Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

Lärare - vad gör ni när elever inte ens vill lära sig sånt som de redan borde kunna

Är språklärare, även moderna språk. När jag senast undervisade det, för ungefär 20 år sedan, så förstod eleverna ju att man måste göra vissa saker för att kunna lära sig ett annat språk.

Men nu har jag elever som inte "orkar" något alls. Inte orkar de kolla upp vad orden betyder i styckeordlistan!  Och jag är jättedum och tråkig om jag säger att de inte kommer att förstå texterna alls sedan, om de inte försöker förstå dem här som ändå är fortfarande ganska korta. 

Jag provade att jobba med ordbok en gång för att de skulle se hur det blir "sedan". Men då var det bara att det var det värsta de har gjort och att de aldrig mer vill använda en ordbok. Och då pratar vi årskurs 8. 

Hur gör ni andra? Ska man ändå lätta lite på det och hoppas att de mognar? Jag har försökt vara seriös och säger att om man inte läser texten, så kommer det en övning eller ett förhör, så att man blir tvungen. Det gillar dem förstås inte. Men det borde ju rätt sätt, egentligen. Jag tänker de måste ju åtminstone ha verktygen. Alltså har jag gjort en stencil med alla svåra ord som förekommer i den lilla texten, och de ska hitta dem i styckeordlistan/alfabetiska ordlistan. Eller tänker jag fel där? 

• Svar på tråden Lärare - vad gör ni när elever inte ens vill lära sig sånt som de redan borde kunna
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (J) skrev 2024-09-16 18:33:54 följande:

Vill de ej anstränga sig så får de dåligt betyg eller underkänt. Tänker jag.

Men om ALLA gör så? Då får man sedan höra att man måste göra något fel. Men jag gör precis som jag gjorde för 20 år sedan. Och det är stor skillnad. De "orkar " inte. 
  • Anonym (Lärare)
    Aliona skrev 2024-09-16 18:51:43 följande:

Nu är jag inte språklärare men har däremot pluggat olika språk i en väldig massa år.

Kan du inte helt enkelt gå igenom muntligt de svåra orden innan textläsningen då?

Eller bara låta dem läsa texten och fråga om de ord de inte förstår. Jag har mest pluggat utomlands och då finns ju inte översättningar utan läraren får förklara på det främmande språket vad ord betyder. 

Ett annat alternativ låt dem först läsa och sen översätta. Vad de inte förstår får de hjälpas åt att slå upp. 

Har försökt allt detta. Jag kan gå igenom det, det brukar jag göra. Den här gången avbröt jag eftersom de inte lyssnade. Men det spelar ingen roll. Även om jag går igenom det - de har inte lyssnat inte ens försökt skriva med något. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (QZ) skrev 2024-09-16 19:05:13 följande:

Jag tänker att du/skolan inte kan ha samma approach som för 20 år sedan. Eleverna är inte som för 20 år sedan, deras värld och vardag är inte som för 20 år sedan och teknologin är inte som för 20 år sedan. Så är det oavsett vad man tycker om det. Då behöver också skolan, pedagogiken och uppgifterna utvecklas och ändras för att passa idag. HUR du ska göra istället vet jag inte, det är något du som lärare får fundera på. Kanske fråga eleverna hur de lär sig bäst och om de har några idéer på hur uppgiften kan vara upplagd istället, och utgå lite från det om det kommer fram något bra?

Det gör vi hela tiden, självklart. Men det börjar gå så långt att det snart inte finns förutsättningar för något. Dvs. det finns så mycket som de inte vill göra, att man inte har mycket att välja på längre. 

Frågan är ju också: Vill vi ha det så att folk inte kan slå upp något i en ordbok eller någon bok - antigen för att de inte kan alfabetet eller för att de tycker det är för ansträngande. Att arbeta är OCKSÅ ansträngande. 

Om du skulle fråga dessa elever hur de lär sig bäst, så skulle man aldrig få ett seriöst svar. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Just sayin) skrev 2024-09-16 21:56:27 följande:

Är också lärare.
    Jag vågar säga att jag gör mitt jobb riktigt bra, men det har enbart med att jag är en duktig underhållare att göra. Med det sagt så är det fullständigt absurt (stavas det så?) att det förväntas att läraren ska göra så eleven Vill lära sig.

Tänk er själva, att ni kan någonting, och någon kommer till er och ber er lära ut detta till den personen. Men sen så somnar den eller skiter fullständigt i vad för instruktioner ni ger för att den ska lära sig, och du står där och får höra att det är Ditt fel att den inte vill lära sig det som Den bett dig lära den.

Visst, det finns anti-lärare som är direkt otrevliga och otaggande att ha att göra med, men grundpremissen är absurd, där du som lärare också förväntas vara clown och jonglera med bollar för att eleven ska vilja lära sig?

Det är precis min poäng! Delvis åtminstone. Jag kan också roa ungarna, men emellanåt undrar jag om det inte är fel att fortsätta att ge ungarna intrycket att allt bara ska vara roligt. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-09-16 21:13:01 följande:

Jag tror också att du som lärare måste tänka nytt. Om man ska lära sej något är  det en billion gånger  lättare om man får göra det på ett sätt som väcker nyfikenhet. 

Min sons stora intresse är programmera dataspel. Han har passerat gymnasiet numera. Hans intresse började redan i mellanstadiet. För att lära sej mer sökte han sej till comunites som höll på med detta. Alla pratade engelska där. Det triggade honom att lära sej språket. Plötsligt en dag hörde jag ungen sitta framför dataskärmen och prata flytande engelska.  Sen åk 7 har han haft högsta betyg utan att anstränga sej. Enligt vad han själv säger har han aldrig pluggat på glosor. I spanska däremot, som han också läste gick det trögt. Undervisningen skedde på det gamla traditionella sättet. Han hatade det och lyckades aldrig hitta motivationen att lära sej språket. Med mycket möda lyckades han med nöd och näppe bli godkänd. 

Jag tror din nyckel är att ett annat sätt triggar något dom är intresserade av. Vad det kan vara och vilka metoder som finns kan du säkert få
    hjälp med inom sitt skrå. Jag har dåligt med ideer. 

Självklart så är det jättebra att utgå ifrån barnens intressen och göra det roligt. Men du går i samma fälla här - din son hade svårt med spanska och tyckte det var tråkigt? Är du säker att undervisningen var på det "gamla traditionella sättet"?  Jag har också varit med om elever som tyckte det måste vara något hemskt fel med moderna språket, eftersom de där för första gången behövde plugga. Många improviserade nämligen och var inte vana vid att behöva läsa på - även bara några ord - regelbundet. 

Man kan inte jämföra med engelskan - ungdomarna lär sig engelska nästan som svenska numera. Men det funkar inte på samma sätt med tyska, franska eller spanska. Det hör man inte hela tiden. Och då måste man lära sig glosor. Iofs så kan man också lära sig dessa glosor på lektionerna, OM man tränar språket mycket på lektionerna. Men det gör ju inte dessa elever alls. Snarare undviker de det till varje pris och sysslar med annat. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (....) skrev 2024-09-16 22:20:51 följande:
    Du har två ganska allvarliga fel i din text + fler som kan vara slarvfel. Man måste kunna skilja på "de" och "dem" om man ska undervisa andra. Särskilt i språk. Är det verkligen sant att du är språklärare?
    Jag är inte ens infödd svensk och jag undervisar förstås inte svenska. Men jag har sett många lärare i svenska som är sämre på det än vad jag är. I mitt fall är det bara lite slarvfel, att jag inte var så noga just här och jag kan generellt skillnaden. Du skulle se lärarkandidaterna som jag sett senast. De gjorde helt andra - värre - fel. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Q) skrev 2024-09-16 21:33:35 följande:

Sluta hota med förhör och övningar. Inkludera dem istället som ett förutsägbart moment i varje lektion, eller i alla fall varje vecka. Det behöver varken vara svårt eller räknas särskilt mycket i din bedömning av dem utan det är där för att lära dem hur de ska plugga för att lära sig ett språk. 

Dina elever ser inte de långsiktiga vinsterna med att plugga in det du ber dem om så ge dem då ett kortare och mer begripligt mål (förhören), så att de med tiden får en chans att faktiskt även skörda de långsiktiga fördelarna.

Jo, det kan ligga något i det. Jag har förstås hela tiden försökt inkludera dem. Just årskurs 8 är svårast där. Yngre elever brukar vara med på ett mycket mer seriöst sätt. Från 14-åringar får man bara pubertära konstigheter. De vill helst undvika att vara delaktiga. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-09-16 22:32:01 följande:

Att fånga en elevs intresse och anpassa lärandet till den enskilda eleven har inget med att spela clown att göra. Skulle vilja påstå att den talangen handlar mer om en lärares kompetens. 

Oavsett hur man gör för att fånga elevens intresse - det här är på ett annat plan. Det handlar om elever som vill välja bort alla "jobbiga" delar.  Bara som exempel: Tänk dig en elev som bara vill göra matte om hen får hoppa över att lära sig plus och minus. Eller gånger.

Vi pratar här om absolut nödvändiga delar. Man kan inte lära sig språk utan att läsa något på det språket. Det spelar ingen roll om det är en vanlig text eller senaste hip-hop-låten - det verkar inte göra så stor skillnad här. De bryr sig inte om att försöka förstå innehållet helt. De tycker att det räcker med att gissa ihop det på ett ungefär. 

Grejen är - jag har jobbat på en specialskola innan, med hemmasittare. Då hade vi alltså elever som vi fick locka tillbaka till skolan med att göra det som de gillade. Precis som du säger - man gör på alla sätt för att locka eleverna, utgår ifrån deras intressen, gör bara det de är beredda att göra. På det sättet fick vi tillbaka många, fick de att gå i skolan igen. MEN, dessa elever fick ju oftast inte betyg. Det kan man inte få när man inte gör alla delar. 

Det är just det som man får bestämma sig mellan - ska eleverna få göra det som är roligt, eller ska de uppnå tillräckligt kunskap för att få betyg?  Det går inte att uppnå båda, när eleverna försöker välja bort sånt som är absolut nödvändigt. 
  • Anonym (Lärare)
    Aliona skrev 2024-09-17 05:28:08 följande:
    Jag tänker att vi som föräldrar behöver lära och träna våra barn i att göra även tråkiga saker. Vi gör våra barn en enorm otjänst om de kommer undan med att bara bli underhållna. Allt är inte omedelbar tillfredsställelse utan ibland måste man jobba hårt med tråkiga uppgifter får att nå ett mål som man vill ha. 

Och dessutom - sysslar de med andra saker på lektionerna så ÄR de lata och ouppfostrade alldeles oavsett om lektionen är tråkig, Det är något väldigt fel i svenska skolan när det är lärarnas fel om barnen struntar i undervisningen.
    Hm. En sak här är ju lite speciellt här - det är en liten grupp, runt 10 stycken. Men nästan alla har någon diagnos, eller borde ha. En kan aldrig sluta prata, han märker inte ens att han pratar. Två till med koncentrationssvårigheter, två med någon form av autism och minst två med svår dyslexi. 

Det är lite annorlunda än i grupper där man har åtminstone några få som jobbar på relativt normalt (då räknar jag redan in kort uppmärksamhetsspann och svårigheter att följa instruktioner, vilket alla verkar ha numera). 

Det är ju så här: Man skulle snabbt kunna gå genom en så pass kort text (kanske 7 eller 8 meningar, mer var det inte), jag kan läsa den högt, jag kan gå igenom, förklara orden. Då tar det kanske 10 minuter att läsa den själv igen och att muntligt översätta den på ett ungefär. Men i och med att de inte lyssnar när jag gör det och sedan inte kollar upp orden, kan de inte ta sig genom texten. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Hj) skrev 2024-09-17 04:14:38 följande:

Slarvfel är om man dkrivrr såhär. Eller att du råkar skriva den istället för dem. 

Man råkar inte skriva dem istället för de.

Du vet nog inte så mycket om språk som du tror. JO, sånt kan också vara slarvfel. Om språket inte är ens modersmål.  Ta ett främmande språk som du kan - engelska? Kanske skulle du glömma 3:e person -s på verbet om du skriver snabbt och inte är så noggrann? Själv skulle jag aldrig kunna göra det, jag får rysningar av det, men svenskar gör ofta det, trots att de egentligen vet. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Hj) skrev 2024-09-17 07:24:12 följande:

Det där är bra. När jag gick i skolan satt jag ofta och dagdrömde påpekade lärarna. Jag var blyg och vågade inte fråga läraren om hjälp när jag körde fast. Jag vet att jag alltid tyckt vissa ämnen vad tråkiga (tex matte) men det var ju för jag inte förstod. 

Med dagens samhälle med distraherande saker i omgivningen som plattor och skärmar är det kanske inte så konstigt att de inte hänger med i skolan och allt blir tråkigt. Om det finns distraherat tappar man ju fokus. Och har man inget fokus, nej då lär man sig inget heller och inget är kul. 

Jag gillade matte sen. 

Sånt är synt. Det kan man ju jobba med - om elever faktiskt inte har förstått. Men när de försöker välja bort grundläggande saker, själva verktygen till att lära sig språk överhuvudtaget - kanske vill de lära sig något mer språk någon gång? Hur ska det gå om man inte vill kolla upp okända ord? 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Musik) skrev 2024-09-16 22:39:15 följande:

Det som alltid gett mig lust att lära språk har varit musik. Jag har studerat fler än de flesta även om motivationen/tvånget från början varit ett annat är det ändå alltid musiken som gett mig lusten. Jag kan se att det är likadant idag. Vissa påstår att barnen lär sig engelska så bra för att de tittar på Youtube men om man lyssnar på barnen så förstår man att de lär sig engelska först genom sångerna och musiken på Youtube. Efter detta kommer att förstå vad youtubers säger.

Spela musik både moderna och klassiker på språken du lär ut och jag tror att många fler kommer att bli intresserade av att lära sig glosorna.

Samma här - jag har också lärt mig en hel del engelska från musik och tycker att det är utmärkt att lära sig ifrån. Jag brukar ta till musik så ofta det går. 

Men i motsats till yngre barn så har man på högstadiet tyvärr ofta fenomenet att de säger nej till det mesta. Elever ska ju vara med i planeringen, så jag har frågat och de bara säger nej, för att de tänker: Det är ytterligare en grej! Jobbigt! Jag funderar nu på att göra ett musiktema med 9:orna i alla fall. 
  • Anonym (Lärare)
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-17 11:10:25 följande:

Min son går i sjuan och läser franska. De har glosor till varje torsdag och jag lägger in dem i glosor.eu och så övar sonen på orden där. Han brukar ha alla rätt eller nästan alla rätt. 

De har glosförhör varje vecka.

Jag tror det är själva skolan du jobbar på som är "fel". I vissa områden skiter både barn och föräldrar i lärandet. Sök dig från det området till en roligare skola.

DU lägger dem i glosor.eu? Jag gör det åt eleverna och de bryr sig oftast inte heller. Jag gjorde det för att EN elev uppskattade det. Han klarade dock inte läsa på dem på annat sätt då. 

Du kan ha en poäng, det är en skola i ett "dåligt" område. Men ändå! 

Men det finns också elever vars föräldrar bryr sig och som ändå inte verkar få det gjort på lektionerna som krävs för att kunna lära sig ett språk tillräckligt bra. Dvs. läsa text och försöker förstå. De kanske läser det, men de tycker inte att de behöver förstå allt.  Samma sak när vi har jobbat med någon grammatik och de ska skriva meningar med det. Det har funnits elever som gjort det med entusiasm, för att de upptäckt att de faktiskt kan uttrycka något nu. Men också många som tror att man kan skriva på ett ungefär eller att läraren ju förstår svenska. De missar alltså helt poängen, att någon som inte kan svenska ska ju förstå detta.

Uppmärksamhetsspannet är så himla kort nu, någon sa att det är 3 minuter. Eftersom videon på youtube eller tictoc är det. Min son som var klar med skolan för 11 år sen säger också "generation tictoc". 
  • Anonym (Lärare)
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-17 11:30:50 följande:
    Du har helt rätt i att barns uppmärksamhet är så kort nu. Jag märker det tyvärr även på mig själv. Det är smartphones som har förstört allt enligt min mening.

Jag hoppas att Sverige gör som man planerar i USA - förbjuda tiktok. Egentligen borde sociala medier bara vara tillgängliga 1 timme om dagen eller något liknande. 

Tror många barn skulle vilja dra ner på det, men vill inte för att då missar de samtalen mellan kompisarna. 

Sorgligt är vad det är. 

Ja, jag lägger in det i glosor.eu själv. 
    Ja, tiktok kan vi säkert leva utan. Inte bara smartphones, utan generellt alla korta videon som de tittar på. De har lärt sig att bara fokusera en liten stund. 

Vi lärare peppas att vi ska ha höga förväntningar på eleverna, och det är ju i princip rätt. Det är bara att man har svårt att inte säga det när man märker att de inte kan sånt som de borde kunna. Och egentligen måste de också få veta det, eftersom de tror att man kräver på tok för mycket av dem.  Sedan får man väl peppa dem och berömma dem för det som de klarar bra. Förhoppningsvis finns sånt ju ibland. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-09-17 12:05:25 följande:

Självklart måste ju barnen lära sej dom obligatoriska delarna, men varför skulle inte det gå att göra på ett sätt som samtidigt stimulerar barnen till att vilja göra mer? 

Men om de förvägrar dessa helt, så måste man göra saker om och om och det blir verkligen inte roligt då. 

Hur mycket kan man variera i att läsa en text??? Jag märker att när jag numera går på en fortbildning eller liknande och någon säger sig ha hittat ett sätt som får ALLA elever att göra si eller så - det brukar inte vara något nytt. Det har man också gjort. 

Grejen är ju också: De vill inte läsa - oavsett vad eller på vilket språk. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-09-17 12:05:25 följande:

Självklart måste ju barnen lära sej dom obligatoriska delarna, men varför skulle inte det gå att göra på ett sätt som samtidigt stimulerar barnen till att vilja göra mer? 

Klart det går, jag har gjort det på specialskola med skoltrötta elever. Men det tar också så mycket mer tid. Så alternativet vore ju att gå i skolan några år till - om man nu bara ska göra saker när man har lust till det. 

Det finns ett enkelt alternativ: Gör klart för era barn att det här är viktigt, att de måste lära sig i skolan! 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-09-17 15:13:01 följande:

Ja hur mycket kan man variera? Den frågan kan nog du som är lärare svara på bättre än mej. Men om det nu inte fungerar alls så är det då ens lönt att försöka få dom att läsa en text rakt upp och ner?  Det måste ju finnas andra metoder att prova än att läsa texten. 

Mina barn t ex lärde sej läsa genom att titta på Fem
    Myror är fler än fyra elefanter, Att traggla bokstäver rakt upp och ner tyckte dom var jättetråkigt. Sen körde jag en massa egenpåhittade spel med dom som lurade dom att lära sej sätta i hop ord. Samma med matten. Måste väl finnas verktyg inom skolvärlden att användes andra sätt än en ren text. Eller har skolan inte utvecklats alls? 

Sorry, men du pratar helt förbi mig. Du pratar lågstadiet, jag pratar högstadiet. Det finns inte så mycket gemensamt där. Man MÅSTE läsa text i högstadiet i moderna språk. Och 13 - 15-åringar behöver inte sätta ihop bokstäver till ord - de KAN läsa. Men de vill inte läsa på ett annat språk. 

Du pratar metoder - jag pratar INTE metoder, utan jag pratar om vad målet är och vad som är absolut nödvändigt att kunna/lära sig. Nej, man kan INTE ersätta text med något annat, eftersom det står i betygskriterierna att eleven måste klara av texter och förstå innehållet. Och man kan inte börja sätta ihop bokstäver med en 13-åring som ändå KAN läsa. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-09-17 15:13:01 följande:

Ja hur mycket kan man variera? Den frågan kan nog du som är lärare svara på bättre än mej.

Självklart kan jag svara på det. Jag har undervisat i 30 år och närmar mig pensionen. Man kan variera en massa små saker, och jag slår vad om att jag har provat alla under dessa år. Och de har också fungerat, tills nyligen.  Svaret är: Man kan ändra på en massa småsaker men om någon generellt inte vill läsa text.... 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Sonja) skrev 2024-09-18 06:33:39 följande:

Vad säger andra lärare som undervisar eleverna? Gemensamma krafttag för att bygga en studieindentitet låter som att der vore på sin plats. Koppla in en duktig specialpedagog, ta hjälp av mentorerna; gör en långsiktig plan.Ställ krav på eleverna men också mycket pepp och att de får känna att de lyckas. Ni kanske inte får med er alla, men nog sjutton går det att vända det här för många elever.

Man hamnar ju tyvärr lite utanför om man bara undervisar i moderna språk och deltid. Men jag ska ta upp det på nästa möte på ämneskonferens. 
Svar på tråden Lärare - vad gör ni när elever inte ens vill lära sig sånt som de redan borde kunna