Inlägg från: Anonym (Samma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Samma)

Graviditetsdepression - erfarenheter? HJÄLP!!!

Är en kvinna på 34 och har tre barn. Jag har haft depression under de senaste två graviditeterna och sedan återkommande depressioner. I mitt fall visade det sig att jag hade en diagnos. Efter detta har jag mha medicinering och genom att kartlägga mina svårigheter med bla planering, rutiner och att disponera energin rätt fått ett förhållandevis bra liv med välmående barn. Mitt tips till dig är att inte lägga ribban för högt och prioritera tid för återhämtning redan nu. oh att ställa in dig på att första tiden är tuff som du redan vet eftersom du fått barn tidigare och att du klarar det bra. Samt eliminera energitjuvar och onödiga krav som inte behövt prioriteras här och nu. 

• Anonym (Samma)
    Anonym (Ångestmoln) skrev 2024-08-09 11:23:21 följande:

Tack för dina tips! 

Okej, det ledde alltså till att du fick utredas efterhand? Har själv sådana funderingar. Får jag fråga vad du fick för diagnos? Tänker att det kanske är något liknande för mig egentligen... har ju lidit av svår ångest och djupa depressioner hela mitt liv typ, förutom sista tre åren då jag verklgien tog ett krafttag men det krävde en ENORM ansträngning och det känner jag inte att jag har riktigt nu. 

Fick du vara sjukskriven pga detta under hela graviditeten eller klarade du att jobba som vanligt? Fick du någon medicinering under tiden du var gravid? Ledde det till efterföljande förlossningsdepression?

Tack igen för dina råd!

Nej men självklart, är så bra att du väcker frågan och delar med dig. Jag har haft samma hela livet. Samtliga graviditeter var oplanerade varav den första ledde väl lite till en personlig kris, men inget mer än så. Livet med flera barn ledde till utbrändhet. Jag fick vara sjukskriven några månader med tredje. Innan det pluggade jag så var lite mer flexibelt. Jag fick testa flera behandlingar med sertralin, venlafaxin och mirtazapin utan framgång till jag blev remitterad till psykiatrin. Under graviditeten åt jag ibland atarax. Jag fick diagnosen adhd, utreddes först för borderline då mitt humör varit dåligt. 
    Jag utreddes redan som liten, men den blev aldrig klar. 
    Har aldrig passat in helt, speciellt inte i rollen som mamma med allt vad det innebar med planering och vikten av att vara lugn och stresstålig. Nu är allting bättre men finns stora utmaningar. 
  • Anonym (Samma)

Tack för dina tips! 

Okej, det ledde alltså till att du fick utredas efterhand? Har själv sådana funderingar. Får jag fråga vad du fick för diagnos? Tänker att det kanske är något liknande för mig egentligen... har ju lidit av svår ångest och djupa depressioner hela mitt liv typ, förutom sista tre åren då jag verklgien tog ett krafttag men det krävde en ENORM ansträngning och det känner jag inte att jag har riktigt nu. 

Fick du vara sjukskriven pga detta under hela graviditeten eller klarade du att jobba som vanligt? Fick du någon medicinering under tiden du var gravid? Ledde det till efterföljande förlossningsdepression?

Tack igen för dina råd!

Ett annat tips är att fundera på om du har nära släktingar med psykisk ohälsa. I min familj har vi både bipolär sjukdom med psykoser och borderline, så misstankarna har funnits där länge.
    tror man märker detta ibland först när man blir förälder tyvärr då de med utmaningar klarar hög belastning sämre än de utan diagnoser exempelvis. 
  • Anonym (Samma)

Tack för dina tips! 

Tack igen för dina råd!

Förlåt vad jag spammar din tråd. jo jag fick efterföljande depression, den kom efter ca 3 månader kanske bpda gångerna. Jag tror att det är viktigt att söka stöd hos MVC eller vårdcentralen redan nu för att ha en plan för detta för att du ska bespara dig massa lidande och onödig utmattning. En annan bra sak tror jag är att prata från början med pappan om detta och hur man kan dela upp det, kanske att man delar mer lika på föräldraledigheten redan från början. 

personligen blir jag mer utmattad av att gå hemma heltid under en lång period och sedan byta än att man kanske jobbar en dag i veckan eller så om man orkar. eller för Att göra något annat också, träna eller så. På så sätt får du en paus och energi att fokusera på barnet och njuta av det mer. 

Svar på tråden Graviditetsdepression - erfarenheter? HJÄLP!!!