Graviditetsdepression - erfarenheter? HJÄLP!!!
Hej!
Jag är 32 år och gravid med mitt andra barn.
För tio år sedan fick jag mitt första, och jag minns inte att jag mådde såhär då.
Jag är bara i vecka 6, men hela min kropp är GRAVID med besked. Framförallt vaknar jag upp med ångest, och är arg/ledsen/deprimerad/ångestfylld resten av dagen med små små korta ljusglimtar av något som ialalfall liknar min normala psykiska hälsa.
Detta gör mig så otroligt ledsen. Jag vill inte titta på min kille, vill knappt svara på tilltal, är otrevlig och helt ointresserad av honom och ALLA andra. Vill typ göra slut? Men jag vill inte prata med någon på jobbet ens en gång. Skrattar aldrig. Känner mig så fruktansvärt deprimerad.
Jag försöker läsa mig till pepp eller tips och råd men hittar inget bra alls. Har bokat abortrådgivning för jag vill inte må såhär, och kommer aldrig mer våga bli gravid ???? Jag känner mig helt psykstörd och personlighetsförändrad.
Jag förstår att jag inte kan bete mig illa så jag ber om ursäkt hela tiden till min kille. men jag vill inte må såhär mer! SNÄLLA finns det någon därute som varit med om liknande?
För den som orkar läsa:
Bakgrund livet i helhet: Min kille och jag har bara varit tillsammans i ett halvår så allt detta är extremt stressande och inte planerat, men vi hade planerat att börja försöka bli gravid om 6 månader så samtidigt är det inte helt sjukt att vi nu lutar åt att behålla. Vi bor inte ihop men har planerat att flytta ihop inom en kort tid (redan innan jag plussade) till hans gård han just köpt, han och mitt barn trivs väldigt väl ihop osv så även om allt gått snabbt har vi ändå "alla rätt" typ. Jag har haft välbetalda jobb senaste åren (fasta anställningar) ,men fick inte förlängt på nuvarande vilket jag fick veta straxt innan jag blev gravid. Detta med att flytta till gård är för mig ganska utmanande eftersom jag bor i en charmig trea mitt i stan som jag arbetat hårt för att lyckas bo i trots att jag varit ensamstående i tio år. Alltså; livet i sig ganska stressigt.
MVH, MÅR P