Inlägg från: Anonym (Milla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Milla)

Hur sätter man kanyl på ett barn??

Jag har en kille som har blivit stucken och fått infarter som liten bebis, mindre än din iofs. Han fick sockerdroppar i munnen som distraktion men blev fasthållen så de kunde sticka. Han skrek och grät och så snart de var klara fick jag honom i famnen för att trösta. En gång när han röntgades blev han fastspänd med typ spännband och det enda jag kunde göra var att sitta en bit bort och tala lugnande till honom när han skrek hysteriskt. 

Det kändes överjävligt varje gång men alternativet att inte låta honom få den vård han behövde hade varit betydligt värre för honom på lång sikt. Min kille hade svårt med andningen så de kunde inte ge honom lugnande men det kanske din kille kan få.

Nu när min kille är större så har vi tagit med embla salva och strukit på där sköterskan visar. Är de små och svårstuckna kan det vara bättre att skippa salvan.  Så ta med men vänta med att sätta på den tills du pratat med den som ska sticka. 

Är det en viktig undersökning så gör de vad som krävs för att få den gjord. Det kan vara så att de får ägna en timme eller två för att lirka med barnet så planera för att det kan ta lång tid. 

Svar på tråden Hur sätter man kanyl på ett barn??