Lärare - vad gör ni när elever inte ens vill lära sig sånt som de redan borde kunna
Är språklärare, även moderna språk. När jag senast undervisade det, för ungefär 20 år sedan, så förstod eleverna ju att man måste göra vissa saker för att kunna lära sig ett annat språk.
Men nu har jag elever som inte "orkar" något alls. Inte orkar de kolla upp vad orden betyder i styckeordlistan! Och jag är jättedum och tråkig om jag säger att de inte kommer att förstå texterna alls sedan, om de inte försöker förstå dem här som ändå är fortfarande ganska korta.
Jag provade att jobba med ordbok en gång för att de skulle se hur det blir "sedan". Men då var det bara att det var det värsta de har gjort och att de aldrig mer vill använda en ordbok. Och då pratar vi årskurs 8.
Hur gör ni andra? Ska man ändå lätta lite på det och hoppas att de mognar? Jag har försökt vara seriös och säger att om man inte läser texten, så kommer det en övning eller ett förhör, så att man blir tvungen. Det gillar dem förstås inte. Men det borde ju rätt sätt, egentligen. Jag tänker de måste ju åtminstone ha verktygen. Alltså har jag gjort en stencil med alla svåra ord som förekommer i den lilla texten, och de ska hitta dem i styckeordlistan/alfabetiska ordlistan. Eller tänker jag fel där?