• Anonym (Lärare)

Lärare - vad gör ni när elever inte ens vill lära sig sånt som de redan borde kunna

Är språklärare, även moderna språk. När jag senast undervisade det, för ungefär 20 år sedan, så förstod eleverna ju att man måste göra vissa saker för att kunna lära sig ett annat språk.

Men nu har jag elever som inte "orkar" något alls. Inte orkar de kolla upp vad orden betyder i styckeordlistan!  Och jag är jättedum och tråkig om jag säger att de inte kommer att förstå texterna alls sedan, om de inte försöker förstå dem här som ändå är fortfarande ganska korta. 

Jag provade att jobba med ordbok en gång för att de skulle se hur det blir "sedan". Men då var det bara att det var det värsta de har gjort och att de aldrig mer vill använda en ordbok. Och då pratar vi årskurs 8. 

Hur gör ni andra? Ska man ändå lätta lite på det och hoppas att de mognar? Jag har försökt vara seriös och säger att om man inte läser texten, så kommer det en övning eller ett förhör, så att man blir tvungen. Det gillar dem förstås inte. Men det borde ju rätt sätt, egentligen. Jag tänker de måste ju åtminstone ha verktygen. Alltså har jag gjort en stencil med alla svåra ord som förekommer i den lilla texten, och de ska hitta dem i styckeordlistan/alfabetiska ordlistan. Eller tänker jag fel där? 

• Svar på tråden Lärare - vad gör ni när elever inte ens vill lära sig sånt som de redan borde kunna
  • Anonym (Sonja)

Allmänt: när en elev säger att något är tråkigt, gör det inte roligare - gör det tydligare. När en elev säger att något är svårt, gör det inte lättare - gör det tydligare.

Jag undervisar andra ämnen (matte/fysik) och det är inte lätt alla gånger att nå fram. Men lugn, konsekvent, övertydlig och mycket positiv feedback där eleverna får känna att de lyckas är ändå fungerande verktyg. Stressa och hota inte eleverna, påvisa skillnaderna när de tränat respektive inte.

• Anonym (Mamma)
    Aliona skrev 2024-09-17 05:28:08 följande:
    Jag tänker att vi som föräldrar behöver lära och träna våra barn i att göra även tråkiga saker. Vi gör våra barn en enorm otjänst om de kommer undan med att bara bli underhållna. Allt är inte omedelbar tillfredsställelse utan ibland måste man jobba hårt med tråkiga uppgifter får att nå ett mål som man vill ha. 

Och dessutom - sysslar de med andra saker på lektionerna så ÄR de lata och ouppfostrade alldeles oavsett om lektionen är tråkig, Det är något väldigt fel i svenska skolan när det är lärarnas fel om barnen struntar i undervisningen.

Skolan handlar inte om att underhålla. I alla fall inte i mina ögon. Skolan är för att lära. Mina barn har haft flertalet lärare som byggt upp ett intresse. utmanat, och ställt krav. Det har varit så långt från underhållning man kan komma och barnen har älskat det och blivit nyfikna. Och jobbat skiten ur sej på dessa lärares lektioner. Och allt har naturligtvis inte varit roligt och kan inte vara det heller. 

Varför överhuvudtaget dra upp underhållning i samband med undervisning? 

Håller inte med om att det per se betyder att barnen är lata och ouppfostrade om det sysslar med annat på lektionerna. Det kan vara så, men det kan lika väl bero på läraren. Det är så lätt att skylla allt på ouppfostrade barn och lata föräldrar. 

• Anonym (Hj)
    Anonym (Sonja) skrev 2024-09-17 06:29:06 följande:

Allmänt: när en elev säger att något är tråkigt, gör det inte roligare - gör det tydligare. När en elev säger att något är svårt, gör det inte lättare - gör det tydligare.

Jag undervisar andra ämnen (matte/fysik) och det är inte lätt alla gånger att nå fram. Men lugn, konsekvent, övertydlig och mycket positiv feedback där eleverna får känna att de lyckas är ändå fungerande verktyg. Stressa och hota inte eleverna, påvisa skillnaderna när de tränat respektive inte.

Det där är bra. När jag gick i skolan satt jag ofta och dagdrömde påpekade lärarna. Jag var blyg och vågade inte fråga läraren om hjälp när jag körde fast. Jag vet att jag alltid tyckt vissa ämnen vad tråkiga (tex matte) men det var ju för jag inte förstod. 

Med dagens samhälle med distraherande saker i omgivningen som plattor och skärmar är det kanske inte så konstigt att de inte hänger med i skolan och allt blir tråkigt. Om det finns distraherat tappar man ju fokus. Och har man inget fokus, nej då lär man sig inget heller och inget är kul. 

Jag gillade matte sen. 

• Anonym (Lärare)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-09-16 22:32:01 följande:

Att fånga en elevs intresse och anpassa lärandet till den enskilda eleven har inget med att spela clown att göra. Skulle vilja påstå att den talangen handlar mer om en lärares kompetens. 

Oavsett hur man gör för att fånga elevens intresse - det här är på ett annat plan. Det handlar om elever som vill välja bort alla "jobbiga" delar.  Bara som exempel: Tänk dig en elev som bara vill göra matte om hen får hoppa över att lära sig plus och minus. Eller gånger.

Vi pratar här om absolut nödvändiga delar. Man kan inte lära sig språk utan att läsa något på det språket. Det spelar ingen roll om det är en vanlig text eller senaste hip-hop-låten - det verkar inte göra så stor skillnad här. De bryr sig inte om att försöka förstå innehållet helt. De tycker att det räcker med att gissa ihop det på ett ungefär. 

Grejen är - jag har jobbat på en specialskola innan, med hemmasittare. Då hade vi alltså elever som vi fick locka tillbaka till skolan med att göra det som de gillade. Precis som du säger - man gör på alla sätt för att locka eleverna, utgår ifrån deras intressen, gör bara det de är beredda att göra. På det sättet fick vi tillbaka många, fick de att gå i skolan igen. MEN, dessa elever fick ju oftast inte betyg. Det kan man inte få när man inte gör alla delar. 

Det är just det som man får bestämma sig mellan - ska eleverna få göra det som är roligt, eller ska de uppnå tillräckligt kunskap för att få betyg?  Det går inte att uppnå båda, när eleverna försöker välja bort sånt som är absolut nödvändigt. 
  • Anonym (Lärare)
    Aliona skrev 2024-09-17 05:28:08 följande:
    Jag tänker att vi som föräldrar behöver lära och träna våra barn i att göra även tråkiga saker. Vi gör våra barn en enorm otjänst om de kommer undan med att bara bli underhållna. Allt är inte omedelbar tillfredsställelse utan ibland måste man jobba hårt med tråkiga uppgifter får att nå ett mål som man vill ha. 

Och dessutom - sysslar de med andra saker på lektionerna så ÄR de lata och ouppfostrade alldeles oavsett om lektionen är tråkig, Det är något väldigt fel i svenska skolan när det är lärarnas fel om barnen struntar i undervisningen.
    Hm. En sak här är ju lite speciellt här - det är en liten grupp, runt 10 stycken. Men nästan alla har någon diagnos, eller borde ha. En kan aldrig sluta prata, han märker inte ens att han pratar. Två till med koncentrationssvårigheter, två med någon form av autism och minst två med svår dyslexi. 

Det är lite annorlunda än i grupper där man har åtminstone några få som jobbar på relativt normalt (då räknar jag redan in kort uppmärksamhetsspann och svårigheter att följa instruktioner, vilket alla verkar ha numera). 

Det är ju så här: Man skulle snabbt kunna gå genom en så pass kort text (kanske 7 eller 8 meningar, mer var det inte), jag kan läsa den högt, jag kan gå igenom, förklara orden. Då tar det kanske 10 minuter att läsa den själv igen och att muntligt översätta den på ett ungefär. Men i och med att de inte lyssnar när jag gör det och sedan inte kollar upp orden, kan de inte ta sig genom texten. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Hj) skrev 2024-09-17 04:14:38 följande:

Slarvfel är om man dkrivrr såhär. Eller att du råkar skriva den istället för dem. 

Man råkar inte skriva dem istället för de.

Du vet nog inte så mycket om språk som du tror. JO, sånt kan också vara slarvfel. Om språket inte är ens modersmål.  Ta ett främmande språk som du kan - engelska? Kanske skulle du glömma 3:e person -s på verbet om du skriver snabbt och inte är så noggrann? Själv skulle jag aldrig kunna göra det, jag får rysningar av det, men svenskar gör ofta det, trots att de egentligen vet. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Hj) skrev 2024-09-17 07:24:12 följande:

Det där är bra. När jag gick i skolan satt jag ofta och dagdrömde påpekade lärarna. Jag var blyg och vågade inte fråga läraren om hjälp när jag körde fast. Jag vet att jag alltid tyckt vissa ämnen vad tråkiga (tex matte) men det var ju för jag inte förstod. 

Med dagens samhälle med distraherande saker i omgivningen som plattor och skärmar är det kanske inte så konstigt att de inte hänger med i skolan och allt blir tråkigt. Om det finns distraherat tappar man ju fokus. Och har man inget fokus, nej då lär man sig inget heller och inget är kul. 

Jag gillade matte sen. 

Sånt är synt. Det kan man ju jobba med - om elever faktiskt inte har förstått. Men när de försöker välja bort grundläggande saker, själva verktygen till att lära sig språk överhuvudtaget - kanske vill de lära sig något mer språk någon gång? Hur ska det gå om man inte vill kolla upp okända ord? 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Musik) skrev 2024-09-16 22:39:15 följande:

Det som alltid gett mig lust att lära språk har varit musik. Jag har studerat fler än de flesta även om motivationen/tvånget från början varit ett annat är det ändå alltid musiken som gett mig lusten. Jag kan se att det är likadant idag. Vissa påstår att barnen lär sig engelska så bra för att de tittar på Youtube men om man lyssnar på barnen så förstår man att de lär sig engelska först genom sångerna och musiken på Youtube. Efter detta kommer att förstå vad youtubers säger.

Spela musik både moderna och klassiker på språken du lär ut och jag tror att många fler kommer att bli intresserade av att lära sig glosorna.

Samma här - jag har också lärt mig en hel del engelska från musik och tycker att det är utmärkt att lära sig ifrån. Jag brukar ta till musik så ofta det går. 

Men i motsats till yngre barn så har man på högstadiet tyvärr ofta fenomenet att de säger nej till det mesta. Elever ska ju vara med i planeringen, så jag har frågat och de bara säger nej, för att de tänker: Det är ytterligare en grej! Jobbigt! Jag funderar nu på att göra ett musiktema med 9:orna i alla fall. 
  • Mrs Moneybags

Min son går i sjuan och läser franska. De har glosor till varje torsdag och jag lägger in dem i glosor.eu och så övar sonen på orden där. Han brukar ha alla rätt eller nästan alla rätt. 

De har glosförhör varje vecka.

Jag tror det är själva skolan du jobbar på som är "fel". I vissa områden skiter både barn och föräldrar i lärandet. Sök dig från det området till en roligare skola.

• Anonym (Lärare)
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-17 11:10:25 följande:

Min son går i sjuan och läser franska. De har glosor till varje torsdag och jag lägger in dem i glosor.eu och så övar sonen på orden där. Han brukar ha alla rätt eller nästan alla rätt. 

De har glosförhör varje vecka.

Jag tror det är själva skolan du jobbar på som är "fel". I vissa områden skiter både barn och föräldrar i lärandet. Sök dig från det området till en roligare skola.

DU lägger dem i glosor.eu? Jag gör det åt eleverna och de bryr sig oftast inte heller. Jag gjorde det för att EN elev uppskattade det. Han klarade dock inte läsa på dem på annat sätt då. 

Du kan ha en poäng, det är en skola i ett "dåligt" område. Men ändå! 

Men det finns också elever vars föräldrar bryr sig och som ändå inte verkar få det gjort på lektionerna som krävs för att kunna lära sig ett språk tillräckligt bra. Dvs. läsa text och försöker förstå. De kanske läser det, men de tycker inte att de behöver förstå allt.  Samma sak när vi har jobbat med någon grammatik och de ska skriva meningar med det. Det har funnits elever som gjort det med entusiasm, för att de upptäckt att de faktiskt kan uttrycka något nu. Men också många som tror att man kan skriva på ett ungefär eller att läraren ju förstår svenska. De missar alltså helt poängen, att någon som inte kan svenska ska ju förstå detta.

Uppmärksamhetsspannet är så himla kort nu, någon sa att det är 3 minuter. Eftersom videon på youtube eller tictoc är det. Min son som var klar med skolan för 11 år sen säger också "generation tictoc". 
Svar på tråden Lärare - vad gör ni när elever inte ens vill lära sig sånt som de redan borde kunna