• Mommy123

Hur säger jag till pappan

Hej
    är gravid i vecka 7 och vet inte hur jag ska säga till pappan 
    jag har träffat honom 1 gång då de va ett engångs ligg 
    jag ska behålla barnet men vi känner knappt varandra så hur ska jag säga det till honom?

• Svar på tråden Hur säger jag till pappan
  • Anonym

Först skrev du detta...

Anonym (AB) skrev 2024-08-16 10:16:53 följande:
    Och kvinnorna på den tiden tog konsekvenserna av en graviditet.
    Anonym (AB) skrev 2024-08-16 13:36:05 följande:
    . Ja föräldrar sket i sina barn då också, kvinnorna mkt pga fattigdom, inställningen till kvinnor sexualitet osv. Männen antagligen för att de inte brydde sig. 
    Och nu det här. Hur ska du ha det egentligen?
  • Anonym (AB)
    Anonym skrev 2024-08-16 13:48:53 följande:
    Det gäller kvinnan också, men till skillnad mot mannen så kan hon göra abort. Egoismen finns ju t ex hos ts som skiter i vad mannen vill.
    Spelreglerna är klara från början. Varför spela spelet om man är en så dålig förlorare?

Varför tycker du att en man inte ska behöva ta ansvar för sitt sexliv? 
  • Anonym (AB)
    Anonym skrev 2024-08-16 13:51:40 följande:

Först skrev du detta...

Anonym (AB) skrev 2024-08-16 13:36:05 följande:
    . Ja föräldrar sket i sina barn då också, kvinnorna mkt pga fattigdom, inställningen till kvinnor sexualitet osv. Männen antagligen för att de inte brydde sig. 
    Och nu det här. Hur ska du ha det egentligen?
    Kvinnor har alltid varit dom som fått ta konsekvenserna av en graviditet. Männen har alltid kunnat frånsäga sig ansvar, fast nu för tiden kommer de i alla fall inte undan att betala.

Så vare sig kvinnorna sket i barnet eller tog hand om det, så har de fått hantera konsekvensen av att vara gravida. Riskerat sina liv, riskerat att bli utfrusna osv. 
  • Anonym
    Anonym (AB) skrev 2024-08-16 13:57:24 följande:
    Kvinnor har alltid varit dom som fått ta konsekvenserna av en graviditet. Männen har alltid kunnat frånsäga sig ansvar, fast nu för tiden kommer de i alla fall inte undan att betala.

Så vare sig kvinnorna sket i barnet eller tog hand om det, så har de fått hantera konsekvensen av att vara gravida. Riskerat sina liv, riskerat att bli utfrusna osv. 
    Och det visste de inte innan de låg?

Tycker du att man endast ska ha sex i barnalstrande syfte?
    Är du djupt religiös?
  • Anonym (AB)
    Anonym skrev 2024-08-16 14:02:09 följande:
    Och det visste de inte innan de låg?

Tycker du att man endast ska ha sex i barnalstrande syfte?
    Är du djupt religiös?
    Klart de visste, men förr var ju samtycke inte alltid det viktigaste, våldtäkt inom äktenskapet försvann först på 80-talet.

Det var först med 1984 års lag, när hänsyn inte längre togs till parternas relation, som de första domarna om våldtäkt inom äktenskap kunde komma.

Dessutom, många kvinnor förr var fattiga, levde dag för dag och sålde sin kropp. Du kan inte jämföra hur det var förr med hur det är idag. 

Nej, jag är verkligen inte religiös. Jag tycker bara att folk ska ta ansvar för sitt sexliv. Förstår inte varför det är så provocerande. 

Varför tycker du att män inte ska behöva ta ansvar för sina sexliv?
  • Anonym
    Anonym (AB) skrev 2024-08-16 15:37:43 följande:
    Klart de visste, men förr var ju samtycke inte alltid det viktigaste, våldtäkt inom äktenskapet försvann först på 80-talet.

Det var först med 1984 års lag, när hänsyn inte längre togs till parternas relation, som de första domarna om våldtäkt inom äktenskap kunde komma.

Dessutom, många kvinnor förr var fattiga, levde dag för dag och sålde sin kropp. Du kan inte jämföra hur det var förr med hur det är idag. 

Nej, jag är verkligen inte religiös. Jag tycker bara att folk ska ta ansvar för sitt sexliv. Förstår inte varför det är så provocerande. 

Varför tycker du att män inte ska behöva ta ansvar för sina sexliv?
    Det var inte jag som började jämföra nu och då.

Det du skriver är inte provocerande, det är mest att jag försöker få dig att förstå hur jag tänker.

Alla bör egentligen ta ansvar för allt de gör. Men när det kommer till detta är orättvisan så oerhört djup. Det är därför. Kvinnan behöver inte ta ansvar, hon kan bara göra abort.

Nej, jag säger inte att en abort är en skitsak. Absolut inte. Men alternativet finns. För kvinnan.
    Därför ska mannen också kunna välja bort allt som har med barnet att göra. Inklusive alla pengar som han lika gärna kunnat elda upp.
  • Anonym (Faderskap)
    Anonym (Okej) skrev 2024-08-15 18:20:17 följande:
    Intressant logik, brukar ofta vara kul att överföra dessa resonemang till en diskussion med en gravid kvinna på 50-talet, dvs innan p-pillret och den sexuella revolutionen som hormonella preventivmedel innebar. 

"Tråkigt att du blev på smällen, men du hade kunnat avstå sex eller sett till att använda pessar. Nu får du stå ditt kast och sluta gnälla" 

Det är ganska uppenbart att män, precis som kvinnor innan hormonella preventivmedel, har urusla metoder för att undvika att bli förälder. Dessutom utan möjligheten att göra abort. Den gamla "använd kondom" är därför ganska intetsägande. 
    På den tiden fanns det ju "juridisk abort" eftersom pappan frivilligt behövde ta på sig faderskapet för barnet. Då var det dessutom mer skambelagt att bli ensamstående mor eller oäkta barn. Därav att många barn adopterades bort. 

Numera är det inte skambelagt att bli ensamstående mor, inte heller att ha barn utanför äktenskapet. 

Att man ändrade gällande faderskapet, att det numera är "tvingande" har med arvsrätt samt BARNETS rätt till sitt ursprung att göra.

Att killar har svårt att få upp den utan gummi, tough luck. Gummi är inte så jävla skönt för tjejer heller men det är det enda som funkar mot STDs och är man så jäkla korkad att man är villig att riskera STDs vid engångsligg får man skylla sig själv om det blir ett 18 års ekonomiskt ansvar "på köpet" om man har otur.

Att det inte finns hormonella preventivmedel för killar är ju för att de biverkningar som kvinnor tvingas utstå är för svåra för män....
  • Anonym (AB)
    Anonym skrev 2024-08-16 15:51:14 följande:
    Det var inte jag som började jämföra nu och då.

Det du skriver är inte provocerande, det är mest att jag försöker få dig att förstå hur jag tänker.

Alla bör egentligen ta ansvar för allt de gör. Men när det kommer till detta är orättvisan så oerhört djup. Det är därför. Kvinnan behöver inte ta ansvar, hon kan bara göra abort.

Nej, jag säger inte att en abort är en skitsak. Absolut inte. Men alternativet finns. För kvinnan.
    Därför ska mannen också kunna välja bort allt som har med barnet att göra. Inklusive alla pengar som han lika gärna kunnat elda upp.

Kvinnan måste ta ansvar för graviditeten, hon bär på ett embryo. Hon har två val, abort eller behålla. Hon kan inte sticka iväg som mannen kan. Så för vem är det orättvist egentligen? 

Sedan är det ju inte en fördel enbart för kvinnan att hon kan göra abort, det är ju enorm fördel för mannen också, genom hennes abort slipper han både barnet och att betala. Däremot blir ju mannens juridiska abort en nackdel för både kvinnan och barnet. 

Att två personer har sex, det blir ett barn, kan aldrig bara vara en persons ansvar. Det är inte synd om män som frivilligt ligger med kvinnor de absolut inte vill ha barn med. De behöver bara ta sitt ansvar. Skydda sig, undvika lösa förbindelser, undvika penetration, ligga med äldre kvinnor är några exempel. Det är inte rocket science, det är sunt förnuft. 

• Anonym (Okej)
    Anonym (Faderskap) skrev 2024-08-16 16:18:40 följande:
    På den tiden fanns det ju "juridisk abort" eftersom pappan frivilligt behövde ta på sig faderskapet för barnet. Då var det dessutom mer skambelagt att bli ensamstående mor eller oäkta barn. Därav att många barn adopterades bort. 

Numera är det inte skambelagt att bli ensamstående mor, inte heller att ha barn utanför äktenskapet. 

Att man ändrade gällande faderskapet, att det numera är "tvingande" har med arvsrätt samt BARNETS rätt till sitt ursprung att göra.

Att killar har svårt att få upp den utan gummi, tough luck. Gummi är inte så jävla skönt för tjejer heller men det är det enda som funkar mot STDs och är man så jäkla korkad att man är villig att riskera STDs vid engångsligg får man skylla sig själv om det blir ett 18 års ekonomiskt ansvar "på köpet" om man har otur.

Att det inte finns hormonella preventivmedel för killar är ju för att de biverkningar som kvinnor tvingas utstå är för svåra för män....
    Nej det fanns ingen "juridisk abort" på 50-talet. Man bedrev faderskapsutredningar på liknande sätt som idag med undantag för att DNA-tekniken inte fanns för att säkerställa släktskapet. Istället användes vittnesmål och andra bevis, vilket har lett till ett stort antal felaktiga faderskap i historien. Föräldrabalken är liksom från 1949..

Att hormonella preventivmedel inte finns för män skulle ha något att göra med att "män inte accepterar samma biverkningar som kvinnor "utstått"" är bara rent BS, vilket tyvärr förekommer, utan evidens, i media ibland. Det har och göra med att det är betydligt svårare medicinskt i kombination med att det inte finns ett politiskt intresse för att investera i preventivmedel för män då familjebildning är ett område präglat av starka matriarkala normer. 

Det är självklart att säkra preventivmedel borde vara en lika stark sexuell rättighet för män som för kvinnor. Men det är klart, ska vi köra "skyll dig själv"-logiken så är man ju såklart för kvinnor som blir ofrivilligt gravida i länder utan tillgång till preventivmedel och abort. Relativt ofräsch åsikt skulle jag säga.
Svar på tråden Hur säger jag till pappan