• Mommy123

Hur säger jag till pappan

Hej
    är gravid i vecka 7 och vet inte hur jag ska säga till pappan 
    jag har träffat honom 1 gång då de va ett engångs ligg 
    jag ska behålla barnet men vi känner knappt varandra så hur ska jag säga det till honom?

• Svar på tråden Hur säger jag till pappan
  • Anonym (När)
    Anonym (Faderskap) skrev 2024-08-16 16:18:40 följande:
    På den tiden fanns det ju "juridisk abort" eftersom pappan frivilligt behövde ta på sig faderskapet för barnet. Då var det dessutom mer skambelagt att bli ensamstående mor eller oäkta barn. Därav att många barn adopterades bort. 

Numera är det inte skambelagt att bli ensamstående mor, inte heller att ha barn utanför äktenskapet. 

Att man ändrade gällande faderskapet, att det numera är "tvingande" har med arvsrätt samt BARNETS rätt till sitt ursprung att göra.

Att killar har svårt att få upp den utan gummi, tough luck. Gummi är inte så jävla skönt för tjejer heller men det är det enda som funkar mot STDs och är man så jäkla korkad att man är villig att riskera STDs vid engångsligg får man skylla sig själv om det blir ett 18 års ekonomiskt ansvar "på köpet" om man har otur.

Att det inte finns hormonella preventivmedel för killar är ju för att de biverkningar som kvinnor tvingas utstå är för svåra för män....
    Vilken tid pratar du om?
  • Anonym
    Anonym (AB) skrev 2024-08-19 09:37:51 följande:
    Klart hon är. Men hon kan inte bara sticka därifrån, hon bär på ett embryo så hon måste ta konsekvensen. 
    Hon kan slippa att bli förälder om du inte fattat det.
  • Anonym (AB)
    Anonym skrev 2024-08-19 10:11:17 följande:
    Hon kan slippa att bli förälder om du inte fattat det.
    Ja, om hon gör en abort. Men hon kan inte bara låta bli att göra något, som en man kan. Hon kan inte lämna mannen, hon kan inte flytta eller lämna landet. Hon måste agera, ta konsekvensen på något sätt. 
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (AB) skrev 2024-08-19 10:14:21 följande:
    Ja, om hon gör en abort. Men hon kan inte bara låta bli att göra något, som en man kan. Hon kan inte lämna mannen, hon kan inte flytta eller lämna landet. Hon måste agera, ta konsekvensen på något sätt. 

Nu har jag inte läst hela er diskussion men .. alltså va? Vad har du rökt? För det första , ja en kvinna som blir gravid och inte vill ha barn kan göra abort förutsatt att hon upptäcker graviditeten i tid vilket är vanligast att hon gör.

Om hon vill lämna barnet efter att barnet är fött har hon precis lika stor rätt som pappan att göra det. Precis som när det gäller pappan är hon bara skyldig att betala underhåll. Bara för att det är vanligare att pappor sticker betyder det inte att mammor inte kan göra det. 

Och jo såklart kan hon lämna pappan? Vad lever du i för århundrade? Tror du att man måste vara tillsammans för att man har barn? Hon kan flytta med barnet om hon vill men nej hon kan inte ta med sig barnet utomlands mot pappans vilja. EXAKT samma sak gäller för pappan. Vad är din poäng? Tror du det finns en lag som säger att kvinnor inte får lämna sitt barn? Hon har all rätt i världen att lämna pappan, med eller utan barnet. 

Försvarar såklart inte att någon överger sitt barn men både kvinnor och män kan göra det.

• Jemp
    Anonym skrev 2024-08-16 12:58:49 följande:
    Var skrev jag att han inte skulle informeras?
    Givetvis ska han ha ett val, precis som hon.

Så din "fruktansvärda inställning" är bara ditt eget fantasifoster då du "läser" saker som inte är skivna.
    Det är svårt att få det till det, eftersom du kallar ts hemsk just när hon frågar om hur hon ska berätta. vi vet ingenting om pappans inställning, men du förutsätter att pappan inte vill ha barnet. 
  • Anonym (AB)
    Anonym (Sandra) skrev 2024-08-19 10:54:46 följande:

Nu har jag inte läst hela er diskussion men .. alltså va? Vad har du rökt? För det första , ja en kvinna som blir gravid och inte vill ha barn kan göra abort förutsatt att hon upptäcker graviditeten i tid vilket är vanligast att hon gör.

Om hon vill lämna barnet efter att barnet är fött har hon precis lika stor rätt som pappan att göra det. Precis som när det gäller pappan är hon bara skyldig att betala underhåll. Bara för att det är vanligare att pappor sticker betyder det inte att mammor inte kan göra det. 

Och jo såklart kan hon lämna pappan? Vad lever du i för århundrade? Tror du att man måste vara tillsammans för att man har barn? Hon kan flytta med barnet om hon vill men nej hon kan inte ta med sig barnet utomlands mot pappans vilja. EXAKT samma sak gäller för pappan. Vad är din poäng? Tror du det finns en lag som säger att kvinnor inte får lämna sitt barn? Hon har all rätt i världen att lämna pappan, med eller utan barnet. 

Försvarar såklart inte att någon överger sitt barn men både kvinnor och män kan göra det.

Ser nu att det fattas ett ord. Det ska vara "hon kan inte som mannen lämna".

Ja, och att göra abort är ett sätt att ta konsekvensen av en graviditet. Men en kvinna måste agera, hon kan inte ta sitt pack och pick och bara sticka.
    Visst kan hon lämna barnet efter födelsen, men hon måste ju ändå genomgå en graviditet, som inte alltid är en dans på rosor. 

Så jag står fast vid att vid en oplanerad graviditet så är det mkt enklare för mannen att bara skita i det, men det kan inte kvinnan. 
  • Anonym
    Jemp skrev 2024-08-19 12:19:06 följande:
    Det är svårt att få det till det, eftersom du kallar ts hemsk just när hon frågar om hur hon ska berätta. vi vet ingenting om pappans inställning, men du förutsätter att pappan inte vill ha barnet. 
    Hon är hemsk för att hon har bestämt sig för att behålla oavsett vad fadern vill.
    Har svårt att tro att han vill ha en unge med ett slitet ons.
  • Anonym (AB)
    Anonym skrev 2024-08-19 14:56:02 följande:
    Hon är hemsk för att hon har bestämt sig för att behålla oavsett vad fadern vill.
    Fast hon dög till att ligga med, utan kondom antagligen också. Han ska kanske vara lite mer noggrann nästa gång?

Ja, den idioten kan gott betala för detta, så kan han sätta upp det på erfarenhetskontot. 
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (AB) skrev 2024-08-19 12:28:43 följande:
    Ser nu att det fattas ett ord. Det ska vara "hon kan inte som mannen lämna".

Ja, och att göra abort är ett sätt att ta konsekvensen av en graviditet. Men en kvinna måste agera, hon kan inte ta sitt pack och pick och bara sticka.
    Visst kan hon lämna barnet efter födelsen, men hon måste ju ändå genomgå en graviditet, som inte alltid är en dans på rosor. 

Så jag står fast vid att vid en oplanerad graviditet så är det mkt enklare för mannen att bara skita i det, men det kan inte kvinnan. 

Men vart kom det ifrån att hon inte kan lämna pappan eller flytta? Hon kan som sagt lämna honom under graviditeten om hon vill eller efteråt med eller utan barnet. Nu pratar vi alltså om Sverige och nutid. Det finns ingen lag som hindrar henne. 

Och vill hon inte genomgå en graviditet kan hon göra abort så fattar inte varför du tjatar om att hon måste genomgå en graviditet. Absolut kan en abort vara psykiskt jobbig för en del men fysiskt är det INTE ett stort ingrepp med en tidig abort. Ingen måste genomgå en graviditet i Sverige utom om man får reda på det efter vecka 18 och det är väldigt ovanligt.

Förstår verkligen inte vart du vill komma? Att det är fel att det är kvinnor som kan bli gravida och inte män? Då får du väl klaga till Gud eller vad du nu tror på , inte nån här på familjeliv ? Och vill just du inte kunna bli gravid är det fritt fram att sterilisera dig. 

Jag säger inte att det är synd om mannen men det är inte  synd om kvinnan heller om hon inte har blivit våldtagen. Har man oskyddat sex kan det bli en graviditet. Den det är synd om är som sagt antagligen barnet.. 

• Anonym (AB)
    Anonym (Sandra) skrev 2024-08-19 15:53:16 följande:

Men vart kom det ifrån att hon inte kan lämna pappan eller flytta? Hon kan som sagt lämna honom under graviditeten om hon vill eller efteråt med eller utan barnet. Nu pratar vi alltså om Sverige och nutid. Det finns ingen lag som hindrar henne. 

Och vill hon inte genomgå en graviditet kan hon göra abort så fattar inte varför du tjatar om att hon måste genomgå en graviditet. Absolut kan en abort vara psykiskt jobbig för en del men fysiskt är det INTE ett stort ingrepp med en tidig abort. Ingen måste genomgå en graviditet i Sverige utom om man får reda på det efter vecka 18 och det är väldigt ovanligt.

Förstår verkligen inte vart du vill komma? Att det är fel att det är kvinnor som kan bli gravida och inte män? Då får du väl klaga till Gud eller vad du nu tror på , inte nån här på familjeliv ? Och vill just du inte kunna bli gravid är det fritt fram att sterilisera dig. 

Jag säger inte att det är synd om mannen men det är inte  synd om kvinnan heller om hon inte har blivit våldtagen. Har man oskyddat sex kan det bli en graviditet. Den det är synd om är som sagt antagligen barnet.. 

Du missförstår. Jag menar att hon har ett foster i kroppen, hon måste förhålla sig till det. Det försvinner inte för att hon sticker. Självklart kan hon lämna killen. Men fostret finns ju kvar. Killen kan bara lämna. 

Om du tittar på de inlägg jag svara på så förstår du kanske bättre vad skriver. Känns inte som att vi talar om riktigt samma sak. 
  • Mrs Moneybags

Det bästa är nog att ringa honom och boka en fysisk träff så att ni kan se varandra i ögonen och prata igenom allting.

Jag förstår inte ens diskussionen om TS och killens ansvar. Självklart är de båda ansvariga för barnet som de själva har skapat. Vem ska annars betala för barnet? Vi? Glöm det. 

Man MÅSTE inse att sex kan leda till graviditet. Sedan får man använda den kunskapen som man vill. Bryr man sig inte så kan man bli förälder vid en oväntad tidpunkt med någon som man inte vill ha som medförälder till sitt barn. Så kan det gå! 

• Anonym (Mange)
    Anonym skrev 2024-08-15 16:28:36 följande:
    Det är fortfarande ett jävla sätt att kräva minsta lilla av en man som inte vill bli pappa.
    Kan undra om hennes föräldrar är stolta över sin dotter...
    Skev kvinnosy. Jag undrar om dina föräldrar skulle vara stolta över din kommentar.
  • Anonym (Mange)
    Anonym skrev 2024-08-19 14:56:02 följande:
    Om man inte vill göra någon gravid så använder man kondom. Du verkar ha en hemsk kvinnosyn. Hoppas morsan är stolt över dig :)
Svar på tråden Hur säger jag till pappan