt absurt (stavas det så?) att det förväntas att läraren ska göra så eleven Vill lära sig.

Tänk er själva, att ni kan någonting, och någon kommer till er och ber er lära ut detta till den personen. Men sen så somnar den eller skiter fullständigt i vad för instruktioner ni ger för att den ska lära sig, och du står där och får höra att det är Ditt fel att den inte vill lära sig det som Den bett dig lära den.

Visst, det finns anti-lärare som är direkt otrevliga och otaggande att ha att göra med, men grundpremissen är absurd, där du som lärare också förväntas vara clown och jonglera med bollar för att eleven ska vilja lära sig?

Det är precis min poäng! Delvis åtminstone. Jag kan också roa ungarna, men emellanåt undrar jag om det inte är fel att fortsätta att ge ungarna intrycket att allt bara ska vara roligt. 
  • Hjelm

Att det överhuvudtaget finns folk som vill och orkar jobba som lärare i dag förstår jag inte.

• Anonym (Lärare)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-09-16 21:13:01 följande:

Jag tror också att du som lärare måste tänka nytt. Om man ska lära sej något är  det en billion gånger  lättare om man får göra det på ett sätt som väcker nyfikenhet. 

Min sons stora intresse är programmera dataspel. Han har passerat gymnasiet numera. Hans intresse började redan i mellanstadiet. För att lära sej mer sökte han sej till comunites som höll på med detta. Alla pratade engelska där. Det triggade honom att lära sej språket. Plötsligt en dag hörde jag ungen sitta framför dataskärmen och prata flytande engelska.  Sen åk 7 har han haft högsta betyg utan att anstränga sej. Enligt vad han själv säger har han aldrig pluggat på glosor. I spanska däremot, som han också läste gick det trögt. Undervisningen skedde på det gamla traditionella sättet. Han hatade det och lyckades aldrig hitta motivationen att lära sej språket. Med mycket möda lyckades han med nöd och näppe bli godkänd. 

Jag tror din nyckel är att ett annat sätt triggar något dom är intresserade av. Vad det kan vara och vilka metoder som finns kan du säkert få
    hjälp med inom sitt skrå. Jag har dåligt med ideer. 

Självklart så är det jättebra att utgå ifrån barnens intressen och göra det roligt. Men du går i samma fälla här - din son hade svårt med spanska och tyckte det var tråkigt? Är du säker att undervisningen var på det "gamla traditionella sättet"?  Jag har också varit med om elever som tyckte det måste vara något hemskt fel med moderna språket, eftersom de där för första gången behövde plugga. Många improviserade nämligen och var inte vana vid att behöva läsa på - även bara några ord - regelbundet. 

Man kan inte jämföra med engelskan - ungdomarna lär sig engelska nästan som svenska numera. Men det funkar inte på samma sätt med tyska, franska eller spanska. Det hör man inte hela tiden. Och då måste man lära sig glosor. Iofs så kan man också lära sig dessa glosor på lektionerna, OM man tränar språket mycket på lektionerna. Men det gör ju inte dessa elever alls. Snarare undviker de det till varje pris och sysslar med annat. 
Svar på tråden Lärare - vad gör ni när elever inte ens vill lära sig sånt som de redan borde kunna