• Anonym (Mamma)

Hur sätter man kanyl på ett barn??

Min son som är 15 månader ska göra en undersökning som kräver att de sätter en pkv innan, en form av kanyl antar jag. De gånger vi vart hos läkare om det så bara är BVC så blir han fullständigt panikslagen. Tanken på detta gör mig så orolig. Hur gör de? Jag vägrar hålla fast honom med våld så att de kan sätta den. Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Hur sätter man kanyl på ett barn??
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-07-28 14:41:23 följande:
    Men i vilket fall så kommer det inte spela någon roll, han kommer bli panikslagen ändå. När vi är på BVC utstrplsr jag ju ingen rädsla alls, ändå skriker han i panik så fort de ens rör honom. Samma sist vi var på sjukhuset o hans pappa var med, de kunde inte undersöka då han knappt gick att röra. Så jag är ju mer ute efter hur det ens ska vara möjligt att sätta kanyl o jag får ju ingen hjälp genom att ringa. Så även om en annan person är med så kommer kanyl vara omöjligt att sätta. Håller de fast med våld eller vadå? Han kan ju skadas 
    Så det är bättre att spä på den panik du redan vet kommer...? Eller tror snarare, eftersom bebisen kan känna sig tryggare med någon annan. Du förstår inte att du inte behöver "utspela" rädsla, han känner den i ditt kroppsspråk.

Våld...? Skulle knappast räkna det som våld att hålla en bebisarm stilla så de kan sätta en viktig kanyl.
  • Anonym (Milla)

Jag har en kille som har blivit stucken och fått infarter som liten bebis, mindre än din iofs. Han fick sockerdroppar i munnen som distraktion men blev fasthållen så de kunde sticka. Han skrek och grät och så snart de var klara fick jag honom i famnen för att trösta. En gång när han röntgades blev han fastspänd med typ spännband och det enda jag kunde göra var att sitta en bit bort och tala lugnande till honom när han skrek hysteriskt. 

Det kändes överjävligt varje gång men alternativet att inte låta honom få den vård han behövde hade varit betydligt värre för honom på lång sikt. Min kille hade svårt med andningen så de kunde inte ge honom lugnande men det kanske din kille kan få.

Nu när min kille är större så har vi tagit med embla salva och strukit på där sköterskan visar. Är de små och svårstuckna kan det vara bättre att skippa salvan.  Så ta med men vänta med att sätta på den tills du pratat med den som ska sticka. 

Är det en viktig undersökning så gör de vad som krävs för att få den gjord. Det kan vara så att de får ägna en timme eller två för att lirka med barnet så planera för att det kan ta lång tid. 

• halvan

Det verkar ju vara väldigt viktigt att han får detta gjort. Du skriver i TS att du vägrar hålla fast honom, men är detta ingrepp nödvändigt för ditt barn så får du göra det som krävs för att barnen ska få kanylen. Din pojke förstår troligtvis inte själv att han behöver sitta stilla och du får du avgöra - behöver han inte den här vården utan det går lika bra att hoppa över det helt, eller BEHÖVER han kanylen? Då får du hålla fast eller be någon annan som klarar av att hålla fast att vara där med din son istället för dig.

• Anonym (Jessica)

Varför har barnet sådan panik? Har du också panik? De märker sådant. 

• Anonym (Jessica)

Och blir likadana 

• Anonym (Ssk)
    Anonym (Mila) skrev 2024-07-27 22:04:13 följande:

Först och främst glöm inte emla-plåster.

Det finns sjuksköterskor som är mycket vana vid att sätta kanyler på barn. De vet hur de ska distrahera så att de inte blir rädda. Nu är han ju väldigt liten så lekterapi kanske inte fungerar innan, annars är det ofta superbra för barn att få leka det de ska vara med om.
    Försök hålla dig lugn som förälder eftersom oro smittar. Skulle det vara jättesvårt men ändå nödvändigt så kan de nog söva honom i värsta fall också.

Emla-plåster är för att det ska bedöva och det ska man absolut inte glöma! 

Och nej, man söver inte utan vidare. Man har Emma plåster och distrahering. 

På så små barn brukar det vara lättare att sätta "nål"/pvk än på lite större barn. 
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Mila) skrev 2024-07-27 22:04:13 följande:

Först och främst glöm inte emla-plåster.

Det finns sjuksköterskor som är mycket vana vid att sätta kanyler på barn. De vet hur de ska distrahera så att de inte blir rädda. Nu är han ju väldigt liten så lekterapi kanske inte fungerar innan, annars är det ofta superbra för barn att få leka det de ska vara med om.
    Försök hålla dig lugn som förälder eftersom oro smittar. Skulle det vara jättesvårt men ändå nödvändigt så kan de nog söva honom i värsta fall också.

Sorry, trodde du menade att hon skulle glömma emla-plåster, dvs inte använda det 🙈
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-07-27 22:50:41 följande:

Ska man ta emla plåster trots det inte stod något om det på pappret? o vart sätter man de då när man inte vet vart de ska sätta de?

har med tänkt på sövning men måste det inte kopplas in massa narkos läkare o grejer då?  

jag vet liksom att ingen kommer kunna få honom lugn. Han kommer sprattla o skrika i ren panik. hur stilla måste man vara för att sätta kanyl?.

Sätt emla-plåster i armvecken, längst fram på händerna och fotbladen så är du garderad. Du kan också ringa avdelningen och höra var de oftast sätter pvk på små barn. 

Och ja, ska han sövas så är det ett läkarbeslut som även involverar narkospersonal (anestseiläkare och anestesisjuksköterska) samt att han behöver vara på uppvak efter och det är oftast mera traumatiserade än att sätta utan sövning, så der undviker man helst. 

Är inte alls säkert han kommer sprattla och skriks i ren panik. Det är helt annorlunda jämfört med ett bvc-besök. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Ssk) skrev 2024-07-28 19:28:50 följande:
    Sätt emla-plåster i armvecken, längst fram på händerna och fotbladen så är du garderad. Du kan också ringa avdelningen och höra var de oftast sätter pvk på små barn. 

Och ja, ska han sövas så är det ett läkarbeslut som även involverar narkospersonal (anestseiläkare och anestesisjuksköterska) samt att han behöver vara på uppvak efter och det är oftast mera traumatiserade än att sätta utan sövning, så der undviker man helst. 

Är inte alls säkert han kommer sprattla och skriks i ren panik. Det är helt annorlunda jämfört med ett bvc-besök. 
    Man ska väl inte sätta hur många plåster som helst samtidigt? Har för mig att det står något om det på förpackningen, att små barn inte ska överdoseras.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (M) skrev 2024-07-28 19:34:37 följande:
    Man ska väl inte sätta hur många plåster som helst samtidigt? Har för mig att det står något om det på förpackningen, att små barn inte ska överdoseras.
    Inga problem att sätta fyra plåster på ett 15 månaders barn. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Milla) skrev 2024-07-28 19:08:58 följande:
    https://www.1177.se/globalassets/1177/regional/gavleborg/media/dokument/barn/bum/infor-undersokning-av-njurarna-dmsa.pdf

J
    ag hittade den här, den kanske kan göra dig lugnare. Även om det inte går till exakt på samma sätt på olika sjukhus så är det nog inte jättestora skillnader. 

Det var en bra länk. Gav lite information.
    sjölvklart vill jag att min son ska göra denna undersökningen, men jag tycker det är jobbigt då jag inte kan få någon information av sjukhuset, tex kunde hon sagt att ja vi ger lugnande om det behövs.
    min son är jätte rädd för främmande personer, han skulle aldrig gå till någon främmande. Vi har tex varit på BVC 3 gånger nu senaste tiden o han gallskriker. Vi har även varit på sjukhuset vid 3 tillfällen när han blev sjuk o han hade panik. Vi var på ultraljud o det gick knappt att genomföra för han sprattlade så trots att det bara tog 5 min. Så att han skulle vara lugn nu plötsligt tror jag knappast. Så hur jag få ska få honom att ligga stilla sen i en röntgen i 30 min med, hur skulle det ens gå till? 

könns ju heller inte kul om han Får men , sånt kan det ju ge om han blir fastspänd tex

Svar på tråden Hur sätter man kanyl på ett barn??