Anonym (Ångestmoln) skrev 2024-08-09 11:23:21 följande:
Tack för dina tips!
Okej, det ledde alltså till att du fick utredas efterhand? Har själv sådana funderingar. Får jag fråga vad du fick för diagnos? Tänker att det kanske är något liknande för mig egentligen... har ju lidit av svår ångest och djupa depressioner hela mitt liv typ, förutom sista tre åren då jag verklgien tog ett krafttag men det krävde en ENORM ansträngning och det känner jag inte att jag har riktigt nu.
Fick du vara sjukskriven pga detta under hela graviditeten eller klarade du att jobba som vanligt? Fick du någon medicinering under tiden du var gravid? Ledde det till efterföljande förlossningsdepression?
Tack igen för dina råd!
Nej men självklart, är så bra att du väcker frågan och delar med dig. Jag har haft samma hela livet. Samtliga graviditeter var oplanerade varav den första ledde väl lite till en personlig kris, men inget mer än så. Livet med flera barn ledde till utbrändhet. Jag fick vara sjukskriven några månader med tredje. Innan det pluggade jag så var lite mer flexibelt. Jag fick testa flera behandlingar med sertralin, venlafaxin och mirtazapin utan framgång till jag blev remitterad till psykiatrin. Under graviditeten åt jag ibland atarax. Jag fick diagnosen adhd, utreddes först för borderline då mitt humör varit dåligt.
Jag utreddes redan som liten, men den blev aldrig klar.
Har aldrig passat in helt, speciellt inte i rollen som mamma med allt vad det innebar med planering och vikten av att vara lugn och stresstålig. Nu är allting bättre men finns stora utmaningar.