Inlägg från: Anonym (AB) |Visa alla inlägg
  • Anonym (AB)

Hur säger jag till pappan

Anonym skrev 2024-08-14 20:47:04 följande:

Stackars man.

Ja, otur att han glömde skydda sig eller inte fått reda på att han bli pappa även med kondom. 
  • Anonym (AB)
    Anonym skrev 2024-08-15 16:28:36 följande:
    Det är fortfarande ett jävla sätt att kräva minsta lilla av en man som inte vill bli pappa.
    Kan undra om hennes föräldrar är stolta över sin dotter...
    Det räcker inte att inte vilja. Man måste agera därefter. Jag hade skämts ögonen ur mig om min son inte klarat av att ta ansvar och konsekvenser av sitt eget sexliv. 

Ha inte sex om du inte är beredd att ta konsekvenserna. Har inte killar/män lärt sig det ännu? 
  • Anonym (AB)
    Anonym skrev 2024-08-15 16:39:22 följande:
    Inför juridisk abort, det är sannerligen på tiden.

Jag  har två vuxna söner och tackar gudarna att de inte råkat ut för någon som ts.
    De skulle ha mitt fulla stöd om det vore så illa. Det kan jag garantera.
    Kommer aldrig att införas. Man får ta konsekvenserna av sitt handlande. 

Tråkigt att du inte lärt dem bättre att ta vara på sig själva, att de är sådana ynkryggar att de skyller på tjejen när de själva sket i sitt eget ansvar. Men de har kanske någon diagnos som försvårar för dom?
  • Anonym (AB)
    Anonym skrev 2024-08-15 17:09:39 följande:
    Haha, kul försök till förminskning.
    Mina söner har som sagt inte råkat ut för detta.

Mina barnbarn är önskade och födda inom äktenskapet för övrigt.

Det är ju du som förminskar män till svaga individer som inte klarar av att ta ansvar för sitt sexliv. Du tycker ju inte att män ska hållas ansvariga för vad de gör. 

• Anonym (AB)
    Anonym (Okej) skrev 2024-08-15 18:20:17 följande:
    Intressant logik, brukar ofta vara kul att överföra dessa resonemang till en diskussion med en gravid kvinna på 50-talet, dvs innan p-pillret och den sexuella revolutionen som hormonella preventivmedel innebar. 

"Tråkigt att du blev på smällen, men du hade kunnat avstå sex eller sett till att använda pessar. Nu får du stå ditt kast och sluta gnälla" 

Det är ganska uppenbart att män, precis som kvinnor innan hormonella preventivmedel, har urusla metoder för att undvika att bli förälder. Dessutom utan möjligheten att göra abort. Den gamla "använd kondom" är därför ganska intetsägande. 
    Och kvinnorna på den tiden tog konsekvenserna av en graviditet.
  • Anonym (AB)
    Anonym skrev 2024-08-15 18:21:51 följande:
    Jag tycker inte att någon, oavsett kön, ska tvingas in i ett föräldraskap.
    Jag beklagar alla män som råkar ut för kvinnor som ts. Hon borde hävda att det var ett fylleknull  och att hon inte minns något om mannen.
    Fst man tvingas inte. Man gör ett aktivt val att ha sex. Sex har konsekvenser.
  • Anonym (AB)
    Anonym (Sandra) skrev 2024-08-16 01:14:17 följande:
    Visst, det är inte så synd om pappan .. men om barnet. Ingen nämner ett ord om det. 
    Ja, det är synd om barnet eftersom dess pappa inte vill veta av det. Men det är ingen unik situation för just TS barn, det händer ju även om båda föräldrarna vill ha barn, att pappan sedan skiter i barnet. 
  • Anonym (AB)
    Anonym (Anonym2) skrev 2024-08-16 10:31:52 följande:
    Hade du känt samma om din dotter blev på smällen utan att vara i ett stabilt förhållande?
    Ja, hade hon inte använt skydd och blivit oplanerat gravid hade jag skämts. Jag har lärt mina barn hur barn blir till och vilket ansvar man har själv att förhindra oplanerade graviditeter. 
  • Anonym (AB)
    Anonym skrev 2024-08-16 12:57:17 följande:
    De kan utreda hur mycket de vill, minns man inte så minns man inte.
    Kan kanske tog sig århundradets rotblöta, eller det är alltså vad man säger.

Sedan tycker jag att om man skaffar barn "utan pappa" precis om med insemination av singelkvinnor. Då får man klara sig utan något underhåll. Den enda gången skattebetalarna ska behöva rycka in är om fadern avlider.

Detsamma ska givetvis gälla även vid den perfekta lösningen, juridisk abort.

DU tycker inte synd om honom, jag gör. 
    Tror du att din åsikt är någon gällande regel eller?
    Inga åsikter är gällande regler, inte dina heller. 

Vi har inte juridisk abort, så att hela tiden hänvisa till det tjänar ingenting till. Det kommer aldrig att införas.

Var och en har ansvar för sitt sexliv, det gäller både män och kvinnor. 

Berätta varför du tycker att en man inte ska behöva ta ansvar för sitt sexliv.
  • Anonym (AB)
    Anonym skrev 2024-08-14 20:55:11 följande:
    Vad vet du om eventuella skydd?
    Vilket skydd de än använde, om de använde något, är inte 100% säkra. Man kan bli gravid trots skydd. Det innebär inte att den ena parten går utan ansvar. 
  • Anonym (AB)
    Anonym skrev 2024-08-15 18:21:51 följande:
    Jag tycker inte att någon, oavsett kön, ska tvingas in i ett föräldraskap.
    Jag beklagar alla män som råkar ut för kvinnor som ts. Hon borde hävda att det var ett fylleknull  och att hon inte minns något om mannen.
    Ingen tvingas att vara förälder. Men självklart får man betala för sina misstag, i pengar alltså. 
  • Anonym (AB)
    Anonym skrev 2024-08-16 13:03:08 följande:
    Ovälkomna barn togs minsann inte alltid om hand ska du veta.
    Hört talas om barnhem som fanns förr?
    Barn som auktionerades ut?

Eller, en gång i tiden fanns det dem som satte ut barnet i skogen också.
    Nu svarade jag på detta.

Intressant logik, brukar ofta vara kul att överföra dessa resonemang till en diskussion med en gravid kvinna på 50-talet,

Känner du många som lade barn i skogen då?

Sedan tycker jag inte att det är en intressant jämförelse. Ja föräldrar sket i sina barn då också, kvinnorna mkt pga fattigdom, inställningen till kvinnor sexualitet osv. Männen antagligen för att de inte brydde sig. 

Idag lever vi i ett upplyst land där alla barn och ungdomar får lära sig hur barn blir till. Att då inte ta ansvar för sitt eget sexliv är ju att omyndigförklara folk. 
  • Anonym (AB)
    Anonym skrev 2024-08-16 13:48:53 följande:
    Det gäller kvinnan också, men till skillnad mot mannen så kan hon göra abort. Egoismen finns ju t ex hos ts som skiter i vad mannen vill.
    Spelreglerna är klara från början. Varför spela spelet om man är en så dålig förlorare?

Varför tycker du att en man inte ska behöva ta ansvar för sitt sexliv? 
  • Anonym (AB)
    Anonym skrev 2024-08-16 13:51:40 följande:

Först skrev du detta...

Anonym (AB) skrev 2024-08-16 13:36:05 följande:
    . Ja föräldrar sket i sina barn då också, kvinnorna mkt pga fattigdom, inställningen till kvinnor sexualitet osv. Männen antagligen för att de inte brydde sig. 
    Och nu det här. Hur ska du ha det egentligen?
    Kvinnor har alltid varit dom som fått ta konsekvenserna av en graviditet. Männen har alltid kunnat frånsäga sig ansvar, fast nu för tiden kommer de i alla fall inte undan att betala.

Så vare sig kvinnorna sket i barnet eller tog hand om det, så har de fått hantera konsekvensen av att vara gravida. Riskerat sina liv, riskerat att bli utfrusna osv. 
  • Anonym (AB)
    Anonym skrev 2024-08-16 14:02:09 följande:
    Och det visste de inte innan de låg?

Tycker du att man endast ska ha sex i barnalstrande syfte?
    Är du djupt religiös?
    Klart de visste, men förr var ju samtycke inte alltid det viktigaste, våldtäkt inom äktenskapet försvann först på 80-talet.

Det var först med 1984 års lag, när hänsyn inte längre togs till parternas relation, som de första domarna om våldtäkt inom äktenskap kunde komma.

Dessutom, många kvinnor förr var fattiga, levde dag för dag och sålde sin kropp. Du kan inte jämföra hur det var förr med hur det är idag. 

Nej, jag är verkligen inte religiös. Jag tycker bara att folk ska ta ansvar för sitt sexliv. Förstår inte varför det är så provocerande. 

Varför tycker du att män inte ska behöva ta ansvar för sina sexliv?
  • Anonym (AB)
    Anonym skrev 2024-08-16 15:51:14 följande:
    Det var inte jag som började jämföra nu och då.

Det du skriver är inte provocerande, det är mest att jag försöker få dig att förstå hur jag tänker.

Alla bör egentligen ta ansvar för allt de gör. Men när det kommer till detta är orättvisan så oerhört djup. Det är därför. Kvinnan behöver inte ta ansvar, hon kan bara göra abort.

Nej, jag säger inte att en abort är en skitsak. Absolut inte. Men alternativet finns. För kvinnan.
    Därför ska mannen också kunna välja bort allt som har med barnet att göra. Inklusive alla pengar som han lika gärna kunnat elda upp.

Kvinnan måste ta ansvar för graviditeten, hon bär på ett embryo. Hon har två val, abort eller behålla. Hon kan inte sticka iväg som mannen kan. Så för vem är det orättvist egentligen? 

Sedan är det ju inte en fördel enbart för kvinnan att hon kan göra abort, det är ju enorm fördel för mannen också, genom hennes abort slipper han både barnet och att betala. Däremot blir ju mannens juridiska abort en nackdel för både kvinnan och barnet. 

Att två personer har sex, det blir ett barn, kan aldrig bara vara en persons ansvar. Det är inte synd om män som frivilligt ligger med kvinnor de absolut inte vill ha barn med. De behöver bara ta sitt ansvar. Skydda sig, undvika lösa förbindelser, undvika penetration, ligga med äldre kvinnor är några exempel. Det är inte rocket science, det är sunt förnuft. 

• Anonym (AB)
    Anonym (Anonym2) skrev 2024-08-19 09:28:47 följande:
    Inte vad hon frågar efter. Men jag tycker frågan är fullt berättigad. Tycker du inte en kvinna som ligger utan preventivmedel är lika ansvarslös som mannen som ligger utan?
    Klart hon är. Men hon kan inte bara sticka därifrån, hon bär på ett embryo så hon måste ta konsekvensen. 
  • Anonym (AB)
    Anonym skrev 2024-08-19 10:11:17 följande:
    Hon kan slippa att bli förälder om du inte fattat det.
    Ja, om hon gör en abort. Men hon kan inte bara låta bli att göra något, som en man kan. Hon kan inte lämna mannen, hon kan inte flytta eller lämna landet. Hon måste agera, ta konsekvensen på något sätt. 
  • Anonym (AB)
    Anonym (Sandra) skrev 2024-08-19 10:54:46 följande:

Nu har jag inte läst hela er diskussion men .. alltså va? Vad har du rökt? För det första , ja en kvinna som blir gravid och inte vill ha barn kan göra abort förutsatt att hon upptäcker graviditeten i tid vilket är vanligast att hon gör.

Om hon vill lämna barnet efter att barnet är fött har hon precis lika stor rätt som pappan att göra det. Precis som när det gäller pappan är hon bara skyldig att betala underhåll. Bara för att det är vanligare att pappor sticker betyder det inte att mammor inte kan göra det. 

Och jo såklart kan hon lämna pappan? Vad lever du i för århundrade? Tror du att man måste vara tillsammans för att man har barn? Hon kan flytta med barnet om hon vill men nej hon kan inte ta med sig barnet utomlands mot pappans vilja. EXAKT samma sak gäller för pappan. Vad är din poäng? Tror du det finns en lag som säger att kvinnor inte får lämna sitt barn? Hon har all rätt i världen att lämna pappan, med eller utan barnet. 

Försvarar såklart inte att någon överger sitt barn men både kvinnor och män kan göra det.

Ser nu att det fattas ett ord. Det ska vara "hon kan inte som mannen lämna".

Ja, och att göra abort är ett sätt att ta konsekvensen av en graviditet. Men en kvinna måste agera, hon kan inte ta sitt pack och pick och bara sticka.
    Visst kan hon lämna barnet efter födelsen, men hon måste ju ändå genomgå en graviditet, som inte alltid är en dans på rosor. 

Så jag står fast vid att vid en oplanerad graviditet så är det mkt enklare för mannen att bara skita i det, men det kan inte kvinnan. 
  • Anonym (AB)
    Anonym skrev 2024-08-19 14:56:02 följande:
    Hon är hemsk för att hon har bestämt sig för att behålla oavsett vad fadern vill.
    Har svårt att tro att han vill ha en unge med ett slitet ons.
    Fast hon dög till att ligga med, utan kondom antagligen också. Han ska kanske vara lite mer noggrann nästa gång?

Ja, den idioten kan gott betala för detta, så kan han sätta upp det på erfarenhetskontot. 
Svar på tråden Hur säger jag till pappan