• Anonym (M)

Hur sätter man kanyl på ett barn??

En extremt viktig sak du måste tänka på är dina egna reaktioner! Du måste känna dig trygg i situationen när kanylen ska sättas, trygg 100 % på riktigt! Annars kommer din bebis att känna av din oro och det kommer att göra bebisen orolig.

Tänk gärna även på detta när ni har vanliga besök. Din inställning smittar av sig!

• Anonym (M)

Ts, med tanke på hur skit DU mår kring detta så råder jag dig till att låta någon annan ta barnet den där stunden, t ex pappan, mormor eller någon annan närstående barnet känner sig trygg med. Ledsen att säga det men din inställning osar panik och ångest och det kommer att förstöra för bebisen. Snälla sätt ditt barns bästa före din egen rädsla här.

• Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-07-28 13:21:43 följande:
    Jo jag vet?.  Men jag vill ju ändå att den hon känner sig tryggast med är med henne?
    Fast den personen kommer inte vara du så länge du går omkring och oroar dig vid ingreppet. Hårt men sant. Då kommer näst bästa i tur vara bättre.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-07-28 14:41:23 följande:
    Men i vilket fall så kommer det inte spela någon roll, han kommer bli panikslagen ändå. När vi är på BVC utstrplsr jag ju ingen rädsla alls, ändå skriker han i panik så fort de ens rör honom. Samma sist vi var på sjukhuset o hans pappa var med, de kunde inte undersöka då han knappt gick att röra. Så jag är ju mer ute efter hur det ens ska vara möjligt att sätta kanyl o jag får ju ingen hjälp genom att ringa. Så även om en annan person är med så kommer kanyl vara omöjligt att sätta. Håller de fast med våld eller vadå? Han kan ju skadas 
    Så det är bättre att spä på den panik du redan vet kommer...? Eller tror snarare, eftersom bebisen kan känna sig tryggare med någon annan. Du förstår inte att du inte behöver "utspela" rädsla, han känner den i ditt kroppsspråk.

Våld...? Skulle knappast räkna det som våld att hålla en bebisarm stilla så de kan sätta en viktig kanyl.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ssk) skrev 2024-07-28 19:28:50 följande:
    Sätt emla-plåster i armvecken, längst fram på händerna och fotbladen så är du garderad. Du kan också ringa avdelningen och höra var de oftast sätter pvk på små barn. 

Och ja, ska han sövas så är det ett läkarbeslut som även involverar narkospersonal (anestseiläkare och anestesisjuksköterska) samt att han behöver vara på uppvak efter och det är oftast mera traumatiserade än att sätta utan sövning, så der undviker man helst. 

Är inte alls säkert han kommer sprattla och skriks i ren panik. Det är helt annorlunda jämfört med ett bvc-besök. 
    Man ska väl inte sätta hur många plåster som helst samtidigt? Har för mig att det står något om det på förpackningen, att små barn inte ska överdoseras.
Svar på tråden Hur sätter man kanyl på ett barn??